Önfenntartó kisbusz a Fordtól

Konnektoros hibrid, amihez nem kell konnektor

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2014.01.02. 14.00

A Ford C-Max Solar Energi Concept a tetőlemezét borító napelemekről tölti akkumulátorait, így úgy használható, mint egy normál autó, mégis hozza a hálózatról tölthető hibridek előnyeit.

A konnektoros (plug-in) hibridek az elektromos és a hagyományos járművek metszetében mindkét műfaj legjobb tulajdonságait egyesítik. Minimális üzemanyag-fogyasztást és károsanyag-kibocsátást biztosítanak, ugyanakkor nem állnak le, ha elfogy belőlük a töltés. 

Csupán egy baj van velük: mi, emberek. A lustaság ugyanis nagy úr, és mivel tudjuk, hogy az autó akkor is menni fog reggel, ha este nem dugjuk be a konnektorba… Nincsenek erre vonatkozó statisztikáink, de feltételezhető, hogy a plug-in hibridek vásárlói olykor-olykor bűnbe esnek, és benzinpusztító normál autóként használják gépkocsijukat. 
Részben erre, részben az elektromos infrastruktúrától való függőség feloldására és általa kínál megoldást a Ford új tanulmánya, a Ford C-Max Solar Energi Concept. Az autó teljes tetőlemezét szolárcellák borítják. Ez persze a technológia jelenlegi állása szerint még kevés volna az üdvösséghez; a napelemek hatásfoka ma még korántsem éri el azt a szintet, amivel fel lehetne tölteni egy konnektoros hibrid jellemzően nagy kapacitású akkumulátorát. 
A Ford ezért cselhez folyamodott: terveztek egy napkollektort, amely óriási nagyítólencseként koncentrálja a napelemekre a fényt. Ennek köszönhetően a rendszer egy napsütéses nap leforgása alatt annyi energiát tud összegyűjteni és tárolni, amivel fel lehet tölteni a C-Max Energi PHEV akkumulátorait. 
Ezzel a tökéletesen zöld energiával éves szinten mintegy négy tonnányi CO2-tól mentesítjük a légkört – ez persze nagyban függ attól, hogy milyen erőműben állítják elő a felhasználó lakóhelyén azt az áramot, amit egyébként a konnektorból venne ki a hálózatról tölthető hibrid tulajdonosa. (Cserébe persze, ha jól értelmezzük a hírt, egész nap ott kell parkolnunk a szolárgyűjtő alatt, de sebaj, másnap gondtalanul használhatjuk az autónkat – harmadnap pedig újfent fényt tankolunk, addig sem koptatjuk az aszfaltot.) 
Az észak-amerikai szabvány szerint 2,35 l/100 km átlagfogyasztású C-MAX Energi a Ford legnépszerűbb hálózati hibridje: az USA-ban tavaly novemberig több fogyott belőle (6300 db), mint a Toyota Prius PHEV modellből.

Kommentek

  • husky

    Régi, jó ötlet! Ezzel már 20 éve pórbálkoztak turistabusz gyártók is, hogy a napon parkoló buszban hűs legyen mire vissza jön a csoport és a kamionparkolóban álló hűtőkamion aggregátja is működjön napelemről, csak hát az ártöbblet miatt megbukott az egész. Ja és a súlytöbblet! Igaz, azóta sokat fejlődött (reméljük)a szemlélet és a technika is.
    Azonban egy bökkenő van, ha belepi a hó nem működik.

  • cddexter

    Mi van? Az usában a Ford plug-in hibridjéből több fogy mint a Prius plug-in-ből?? Ennyire szar a Toyotáé vagy ennyire jó a Fordé? Az alacsony darabszámból mondjuk inkább az előbbire gondolnék.

  • péloday

    A Lancia Thesis is napelemről működtette a klímát a parkoló autóban !

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

F1: Szocsiban talán már célba ér Alonso

A Honda a hétvégén következő Orosz Nagydíjra megbízhatósági javításokat visz, a múlt heti teszt után bizakodnak a McLarennél.

Teniszpályára skiccelték fel a luxuskombit

Wimbledon makulátlan gyepébe nem vandálok, hanem maguk a pályagondozók rajzolták bele a Jaguar XF Sportbrake prémium kombi körvonalait.

Felhők közé emel a magyar Trabant motor, és ez nem vicc

Magyarországon az épülő szocializmus találkozása a repülési vággyal érdekes szerkezeteket szült, a felhők közé vágyóknak köszönhetünk egy különleges Trabant motort, ami képes volt embereket égbe emelni.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.