Ablaktörlés, lapát nélkül

Ultrahanggal kísérletezik a McLaren

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.12.17. 11.00

A hadászati légiközlekedésből kölcsönzött megoldással tervezi felszerelni autóit a McLaren. Az ablaktörlőket helyettesítő ultrahang-generátor több szempontból is előnyös volna – ha beválik.

Az ablaktörlővel csak a macera van. Növeli a légellenállást és a szélzajt, télen lefagy, és egyáltalán, nem takarít kellő hatékonysággal. A McLaren alighanem elsősorban az első ok (annak is az üzemanyag-fogyasztásra és főleg a menetdinamikára gyakorolt hatása) miatt döntött úgy, hogy elkezd kísérletezni egy olyan, alternatív ablaktisztítási technológiával, amelyet eddig csak vadászrepülőgépeknél használtak. 

A berendezés ultrahang-hullámokat bocsát ki, egyenesen a szélvédőre. A 30 KHz-es (azaz bőven az emberi hallástartomány fölötti) hanglökés finom rezgéseivel elméletileg minden piszkot, lerakódást eltávolít az üvegfelületről, a rászáradt bogártól a hóig, az esővíztől a sárig. 
A rendszer elvileg megelőzésre is alkalmas: egy ultrahang-függöny eleve nem engedné, hogy bármiféle látást gátló lerakódás megtelepedjen a szélvédőn. 
Frank Stephenson, a McLaren főtervezője a brit Sunday Times-nak adott interjújában említette a kutatási irányt, ám annak lehetséges piaci bevezetéséről nem esett szó.
Ha megvalósul, nem az ultrahangos ablaktörlő lesz az első technológia, amelyet a vadászrepülőgépektől vesz kölcsön az autóipar: ugyaninnen érkezett a head-up display, azaz a menetadatokat a vezető látómezejébe (a szélvédőre vagy erre szolgáló műanyag lemezre) vetítő berendezés.

Kommentek

F1: Máris elromlott a McLaren és a Red Bull

Alig kezdődött meg a Forma-1-es tesztelés, két nagycsapat máris komoly műszaki hibákba futott bele. A Red Bullt tréleren kellett a garázsba szállítani.

Melyik a legszebb 2017-es Forma-1-es autó? Szavazz!

Új idény, radikálisan új Forma-1-es autók – de melyik csapat volt a legügyesebb, már ami az esztétikát illeti?

F1: Ki vezeti először az új autókat?

Ma délelőtt Barcelonában megkezdődik a 2017-es Forma-1-es idény első hivatalos tesztje, 10 csapat küld pályára új autót. Itt a hét beosztása.

Chevy Camaro ZL1 1LE: csak véletlenül kap rendszámot

Egyedi komponensekkel és hangolással tette versenypálya-kompatibilissé a Camaro eleve legsportosabb kivitelét a Chevrolet.

Minden második autós kártérítést kap

500 millió forintból javítják ezekben a hetekben a kátyúkat országszerte, de a Magyar Közút szerint az általuk használt anyag csak ideig-óráig jó, a tartóssága változó. Akinek megsérült az autója, jelentkezzen, jár a pénz.

Megjött az utolsó új Forma-1-es

Az új modellhez új szín is jár: a Toro Rosso által leleplezett STR12-est nem lehet majd összekeverni az elődeivel.

F1: Szürke gyilkost mutatott be az amerikai csapat

A mezőnyből utolsó előttiként bemutatkozott az amerikai Haas-csapat új autója is, a VF-17-es.

Nem hitt a szemének a magyar szerelő, amikor a Skoda alá nézett

Facebookon kaptuk a fotókat Miklóstól, aki még nem nagyon találkozott ilyen gyári hibával pályafutása alatt.

F1: Itt a (bal)szerencsés új Red Bull – videó

A Red Bull Racing-csapat vasárnap 13 óra 13 perckor leleplezte 2017-es Forma-1-es autóját, az RB13-ast. Tesznek a babonákra.

Így veszélyeztethetik egészségünket a trükköző európai fuvarozók

Az európai teherautó gyártók az AdBlue adalék-anyaggal történő mahinálás megállítását szorgalmazzák. A buherálók az állampolgárok egészségével szórakoznak.

F1: Pályán a McLaren és a Renault

Barcelonában a McLaren-Honda és a Renault is pályára küldte új Forma-1-es autóját.

Ezt a parkolást már 14 millióan látták, nem csodálkozunk

A videó nem friss, de mi eddig nem találkoztunk vele. Facebookon hívta fel rá figyelmünket olvasónk. Köszönjük, kár lett volna kihagyni.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.