Eladó a világ leggyorsabb versenyautója

Forradalmi technika, legendás eredmények

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.12.09. 15.30

Februárban monstre autós árverés lesz Párizsban. A kikiáltási tárgyak között ott lesz egy 1982-es Porsche 956C, amelynek egy példánya 1983-ban azóta is utolérhetetlen köridőt futott a Nürburgringen.

Stefan Bellof nevét ma már talán csak a legelvetemültebb motorsport-rajongók ismerik, pedig rekordja, amelyet pontosan harminc évvel ezelőtt állított fel, a világ leggyakrabban emlegetett, világszerte referenciaként használt versenypályájához köthető. 


A német pilóta 1983-ban a Porsche Le Mans-i csapatának legfiatalabb versenyzőjeként, mindössze 26 évesen történelmet írt, amikor a Nürburgring északi nagykörén, a Nordschleifén 6 perc 11,13 másodperc alatt ért körbe. Kortársai még ma is átszellemülten beszélnek erről a köridőről, amelynek emberfeletti voltát mi sem mutatja jobban, hogy csapattársa, a már akkor is rutinos Jochen Mass a csapat első számú autójával (azzal, amelyik azon a hétvégén végül megnyerte a Nürburgringi 1000 kilométeres versenyt) ugyanakkor, ugyanott közel öt másodperccel lassabban tudott csak körbemenni. 
Bellof, aki egyébként Michael Schumacher gyerekkori hőse volt, később bebizonyította, hogy nem a vakszerencse adta a kezébe az elsőséget: másnap, a versenyen újabb pályarekordot állított fel: a hivatalos futamon 6 perc 25,91 másodperc alatt tett meg egy kört. 
A félelmetes etap néhány mozzanatát felvették a korabeli híradó kamerái. Megjegyzendő, hogy a Bellof alighanem gyorsabban is körbe érhetett volna a Zöld Pokolban, ha nem tartja őt fel egy Le Mans-i zöldfülű, bizonyos Keke Rosberg, aki Forma-1-es világbajnokként kacérkodott a hosszú távú versenyzéssel.
 
Bellof két évvel később, tragikus körülmények között hunyt el. Az ígéretes Forma-1-es pályafutás elé néző versenyző az F1-el párhuzamosan folytatta Le Mans-i karrierjét is. A belgiumi Spa 1000 kilométeresen Porsche 956C versenyautója összeütközött Jacky Ickx Porsche 962C-jével, és míg az utóbbi a védőfalba pördült, Bellof azt átszakítva egyenesen a kemény másodlagos kerítésnek rohant, és autója kigyulladt. 
Tíz percen át próbálták kiszabadítani az égő roncsból az eszméletlen német pilótát, aki végül röviddel kórházba szállítása után belehalt súlyos belső sérüléseibe. A balesetet, valamint a mentés kezdeti pillanatait rögzítette Ickx fedélzeti kamerája. 
Habár az RM Auctions februári aukcióján nem Bellof 007-es sorszámú versenyautóját bocsátják árverésre, a kalapács alá kerülő 004-es autó minden szempontból azonos az azóta gondosan restaurált, sporttörténeti jelentőségű példánnyal. Ez az autó az amerikai Hurley Haywood és Al Holbert irányítása alatt egy évvel korábban, 1982-ben harmadik helyen végzett a Le Mans-i 24 órás versenyen – Jacky Ickx, illetve Jochen Mass 956-osa mögött.
A 800 kilogrammos, alumínium monocoque vázas járműbe a korábbi Porsche 936 635 lóerős, 2,65 literes, hathengeres boxermotorját építették be. A mindössze huszonnyolc példányban készített 956-ban dolgozott a világ legelső dupla kuplungos sebességváltója, valamint ez volt az első olyan Porsche, amelynek fenéklemeze szívóhatást fejtett ki. 
Nem csoda, hogy az autó ritka kincs, 2007-ben a Coys aukciós ház árverésén tűnt fel egy példány, azért 360 602 dollárt (mai értéken kb. 67,5 millió forintot) fizettek.
A fotókon a februárban árverésre kerülő autó látható.

Kommentek

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

Autópályadíj-botrány: nem a korrupt hivatalnok veszített, hanem mi

Lefokozták az osztályvezetőt, aki elengedte a tesójának a későn vett matrica miatt kapott pótdíjat. Pedig ez volt a leghelyesebb döntése, amióta dolgozik!

F1: Bátor döntést fontolgat a Mercedes

A Mercedes-főnök szerint Pascal Wehrleinnak jót tenne még egy-két szezon egy középcsapatnál, de előfordulhat, hogy Rosberghez hasonlóan a csapat is “bátor döntést hoz” és az ifjoncot ültetik az autóba.

F1: Újsághirdetésben keresik Rosberg utódját

A Mercedes-csapat próbálja vicces oldaláról megfogni Nico Rosberg váratlan távozását: a világbajnok megüresedett pozíciójának betöltésére újsághirdetést adtak fel.

Hangosan felröhögött az autószerelő, ilyet még nem látott

A tulaj biztos nem röhögött ilyen jót, amikor közölték vele, hogy kuka a motor.

Oroszlánszívű Jaguar, kicsit molyrágta belsővel

Évek óta nem néztek meg annyira autót alattam, mint most ezt a hatalmas, kék Jaguart a 22-es felniken. Egyszerűen mindenki odavolt érte, fiatal-idős, férfi-nő, mindegy.

Elguruló autóval indul a videó, de várd ki a végét

Ennek a kínai autósnak biztos hogy rosszabb napja volt, mint közülünk sokaknak. Csak hajszálon múlott, hogy megmentse gurulásnak induló autóját, de rossz döntést hozott.

Négyüléses roadstert fontolgat a Mercedes

Német lapértesülések szerint túrakocsivá hizlalná büszke luxusroadsterét a Mercedes: az SL következő generációjában állítólag négyen fognak elférni.

Napelemmel ilyen magasra még nem repültek

Napelemes repülőgéppel akar feljutni a sztratoszféráig egy svájci kalandor, mindössze pár hónappal azután, hogy két honfitársa a világon elsőként megkerülte a Földet egy energiáját kizárólag napelemekből nyerő repülővel.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.