Búcsú a műszerektől

Egyetlen gigantikus monitor az új Audi TT-ben

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.01.08. 14.00

A Las Vegas-i szórakoztatóelektronikai világkiállításon mutatta be következő generációs TT kupé belső kialakítását az Audi. A változás radikális.

A gyerekek nagyon utálnak minden változást, és ezt legtöbbünk felnőtt korára is megőrzi. Lám, autónkban szolgai módon ragaszkodunk a mechanikus kijelzőkhöz – így könnyű leolvasni, mondjuk, pedig az emberiség történetének túlnyomó részében az égvilágon semmit nem olvastunk le a csillagok állásán, a vadállatok nyomain és ellenségeink mimikáján kívül. 

Pedig az a helyzet, hogy a klasszikus sebesség- és fordulatszámmérők rengeteg hasznos helyet foglalnak el a manapság egyre fontosabb információforrás: a színes, szagos, nagyfelbontású monitor elől. A prémium kategóriában számos próbálkozás történt már a két megoldás kombinálására, de nem sikerült túllépni azon az egyre inkább túlhaladott képzeten, hogy a főműszer analóg, az összes többi pedig csupán szükséges rossz. 

Ezzel teljes egészében a következő generációs Audi TT sem tudott szakítani, de a tény, hogy a vezető előtt terpeszkedő, 12,3 colos monitor az egyetlen az utastérben (azaz hiányzik a szokásos, középső multimédiás képernyő), mindenképpen új irányt képvisel – pontosabban nagyon is régit, hiszen a dupla funkciók kiküszöbölésével egyszerűbbé tehették a műszerfalat, nem mellékesen összhangban a TT eredeti, spártai hangvételével. 

Lesz tehát egy hagyományos, analóg órákat szimuláló üzemmód, ám ez a gyakorlatban alighanem átadja majd helyét a másik, infotainment-centrikus megjelenítésnek, amikor ezernyi adatot tár elénk egyszerre az autó – hogy ez szerencsés-e, az megint más kérdés. 

Mivel a kormány mögött bajos volna érintőképernyőként működtetni a monitort, ám a felhasználók már hozzászoktak a tapizáshoz, erre a középkonzolon elhelyezett MMI kezelőtárcsa érintésérzékeny felülete ad lehetőséget – majd a gyakorlatban elválik, működik-e a funkciók ilyetén elválasztása. 

A még idén színre lépő új TT belső terében nem a radikális kijelző lesz az egyetlen újdonság: a repülőgép szárnyára emlékeztető ívű műszerfalon megannyi gázturbinaként ülnek a légbeömlő rostélyok; középpontjukban apró kijelző és egy-egy funkció vezérlőegysége található: a teljes fűtés és szellőzés ezekről a tárcsákról vezérelhető, beleértve az ülésfűtést is. 

Noha egyéb információkkal nem szolgált közelgő sportkupéjáról az Audi, gyanítható, hogy az immár másodszor színre lépő Audi Sport Quattro tanulmány adja majd az új modell gerincét. Innen származik egyébként az új kijelző-koncepció is, és ha az jön, miért ne jöhetne sorozatgyártásba az alig néhány hete bemutatott lézeres fényszóró is: az Audi bejelentette, hogy “még a BMW előtt” forgalomba kívánja hozni a nagy teljesítményű, csekély energiafogyasztású világítástechnikai újdonságot. 

Hogy pontosan mire számíthatunk, az alighanem már márciusban, a Genfi Autószalonon kiderül.

Az Audi Sport Quattro Concept műszerfala: ilyen lehet a TT, amikor analóg üzemmódban használjuk

Masszív oldaltartású, felfújható párnázatú sportülések kemény hátoldallal és szövetfüllel előre buktatható mechanikával - a leírás az Audi TT sajtóanyagából származik, a kép a Audi Sport Quattro Conceptet ábrázolja.

Kommentek

  • VWBG

    Én nagyon jó ötletnek tartom. Szerintem a gyakorlatban komolyabb fennakadást nem fog eredményezni, sőt! A vezetőnek elég lesz egy képernyőre koncentrálni, és kényelmesebb is, mintha a középkonzolon lenne. Talán egyetlen hátránya, hogy az első utas nem sok mindent lát majd belőle.

  • killerbee

    Orvendetes hogy meg az ilyen dinoszauruszok is kezdenek felebredni es rajonni hogy az evtizedek ota elavult muszereiket ki kellene mar dobni es elfelejteni orokre. Ha ez megvan akkor mar csak az auto tobbi reszet kene megtanulniuk csinalni. :)

  • zoldfulu2000

    Jó megvalósítás, végre kezdenek valamit a technológiával, a BMW és a Merci megoldásai teljesen öncélúak voltak.

    Ez egy ugyanolyan facepalm megoldás, mint a láblendítéses cstartócsitás. Jól csinálják az audinál…

  • husky

    Már 25 éve is képernyő-szélvédőt vizionáltak a Pininfarina-nál és Bertone-ék sem tartották kizártnak.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.