Búcsú a műszerektől

Egyetlen gigantikus monitor az új Audi TT-ben

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.01.08. 14.00

A Las Vegas-i szórakoztatóelektronikai világkiállításon mutatta be következő generációs TT kupé belső kialakítását az Audi. A változás radikális.

A gyerekek nagyon utálnak minden változást, és ezt legtöbbünk felnőtt korára is megőrzi. Lám, autónkban szolgai módon ragaszkodunk a mechanikus kijelzőkhöz – így könnyű leolvasni, mondjuk, pedig az emberiség történetének túlnyomó részében az égvilágon semmit nem olvastunk le a csillagok állásán, a vadállatok nyomain és ellenségeink mimikáján kívül. 

Pedig az a helyzet, hogy a klasszikus sebesség- és fordulatszámmérők rengeteg hasznos helyet foglalnak el a manapság egyre fontosabb információforrás: a színes, szagos, nagyfelbontású monitor elől. A prémium kategóriában számos próbálkozás történt már a két megoldás kombinálására, de nem sikerült túllépni azon az egyre inkább túlhaladott képzeten, hogy a főműszer analóg, az összes többi pedig csupán szükséges rossz. 

Ezzel teljes egészében a következő generációs Audi TT sem tudott szakítani, de a tény, hogy a vezető előtt terpeszkedő, 12,3 colos monitor az egyetlen az utastérben (azaz hiányzik a szokásos, középső multimédiás képernyő), mindenképpen új irányt képvisel – pontosabban nagyon is régit, hiszen a dupla funkciók kiküszöbölésével egyszerűbbé tehették a műszerfalat, nem mellékesen összhangban a TT eredeti, spártai hangvételével. 

Lesz tehát egy hagyományos, analóg órákat szimuláló üzemmód, ám ez a gyakorlatban alighanem átadja majd helyét a másik, infotainment-centrikus megjelenítésnek, amikor ezernyi adatot tár elénk egyszerre az autó – hogy ez szerencsés-e, az megint más kérdés. 

Mivel a kormány mögött bajos volna érintőképernyőként működtetni a monitort, ám a felhasználók már hozzászoktak a tapizáshoz, erre a középkonzolon elhelyezett MMI kezelőtárcsa érintésérzékeny felülete ad lehetőséget – majd a gyakorlatban elválik, működik-e a funkciók ilyetén elválasztása. 

A még idén színre lépő új TT belső terében nem a radikális kijelző lesz az egyetlen újdonság: a repülőgép szárnyára emlékeztető ívű műszerfalon megannyi gázturbinaként ülnek a légbeömlő rostélyok; középpontjukban apró kijelző és egy-egy funkció vezérlőegysége található: a teljes fűtés és szellőzés ezekről a tárcsákról vezérelhető, beleértve az ülésfűtést is. 

Noha egyéb információkkal nem szolgált közelgő sportkupéjáról az Audi, gyanítható, hogy az immár másodszor színre lépő Audi Sport Quattro tanulmány adja majd az új modell gerincét. Innen származik egyébként az új kijelző-koncepció is, és ha az jön, miért ne jöhetne sorozatgyártásba az alig néhány hete bemutatott lézeres fényszóró is: az Audi bejelentette, hogy “még a BMW előtt” forgalomba kívánja hozni a nagy teljesítményű, csekély energiafogyasztású világítástechnikai újdonságot. 

Hogy pontosan mire számíthatunk, az alighanem már márciusban, a Genfi Autószalonon kiderül.

Az Audi Sport Quattro Concept műszerfala: ilyen lehet a TT, amikor analóg üzemmódban használjuk

Masszív oldaltartású, felfújható párnázatú sportülések kemény hátoldallal és szövetfüllel előre buktatható mechanikával - a leírás az Audi TT sajtóanyagából származik, a kép a Audi Sport Quattro Conceptet ábrázolja.

Kommentek

  • VWBG

    Én nagyon jó ötletnek tartom. Szerintem a gyakorlatban komolyabb fennakadást nem fog eredményezni, sőt! A vezetőnek elég lesz egy képernyőre koncentrálni, és kényelmesebb is, mintha a középkonzolon lenne. Talán egyetlen hátránya, hogy az első utas nem sok mindent lát majd belőle.

  • killerbee

    Orvendetes hogy meg az ilyen dinoszauruszok is kezdenek felebredni es rajonni hogy az evtizedek ota elavult muszereiket ki kellene mar dobni es elfelejteni orokre. Ha ez megvan akkor mar csak az auto tobbi reszet kene megtanulniuk csinalni. :)

  • zoldfulu2000

    Jó megvalósítás, végre kezdenek valamit a technológiával, a BMW és a Merci megoldásai teljesen öncélúak voltak.

    Ez egy ugyanolyan facepalm megoldás, mint a láblendítéses cstartócsitás. Jól csinálják az audinál…

  • husky

    Már 25 éve is képernyő-szélvédőt vizionáltak a Pininfarina-nál és Bertone-ék sem tartották kizártnak.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

F1: A Mercin és a Ferrarin röhög a Red Bull-főnök

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szépen odaszúrt a nagy riválisoknak karácsonyi üdvözlőlapján.

F1: Érdekes számot választott a McLaren-újonc

A Nemzetközi Automobil Szövetség kiadta a 2017-es Forma-1-es idény ideiglenes nevezési listáját. Nico Rosberg helye még üres.

Megint jó buli volt a Mikulás Rallye

A Ranga – Szőke kettős sikerét hozta a 20. Taxi 4 Mikulás Rallye. A škodás páros mögött az Ollé – Tóth páros végzett a második, míg a Kovács – Istovics duó a harmadik pozícióban a fagyos, de napsütéses időben megrendezett Veszprém környéki futamon.

Hétezerért viheted az év karácsonyi ajándékát

Mostantól nincs gyorshajtás a gyerekszobában, a rend őrei lecsapnak a szabályszegő matchboxokra.

Nagy újítás jön, így még nem vehettél e-matricát

Az idén először új kényelmi szolgáltatásként már az érvényességi idő kezdete előtt, december 8-tól megvásárolhatók a következő évre szóló országos és megyei e-matricák.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

Fotókon a vadonatúj Opel Insignia

Jobbkormányos testvérmárkája beelőzte az Opelt: a Vauxhall emblémájával kerültek napvilágra a következő generációs, márciusban debütáló Insignia első fotói.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.