Magától driftel a BMW

... és beszélget az óráddal

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.01.08. 09.00

Autonóm technológiákat és újszerű kezelőfelületeket mutatott be a BMW. Ezek egy része már a közeljövőben sorozatgyártásba kerülhet.

Önjáró autó: a kifejezés az elmúlt egy-két évben a sci-fi szótárából átkerült a mindennapokba, egyre több gyártó foglalkozik az emberi beavatkozás nélkül közlekedni képes jármű gondolatával: a kényelmi aspektuson kívül ez a baleseti statisztikákat is javíthatná. 

Az az autó persze, amit nem kell vezetni, nem is nyújthat vezetési élményt – kivéve, ha a BMW készíti. Mi legalábbis ezzel a szlogennel hirdetnénk a bajorok új autonóm rendszerét, amely a kormányzást, a fékeket és a gázt összehangolva alkalmas a vezető nélküli közlekedésre: ez ugyanis nem csupán elfojtani képes az alul- vagy túlkormányzottságot, hanem előidézni is azt. 
Ennek persze az égvilágon semmi értelme, viszont jól demonstrálja, hogy a BMW rendszerei nem csak reagálnak a körülményekre, de aktívan képesek befolyásolni azokat. 
Aki szerint nem eléggé futurisztikus gondolat a keresztben autózó robotautó, annak itt a jövő egy másik aspektusa: az elektromos BMW i3 fejlesztői a Samsung Galaxy Gear okos-órával (gyakorlatilag egy okostelefont kiszolgáló, vezeték nélküli kezelőfelülettel) kötötték össze autójukat. Ahogy a Mercedes vagy a Hyundai épp tegnap ismertetett rendszerei, a BMW megoldása is képes az autó komponenseinek távolból történő irányítására, illetve az állapot részletes lekérdezésére – elég kimondanunk a szóbeli parancsot, és autónk a kívánt hőfokon bekapcsolja a klímát vagy becsukja az ablakokat; akár a világ másik végén is. 
Jó ideig persze az imént felsorolt fejlesztések egyike sem válik mindennapossá az autópiacon. Annál elterjedtebbek a radar alapú távolság-érzékelő rendszerek – a BMW szerint azonban van ezeknél jobb: mégpedig a kamerát felhasználó berendezések. 
Ezek elsődleges előnye, hogy egyetlen kamera számos funkciót képes kiszolgálni (pl. aktív tempomat, automatikus araszolás dugóban, gyalogos-elkerülés, sávbantartó funkció, stb), így a gyártás olcsóbb, az autó könnyebb és egyszerűbb lehet – sőt, a nem mozgó tárgyakat könnyebben ismeri fel a kamera, mint egy radar. 
Utóbbiak mégsem nélkülözhetők mindenütt – például az automatikus vagy félautomatikus parkolássegítő rendszereknél. A BMW új parkolórobotja az eddigi rendszerekkel ellentétben nem csak a kormányzást vállalja át a vezetőtől, hanem a gázadást, fékezést és irányváltást is – magyarul teljesen egyedül képes beállni a parkolóhelyre. Ehhez jelenleg a vezető aktív részvételére van szükség (a folyamat megszakad, ha a sofőr felenged egy gombot), ám a későbbiekben azt a gombot nyilván akár mobiltelefonunkra vagy okos-karóránkra is telepíthetjük.

Kommentek

Elrajtolt a Hankook Racer Cup új idénye

Izgalmas csatákkal indult el a Hankook Racer Cup bajnokság a hétvégén.

8000 kilométer kevesebb mint 4 nap alatt

A Goodyear az új abroncsa bevezetését azzal ünnepeli, hogy próbára teszi a gumikat Rainer Zietlow világrekord kísérlete során. A pilóta és csapata azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a 8000 kilométeres, Dakartól Moszkváig tartó távot kevesebb mint 4 nap alatt teszi meg.

Jeep Yuntu: rejtélyes jövőkép

A közeljövő kínai Jeep modelleinek formai és technológiai koncepcióját vázolja az a hétszemélyes tanulmányautó, amelyről szinte semmit nem árultak el.

Dühös tulajdonosok perelik a Teslát

Csoportos keresetet adtak be a Tesla ellen a cég kaliforniai ügyfelei. Állításuk szerint életveszélyes kísérletbe kényszerítette  őket a cég az Autpilot szoftver idő előtti aktiválásával.

Meghalt egy kisfiú Alonso gokartpályáján

Fernando Alonsót is megrázta az eset, a balesetet kivizsgálják.

Ésszerű szabadidőautó: Dacia Sandero Stepway

Jó árával, vállalható megjelenésével és élvezetes motorjával a Dacia Sandero Stepway valószínűleg a legolcsóbb szabadidő-autó.

80-nal 80 km-t a Magyarországon gyártott lyukas gumival

Kipróbáltuk, milyen egy defektes autóval gurulgatni 80-nal az országúton, majd megnéztük a tatabányai gyárat, ahol az új csodagumi készül. És megtudtuk, mi a baj a másféle defekttűrő gumikkal.

Bődületes kasszasiker a Halálos iramban 8

A Halálos iramban 8. megint lekörözte a mezőnyt az észak-amerikai mozikban a hétvégén. Az autós akciófilm globális bevételei a csillagok közé repítik a filmet.

Közösen állnak ki a Visegrádi Négyek a protekcionizmussal szemben

Közös álláspontot fogadtak el a Unió piacán kialakult versenykorlátozó intézkedésekkel szemben a Visegrádi Négyek fuvarozó vállalkozásait tömörítő érdekképviseletek. 

F1: A McLarennek és a Williamsnek drukkol Hamilton

A háromszoros világbajnok Mercedes-pilóta, Lewis Hamilton reméli, hogy a két patinás brit csapat lehet még ellenfél számára a világbajnoki küzdelemben.

Kemény balesetet mesél el egy magyar kamionos, videóra vette az egészet

A magyar sofőr előtt kalapot emelünk, azonnal megállt és kiszállt segíteni. Az egészet rögzítette a fedélzeti kamera.

Egy kiscica miatt zárták le az ország legfontosabb útját

Elárvult kölyökmacska nyávogott egy nyolcsávos szupersztráda elválasztó sávján Abu-Dzabiban. A tűzoltóság nem teketóriázott, irdatlan torlódás árán megmentették az állatot.

Na így töltenek elektromos autót a kazincbarcikai lakótelepen

Örök kérdés a villanyautókkal kapcsolatban, hogy mi lesz a lakótelepen élőkkel, akik otthon szeretnének tölteni, és nincs a közelben töltőoszlop? Ma az egyetlen megoldás, amire gondolhatnak, az egy jó hosszú, ablakon kilógatott vezeték.

Ez a videó a bizonyíték, hogy Pesten sokan birkamód közlekednek

Krisztián nem bírta cérnával, de nem csodálkozunk, hiszen pár perc alatt több olyan helyzettel is találkozott Budapesten, ami balesettel is végződhetett volna, ha nem figyel.

Csillag született

A DB9 fénye alaposan megkopott. Az Aston Martin 2004 óta próbálta feléleszteni különböző átdolgozásokkal a modell egykori csillogását – sikertelenül. De most változik a helyzet! A vadonatúj DB11 megérkezett és úgy ragyog, mint még soha. Nem fogja vissza magát, motorja V12-es és biturbó.

Titkos magánéletéről beszélt Vettel

Privát életét is érintő interjút adott a Forma-1 négyszeres világbajnoka. Szóba került az otthona, félelme, bosszúsága, vágyai.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.