Mitől lesz 20-30 liter a fogyasztás?

Takarékossági tippek téli autózáshoz

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.12.12. 08.00

Nyáron a légkondicionálás, télen a hosszabb hidegüzemmel járó dúsítás veri fel a fogyasztást. Tippjeinkkel segítünk takarékoskodni az üzemanyaggal.

1. Motormelegítés: sose álló helyzetben

Egy motor, legyen bár jenki benzintemető vagy papíron 3,5 literrel guruló EcoFlex Corsa, önmagához képest mindig akkor fogyaszt a legrosszabbul, ha az üzemanyag elégetésével nyert energiát nem az autó hajtására fordítjuk. A motort alapjáraton melegítve tipikusan ez a helyzet, a legfontosabb tehát elkerülni az értelmetlen pöfögtetést.

Értelmetlen, mert rémesen környezetszennyező, és értelmetlen, mert a motor terhelés híján alig fog melegedni. A fogyasztásnak és a környezetnek is azzal teszünk a legjobbat, ha indítás után azonnal elindulunk és kis fordulatszámon, nem túl mélyre nyomott gázzal hagyjuk bemelegedni a motort. Németországban 10 euróra (3000 Ft) büntethető az az autós, aki álló helyzetben melegíti a motort vagy nem állítja le a gépet vasúti sorompó mögött.

Reggeli jégkaparás közben sose járassuk a motort. A benzinesek ilyenkor rengeteget zabálnak és alapjáraton alig melegszenek

2. Gyalog a következő sarokig?

Hideg, pláne metszően szeles időben könnyű elcsábulni, hogy a legrövidebb távokat is autóval tegyük meg. Ám a fogyasztás hidegüzemben extrém magas: az első kilométer benzinigénye 100 kilométerre felszorozva elérheti a 20-30 litert. 10-15 perc gyaloglással elkerülhető a kétszeri hidegindítás a közértig és vissza. A hidegindítás utáni üzem fokozott motorkopással és fogyasztással jár, mert a motornak 20 kilométer is szükséges lehet, mire valóban bemelegszik, tehát a hűtőfolyadék után a motorolaj is eléri a kellő hőfokot. A dízelek fogyasztása kevésbé száll el hidegen járva, de a motornak nagyon rosszat tesz.

3. Az áram is benzinből van

Az autóban minden wattnyi elektromos energiát a generátorral kell előállítani. Mivel a rekuperáció (fékezéskor/gázelvételkor történő áramvisszatöltés) ritka, a generátort a motor hajtja, amihez plusz üzemanyagra van szüksége. A szélvédőfűtés, a hátsó páramentesítés vagy a magas fokozaton járatott ventilátor mind növeli a fogyasztást, tehát ne felejtsük el kikapcsolni őket, ha már nem kellenek. Az ökölszabály: 100 wattnyi áramot a motor 0,1 liter benzinből állít elő.

Fogyasztó Körülbelüli teljesítmény (watt)    
Ventilátor (középső fokozat) 170
Hátsó szélvédő fűtés 185
Ülésfűtés (oldalanként) 100
Tükörfűtés 30-40
Első szélvédő jégmentesítő fűtőszálai 540
Rádió 20
HIFI-erősítő 10-400
Állófűtés/elektromos kiegészítő fűtés 45-110

Forrás: ADAC német autóklub

Megy az ülésfűtés, a szélvédő jégtelenítése, a ventilátor, szól a rádió és ég a fényszóró: ehhez mind az üzemanyagból kell elektromos energiát termelnie a motornak

4. Ködfény: csak ha muszáj

Száz kilométeren az első ködfényszóró és a hátsó ködzárófény energiaigénye akár 0,2 literrel növelheti a fogyasztást 100 kilométeren. Csak szükség esetén kapcsoljuk be őket, amit a KRESZ is szigorúan vesz: “Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják. Álló járművön – a forgalmi okból megálló járművet kivéve – tompított fényszórót csak erős ködben vagy sűrű hóesésben szabad használni; távolsági fényszórót, ködfényszórót használni tilos.”

Sosem elég egytenyérnyi lyukon kifele kémlelni, takarítsuk le tisztességesen a havat és a jeget! Az életünk múlhat rajta, kilátunk-e a rendesen a kocsiból


5. A lapos gumi növeli a fogyasztást

A puha gumi a kiszélesedő futófelület miatt nagyobb súrlódást, kopást és fogyasztást eredményez. Az előírtnál 0,2 barral alacsonyabb légnyomás 1 százalékos többletfogyasztással jár. A téli gumik felszerelése után is rendszeresen ellenőrizzük a helyes nyomásértéket! Figyelem: az abroncs pár kilométer megtétele után melegnek számít, ezért a melegen mért nyomásértékből vonjunk le 0,3 bart, hogy valóban a helyes légnyomást állítsuk be. Az autógyárak ugyanis hideg abroncsra vonatkozó értéket adnak meg az üzemanyagbetöltő-nyílás fedelén, az ajtóoszlopra vagy az ajtóra ragasztott matricán és a gépkönyvben.

Az előírtnál csupán 0,2 barral alacsonyabb légnyomás is 1 százalékos többletfogyasztással jár

6. Vezetés: kis fordulat, korai váltás

A legtöbbet a vezetési stílus ront vagy javít a fogyasztáson. Ha van a kocsiban fordulatszámmérő, sík úton 2000-2500-as fordulatszámnál mindenképp érdemes feljebb váltani. Az átlagosnak tekinthető, szívó benzinmotoros autókban (pl. a legtöbb  Opel Astra G és Suzuki Swift), már 50-es tempónál használhatjuk az ötödik fokozatot. Aki hármasban-négyesben felejti a váltót, feleslegesen pazarol.

Hamar kapcsoljunk fel, lendületes gyorsítással érjük el az utazótempót és azt tartsuk a magas sebességfokozatokban

7. Kialmozás: csak, ami kell

Jégkaparó, hóseprű, lapát, hólánc, takaró, tartalékkanna, bikakábel, működő elemlámpa, némi keksz és csokoládé: a téli autózáshoz szükséges tárgyakon felül ne hurcoljunk az autóban és az autó tetején fölösleges cuccokat. Például tetőboxot, kerékpártartót, a nagymamának gyűjtött befőttesüvegeket. Sok kicsi, sokra megy, 100 kilónyi ballaszt 3 deciliterrel emeli a fogyasztást 100 kilométeren.

8. Drága üzemanyag helyett minőségi motorolaj

Táltosbenzin és prémium gázolaj helyett inkább kis viszkozitású (pl. 0W-30, 5W-20) motorolajra áldoznánk. Az ADAC adatai szerint rövid utakon a drágább olajjal 4-6 százalékkal mérsékelhető a fogyasztás az ásványi olajokhoz képest. Mivel a kedvező hatás leginkább hidegindításkor érvényesül, autópályán járva a megtakarítási potenciál maximum 2 százalék.

Ha nem kopott, a motor is örül az alacsony viszkozitású olajnak. Rövid városi utakon 4-6 százalékkal csökkenthető vele a fogyasztás, mert hidegindításkor kisebb az ellenállása

Kommentek

  • PAlex

    Tetszik ez a német törvény.

    Viszont az 50-nél V. fokozat f@szság szerintem. Max valami extrém rövid váltós autóban működhet, de nem általánosságban.

  • gilmat

    PAlex +1
    50-nél V. még dízellel sem.
    Illetve nemrég volt egy másik oldalon egy cikk, amiben pont, hogy azt elemezték, hogy a melegedési idö úgy tartott a legrövidebb ideig, hogy inkább alacsonyabb fokozatban használták. Így a pillantnyi fogyasztás talán ebben a periódusban kicsit nagyob.
    Persze nem extrém esetre kell itt gondolni, hogy óra szerint 50km/h-nál 3200as fordulaton vonyítunk végig a városon, de egy egészséges 2400as fordulat III-ban ideális. Inkább mit 1600-1700en köhögjön IV-ben vagy még alacsonyabban V-ben.
    Ok, tényleg váltóáttételezésfüggö, de kötve hiszem, hogy mondjuk egy átlag 1.4-1.6as pörgösebb szívóbenzinesnek jó lenne ez az alacsony fordulat.

  • AutoItalia

    1.4 turbo benzines autóm 50-el 6. fokozatban is rángatás nélkül megy, persze nem így szoktam használni, hanem inkább 5.-ben.

  • omedan

    Jó kis cikk ez. Vannak jó dolgok leírva. Mostanság tapasztalom, hogy kicsit “vastag” az olaj a kocsiban (amit még nyáron tettem bele), mert hidegindításkor elég ocsmányan kopog. Elmúlik nagyon hamar, de ma biztos beletöltöm a “vékonyabb” szintetikusat.

    Városban 50nél V. ? Nem találom nagyon merésznek. Nekem 2.0-es benzines vasam van, de hidegen eszembe nem jutna V. sebességbe tenni 50-nél.

    Melegen viszont 50 körül felteszem V-be. Gyorsítani nyilván nem bír, de nem rángat, nem pöfög. Szépen tudom tartani az 50-et 1200-1400-as fordulaton (már ha a többi autós nem bénázik).

    Igazán sajnálatos módon nincs pillanatnyi fogyasztásmérés a kocsimban de az átlagfogyasztásom a 2.0-es benzines Nissanommal városban 8 liter alatt van. Pedig elmúlt 16 éves.

  • donpipi

    Az a baj a cikkel,hogy túlzottan általános,manapság a feltöltött “downsize”-olt kéttömegűvel ellátott autók korában semmi sem olyan egyszerű mint amikor csak szívóbenzines vagy dízel létezett.Egy másik autós portálon kifejezetten javasoltak egy rövid 1-2 perces melegítést a túl hamar való felváltással nyúzzuk a turbót és a kéttömegűt is talán
    a dízel 2000-ig a benzin 2500-ig max. hidegen szabálynak van létjogosultsága,ami azonban fontosabb az átlag autóműszer már kb.68-70 celsiusnál üzem meleget mutat miközben az olaj max. 55-60 celsius(olajhőmérő csak sport vagy prémium autóban van alapáron:-()ennek a kenőképessége csak a töredéke az üzemi hőfokúnak !
    Nem véletlen,hogy Norvégiában szinte minden autóból lóg ki egy általában zöld színű drót ami az állófűtéshez tartozik (olcsó elektromos energia+nagy telek :-)ezzel is megrövidítve a bemelegedés idejét.

  • vastalpas

    PLAZMA gyújtó gyertya és mehet 50-nél az 5-dik

  • menőmanó

    Ha már meleg a motor, akkor én is igen gyorsan felkapcsolok. Ez a jó módszer. 60-nál simán megyek 6.-ban és még finoman gyorsítani is tudok.
    Mondjuk általában 65-70-nel szoktam közlekedni a város külső kerületeiben. Egyébként még 50-nél sem rángat 6.-ban.
    Ha komolyabban gyorsítani kell, akkor egy pillanat alatt visszaváltok 2.-ba és szevasz tavasz. :)

  • husky

    Jó a cikk, örök bölcsességek. Minden ballaszt a fenébe, nekem sincs semmi bent, csak ami éppen kell, azonnal, de kíméletesen indulni nagy hidegbe és minden éppen szükségtelen fogyasztót kikapcsolni! Igy igaz! Sőt, én nem is fűtök, amíg nem üzemmeleg a motor!
    A vezetési stílus más tészta kicsit, mint 15-20 éve, mert van már 6-8 fokozatú váltó, meg változó geometriás turbó, ilyenkor persze hogy 50-nél 4.ben éppen 1450 a fordulat! Fontos, a jó minőségű és időben lecserélt olaj is, a szűrővel együtt. Azonban az automata váltókra még inkább vigyázni kell nagy hidegben (-10 -15 vagy alatta) az első pár kilométeren, amíg beindul a keringése és valamicskét melegszik. Hírtelen gázadás és nagy terhelés sokba kerülhet ilyenkor!

  • v_Petya25

    Én sem fűtök ilyenkor az első pár percben, nyomom az ülésfűtést, az azonnal meleg. Az 5-ben 50 km/h simány megy, 1400-as fordulaton nem haldoklik a motor, persze nem ilyenkor kell padlózni. 2000-2500 körül amúgy is felváltok.

  • hova

    Elinduláskor addig várok a mazda3-al, amíg a fordulat vissza nem esik az alapjáratra, aztán ha lehet szépen jöhet az ötödik 50-el.Simán megy vele az autó. Azonnal nem indulok, azt gondolom,kell 30-50 másodperc a motornak, amíg “lélegzethez” jut. De valóban, ha indítás után egyből elindulok, 20-24 lit. mutat a fogyasztásmérő. Én ezt így csinálom és másik autóm 27 évesen ezt meg is hálálta!

  • jani43

    1.6 110LE Berlingom van 5-ik sebességbe be se tudom rakni 50KM- óránál.Alapjáratom 650 750 között.Berángat.Erre mondják hogy nem a városba való.Autouton vagy pályán fogyasztásom 5.8 Liter átlagban évjáratom 2002 Multispace.Városban8.7liter

  • bundaska1001

    Mint már írta valaki ,addig melegítek míg vissza nem esik alapjáratra a motor .Ahol lehet 70-el menni ott 5-be váltok 2000-es fordulaton kényelmesen,jó fogyasztás mellet lehet autózni.Persze ez MÁRKÁTÓL és dízel v. benzines motortól függő .

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

Meglepte a világot a leghíresebb tévés

Rosberg megdöbbentő bejelentéséig leginkább az foglalkoztatta a sajtót, hogy megérdemelte-e a vébécímet, és, hogy Hamilton miként taktikázott ellene. Jeremy Clarkson meglepő választ adott a kérdésre: kinek kellett volna nyerni a vébét?

Lerohadtál? Így vontassál!

Itt a tél, a hideg, a hó: megnőtt az esélye, hogy akár kocc, akár lemerült akku, akár befagyott üzemanyagszűrő miatt kötélvégre kerüljön az autós.

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.