Hólánc és téli gumi: hol kötelező és hol nem?

Magyarországon is kötelező lehet a hólánc

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.12.17. 08.00

Két hajtott kerékkel először a hátul, majd az elöl hajtó autók állnak meg nagyobb hóban. A továbbjutás kulcsa a hólánc, ha tudjuk használni.

Ha semmiképp nem jutunk fel a síkos kaptatón, a hólánc még mindig segíthet. A lánc azonban nem egyszerűen a kapaszkodást segítő eszköz, de helyenként kötelező tartozéka is az autónak. De merre is kötelező?

Magyarországon is kellhet a hólánc

Helyenként hazánkban is. A közútkezelő táblával jelöli az érintett útszakaszokat, bár rendkívül kevés van belőlük. A Kresz a következőképp rendelkezik a témában: “A hólánc használata kötelező jelzőtábla azt jelzi, hogy az úton közlekedő járműnek (gépkocsi, mezőgazdasági vontató, lassú jármű) legalább egy hajtott tengelyén a gumiabroncsokat hólánccal kell felszerelni.”

Tehát a 4×4-es autókra elég csak az első vagy csak a hátsó kerekeket felszerelni hólánccal. Előre a kerék kifordításával többnyire könnyebb a lánc felszerelése, de azért is tennénk ide őket, hogy fékezéskor is segítsenek.

Lássuk, mik a szabályok az AvD (Automobilclub von Deutschland) adatai szerint. Elsőként jöjjenek a környező országok!

A láncot érdemes jól hozzáférhető helyen tartani, hogy ne kelljen kipakolni a csomagtartót érte

Ausztria: téli gumi nélküli autókra összefüggően (legfeljebb kis megszakításokkal) hó vagy jégborította úton kötelező a hólánc használata.

Horvátország: kötelező az autóban lennie a hóláncnak, amelyet legalább 5 centiméteres hóban vagy tükörjéggel fedett úton kell használni.

Szerbia és Szlovénia: télen kötelező hóláncot tartani az autóban.

Bulgária, Franciaország, Liechtenstein, Németország, Olaszország, Svájc: Táblák jelzik, ha hólánccal kell megtenni az adott útszakaszt.

Büntetések: Ausztriában akár 5000 euró

Ha egy hólánchasználatra kijelölt tájon autós nem rendelkezik hólánccal, például Németországban 20 eurós (6000 Ft) büntetést szabhatnak ki rá a hatóságok. Ennek máris a duplája a tétel, ha az eszköz hiánya miatt akadályozza a közlekedést.

Nem elég odapróbálni aztán visszatenni, hogy sárga ide, horog amoda, fog ez menni

Szigorúbb az osztrák szabályozás, ahol a lánc hiányát 35 eurós (7000 Ft) bírsággal fenyegeti a jogalkotó, míg a közlekedők veszélyeztetéséért akár 5000 eurós, azaz 1,5 millió forintos büntetést is kaphat az érintett.

Csak a hólánc számít hóláncnak

Az elindulást sokféle eszköz segítheti, akár a kerékre húzható textilköpeny, műanyag karmos vagy más megoldás. Ám tudni kell, hogy ezek hatása hiába hasonló a hóláncéhoz, az autós csak hagyományos hólánccal kerülheti el a bírságokat.

Ne ássuk el és gyakoroljuk be a felszerelését!

Magát a láncot érdemes jól hozzáférhető helyen tartani, mert elég nagy betli, ha a sítúra teljes cuccát ki kell rámolni előbb a földre, hogy a csomagtér mélyéről előbányásszuk a láncot, akár egy közúti ellenőrzéskor.

Hóláncszerelő-verseny, meglepő véggel:

                  

Felszerelését tényleg gyakoroljuk be előre! Nem elég odapróbálni aztán visszatenni, hogy sárga ide, horog amoda, fog ez menni. Rutinból kell felraknunk, mert hóban-szélben, lilára fagyott ujjakkal a merevre fagyott hóláncot eleve nehéz feltenni. A szereléshez nem árt egy rendes kesztyű sem. Ha a művelet jól sikerült és a túl laza lánc nem veri szét a kerékjáratot, örüljünk a trakciónak és vezessünk óvatosan! Hólánccal többnyire 50 kilométer/óra a megengedett maximális sebesség.

Mi van a téli gumival?

Míg a hólánc csak ritka esetekben szükséges, a téli abroncs sokkal fontosabb tényezője a biztonságos autózásnak, amely egyre több országban kötelező. Az ADAC német autóklub adatai szerint a következő országokban előírás időszakonként vagy helyenként a használatuk. Mivel sosem tudható előre, milyen utakkal találkozunk, az előírásoktól függetlenül legyen alapvetés, hogy ősz végétől nagyjából húsvétig csak minden keréken téli gumival vágunk útnak.

Legalább 4 mm profilmélység kell egy téli abroncsnak. Alatta a nyugati hatóságok nyárinak minősítik, az ezzel járó súlyos következményekkel

Ausztria: télies útviszonyok (hó, jég, latyak) esetén kötelező a minimum 4 mm profilmélységű, M+S jelölésű gumiabroncsok (téli ill. négyévszakos) használata november 1. és április 15. között. Ez azonban kiváltható nyári gumival és hólánccal. Ha nincs csapadék, nem büntethetnek meg nyári gumival.

Belgium: a téli abroncs november 1. és március 31. között kötelező.

Csehország: télies útviszonyok esetén november 1-től és március 31-ig kötelező.

Németország: hóval fedett, eljegesedett, latyakkal borított utakon kötelező.

Nehéz tehergépjárművekre is létezik téli abroncs, de gyakoribb a nyári plusz hólánc

Olaszország: bizonyos útszakaszokon kötelező pl. november 1. és április 15-e között, de használatukat előírhatják más időszakban, táblákkal is.

Románia: november elsejétől március 31-éig kötelező a téli abroncs.

Svájc: télies útviszonyok esetén. Itt kemény pénzbüntetés jár, ha nyári gumival okozunk balesetet, de az ütközés elszenvedőjeként is részleges felelősséget érvényesítenek a nyári gumis autóson.

További országok téli gumis szabályairól a linkre kattintva olvashattok.

Forrás: ADAC, katasztrófavédelem.hu. Az adatok személyautóra és 3,5 tonnánál nem nehezebb haszonjárművekre vonatkoznak.


Hólánc és téli gumi: hol kötelező és hol nem? 1

Kommentek

Így néz ki egy 1 milliót futott Porsche

Ezek a sportautók nem arról híresek, hogy több százezer kilométert beleraknak tulajdonosaik, de néha azért előfordul.

F1: Esőnapot hirdetett Barcelona

A jövő hétfőn kezdődik a Forma-1-es tesztelés, amelyen a Pirelli kérésére a nyolcból egy napon vizes pályán mennek majd az autók. A barcelonai pálya bejelentette, mikor locsolnak.

Hat Suzuki Ignis, amitől könnybe lábad a szemed

Ebben az esetben nem ítélkezünk, ha valakinek ebben a formában tetszik az Suzuki Ignis, akkor nincs mit tenni, a lényeg, hogy a tulaj boldog legyen.

Milliárdos papával könnyebb az F1-be jutni

A Williamsnél idén bemutatkozó 18 éves újonc, Lance Stroll nem tagadja, hogy édesapja anyagi támogatása sokat segített a Forma-1-be való eljutásban, igaz, tehetséget azért nem ő vett neki.

Őszinte használt autók több mint 500 000 kilométerrel

Ebben a kategóriában sokkal több eladó darabot találnánk, ha nem volna nemzetközi sport a kilométerórák visszatekerése. De mivel valamilyen csoda folytán a legtöbb eladó 15-20 éves autó alig futott 150-250 ezer kilométert, így a kilométert bevalló sokat futott autók ritkák, akár a fehér holló.

F1: Ki lesz a Red Bull tartalékosa?

A Red Bull motorsportfőnöke, Helmut Marko elmondta, kit ültetnének a nagycsapat autójába, ha Daniel Ricciardo vagy Max Verstappen kidőlne valamiért.

F1: Világbajnok tanácsadó segíti Bottast

A 2017-re a Mercedeshez szerződött Valtteri Bottas nagyon örül neki, hogy a kétszeres világbajnok Mika Häkkinen segíti majd őt a háttérből.

Hivatalosan is megvan Magyarország legtorzabb BMW-je

Ha valaki netán van olyan elvetemült és pénzt ad érte, egy dologra kérjük: bontsa szét és alkatrészenként adjon túl rajta, mert ez ebben a formában a márka meggyalázása.

SsangYong XAVL: új szabadidőjármű Koreából

Genfben mutatja be új SUV-tanulmányát a SsangYong. Az egykori Korando szellemi utódja meglehetősen távol esett a fájától.

Élőben barátságosabb a törtszemű Skoda Octavia

Menetrend szerint érkezett a harmadik generációs Skoda Octavia időközi ráncfelvarrása, ami leginkább két, alig pár centi hosszú lemezdarab miatt igazán érdekes a szokásos új színek, digitális funkciók, vezetéssegédek mellett.

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.