A hely, ahol ezrek dobják el az autót

Vezetestechnikai képzések itthon

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.12.15. 06.00

Eltérő árak, differenciált képzési programok és merőben különböző adottságú pályák várják azokat, akik jobban szeretnének vezetni.

Bár a legtöbb baleset nem a téli, csúszós utakon történik, mert a legtöbben visszavesznek a tempóból, nehezített körülmények között könnyebb elérni autónk és saját magunk határait. Mivel jól összeállított feladatokkal, egy alkalmas helyen még az überprofi sof?rök is sokat tanulhatnak, mai nagyanyagunkat a vezetéstechnikai továbbképzésnek szenteltük.

Pályák Budapesten és Pest megyében

Pest megyében illetve a f?városban többféle intézmény közül választhatunk. Az egyetlen Budapesten belüli lehet?ség a Magyar Autóklub pályája Újpesten. Tradicionális helyszín a Hungaroringen belüli Tanpálya és megépült a csillogó-villogó Drivingcamp Hungary Zsámbék mellett, amely tiszta nyugat. Gyakorlásra és fejl?désre mindegyik alkalmas, az illet? jobb vezet?ként tér haza a kurzus elvégzése után.

Szerkesztőségünk tagjai lassan tíz éve járnak autót tesztelni és tanulni Székely Gyulához (a kép előterében), hogy biztonságosabban vezessünk

Mi a tököli reptérre járunk tanulni, mert az itteni vezetéstechnikai képzési központban páratlanok az adottságok. Székely Gyula vezetéstechnikai instruktor 2004-ben, derékig ér? f?be érkezett meg a volt szovjet katonai reptérre.

Célja azóta sem változott: a képzés által kevesebb embert veszítsünk el értelmetlenül az utakon. A reptér szakaszain ma 800 bója van fent és a szektorok összef?zésével összesen 2,1 kilométernyi pályát lehet kijelölni, amelyeken az összes gyakorlatot összef?zve 16 percig (!) vezethet folyamatosan a képzésre jelentkez?.

A lényeg: életszer? sebesség

36 ezer négyzetméternyi betonon kergethetjük az autókat a határaikig. A tudományos igény? mérésekre alkalmas, 150 méternyi sík m?gyanta felületet mi többnyire kihagyjuk, inkább a pálya többi részét használjuk, ahol feladattól függ?en 60-130 km/órás sebességgel haladunk.

36 ezer négyzetméternyi területen lehet gyakorolni. A pálya szélessége 52 méter, de van még 20 méter tartalék. Aki innen is kicsúszna, az füves mezőre fut ki

Szavazás

Hogyan viszonyulsz a téli autózáshoz?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
A reptéri pálya legf?bb vonzereje (a szakmai színvonal és a f?város közelsége mellett) épp ez, az életszer? sebesség. A többi vezetéstechnikai centrumnál jóval magasabb gyakorlási sebességet a betonplacc mérete és biztonságossága teszi lehet?vé.

Elfér a mixer is

A terület nagy kiterjedése miatt betonnal töltött mixerek, t?zoltóautók és 40 tonnás kamionok sof?rjei is biztonságban gyakorolhatnak. A pálya szélessége 52 méter, a felület teljes szélessége ennél is több 20 méterrel. Akinek ez nem elég a megálláshoz, az a pályát övez? mez?re csúszik ki, ahol a füvet legel? birkák bogyói jelentik a legnagyobb veszélyt. 2004 óta több mint 6500 ember vett itt részt képzésen balesetmentesen és összesen két tükör tört le, amikor ketten túl közel haladtak el egymás mellett.

A repül?ipari szabványok szerint épült, 25 centi vastag betoncsík felülete teljesen sík. A burkolat annyira vastag, hogy tömege által nem mozog, így nem képz?dnek rajta lyukak, kátyúk.

Az egynapos, csoportos tréning részletes leírása itt olvasható, kivonatosan ez vár a résztvev?kre:

Megizzasztják a sofőrt a kikerülések, mert visszatéréskor az autó könnyen keresztbe áll

I. gyakorlat: kezelhet?ségi vizsgálat (tempó 50-70 km/h, pályahossz: 750 m). Cél: a kormánykezelés és a tempóérzék kifinomítása, a járm? menetdinamikai tulajdonságainak megismerése

II. gyakorlat: vészfékezés, célfékezés (tempó 50-90 km/ h) a féktáv mérésével. Cél: elsajátítani a helyes vészfékezési technikát blokkolásgátlóval és megismerni a vészfékasszisztens m?ködését.

III. gyakorlat: a fékezés és kormányozhatóság vizsgálata (tempó 60-80 km/h). Cél: megismerni a fékezés közbeni kormányozhatóság határait. A pálya egy szakasza vizes, csúszós.

Állandó a fejlődés, újdonság a Zastava GTL 55-ből készült korongdobáló autó is. A kocsiból kidobott, hirtelen előbukkanó korongok kerülgetése kegyetlen feladat, gyakori irányváltásokkal, kitörő autóval

IV. gyakorlat: vészfékezés és kikerülés, ESP-vizsgálat (tempó 50-70 km/h). Y elágazásba belefutva fékezés, majd a tréner vagy egy lámpasor utasítására kerülés jobbra vagy balra. Cél: szembesülni azzal, mit jelent a vészfékezés közbeni határozott kormányzás, megismerni a saját autó határait. (Ezzel zárul a félnapos tréningre érkez?k programja.)

V. gyakorlat: íven haladás (tempó 60-70km /h). Különböz? ív? kanyarkombinációk után a vezet? egy csúszós burkolattal ellátott felületre ér. Itt megtapasztalhatja az alulkormányzottságot és a túlkormányzottságot, megismerheti az ESP m?ködését a gyakorlatban. Cél: a stabilitásvesztés megtapasztalása, a kisodródás elleni teend?k ösztönös begyakorlása.

Kommentek

  • menőmanó

    “…az illető jobb vezetőként tér haza a kurzus elvégzése után.”

    Ezzel nem feltétlenül értek egyet. Tapasztaltabb lesz egy kicsit az biztos.
    Szerintem is nagyon hasznos egy ilyen kurzus elvégzése, de sajnos nem elég az idő mindent profin begyakorolni. Minden esetre az ember megtapasztalhatja, hogy milyen az amikor az autó arra megy amerre a lendület viszi és ő csak egy tehetetlen bábú a kormánynál. Ezt jobb itt átélni mint egy valós forgalmi helyzetben, de az itteni élmény még nem feltétlenül menti meg attól, hogy valóságban is hasonlóan megtapasztalja. Ezt természetesen senkinek nem kívánom.
    Egyébként sokaknak nem is sikerült az alatt a rövid idő alatt a rántópadot helyesen abszolválni és a többit sem mindig.
    Ha egy hétig minden nap elvégeznék az adott gyakorlatokat és a végén jól menne (automatikusan, reflexből) szerintem csak akkor lenne létjogosultsága az idézett kijelentésnek.

  • Ambrus Gergely

    ezt ingyen is meg lehet csinálni.

  • kocogok

    Én is részt vettem ilyenen, igaz csak a Hungaroringesen, de tanulságos!
    Minden feladat hibátlanul ment, rajtam kívül senkinek (voltunk vagy 25-en)! Na nem én voltam tökéletes, mert minden hiba nélküli feladatom 5-7 másodperccel az utolsó lett a többiekhez képest! De hibátlan!!! És ez a legfontosabb, mert így nincs baleset!
    Meggyőződésem, hogy a gépkocsi legfontosabb alkatrésze a vezető agya!!!

  • v_johny

    Hát, sajnos tapasztalatom nincs (nincs a közelemben lehetőség egy ilyen pályára ill. talán ahhoz kissé zsugori is vagyok), de szerintem egy egyszeri ilyen alaklom nem feltétlenül tesz senkit tapasztaltabbá vagy éppen rutinosabbá. Fontosabbat tanul itt feltételezhetően a vezető, mégpedig alázatot a vezetéssel kapcsolatban és legfeljebb megérzi hogy bizony közel vannak a tudásának határai és óvatosabban és körültekintőbben kell vezessen mert mégsem akkora császár mint gondolta. Ez ha rögzül a fejben, akkor már az életben -remélhetőleg- óvatosabb lesz, ez számít sokat. Szerintem…

  • remete66

    Nagyon jó dolognak tartom, márciusban volt 50 éves a jogositványom, azóta vezetek baleset nélkül ! A defenziv vezetés hive vagyok, nem totyogok, nem szuszogok az uton, de mindig a forgalomnak megfelelő sebességet választva közlekedem. Persze szerencse is kell ilyen hosszu balesetmentes közlekedéshez! Ha kiváncsiak a véleményemre NAGYON magasnak találom az áraikat, föleg hogy saját kocsival történik az oktatás ! További jó munkát kivánok Önöknek !

  • menőmanó

    kocogok
    Ennél már csak akkor van kevesebb baleseted, ha el sem indulsz.
    Nálunk is volt egy fazon. Csiga Úr. Nem te voltál. :)
    Úgy szóltak rá, hogy nyomjon oda neki mert így nem sok értelme van a dolognak, erre egyesben bőgette a motort 40-ig. :DDD

  • Guevara

    “nézzünk arra amerre menni szeretnénk, kormányozzunk arra amerre nézünk.” Ez az ortolós kicsúszás esetnén nem érvényes.

  • PAlex

    Jó dolog az ilyen tréning.
    X évente kötelezővé tenném, de jogsit is csak ilyen után adnám oda.
    Jobban járna mindenki.

Kabaréba illő jelenet egy nyíregyházi parkolóban

Az egy dolog, hogy szabálytalanul parkolt két autós is, de a kiállni készülő kolléga sem volt a helyzet magaslatán.

Ez az autózás jövője. Kipróbáltuk!

Az új Smart, abból is főleg az elektromos változat autóbuzi szemmel egy érdektelen kis izé. Ugyanakkor ez a kocsika az európai nagyvárosi közlekedés közeljövőjének meghatározó eleme, az utcákat elárasztó igazi slágertermék lehet.

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavalyi, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.