Búcsú a műszerektől

Egyetlen gigantikus monitor az új Audi TT-ben

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.01.08. 14.00

A Las Vegas-i szórakoztatóelektronikai világkiállításon mutatta be következő generációs TT kupé belső kialakítását az Audi. A változás radikális.

A gyerekek nagyon utálnak minden változást, és ezt legtöbbünk felnőtt korára is megőrzi. Lám, autónkban szolgai módon ragaszkodunk a mechanikus kijelzőkhöz – így könnyű leolvasni, mondjuk, pedig az emberiség történetének túlnyomó részében az égvilágon semmit nem olvastunk le a csillagok állásán, a vadállatok nyomain és ellenségeink mimikáján kívül. 

Pedig az a helyzet, hogy a klasszikus sebesség- és fordulatszámmérők rengeteg hasznos helyet foglalnak el a manapság egyre fontosabb információforrás: a színes, szagos, nagyfelbontású monitor elől. A prémium kategóriában számos próbálkozás történt már a két megoldás kombinálására, de nem sikerült túllépni azon az egyre inkább túlhaladott képzeten, hogy a főműszer analóg, az összes többi pedig csupán szükséges rossz. 

Ezzel teljes egészében a következő generációs Audi TT sem tudott szakítani, de a tény, hogy a vezető előtt terpeszkedő, 12,3 colos monitor az egyetlen az utastérben (azaz hiányzik a szokásos, középső multimédiás képernyő), mindenképpen új irányt képvisel – pontosabban nagyon is régit, hiszen a dupla funkciók kiküszöbölésével egyszerűbbé tehették a műszerfalat, nem mellékesen összhangban a TT eredeti, spártai hangvételével. 

Lesz tehát egy hagyományos, analóg órákat szimuláló üzemmód, ám ez a gyakorlatban alighanem átadja majd helyét a másik, infotainment-centrikus megjelenítésnek, amikor ezernyi adatot tár elénk egyszerre az autó – hogy ez szerencsés-e, az megint más kérdés. 

Mivel a kormány mögött bajos volna érintőképernyőként működtetni a monitort, ám a felhasználók már hozzászoktak a tapizáshoz, erre a középkonzolon elhelyezett MMI kezelőtárcsa érintésérzékeny felülete ad lehetőséget – majd a gyakorlatban elválik, működik-e a funkciók ilyetén elválasztása. 

A még idén színre lépő új TT belső terében nem a radikális kijelző lesz az egyetlen újdonság: a repülőgép szárnyára emlékeztető ívű műszerfalon megannyi gázturbinaként ülnek a légbeömlő rostélyok; középpontjukban apró kijelző és egy-egy funkció vezérlőegysége található: a teljes fűtés és szellőzés ezekről a tárcsákról vezérelhető, beleértve az ülésfűtést is. 

Noha egyéb információkkal nem szolgált közelgő sportkupéjáról az Audi, gyanítható, hogy az immár másodszor színre lépő Audi Sport Quattro tanulmány adja majd az új modell gerincét. Innen származik egyébként az új kijelző-koncepció is, és ha az jön, miért ne jöhetne sorozatgyártásba az alig néhány hete bemutatott lézeres fényszóró is: az Audi bejelentette, hogy “még a BMW előtt” forgalomba kívánja hozni a nagy teljesítményű, csekély energiafogyasztású világítástechnikai újdonságot. 

Hogy pontosan mire számíthatunk, az alighanem már márciusban, a Genfi Autószalonon kiderül.

Az Audi Sport Quattro Concept műszerfala: ilyen lehet a TT, amikor analóg üzemmódban használjuk

Masszív oldaltartású, felfújható párnázatú sportülések kemény hátoldallal és szövetfüllel előre buktatható mechanikával - a leírás az Audi TT sajtóanyagából származik, a kép a Audi Sport Quattro Conceptet ábrázolja.

Kommentek

  • VWBG

    Én nagyon jó ötletnek tartom. Szerintem a gyakorlatban komolyabb fennakadást nem fog eredményezni, sőt! A vezetőnek elég lesz egy képernyőre koncentrálni, és kényelmesebb is, mintha a középkonzolon lenne. Talán egyetlen hátránya, hogy az első utas nem sok mindent lát majd belőle.

  • killerbee

    Orvendetes hogy meg az ilyen dinoszauruszok is kezdenek felebredni es rajonni hogy az evtizedek ota elavult muszereiket ki kellene mar dobni es elfelejteni orokre. Ha ez megvan akkor mar csak az auto tobbi reszet kene megtanulniuk csinalni. :)

  • zoldfulu2000

    Jó megvalósítás, végre kezdenek valamit a technológiával, a BMW és a Merci megoldásai teljesen öncélúak voltak.

    Ez egy ugyanolyan facepalm megoldás, mint a láblendítéses cstartócsitás. Jól csinálják az audinál…

  • husky

    Már 25 éve is képernyő-szélvédőt vizionáltak a Pininfarina-nál és Bertone-ék sem tartották kizártnak.

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

Hajmeresztő, mire képes 1 perc alatt az új Bugatti

Nem csak felgyorsul 400 km/órás sebességre a Bugatti Chiron, hanem meg is áll majd. Mindezt egy percen belül.

F1: Bottasnak megígérték, hogy mehet a Mercedeshez

A Williams főnöknője, Claire Williams elárulta, hogy fel sem merült, hogy Valtteri Bottast ne engedjék el a Mercedeshez, tavaly ugyanis ígéretet tettek neki, ha alkalom adódik, mehet egy nagycsapathoz.

Őrült hod rod lett a pusztulásra ítélt Porsche 911-esből

Alaposan átszabták amerikai mintára ezt a Porsche 911-est, a laposabb és hiányosabb kasztniba Chevrolet V8-as motor került.

Legendás francia filmet forgatott újra a Ford

40 éves filmet forgatott újra a Ford modern formában és egy piros Mustanggal a főszerepben.

Tekerd fel a hangerőt, mert itt az 5 legszebben szóló Porsche!

Ha valaki megkérdezné, hogy melyik az 5 legkirályabbul szóló Porsche, akkor már tudni fogod a választ.

Motorháztetőre vetette magát egy félnótás gyalogos

Rávetette magát a vétlen autósra, majd felháborodott, mint akit valóban elütöttek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.