Hólánc – mit kezdjünk vele?

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.12.13. 08.00

Ha már a téli gumi sem segít, akkor jön el a hólánc roppant hálátlan felszerelésének ideje. De hogyan lássunk neki?

A hólánc gonosz dolog, ránézésre egyszerűnek tűnik a felszerelése, holott egyáltalán nem az. Ha még sosem láttunk működés közben hóláncot, érdemes vele megismerkedni, kipróbálni nyugodt körülmények között, hogyan is kell szakszerűen felszerelni.
Ha már minden világos, és alaposan begyakoroltuk a mozdulatokat, még akkor se bízzuk el magunkat túlzottan. Fagyott kezekkel, sötétben, az út melletti hóban térdelve, miközben az autó alja alatt is komoly hótorlaszok vannak, közel sem lesz olyan könnyű a mutatvány, mint a fűtött garázsban, villanyfénynél. 

Lehetőség szerint ne akkor lássuk először a hóláncot, ha fel kell szerelni. Gyakoroljuk be még békeidőben.

 Aki gyakrabban utazik olyan helyre, ahol sok hó esik, annak érdemes olyan hóláncpótló szerkezetben gondolkodnia – hókengyelben – amelyet sokkal könnyebben és gyorsabban lehet felszerelni, mint a hagyományos, egyszerű darabot. Hólánc vásárlásakor nem biztos, hogy a legolcsóbb darabbal járunk a legjobban. 
Íme három módszer a hólánc felszerelésére:

Nagyobb bevásárlóközpontokban ugyan néhány ezer forinttól már kaphatóak hagyományos hóláncok, amik néhány alkalmat biztosan kibírnak, de rendszeres, intenzív használatra alkalmatlanok. Ha csupán a hólánc meglétét kötelezően előíró ország rendőrei miatt kerül be a csomagtartó mélyére ez a típus, akkor már nem annyira vészes a helyzet, hiszen olcsó, nem foglal sok helyet a csomagtartóban és a szabályoknak is megfelel. 

Fagyott kézzel, hóban görnyedve gyötrelmes dolog a hólánc felszerelése

Vásárlás 
Megvételekor érdemes megvizsgálni, hogy jó lesz-e a kiválasztott lánc az autóra. Ha nagyjából tudjuk az autó abroncsméretét, akkor könnyen megtaláljuk a hozzávaló hóláncot is. Egy olcsóbb hólánchoz már néhány ezer forintért hozzájuthatunk, míg a bonyolultabb, keményebb igénybevételre szánt darabok árai a több tízezer forintot is elérhetik. 
Hová tegyük? 
A hóláncot mindig a hajtott kerekekre szereljük fel, feltéve, ha hasznát is akarjuk venni. Összkerék-hajtású autóknál jó, ha jut mindegyik gumira, de ha csak egy pár áll rendelkezésre, akkor praktikus azt fixre zárható hajtású járműnél, illetve az alapból inkább elsőkerekeseknél – Audi quattro – az elsőre, míg az inkább hátsókerekes 4×4-esekre – Mercedes 4Matic – hátra felszerelni. 

Mindig a hajtott kerékre kerüljön a hólánc

A hóláncot csak hóban, jégen illik használni, különben könnyen kárt tehet az útburkolatban, és az abroncsban egyaránt, de még a futóművet is könnyen megviselhet, még akkor is, ha szigorúan betartjuk az 50 km/órás sebességkorlátozást. Gyorsabban ugyanis nem szabad vele autózni.
Hólánc – mit kezdjünk vele? 1
Hólánc – mit kezdjünk vele? 2

Kommentek

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

F1: Szocsiban talán már célba ér Alonso

A Honda a hétvégén következő Orosz Nagydíjra megbízhatósági javításokat visz, a múlt heti teszt után bizakodnak a McLarennél.

Teniszpályára skiccelték fel a luxuskombit

Wimbledon makulátlan gyepébe nem vandálok, hanem maguk a pályagondozók rajzolták bele a Jaguar XF Sportbrake prémium kombi körvonalait.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.