Hólánc és téli gumi: hol kötelező és hol nem?

Magyarországon is kötelező lehet a hólánc

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.12.17. 08.00

Két hajtott kerékkel először a hátul, majd az elöl hajtó autók állnak meg nagyobb hóban. A továbbjutás kulcsa a hólánc, ha tudjuk használni.

Ha semmiképp nem jutunk fel a síkos kaptatón, a hólánc még mindig segíthet. A lánc azonban nem egyszerűen a kapaszkodást segítő eszköz, de helyenként kötelező tartozéka is az autónak. De merre is kötelező?

Magyarországon is kellhet a hólánc

Helyenként hazánkban is. A közútkezelő táblával jelöli az érintett útszakaszokat, bár rendkívül kevés van belőlük. A Kresz a következőképp rendelkezik a témában: “A hólánc használata kötelező jelzőtábla azt jelzi, hogy az úton közlekedő járműnek (gépkocsi, mezőgazdasági vontató, lassú jármű) legalább egy hajtott tengelyén a gumiabroncsokat hólánccal kell felszerelni.”

Tehát a 4×4-es autókra elég csak az első vagy csak a hátsó kerekeket felszerelni hólánccal. Előre a kerék kifordításával többnyire könnyebb a lánc felszerelése, de azért is tennénk ide őket, hogy fékezéskor is segítsenek.

Lássuk, mik a szabályok az AvD (Automobilclub von Deutschland) adatai szerint. Elsőként jöjjenek a környező országok!

A láncot érdemes jól hozzáférhető helyen tartani, hogy ne kelljen kipakolni a csomagtartót érte

Ausztria: téli gumi nélküli autókra összefüggően (legfeljebb kis megszakításokkal) hó vagy jégborította úton kötelező a hólánc használata.

Horvátország: kötelező az autóban lennie a hóláncnak, amelyet legalább 5 centiméteres hóban vagy tükörjéggel fedett úton kell használni.

Szerbia és Szlovénia: télen kötelező hóláncot tartani az autóban.

Bulgária, Franciaország, Liechtenstein, Németország, Olaszország, Svájc: Táblák jelzik, ha hólánccal kell megtenni az adott útszakaszt.

Büntetések: Ausztriában akár 5000 euró

Ha egy hólánchasználatra kijelölt tájon autós nem rendelkezik hólánccal, például Németországban 20 eurós (6000 Ft) büntetést szabhatnak ki rá a hatóságok. Ennek máris a duplája a tétel, ha az eszköz hiánya miatt akadályozza a közlekedést.

Nem elég odapróbálni aztán visszatenni, hogy sárga ide, horog amoda, fog ez menni

Szigorúbb az osztrák szabályozás, ahol a lánc hiányát 35 eurós (7000 Ft) bírsággal fenyegeti a jogalkotó, míg a közlekedők veszélyeztetéséért akár 5000 eurós, azaz 1,5 millió forintos büntetést is kaphat az érintett.

Csak a hólánc számít hóláncnak

Az elindulást sokféle eszköz segítheti, akár a kerékre húzható textilköpeny, műanyag karmos vagy más megoldás. Ám tudni kell, hogy ezek hatása hiába hasonló a hóláncéhoz, az autós csak hagyományos hólánccal kerülheti el a bírságokat.

Ne ássuk el és gyakoroljuk be a felszerelését!

Magát a láncot érdemes jól hozzáférhető helyen tartani, mert elég nagy betli, ha a sítúra teljes cuccát ki kell rámolni előbb a földre, hogy a csomagtér mélyéről előbányásszuk a láncot, akár egy közúti ellenőrzéskor.

Hóláncszerelő-verseny, meglepő véggel:

                  

Felszerelését tényleg gyakoroljuk be előre! Nem elég odapróbálni aztán visszatenni, hogy sárga ide, horog amoda, fog ez menni. Rutinból kell felraknunk, mert hóban-szélben, lilára fagyott ujjakkal a merevre fagyott hóláncot eleve nehéz feltenni. A szereléshez nem árt egy rendes kesztyű sem. Ha a művelet jól sikerült és a túl laza lánc nem veri szét a kerékjáratot, örüljünk a trakciónak és vezessünk óvatosan! Hólánccal többnyire 50 kilométer/óra a megengedett maximális sebesség.

Mi van a téli gumival?

Míg a hólánc csak ritka esetekben szükséges, a téli abroncs sokkal fontosabb tényezője a biztonságos autózásnak, amely egyre több országban kötelező. Az ADAC német autóklub adatai szerint a következő országokban előírás időszakonként vagy helyenként a használatuk. Mivel sosem tudható előre, milyen utakkal találkozunk, az előírásoktól függetlenül legyen alapvetés, hogy ősz végétől nagyjából húsvétig csak minden keréken téli gumival vágunk útnak.

Legalább 4 mm profilmélység kell egy téli abroncsnak. Alatta a nyugati hatóságok nyárinak minősítik, az ezzel járó súlyos következményekkel

Ausztria: télies útviszonyok (hó, jég, latyak) esetén kötelező a minimum 4 mm profilmélységű, M+S jelölésű gumiabroncsok (téli ill. négyévszakos) használata november 1. és április 15. között. Ez azonban kiváltható nyári gumival és hólánccal. Ha nincs csapadék, nem büntethetnek meg nyári gumival.

Belgium: a téli abroncs november 1. és március 31. között kötelező.

Csehország: télies útviszonyok esetén november 1-től és március 31-ig kötelező.

Németország: hóval fedett, eljegesedett, latyakkal borított utakon kötelező.

Nehéz tehergépjárművekre is létezik téli abroncs, de gyakoribb a nyári plusz hólánc

Olaszország: bizonyos útszakaszokon kötelező pl. november 1. és április 15-e között, de használatukat előírhatják más időszakban, táblákkal is.

Románia: november elsejétől március 31-éig kötelező a téli abroncs.

Svájc: télies útviszonyok esetén. Itt kemény pénzbüntetés jár, ha nyári gumival okozunk balesetet, de az ütközés elszenvedőjeként is részleges felelősséget érvényesítenek a nyári gumis autóson.

További országok téli gumis szabályairól a linkre kattintva olvashattok.

Forrás: ADAC, katasztrófavédelem.hu. Az adatok személyautóra és 3,5 tonnánál nem nehezebb haszonjárművekre vonatkoznak.


Hólánc és téli gumi: hol kötelező és hol nem? 1

Kommentek

Barbár Mad-Max autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

Teniszpályára skiccelték fel a luxuskombit

Wimbledon makulátlan gyepébe nem vandálok, hanem maguk a pályagondozók rajzolták bele a Jaguar XF Sportbrake prémium kombi körvonalait.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

F1: Szocsiban talán már célba ér Alonso

A Honda a hétvégén következő Orosz Nagydíjra megbízhatósági javításokat visz, a múlt heti teszt után bizakodnak a McLarennél.

Felhők közé emel a magyar Trabant motor, és ez nem vicc

Magyarországon az épülő szocializmus találkozása a repülési vággyal érdekes szerkezeteket szült, a felhők közé vágyóknak köszönhetünk egy különleges Trabant motort, ami képes volt embereket égbe emelni.

Három lány egészen intim viszonyba került az új Suzukival

Az új Suzuki Ignist főleg a fiataloknak szánja a japán gyártó, közülük is a női vásárlókat fogták leginkább célkeresztbe. Nekünk sem kellett több: megkértünk három fiatal hölgyet, hogy szedjék ízekre az Ignist.

A Toyota felszámolja a közlekedési dugókat

Sikerrel zárult a Toyota Mobilitási Alapítvány (TMF) thaiföldi projektje, amelynek elsődleges célja a hatmilliós Bangkok utcáin gyakran tapasztalható közlekedési dugók enyhítése volt.

F1: Mégsem nyúlnak a DRS-zónákhoz

Bár az előzések száma jelentősen csökkent a Forma-1-ben 2016-hoz képest, a Nemzetközi Automobil Szövetség úgy döntött, nem módosít a DRS-zónákon.

Kereszteződésben ennél zseniálisabb dolgot még nem láttunk

Nem tudsz kihajtani a keresztező forgalom miatt, és senki nem enged ki? Van egy megoldás!

Na, hány km új autópálya épül 100 milliárdból?

Az M4 Berettyóújfalu és Nagykereki közti szakaszának első üzeméhez hasonlóan a másodikat is a Duna Aszfalt és a Hódút építheti meg, ezúttal az A-Híd Zrt.-vel együtt.

F1: Napokon belül bejelenthetik a Sauber-Hondát

Ahogy közeleg a határidő, egyre erősebbek a Saubert a Hondával összekapcsoló hírek. Jövőre már két csapatnak szállíthat a japán gyártó.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.