Szokatlan üzemanyagár-csökkenés jön

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.12.16. 16.38

Jelentősnek sajnos nem mondható, mégis szokatlan mértékben csökkenti szerdán a benzin és a gázolaj árát a Mol.

Bruttó 7 forinttal mérsékli a 95-ös benzin, és 5 forinttal a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát szerdán a Mol Nyrt. közölte az MTI. A csökkentéssel a benzin átlagára 398-399 forintra, a gázolajé pedig 420-421 forintra mérséklődik.

A Mol egy hete emelte bruttó 3 forinttal a 95-ös benzin literenkénti nagykereskedelmi árát. A gázolaj ára legutóbb két hete változott, akkor bruttó 3 forinttal nőtt.

A társaság február elejétől heti két alkalommal dönt az üzemanyagár-változásokról, így már nemcsak a hét első munkanapján, hanem a hét közepén is határoz az aktuális valutaárfolyam és a tőzsdei jegyzések alapján az árról.

A benzin ára tavaly április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint. Természetesen az autósok 15-25 forintos árkülönbséget is tapasztalhatnak a kutaknál.

Üzemanyag-fogyasztás literben, 2013. január-szeptember


Sajnos az üzemanyag árán nem tudunk változtatni, azt viszont – főleg télen – képesek vagyunk befolyásolni, hogy mennyit eszik az autónk. Íme, néhány egyszerű tipp:

1. Motormelegítés: sose álló helyzetben

Egy motor, legyen bár jenki benzintemető vagy papíron 3,5 literrel guruló EcoFlex Corsa, önmagához képest mindig akkor fogyaszt a legrosszabbul, ha az üzemanyag elégetésével nyert energiát nem az autó hajtására fordítjuk. A motort alapjáraton melegítve tipikusan ez a helyzet, a legfontosabb tehát elkerülni az értelmetlen pöfögtetést.

2, Gyalogoljunk kicsit

Értelmetlen, mert rémesen környezetszennyező, és értelmetlen, mert a motor terhelés híján alig fog melegedni. A fogyasztásnak és a környezetnek is azzal teszünk a legjobbat, ha indítás után azonnal elindulunk és kis fordulatszámon, nem túl mélyre nyomott gázzal hagyjuk bemelegedni a motort. Németországban 10 euróra (3000 Ft) büntethető az az autós, aki álló helyzetben melegíti a motort vagy nem állítja le a gépet vasúti sorompó mögött.

Hideg, pláne metszően szeles időben könnyű elcsábulni, hogy a legrövidebb távokat is autóval tegyük meg. Ám a fogyasztás hidegüzemben extrém magas: az első kilométer benzinigénye 100 kilométerre felszorozva elérheti a 20-30 litert. 10-15 perc gyaloglással elkerülhető a kétszeri hidegindítás a közértig és vissza. A hidegindítás utáni üzem fokozott motorkopással és fogyasztással jár, mert a motornak 20 kilométer is szükséges lehet, mire valóban bemelegszik, tehát a hűtőfolyadék után a motorolaj is eléri a kellő hőfokot. A dízelek fogyasztása kevésbé száll el hidegen járva, de a motornak nagyon rosszat tesz.

3, Az áram is benzinből van

Az autóban minden wattnyi elektromos energiát a generátorral kell előállítani. Mivel a rekuperáció (fékezéskor/gázelvételkor történő áramvisszatöltés) ritka, a generátort a motor hajtja, amihez plusz üzemanyagra van szüksége. A szélvédőfűtés, a hátsó páramentesítés vagy a magas fokozaton járatott ventilátor mind növeli a fogyasztást, tehát ne felejtsük el kikapcsolni őket, ha már nem kellenek. Az ökölszabály: 100 wattnyi áramot a motor 0,1 liter benzinből állít elő.

.

Fogyasztó Körülbelüli teljesítmény (watt)    
Ventilátor (középső fokozat) 170
Hátsó szélvédő fűtés 185
Ülésfűtés (oldalanként) 100
Tükörfűtés 30-40
Első szélvédő jégmentesítő fűtőszálai 540
Rádió 20
HIFI-erősítő 10-400
Állófűtés/elektromos kiegészítő fűtés 45-110

Forrás: ADAC német autóklub

De ez csak egy része az okos tanácsoknak, ha még többet szeretne megismerni, kattintson ide.

Kommentek

  • presidental

    Az ember azt gondolná, hogy az autós ujságírók konyítanak a fizikához, de…
    Üzemanyagból energiát nyerünk, amit munka végzésére fordítunk, az egységnyi idő alatt elvégzett munka a teljesítmény, tehát 0,1 liter üzemanyagból nem jön ki 100 watt sehogyse. Inkább 100 Wh…

  • öregszem

    Ez szép dolog hogy csökken az üzemanyag ára . De meddig és miért játszanak az emberek idegeivel !

  • Guevara

    presidential: Gyakran zanzásítanak a fiúk, ami nem feltétlenül baj egy nem tudományos oldalon. Így például én is könnyen meg tudom becsülni, hogy bizonyos elektromos fogyasztók mennyivel növelik az autó fogyasztását.

  • Guevara

    öregszem: Egy kicsit szélesebb látókörrel kellene már szemlélni az üzemanyagok árpolitikáját. Szóval elárulom hogy nem a nép kiidegelése a mozgatóerő ezekhez az áringadozásokhoz. A kőolajnak van egy világpiaci ára, a benzinnek, gázolajnak úgyszintén és ezt nem forintban számítják, hanem jó kemény amerikai dollárban. Ezeknek mindnek napi árfolyama van, tehát akár az is lehetséges lenne hogy minden nap más áron tankoljunk. Mert azt be kell látni hogy a MOL nem népjóléti intézmény, hanem profitorientált gazdasági társaság, tehát ő a beszerzési árait is meg kell hogy fizettesse velünk, mert így működhet csak. De ezek alapvető gazdasági tézisek, nem is tudom hogy hogy lehet ezt “idegekkel való játéknak” nevezni. Ha az Ön idegei ezt nem tolerálják, az persze nem a véletlen műve, de pusztán azt jelenti, hogy még mindig a Kádár-rendszer nézetei szerint tetszik gondolkodni. Sajnos ebből is látszik hogy mennyire káros a valóság ilyetén eltorzítása, és ami ennél is nagyobb baj, hogy ez megint eljönni látszik…

  • 1000rörö

    Guevara. Tökéletesen igazad van és sajna az utolsó mondatod is nagyon igaz, bár szerintem durvább lesz mint a krumplileves volt. Azt azért ne felejtsük már el, hogy a drága MOL vagyis állambácsi azért nem olyan naprakész ár ügyekben. Az olaj ára mikor zuhan akkor csak jó pár héttel utánna követi ha követi és még a közelében sincs a csökkentés a valóságnak, ha viszont emelni kell akkor min a dupláját rakja rá. Azt meg senki ne mondja, hogy óránként vagy naponta vásárol a piacról, főleg úgy, hogy a ruszkiktól vesz csak, de sajna ez is az eccerű magyar agyaknak szóló mese része amire nagyon sokan alszanak el.

  • Guevara

    1000RR: Persze, van abban valami amit mondasz, de én nem állítottam hogy csak a világpiaci árakon és a forint-dollár árfolyamon múlik nálunk az üzemanyag ára, de ezek is fő tényezők amik ráadásul tényleg állandóan változnak. Na most nyilván nem lehet meg nem érdemes óráról órára változtatni a kis- és nagykereskedelmi árakat mert az irgalmatlanul megbonyolítaná az adminisztrációt. Viszont a MOL legutóbb jogot formált arra, hogy heti kétszer is változtathasson az árain. Ennek a legfőbb jelentősége az, hogy a nagyobb ingadozásokat el tudja aprózni, tehát például ha emelni akar 10Ft-ot az árakon, akkor hogy ne érje pszichés sokként az autósokat, emel 2X5 Ft-ot, szerdán és pénteken, ami pedig arra jó hogy nem lesz semmilyen érdemi ellenállás, a fogyasztók részéről, mint például a híres-hírhedt ’91-es taxis blokád. Csökkentéskor pedig lehet egyben is 10Ft-ot lépni, mert az jót tesz a közhangulatnak. Ez a mostani 7Ft-os csökkentés is valami ilyesmi.

  • menőmanó

    Guevara
    Azt véletlenül kihagytad a számításból, hogy az üzemanyagok árában nagyon jelentős az adó tartalom és a jelenlegi kormány dilettantizmusa révén a béka segge alatt van a forint árfolyama. A többi aránylag stimmel.
    Mellesleg itt a nagy rezsicsökkentés hókuszpókusz közepette az állam a saját bevételét csökkentve igen komoly engedményeket tudna tenni, csak az az ők és nem a mások nyereségének a rovására menne. Az természetesen szóba sem jöhet ezeknél a szarháziaknál.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Az új Fiat platójáról vadásztunk

A vadász legjobb barátja a kutyája és a fegyvere, őket pedig szorosan követi a sorban az autója. Ezért kipróbáltuk éles helyzetben, hogy boldogul a Fiat Fullback egy hivatásos vadász kezei között.

F1: Massa vállalná a Mercedes-munkát

Felipe Massa a Mercedes-ülés kedvéért simán visszatérne a nyugdíjból, igaz, nem lát sok esélyt arra, hogy őt válasszák.

Hidrogén hajthatja a Lexus új csúcsmodelljét

Brit sajtóértesülések szerint a Lexus LS utódmodellje nem is hibrid, hanem egyenesen hidrogén üzemanyagcellás lesz. A modell 2019-ben érkezik, addig még bármi megtörténhet.

F1: Wehrlein készen áll, hogy beüljön a Mercibe

A Mercedes neveltje, Pascal Wehrlein úgy gondolja, készen áll a kihívásra, ha Toto Wolffék úgy döntenek, vele pótolják a visszavonuló Nico Rosberget.

F1: Vettel nem készül a Mercedeshez

Sebastian Vettel azt mondja, nem pályázik Nico Rosberg megüresedett mercedeses ülésére, neki a Ferrarinál van dolga 2017-ben is.

Minden évben jön egy-egy elektromos Mercedes

Felső fokozatba kapcsol a Mercedes-Benz villanyautó-projektje: kilenc éven belül tíz vadonatúj elektromos modellnek kell piacra kerülnie.

F1: A Mercedes-főnök nem hajt Alonsóra, Vettelre

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azt mondja, nem igazán szeretné elcsalni Sebastian Vettelt a Ferraritól vagy Fernando Alonsót a McLarentől Nico Rosberg helyére. Kimi Räikkönen nincs a képben.

Felejts el mindent, amit eddig a Suzuki Ignisről gondoltál!

Az új Suzuki Ignis csak nevében hasonlít a korábbi, szomorú, szögletes kisautóra. Az új divatos, okos belül és vezetni is jó.

34 évet vezetett jogosítvány nélkül a magyar férfi

Próbálkozott a vizsgával, végül nem jött össze, így 34 évig vezetett jogsi nélkül, most kapták el a rendőrök.

15 pusztítóan kontár módon tuningolt autó

Stílusérzéket és mértékletességet nyomokban sem tartalmazó autók Mekkmester-díjas tunerektől.

F1: Az év végéig meglesz Rosberg utódja?

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, nem akarják sokáig húzni a váratlanul visszavonuló világbajnok, Nico Rosberg utódjának kiválasztását.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.