Önfenntartó kisbusz a Fordtól

Konnektoros hibrid, amihez nem kell konnektor

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.01.02. 14.00

A Ford C-Max Solar Energi Concept a tetőlemezét borító napelemekről tölti akkumulátorait, így úgy használható, mint egy normál autó, mégis hozza a hálózatról tölthető hibridek előnyeit.

A konnektoros (plug-in) hibridek az elektromos és a hagyományos járművek metszetében mindkét műfaj legjobb tulajdonságait egyesítik. Minimális üzemanyag-fogyasztást és károsanyag-kibocsátást biztosítanak, ugyanakkor nem állnak le, ha elfogy belőlük a töltés. 

Csupán egy baj van velük: mi, emberek. A lustaság ugyanis nagy úr, és mivel tudjuk, hogy az autó akkor is menni fog reggel, ha este nem dugjuk be a konnektorba… Nincsenek erre vonatkozó statisztikáink, de feltételezhető, hogy a plug-in hibridek vásárlói olykor-olykor bűnbe esnek, és benzinpusztító normál autóként használják gépkocsijukat. 
Részben erre, részben az elektromos infrastruktúrától való függőség feloldására és általa kínál megoldást a Ford új tanulmánya, a Ford C-Max Solar Energi Concept. Az autó teljes tetőlemezét szolárcellák borítják. Ez persze a technológia jelenlegi állása szerint még kevés volna az üdvösséghez; a napelemek hatásfoka ma még korántsem éri el azt a szintet, amivel fel lehetne tölteni egy konnektoros hibrid jellemzően nagy kapacitású akkumulátorát. 
A Ford ezért cselhez folyamodott: terveztek egy napkollektort, amely óriási nagyítólencseként koncentrálja a napelemekre a fényt. Ennek köszönhetően a rendszer egy napsütéses nap leforgása alatt annyi energiát tud összegyűjteni és tárolni, amivel fel lehet tölteni a C-Max Energi PHEV akkumulátorait. 
Ezzel a tökéletesen zöld energiával éves szinten mintegy négy tonnányi CO2-tól mentesítjük a légkört – ez persze nagyban függ attól, hogy milyen erőműben állítják elő a felhasználó lakóhelyén azt az áramot, amit egyébként a konnektorból venne ki a hálózatról tölthető hibrid tulajdonosa. (Cserébe persze, ha jól értelmezzük a hírt, egész nap ott kell parkolnunk a szolárgyűjtő alatt, de sebaj, másnap gondtalanul használhatjuk az autónkat – harmadnap pedig újfent fényt tankolunk, addig sem koptatjuk az aszfaltot.) 
Az észak-amerikai szabvány szerint 2,35 l/100 km átlagfogyasztású C-MAX Energi a Ford legnépszerűbb hálózati hibridje: az USA-ban tavaly novemberig több fogyott belőle (6300 db), mint a Toyota Prius PHEV modellből.

Kommentek

  • husky

    Régi, jó ötlet! Ezzel már 20 éve pórbálkoztak turistabusz gyártók is, hogy a napon parkoló buszban hűs legyen mire vissza jön a csoport és a kamionparkolóban álló hűtőkamion aggregátja is működjön napelemről, csak hát az ártöbblet miatt megbukott az egész. Ja és a súlytöbblet! Igaz, azóta sokat fejlődött (reméljük)a szemlélet és a technika is.
    Azonban egy bökkenő van, ha belepi a hó nem működik.

  • cddexter

    Mi van? Az usában a Ford plug-in hibridjéből több fogy mint a Prius plug-in-ből?? Ennyire szar a Toyotáé vagy ennyire jó a Fordé? Az alacsony darabszámból mondjuk inkább az előbbire gondolnék.

  • péloday

    A Lancia Thesis is napelemről működtette a klímát a parkoló autóban !

SsangYong XAVL: új szabadidőjármű Koreából

Genfben mutatja be új SUV-tanulmányát a SsangYong. Az egykori Korando szellemi utódja meglehetősen távol esett a fájától.

Élőben barátságosabb a törtszemű Skoda Octavia

Menetrend szerint érkezett a harmadik generációs Skoda Octavia időközi ráncfelvarrása, ami leginkább két, alig pár centi hosszú lemezdarab miatt igazán érdekes a szokásos új színek, digitális funkciók, vezetéssegédek mellett.

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Elegáns lett a legújabb Forma-1-es autó

A Sauber-csapat megmutatta 2017-es Forma-1-es modelljét, a C36-ost. A svájci alakulat jubileumi festéssel ünnepli 25. F1-es idényét.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.