Audi, amit Darth Vader is akarna

Audi: vadonatúj Le Mans versenyautó 2014-re

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.12.12. 13.15

Megjelenésében a régi, de a lemezek alatt friss fejlesztésű technológia lakozik, a furcsán átírt szabályokhoz igazodva. A világbajnok nem adja könnyen a trófeát.

Alig néhány héttel azután, hogy diadalmasan zárta az idei évadot, az Audi máris bemutatta a következő szezonra szánt LMP1-es versenyautóját. Durván néz ki, főként a vörös menetfényekkel.

Az R18 e-tron quattro csak látszólag a régi: az Audi vadonatúj technológiákat épített be a burkolatok alá. Nem volt más választásuk, hiszen az FIA drasztikusan megváltoztatta nem csak a szabályokat, de azok alapvető filozófiáját is: jövőre nem az autók teljesítményét, hanem üzemanyagfogyasztását korlátozzák. A fejlesztési cél tehát fordított volt: az ideihez hasonló, győztes menetteljesítményeket kell csekélyebb energiafelhasználás mellett biztosítani. 
Az elmúlt két évben tehát ennek fényében fejlesztették az új generációs R18-ast, amelynek hajtáslánca nagy vonalakban megegyezik ugyan az ideivel, ám a részleteket finomhangolták, és egy plusz hibrid kört is beépített az autóba. 
A hajtáslánc magvát továbbra is az Audi kipóbált V6 TDI dízelmotorja adja, ám ezt az alapvető elvárásokkal összhangban 30 százalékkal takarékosabbra hangolták. 
Ehhez a belső égésű komponenshez az eddigiekkel szemben nem egy, hanem két hibrid egység csatlakozik. Megmaradt a tavalyi, lendkerekes rendszer, amely a fékezéskor felszabaduló energiát tárolja, ugyanakkor a turbófeltöltőre is szereltek egy generátort, amely a kipufogógáz fölös energiáját (például amikor a maximális töltőnyomás miatt lefúvat a turbó) képes elektromos árammá átalakítani. Az itt kinyert energiát szintén a lendkerék tárolja; azt innen akár az első tengelyre, akár az elektromos turbófeltöltőbe tudják visszatáplálni, a választott stratégiától függően. 
Nem csak hajtásláncában változott ugyanakkor az autó. Bár látszólag azonos a tavalyival, maga a karosszéria is átalakult. 10 centiméterrel keskenyebb, ugyanakkor a szabályok 20 mm-rel nagyobb teljes magasságot és tágasabb pilótafülkét követelnek meg. Mindez alapjaiban megváltoztatta az autó aerodinamikáját, különös tekintettel a leszorítóerőre. Az új szabályrendszer másfelől lehetővé teszi, hogy mostantól előre is teljes értékű szárnyat szereljenek fel, így a versenyautó könnyebben, gyorsabban és olcsóbban igazítható az egyes pályák egyedi követelményeihez. 
A biztonsági elvárások is szigorodtak: még szilárdabb lett a pilótafülke, a sebességváltó mögé gyűrődőzónát építettek be, a kerekeket pedig mostantól ki kell pányvázni a karosszériához. Az új előírások lehetővé tették a versenyautók tömegének a csökkentését: a tavalyi 915 kilós versenysúly helyett idén akár 870-re is lemehet a csapat – csakhogy a plusz hibrid rendszer eleve nehezebbé tette a járművet, így vadonatúj tömegcsökkentő megoldásokat kellett bevetniük. 
Az R18 e-tron quattro április 20-án, a Silverstone-i hatórás futamon áll először rajthoz.
Az alábbi videón az idei R18 egy Le Mans-i körét élvezhetjük

Kommentek

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

F1: A Mercin és a Ferrarin röhög a Red Bull-főnök

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szépen odaszúrt a nagy riválisoknak karácsonyi üdvözlőlapján.

F1: Érdekes számot választott a McLaren-újonc

A Nemzetközi Automobil Szövetség kiadta a 2017-es Forma-1-es idény ideiglenes nevezési listáját. Nico Rosberg helye még üres.

Megint jó buli volt a Mikulás Rallye

A Ranga – Szőke kettős sikerét hozta a 20. Taxi 4 Mikulás Rallye. A škodás páros mögött az Ollé – Tóth páros végzett a második, míg a Kovács – Istovics duó a harmadik pozícióban a fagyos, de napsütéses időben megrendezett Veszprém környéki futamon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.