Vezetési élmény?! Az meg micsoda?

2050-re mindent elsöpörnek az autonóm járművek

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.01.02. 16.00

Még három-négy évtizedig élvezhetjük az autóvezetést, utána eljön az unalmas tökéletesség korszaka: egy friss tanulmány szerint ugyanis addigra túlerőbe kerülnek az önjáró gépkocsik.

Az autóipari előrejelzésekre szakosodott IHS Automotive legújabb jelentése szerint 2050-re gyakorlatilag egyeduralkodóvá válnak az önjáró gépkocsik. 

Bő tíz év múlva, azaz 2025-ben 1000 autóból még csak kettő lesz képes az autonóm közlekedésre, írja a tanulmány. Tíz évvel később 9,2 százalékra nő a részesedésük az újautó-eladásokban – konkrét számokban egy évtized leforgása alatt 230 ezerről 11,8 millióra fog nőni az emberi beavatkozás nélkül is közlekedni képes gépkocsik száma. 


A növekedés nem pusztán a vásárlói hozzáállás változásának lesz betudható. A kutatók becslései szerint jelentős mértékben fog csökkenni a technológia felára: a ma még megfizethetetlen autonómia 2025-re költséges (1,5-2 millió Ft) extrává minősül át, 2035-re pedig nem fog többe kerülni, mint egy igényes audiorendszer: az IHS Automotive szerint húsz év múlva már akár 3000 dollárért (660 000 Ft) hozzájuthatunk az autónkat önjáróvá tevő rendszerekhez. 
Az autonóm gépkocsik elsődleges előnye nem a felhasználói kényelem: a várakozások szerint az egymással és a környezetükkel kommunikáló autók gyakorlatilag balesetmentesen közlekedhetnének. 
Jelenleg többek között az Audi, a Mercedes, a VW, a Nissan, a Toyota, a Volvo és a Ford mutatott be több-kevesebb önállósággal bíró gépkocsit; az év végén pedig a Renault is felvázolta önműködő elektromos taxikra vonatkozó elképzeléseit.

Kommentek

  • menőmanó

    Nem szívesen bíznám rá magam egy gépre a közlekedésben, de a “mazsolák” biztos élvezni fogják.
    Mellesleg elég érdekes felállás lenne a közlekedés vegyessé tétele.
    Ha az egyik autót ember a másikat gép vezeti nem biztos, hogy adott körülmények között a gép helyesen fog eljárni egy veszélyes szituációban.
    Nem támogatom az ötletet és remélem soha nem fog eljönni ez az idő.

  • husky

    Engem már attól is kitört a frász, amikor az új Focus a nyílt napon beparkolt velem egy üres helyre! Remélem soha nem lesz ennyire erős a valóság! Vagy nem veszek autót, de addigra már úgy is nagyon öreg leszek. Másrészt nem bizots, hogy eladható. Különben már vannak ilyen targoncák sok raktárházban, QR kód alapján döntik el, melyik raklap áru hova való vagy beütöm asztal mellett, hogy mit honnan hozzon ki és nem mennek egymásnak.

  • PAlex

    El fog jönni az idő, belátható időn belül.

Na, hány km új autópálya épül 100 milliárdból?

Az M4 Berettyóújfalu és Nagykereki közti szakaszának első üzeméhez hasonlóan a másodikat is a Duna Aszfalt és a Hódút építheti meg, ezúttal az A-Híd Zrt.-vel együtt.

Fontos változásokra készülhetnek az autósok

Változnak a műszaki vizsgát érintő szabályok és a jogosítvánnyal kapcsolatos rendelkezések.

SMS-ben rúgta ki munkásait az államosított gyár

Miután a General Motors venezuelai üzemére rátette a kezét a helyi kormány, a cég írásos üzenetben közölte alkalmazottaival: átutalták a végkielégítésüket, vehetik a kalapjukat.

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

Kereszteződésben ennél zseniálisabb dolgot még nem láttunk

Nem tudsz kihajtani a keresztező forgalom miatt, és senki nem enged ki? Van egy megoldás!

F1: Napokon belül bejelenthetik a Sauber-Hondát

Ahogy közeleg a határidő, egyre erősebbek a Saubert a Hondával összekapcsoló hírek. Jövőre már két csapatnak szállíthat a japán gyártó.

Nagy a baj Szeged és Hódmezővásárhely között

A Miniszterelnökséget vezető Lázár János szerint ellehetetlenülni látszik a Hódmezővásárhelyt Szegeddel összekötő villamosvasúti rendszer, a tram-train.

Sosem látott fotókon az oroszok új tankja

Nézz be az orszok legújabb tankjának fülkéjébe, ezeket a fotókat még nem sokan látták, néhány napja kerültek fel a netre.

Százezerszer büntették meg az autósokat

Közel kétmilliárd forintot kellett fizetniük tavaly az autósoknak a fővárosi közterület-felügyelők intézkedései után. Olyan 70 ezer helyszíni bírságot róttak ki rájuk, bő 36 ezer alkalommal szereltek fel kerékbilincset, és közel 4600 autó elszállítását kezdeményezték.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.