A Toyota az autó vagy város?

422 ezer lakos él Toyotában

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.01.02. 06.00

A Toyota nem csak hibridautókig jutott ám a jövőről való gondolkodásban. Házakat is épít, sőt, egy komplett várost is üzemeltet úgy, mintha nem csak a ma lenne, hanem még holnap is.

Gajdán Miklós kollégánk, társlapunk, az AutóMagazin vezetőszerkesztője az európai Év Autója zsűritagja. Mivel az autógyártók számára nagyon nem mindegy, mit gondol róluk egy ilyen befolyásos személyiség, olyan helyekre utaztatják, olyan kocsikat mutatnak meg neki, melyekről mi, egyszerű halandók még csak nem is biztos, hogy álmodozhatunk – talán azt sem tudjuk, hogy léteznek. Nemrégiben például a Toyota vitte el a Tokiói Autószalonra, de ha már lerepültették vele azt a párezer kilométert, nem állt meg a program az egymással beszélgető autók tesztelésénél.

Toyota – nem egy autómárka, inkább egy kis világ

Miki kissé kóválygó fejjel jött haza, mondta, hogy négy napig minden reggel beültették egy buszba, amivel csak este vitték vissza a szállodába, és közben folyamatosan mutatták neki a jövőt, amitől egy kicsit elfáradt. Nem is csoda, felfoghatatlan léptékű az az ipari, tudományos, szociológiai, futurológiai, ökológiai gigavállalkozás, amit Toyotának hívnak és aminek eredményeiből mi itt Európa pechesebb felében még az immár harmadik generációját futó hibridmodell létezését is alig-alig vagyunk képesek megérteni.

Hidrogénbusz Toyota Cityben

Kollégánk hozott egy kis mappányi prospektust, brosúrát, no meg pár gigabájtnyi fotót, videót olyan, a Toyotához kapcsolódó érdekességekről, amelyekből nem az tűnik ki, hogy a Toyota csupán egy autómárka volna. Magyarország második legnagyobb városa Debrecen, kétszázezer lakossal. Magyarországon 2012-ben 125 121 darab Toyota személyautó futott az utakon. A Toyota csak tavaly több mint 9 900 000 autót gyártott világszerte. És a Toyota nem csak egy márka, hanem Japánban egy város is; Toyota City ad otthont e világbirodalom központjának. Toyota City lakosainak száma: 422 456 fő (2013. november).

Toyota City

Tulajdonképpen semmi különös, mérsékelten ronda iparváros a Google StreetView tanúsága szerint, hasonlóan kies fekvéssel, mint a német autóipari körzetek nagyvárosai. Csak a városmenedzsment tudatosabb és persze a lakosság fegyelmezettebb kissé, mint Európában szokás.

Tudta, hogy a Toyota házakat is gyárt? Ez egy Smart House, intelligens energia-menedzsmenttel

A japán kormány 2010-ben azon négy mintaprojekt egyikének választotta Toyota Cityt, melyekben a japán társadalom mintegy kikísérletezi, hogyan éljenek az emberek megújuló energiaforrásokra alapozva, fenntartható módon, a környezetet a legkevésbé terhelve, de a XXI. századi igényeknek is elfogadható életstílusban. Vállalkozások, egyetemek, civil csoportok együttműködésében kalapálják itten a jövőt.

Nem a rezsicsökkentés a cél, hanem a CO2-emisszió radikális csökkentése (2030-ra minimum 30, 2050-re minimum 50%-kal, de a cél inkább az 50 illetve 70%), az egyéni és közösségi közlekedés egyidejű és tudatos átalakítása, az ipar fenntartható működésének megalapozása. A stratégiát nem a következő választásokig írják, már most tudatosan zajlik olyan erdők telepítése, melyeket százéves gazdálkodási távlatban kezelnek.

A lakosok támogatásokra számíthatnak, ha Smart House-okat, intelligens, optimalizált energiagazdálkodású otthonokat teremtenek (mellesleg a Toyota ilyen készházakat is gyárt; erről hamarosan külön írásban számolunk be). Támogatás jár elektromos jármű vásárlásához, elektromos töltőpontok létrehozásához. Támogatásokkal operálnak, nem kényszerrel – ez is elég szimpatikusnak tűnik innen a 2013-as Magyarországról.

A Smart Home vezérlőközpontja

Toyota Cityben a hidrogénkút, az elektromos autók bekapcsolása az épületek energetikai rendszerébe, a kis elektromos személyi közlekedési eszközök, a car sharing (autómegosztás) nem jópofa különlegességek, hanem már most éppúgy a mindennapok eszközei, mint mondjuk a mobilnet vagy a kábeltévé. A városban 33 nyilvános elektromosautó-töltő pont üzemel, ebből 22 napelemekkel termeli meg az energiát.

Ecoful Town

A 92 hektáron elterülő Toyota City közepén Ecoful Town néven üzemel az jelenleg 70 ezer négyzetméteres, jövő tavaszra másfél hektárosra bővítendő terület, ami amolyan mintaprojekt a mintaprojektben. Ez tulajdonképpen egy látogatóközpont, ahol talán a mégoly megrögzött V8-pártiak és benzinvérűek is ráérezhetnek egy kicsit arra, hogy nem is lesz olyan vacak az a füstmentes jövő, ha ügyesen csináljuk meg.

Ecoful Town, Toyota City öko-bio-megújuló látogatóközpontja

A füvesített parkolóhelyektől az elektromos köz-kerékpárokon át az utasigényeknek megfelelően változó útvonalú minibusz-rendszerig, a bejárható, kipróbálható Smart House-tól a szigorúan helyi alapanyagokból dolgozó étterem működéséig, a csapadékvizet összegyűjtő, megőrző úthálózattól a hidrogén-infrastruktúráig minden úgy működik itt, ahogy tulajdonképpen már mindenhol működni kellene a fejlett társadalmaknak, ha nem a Mad Max világát szeretnénk megteremteni a jövő generációknak.

Hasonló mintaprojektek persze Európában, Észak-Amerikában is akadnak. A Toyota nevéhez kötődő japán tanulmányvárosnak inkább az az érdekessége, hogy nem a politika, hanem egy cég jövőképe, stratégiája adja az egésznek az alapját. És ha egy profitorientált gigavállalat hajlandó ilyen szinten befektetni a jövőbe, akkor talán mégsem a Mad Max lesz majd az emberiség következő civilizációs állapota.

Szavazás

Tetszene az élet egy ennyire céltudatosan átváltozó városban?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

Hihetetlen látvány a porban csapató 6-os BMW

Rallyautó bármiből lehet, még egy olyan luxuskupéból is, mint a BMW 650i.

F1: Valaki óriási ajándékot kapott Rosbergtől

A Red Bull-os Daniel Ricciardo szerint Nico Rosberg a visszavonulással valamelyik pilótának nagyon szép karácsonyi adott – nem valószínű, hogy az ausztrál lesz az.

Elektromos buszt álmodott meg a Škodák tervezője

A Czechbus kiállításon megtekintettük a csehek legújabb büszkeségét, melyet az a férfi tervezett, aki korábban Škoda buszokat is megálmodott.

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

Kitiltják a dízeleket több nagyvárosból

Párizs, Madrid, Athén és Mexikóváros összefogott, majd közösen bejelentette: 2025-től kitiltják az útjaikról a dízelüzemű járműveket.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.