Hólánc – mit kezdjünk vele?

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.12.13. 08.00

Ha már a téli gumi sem segít, akkor jön el a hólánc roppant hálátlan felszerelésének ideje. De hogyan lássunk neki?

A hólánc gonosz dolog, ránézésre egyszerűnek tűnik a felszerelése, holott egyáltalán nem az. Ha még sosem láttunk működés közben hóláncot, érdemes vele megismerkedni, kipróbálni nyugodt körülmények között, hogyan is kell szakszerűen felszerelni.
Ha már minden világos, és alaposan begyakoroltuk a mozdulatokat, még akkor se bízzuk el magunkat túlzottan. Fagyott kezekkel, sötétben, az út melletti hóban térdelve, miközben az autó alja alatt is komoly hótorlaszok vannak, közel sem lesz olyan könnyű a mutatvány, mint a fűtött garázsban, villanyfénynél. 

Lehetőség szerint ne akkor lássuk először a hóláncot, ha fel kell szerelni. Gyakoroljuk be még békeidőben.

 Aki gyakrabban utazik olyan helyre, ahol sok hó esik, annak érdemes olyan hóláncpótló szerkezetben gondolkodnia – hókengyelben – amelyet sokkal könnyebben és gyorsabban lehet felszerelni, mint a hagyományos, egyszerű darabot. Hólánc vásárlásakor nem biztos, hogy a legolcsóbb darabbal járunk a legjobban. 
Íme három módszer a hólánc felszerelésére:

Nagyobb bevásárlóközpontokban ugyan néhány ezer forinttól már kaphatóak hagyományos hóláncok, amik néhány alkalmat biztosan kibírnak, de rendszeres, intenzív használatra alkalmatlanok. Ha csupán a hólánc meglétét kötelezően előíró ország rendőrei miatt kerül be a csomagtartó mélyére ez a típus, akkor már nem annyira vészes a helyzet, hiszen olcsó, nem foglal sok helyet a csomagtartóban és a szabályoknak is megfelel. 

Fagyott kézzel, hóban görnyedve gyötrelmes dolog a hólánc felszerelése

Vásárlás 
Megvételekor érdemes megvizsgálni, hogy jó lesz-e a kiválasztott lánc az autóra. Ha nagyjából tudjuk az autó abroncsméretét, akkor könnyen megtaláljuk a hozzávaló hóláncot is. Egy olcsóbb hólánchoz már néhány ezer forintért hozzájuthatunk, míg a bonyolultabb, keményebb igénybevételre szánt darabok árai a több tízezer forintot is elérhetik. 
Hová tegyük? 
A hóláncot mindig a hajtott kerekekre szereljük fel, feltéve, ha hasznát is akarjuk venni. Összkerék-hajtású autóknál jó, ha jut mindegyik gumira, de ha csak egy pár áll rendelkezésre, akkor praktikus azt fixre zárható hajtású járműnél, illetve az alapból inkább elsőkerekeseknél – Audi quattro – az elsőre, míg az inkább hátsókerekes 4×4-esekre – Mercedes 4Matic – hátra felszerelni. 

Mindig a hajtott kerékre kerüljön a hólánc

A hóláncot csak hóban, jégen illik használni, különben könnyen kárt tehet az útburkolatban, és az abroncsban egyaránt, de még a futóművet is könnyen megviselhet, még akkor is, ha szigorúan betartjuk az 50 km/órás sebességkorlátozást. Gyorsabban ugyanis nem szabad vele autózni.
Hólánc – mit kezdjünk vele? 1
Hólánc – mit kezdjünk vele? 2

Kommentek

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavalyi, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

Kívül-belül megújult a Škoda Rapid

Friss formavilág, xenon fényszórók, fedélzeti wifi, modernizált kezelőszervek és új motor a Škoda köztes modellcsaládjában.

Off-road buszokon járhatnak iskolába a gyerekek

Az Iveco iskolabuszok eltérnek az amerikai változatoktól, ugyanakkor jól boldogulnak terepen és még mozgáskorlátozott gyerekek szállítására is alkalmasak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.