Eladó a világ leggyorsabb versenyautója

Forradalmi technika, legendás eredmények

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.12.09. 15.30

Februárban monstre autós árverés lesz Párizsban. A kikiáltási tárgyak között ott lesz egy 1982-es Porsche 956C, amelynek egy példánya 1983-ban azóta is utolérhetetlen köridőt futott a Nürburgringen.

Stefan Bellof nevét ma már talán csak a legelvetemültebb motorsport-rajongók ismerik, pedig rekordja, amelyet pontosan harminc évvel ezelőtt állított fel, a világ leggyakrabban emlegetett, világszerte referenciaként használt versenypályájához köthető. 


A német pilóta 1983-ban a Porsche Le Mans-i csapatának legfiatalabb versenyzőjeként, mindössze 26 évesen történelmet írt, amikor a Nürburgring északi nagykörén, a Nordschleifén 6 perc 11,13 másodperc alatt ért körbe. Kortársai még ma is átszellemülten beszélnek erről a köridőről, amelynek emberfeletti voltát mi sem mutatja jobban, hogy csapattársa, a már akkor is rutinos Jochen Mass a csapat első számú autójával (azzal, amelyik azon a hétvégén végül megnyerte a Nürburgringi 1000 kilométeres versenyt) ugyanakkor, ugyanott közel öt másodperccel lassabban tudott csak körbemenni. 
Bellof, aki egyébként Michael Schumacher gyerekkori hőse volt, később bebizonyította, hogy nem a vakszerencse adta a kezébe az elsőséget: másnap, a versenyen újabb pályarekordot állított fel: a hivatalos futamon 6 perc 25,91 másodperc alatt tett meg egy kört. 
A félelmetes etap néhány mozzanatát felvették a korabeli híradó kamerái. Megjegyzendő, hogy a Bellof alighanem gyorsabban is körbe érhetett volna a Zöld Pokolban, ha nem tartja őt fel egy Le Mans-i zöldfülű, bizonyos Keke Rosberg, aki Forma-1-es világbajnokként kacérkodott a hosszú távú versenyzéssel.
 
Bellof két évvel később, tragikus körülmények között hunyt el. Az ígéretes Forma-1-es pályafutás elé néző versenyző az F1-el párhuzamosan folytatta Le Mans-i karrierjét is. A belgiumi Spa 1000 kilométeresen Porsche 956C versenyautója összeütközött Jacky Ickx Porsche 962C-jével, és míg az utóbbi a védőfalba pördült, Bellof azt átszakítva egyenesen a kemény másodlagos kerítésnek rohant, és autója kigyulladt. 
Tíz percen át próbálták kiszabadítani az égő roncsból az eszméletlen német pilótát, aki végül röviddel kórházba szállítása után belehalt súlyos belső sérüléseibe. A balesetet, valamint a mentés kezdeti pillanatait rögzítette Ickx fedélzeti kamerája. 
Habár az RM Auctions februári aukcióján nem Bellof 007-es sorszámú versenyautóját bocsátják árverésre, a kalapács alá kerülő 004-es autó minden szempontból azonos az azóta gondosan restaurált, sporttörténeti jelentőségű példánnyal. Ez az autó az amerikai Hurley Haywood és Al Holbert irányítása alatt egy évvel korábban, 1982-ben harmadik helyen végzett a Le Mans-i 24 órás versenyen – Jacky Ickx, illetve Jochen Mass 956-osa mögött.
A 800 kilogrammos, alumínium monocoque vázas járműbe a korábbi Porsche 936 635 lóerős, 2,65 literes, hathengeres boxermotorját építették be. A mindössze huszonnyolc példányban készített 956-ban dolgozott a világ legelső dupla kuplungos sebességváltója, valamint ez volt az első olyan Porsche, amelynek fenéklemeze szívóhatást fejtett ki. 
Nem csoda, hogy az autó ritka kincs, 2007-ben a Coys aukciós ház árverésén tűnt fel egy példány, azért 360 602 dollárt (mai értéken kb. 67,5 millió forintot) fizettek.
A fotókon a februárban árverésre kerülő autó látható.

Kommentek

Végtelenül egyszerű parkolást szúrt el ez a BMW-s

Két és fél perc tömény parkolási anomália, a végén pedig eljő a kiütéses győzelem is.

100 új buszt kaptak a vidéki közlekedési központok

Összesen 100 vadonatúj, magyar gyártmányú Credo autóbusz állt forgalomba a vidéki közlekedési társaságoknál december vége óta.

Szokatlan koreográfiával űzi az unalmat ez a motoros

Aligha tanácsos ilyet tenni a forgalomban, védőfelszerelés nélkül meg pláne nem, de ezt a motorost épp most szállta meg az unalom.

Ilyen Saleen S7-es nincs több, ez pedig éppen eladó

Aki hajlandó kicsengetni ezért a Saleen S7-esért egy tetemes összeget, az nem csak egy ritkasággal, hanem egy vérbeli versenyautóval is gazdagabb lesz.

F1: Teljes valójában itt az új Williams

A Williams-csapat másodszor is leleplezte 2017-es autóját, ezúttal számítógépes grafika helyett már a valódi autóról készült fotókat nézhetjük.

Segítene parkolni a Magyar Telekom

A betonba épített szenzorok segítenének az autósoknak szabad parkolóhelyet találni a városokban.

Három hengerrel támad az új Ford Fiesta ST

1,5 literes háromhengeres turbómotorral érkezik a hothatchek közé a Ford Fiesta legsportosabb változata, az ST.

Pórázon tartott Tiguan

Megfontolta, kitalálta, elvetette, újra kitalálta, legyártotta. 22 évvel a RAV4 után egy komoly konkurenst állított a SEAT az Ateca modellel a kompakt SUV-oknak.

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.