A Toyota az autó vagy város?

422 ezer lakos él Toyotában

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2014.01.02. 06.00

A Toyota nem csak hibridautókig jutott ám a jövőről való gondolkodásban. Házakat is épít, sőt, egy komplett várost is üzemeltet úgy, mintha nem csak a ma lenne, hanem még holnap is.

Gajdán Miklós kollégánk, társlapunk, az AutóMagazin vezetőszerkesztője az európai Év Autója zsűritagja. Mivel az autógyártók számára nagyon nem mindegy, mit gondol róluk egy ilyen befolyásos személyiség, olyan helyekre utaztatják, olyan kocsikat mutatnak meg neki, melyekről mi, egyszerű halandók még csak nem is biztos, hogy álmodozhatunk – talán azt sem tudjuk, hogy léteznek. Nemrégiben például a Toyota vitte el a Tokiói Autószalonra, de ha már lerepültették vele azt a párezer kilométert, nem állt meg a program az egymással beszélgető autók tesztelésénél.

Toyota – nem egy autómárka, inkább egy kis világ

Miki kissé kóválygó fejjel jött haza, mondta, hogy négy napig minden reggel beültették egy buszba, amivel csak este vitték vissza a szállodába, és közben folyamatosan mutatták neki a jövőt, amitől egy kicsit elfáradt. Nem is csoda, felfoghatatlan léptékű az az ipari, tudományos, szociológiai, futurológiai, ökológiai gigavállalkozás, amit Toyotának hívnak és aminek eredményeiből mi itt Európa pechesebb felében még az immár harmadik generációját futó hibridmodell létezését is alig-alig vagyunk képesek megérteni.

Hidrogénbusz Toyota Cityben

Kollégánk hozott egy kis mappányi prospektust, brosúrát, no meg pár gigabájtnyi fotót, videót olyan, a Toyotához kapcsolódó érdekességekről, amelyekből nem az tűnik ki, hogy a Toyota csupán egy autómárka volna. Magyarország második legnagyobb városa Debrecen, kétszázezer lakossal. Magyarországon 2012-ben 125 121 darab Toyota személyautó futott az utakon. A Toyota csak tavaly több mint 9 900 000 autót gyártott világszerte. És a Toyota nem csak egy márka, hanem Japánban egy város is; Toyota City ad otthont e világbirodalom központjának. Toyota City lakosainak száma: 422 456 fő (2013. november).

Toyota City

Tulajdonképpen semmi különös, mérsékelten ronda iparváros a Google StreetView tanúsága szerint, hasonlóan kies fekvéssel, mint a német autóipari körzetek nagyvárosai. Csak a városmenedzsment tudatosabb és persze a lakosság fegyelmezettebb kissé, mint Európában szokás.

Tudta, hogy a Toyota házakat is gyárt? Ez egy Smart House, intelligens energia-menedzsmenttel

A japán kormány 2010-ben azon négy mintaprojekt egyikének választotta Toyota Cityt, melyekben a japán társadalom mintegy kikísérletezi, hogyan éljenek az emberek megújuló energiaforrásokra alapozva, fenntartható módon, a környezetet a legkevésbé terhelve, de a XXI. századi igényeknek is elfogadható életstílusban. Vállalkozások, egyetemek, civil csoportok együttműködésében kalapálják itten a jövőt.

Nem a rezsicsökkentés a cél, hanem a CO2-emisszió radikális csökkentése (2030-ra minimum 30, 2050-re minimum 50%-kal, de a cél inkább az 50 illetve 70%), az egyéni és közösségi közlekedés egyidejű és tudatos átalakítása, az ipar fenntartható működésének megalapozása. A stratégiát nem a következő választásokig írják, már most tudatosan zajlik olyan erdők telepítése, melyeket százéves gazdálkodási távlatban kezelnek.

A lakosok támogatásokra számíthatnak, ha Smart House-okat, intelligens, optimalizált energiagazdálkodású otthonokat teremtenek (mellesleg a Toyota ilyen készházakat is gyárt; erről hamarosan külön írásban számolunk be). Támogatás jár elektromos jármű vásárlásához, elektromos töltőpontok létrehozásához. Támogatásokkal operálnak, nem kényszerrel – ez is elég szimpatikusnak tűnik innen a 2013-as Magyarországról.

A Smart Home vezérlőközpontja

Toyota Cityben a hidrogénkút, az elektromos autók bekapcsolása az épületek energetikai rendszerébe, a kis elektromos személyi közlekedési eszközök, a car sharing (autómegosztás) nem jópofa különlegességek, hanem már most éppúgy a mindennapok eszközei, mint mondjuk a mobilnet vagy a kábeltévé. A városban 33 nyilvános elektromosautó-töltő pont üzemel, ebből 22 napelemekkel termeli meg az energiát.

Ecoful Town

A 92 hektáron elterülő Toyota City közepén Ecoful Town néven üzemel az jelenleg 70 ezer négyzetméteres, jövő tavaszra másfél hektárosra bővítendő terület, ami amolyan mintaprojekt a mintaprojektben. Ez tulajdonképpen egy látogatóközpont, ahol talán a mégoly megrögzött V8-pártiak és benzinvérűek is ráérezhetnek egy kicsit arra, hogy nem is lesz olyan vacak az a füstmentes jövő, ha ügyesen csináljuk meg.

Ecoful Town, Toyota City öko-bio-megújuló látogatóközpontja

A füvesített parkolóhelyektől az elektromos köz-kerékpárokon át az utasigényeknek megfelelően változó útvonalú minibusz-rendszerig, a bejárható, kipróbálható Smart House-tól a szigorúan helyi alapanyagokból dolgozó étterem működéséig, a csapadékvizet összegyűjtő, megőrző úthálózattól a hidrogén-infrastruktúráig minden úgy működik itt, ahogy tulajdonképpen már mindenhol működni kellene a fejlett társadalmaknak, ha nem a Mad Max világát szeretnénk megteremteni a jövő generációknak.

Hasonló mintaprojektek persze Európában, Észak-Amerikában is akadnak. A Toyota nevéhez kötődő japán tanulmányvárosnak inkább az az érdekessége, hogy nem a politika, hanem egy cég jövőképe, stratégiája adja az egésznek az alapját. És ha egy profitorientált gigavállalat hajlandó ilyen szinten befektetni a jövőbe, akkor talán mégsem a Mad Max lesz majd az emberiség következő civilizációs állapota.

Szavazás

Tetszene az élet egy ennyire céltudatosan átváltozó városban?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

16 ezer kilométeres túrára indul a Nissan Leaf

Egy e-mobilitási szervezet benevezett egy Nissan Leafet a barátságos, de kíméletlen Mongol-ralira. 16 ezer kilométert kell megtennie a villanyautónak.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

F1: Alonso jutalékot kér Buttontól

Fernando Alonso nyugodtan készül az Indy 500-ra, biztos benne, hogy a McLaren nélküle is meglesz Monacóban. Bár pontszerzési esélye lenne Monte-Carlo utcáin, Indianapolist nagyobb lehetőségnek látja.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.