Audi, amit Darth Vader is akarna

Audi: vadonatúj Le Mans versenyautó 2014-re

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.12.12. 13.15

Megjelenésében a régi, de a lemezek alatt friss fejlesztésű technológia lakozik, a furcsán átírt szabályokhoz igazodva. A világbajnok nem adja könnyen a trófeát.

Alig néhány héttel azután, hogy diadalmasan zárta az idei évadot, az Audi máris bemutatta a következő szezonra szánt LMP1-es versenyautóját. Durván néz ki, főként a vörös menetfényekkel.

Az R18 e-tron quattro csak látszólag a régi: az Audi vadonatúj technológiákat épített be a burkolatok alá. Nem volt más választásuk, hiszen az FIA drasztikusan megváltoztatta nem csak a szabályokat, de azok alapvető filozófiáját is: jövőre nem az autók teljesítményét, hanem üzemanyagfogyasztását korlátozzák. A fejlesztési cél tehát fordított volt: az ideihez hasonló, győztes menetteljesítményeket kell csekélyebb energiafelhasználás mellett biztosítani. 
Az elmúlt két évben tehát ennek fényében fejlesztették az új generációs R18-ast, amelynek hajtáslánca nagy vonalakban megegyezik ugyan az ideivel, ám a részleteket finomhangolták, és egy plusz hibrid kört is beépített az autóba. 
A hajtáslánc magvát továbbra is az Audi kipóbált V6 TDI dízelmotorja adja, ám ezt az alapvető elvárásokkal összhangban 30 százalékkal takarékosabbra hangolták. 
Ehhez a belső égésű komponenshez az eddigiekkel szemben nem egy, hanem két hibrid egység csatlakozik. Megmaradt a tavalyi, lendkerekes rendszer, amely a fékezéskor felszabaduló energiát tárolja, ugyanakkor a turbófeltöltőre is szereltek egy generátort, amely a kipufogógáz fölös energiáját (például amikor a maximális töltőnyomás miatt lefúvat a turbó) képes elektromos árammá átalakítani. Az itt kinyert energiát szintén a lendkerék tárolja; azt innen akár az első tengelyre, akár az elektromos turbófeltöltőbe tudják visszatáplálni, a választott stratégiától függően. 
Nem csak hajtásláncában változott ugyanakkor az autó. Bár látszólag azonos a tavalyival, maga a karosszéria is átalakult. 10 centiméterrel keskenyebb, ugyanakkor a szabályok 20 mm-rel nagyobb teljes magasságot és tágasabb pilótafülkét követelnek meg. Mindez alapjaiban megváltoztatta az autó aerodinamikáját, különös tekintettel a leszorítóerőre. Az új szabályrendszer másfelől lehetővé teszi, hogy mostantól előre is teljes értékű szárnyat szereljenek fel, így a versenyautó könnyebben, gyorsabban és olcsóbban igazítható az egyes pályák egyedi követelményeihez. 
A biztonsági elvárások is szigorodtak: még szilárdabb lett a pilótafülke, a sebességváltó mögé gyűrődőzónát építettek be, a kerekeket pedig mostantól ki kell pányvázni a karosszériához. Az új előírások lehetővé tették a versenyautók tömegének a csökkentését: a tavalyi 915 kilós versenysúly helyett idén akár 870-re is lemehet a csapat – csakhogy a plusz hibrid rendszer eleve nehezebbé tette a járművet, így vadonatúj tömegcsökkentő megoldásokat kellett bevetniük. 
Az R18 e-tron quattro április 20-án, a Silverstone-i hatórás futamon áll először rajthoz.
Az alábbi videón az idei R18 egy Le Mans-i körét élvezhetjük

Kommentek

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

Oldalszél-stabilizátort kapnak a Ford haszonjárművek

Alapáron szereli fel a Transit és Transit Custom haszonjárműveket oldalszél elleni elektronikus védelemmel a Ford.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

Erősen szennyezett a talaj az Óbudai Autóbuszgarázsban

Hamarosan megkezdődhet az Óbudai autóbuszgarázs területének kármentesítése. A talaj mellett a talajvíz is erősen szennyezett.

F1: Jön a narancssárga McLaren, nézd élőben itt!

A McLaren-Honda péntek délben mutatja be vadonatúj autóját, az MCL32-est, élő közvetítés a leleplezésről.

Ez lehetett volna az orosz Porsche

Az ötlet nem volt rossz, aztán mégis elhasalt a Zaporozsec kupé.

Ezért nincsenek szponzorok az F1-ben?

A Force India tulajdonos-főnöke szerint a Forma-1 nemrég megbuktatott ura, Bernie Ecclestone hozzáállása és nyilatkozatai miatt fogyatkoztak meg a szponzorok.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.