Miért nem indul, ha dízel?

Paraffinok és jégkristályok

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.12.16. 08.00

A tél senkit nem kímél, de van, akiket másoknál is kevésbé: ők azok, akik dízel üzemű autóval járnak. Problémáik szerencsére ma már minimális odafigyeléssel elkerülhetők.

A benzin kontra gázolaj vitában számtalan érvet hozhatunk fel bármelyik oldal mellett, télen viszont nehezebb jó szívvel a dízelmotor mellett kardoskodni: ezeket ugyanis jobban megviseli a hideg, mint Otto-üzemű társaikat. 

Az elsődleges ok magában az üzemanyagban keresendő. A gázolajban nulla fok alatt fokozatosan parafinok szabadulnak fel. Ezek kis mennyiségben csak némileg zavarossá teszik a máskor tiszta üzemanyagot. Minél alacsonyabb azonban a hőmérséklet, annál nagyobbak ezek a kristályok, míg végül akkorára nőnek, hogy fennakadnak az üzemanyagszűrőn, eltömítve azt. 


A megoldás egyszerűbb, mint gondolnánk: az üzemanyag-forgalmazók a téli időszakban kifejezetten a nagy hidegekre kifejlesztett, már a finomítóban adalékolt gázolajjal töltik fel kútjaikat. Az átállás Magyarországon november derekára történik meg, és egészen február végéig (cégtől függően akár tovább) olyan üzemanyagot kapunk a töltőállomásokon, amelynek adalékanyagai mínusz húsz fokig hatékonyan akadályozzák meg a parafinkristályok problémás méretűre történő növekedését. 
A módosított összetételű üzemanyagnak el is kell azonban jutnia az autóba: az a dízelüzemű autó, amelyet utoljára augusztusban tankoltunk meg, januárban szinte biztos, hogy nem fog beindulni. 
A mínusz húsznál keményebb hidegek esetén az ‘extra téli’ üzemanyag hozhat megoldást – ezeknek, akárcsak a normál gázolajtípusoknak, minden paraméterét magyar és nemzetközi szabványok szabályozzák, így elvileg bárhová állunk be tankolni (a “sufnikutak” kivételével), megfelelő minőségű üzemanyagot kell kapnunk. 
Ennél is alacsonyabb hőmérsékletek esetére léteznek üzemanyag-fűtő rendszerek, ezek beszerelése azonban a Kárpát-medencében közlekedő személygépkocsik esetében nem igazán indokolt (Magyarországon 1940. február 16-án, Miskolc-Görömbölytapolcán mérték eddig a legalacsonyabb, mínusz 35 fokos hőmérsékletet.) 
A piacon találhatunk extrém hidegekre javallott csoda-adalékokat, ezek utólagos alkalmazása azonban nem javasolt. A nem megfelelő elkeveredés miatt előfordulhat, hogy a parafinkristályok az adalékanyaggal összecsomósodva lerakódást hoznak létre az üzemanyagtartály alján: ha ez bekerül az üzemanyag-ellátó rendszerbe, az nehezen orvosolható problémákhoz vezethet. 


A hagyományos kamionos módszer szerint a régebbi motorok esetében lehetett 2-3 százaléknyi petróleumot önteni a tankba, a modern dízeleknél azonban ez tönkreteszi a kipufogógáz-tisztító rendszert. Még szigorúbb tiltás vonatkozik a benzin hozzáadására: a modern motoroknál ugyanis már nem a motorolaj, hanem maga a gázolaj végzi a befecskendezőrendszer kenését, amit a benzin hatékonyan gátol, így tönkretéve az adagolót. A benzinnel egyébként a régebbi motorokban is csínján kell bánni, nagy mennyiségben kopogásos égést, rosszabb esetben motorkárosodást okozhat. 
Az üzemanyagszűrő megfelelő üzemanyag esetén is képes galibát okozni. A tankban év közben kicsapódó nedvesség ugyanis megülhet benne, így télen a párás filter önmagában is befagyhat. Cseréljük le rutinszerűen a hideg előtt, és egy gonddal kevesebbel kell számolnunk. 
Ha az üzemanyag el is jut rendeltetési helyére, még mindig nem lehetünk biztosak abban, hogy beindul a dízelmotor. Az elöregedett izzítógyertyák, a rossz állapotú akkumulátor egyformán okozhatnak indítási nehézséget. Előbbieket ellenőrizni és szükség esetén cserélni javallott a komoly hidegek beállta előtt, az az akku pedig, amely már nyáron sem röffentette be a motort elsőre, egy csúf téli reggelen bizonyosan cserben hagy majd. 
A rövid, városi etapok egyébként télen különösen megviselik az akkumulátort, hiszen az utastéri fűtőelemek működtetése miatt a generátor nem tud annyi áramot termelni, ami a felmelegedés idején pótolná az akkuból felvett áramot: ezt orvosolandó, ha tehetjük, munkából hazafelé menet kerüljünk egy nagyobbat, vagy otthon hetente, kéthetente tegyük töltőre az akkut. Az akkumulátorok téli karbantartásáról ebben a cikkünkben olvashat bővebben.


Nem dízelspecifikus jelenség, hogy télen megdermed, besűrűsödik a motorolaj, váltóolaj. Mivel azonban a kompressziógyújtású motoroknak jobb a hőtani hatásfoka, azaz kevesebb hulladékhőt termelnek (magyarul lassabban melegednek be, mint benzines társaik), itt hosszabban kell számolnunk azzal, hogy elégtelen lesz a mozgó alkatrészek kenése a hajtásláncban. 
Amikor a motor eléri üzemi hőmérsékletér, a kenőanyagnak kell még egy kis idő ugyanehhez: továbbra is vezessünk kíméletesen, és meghálálja a motor.

Kommentek

  • Tede

    Jó önindító, jó izzító gyertya (ha van) és akkumulátor, és persze nem diszkont adalék nélküli gázolajjal minden diesel beindul. Amely nem, az már vagy adagolóproblémás, vagy porlasztóproblémás, vagy a fentiekben leírt dolgok közül nem jó valami. Az meg hülyeség hogy a kamionosok petróleumot tesznek a gázolajhoz, ilyen a világban sincs
    Ők csak tankoltan és mennek, semmiféle külön adalékot nem tesznek a tankba. Nagynyomású dieselekhez amúgy se kellene, 2000 bár befecskendezési nyomásom nincs az a motor ami nem indul be izzítás nélkül !

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

F1: Bátor döntést fontolgat a Mercedes

A Mercedes-főnök szerint Pascal Wehrleinnak jót tenne még egy-két szezon egy középcsapatnál, de előfordulhat, hogy Rosberghez hasonlóan a csapat is “bátor döntést hoz” és az ifjoncot ültetik az autóba.

F1: Újsághirdetésben keresik Rosberg utódját

A Mercedes-csapat próbálja vicces oldaláról megfogni Nico Rosberg váratlan távozását: a világbajnok megüresedett pozíciójának betöltésére újsághirdetést adtak fel.

Hangosan felröhögött az autószerelő, ilyet még nem látott

A tulaj biztos nem röhögött ilyen jót, amikor közölték vele, hogy kuka a motor.

Oroszlánszívű Jaguar, kicsit molyrágta belsővel

Évek óta nem néztek meg annyira autót alattam, mint most ezt a hatalmas, kék Jaguart a 22-es felniken. Egyszerűen mindenki odavolt érte, fiatal-idős, férfi-nő, mindegy.

Elguruló autóval indul a videó, de várd ki a végét

Ennek a kínai autósnak biztos hogy rosszabb napja volt, mint közülünk sokaknak. Csak hajszálon múlott, hogy megmentse gurulásnak induló autóját, de rossz döntést hozott.

Négyüléses roadstert fontolgat a Mercedes

Német lapértesülések szerint túrakocsivá hizlalná büszke luxusroadsterét a Mercedes: az SL következő generációjában állítólag négyen fognak elférni.

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

Ennyien vezetnek ittasan itthon

Több mint tízezren csatlakoztak a felelős járművezetés fontosságát hangsúlyozó, “Soha ne igyál, ha vezetsz!” elnevezésű kampányhoz, amelyet húsvétkor hirdetett meg az Országos Rendőr-főkapitányság balesetmegelőzési bizottsága és a Diageo Kft.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.