Eladó a világ leggyorsabb versenyautója

Forradalmi technika, legendás eredmények

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.12.09. 15.30

Februárban monstre autós árverés lesz Párizsban. A kikiáltási tárgyak között ott lesz egy 1982-es Porsche 956C, amelynek egy példánya 1983-ban azóta is utolérhetetlen köridőt futott a Nürburgringen.

Stefan Bellof nevét ma már talán csak a legelvetemültebb motorsport-rajongók ismerik, pedig rekordja, amelyet pontosan harminc évvel ezelőtt állított fel, a világ leggyakrabban emlegetett, világszerte referenciaként használt versenypályájához köthető. 


A német pilóta 1983-ban a Porsche Le Mans-i csapatának legfiatalabb versenyzőjeként, mindössze 26 évesen történelmet írt, amikor a Nürburgring északi nagykörén, a Nordschleifén 6 perc 11,13 másodperc alatt ért körbe. Kortársai még ma is átszellemülten beszélnek erről a köridőről, amelynek emberfeletti voltát mi sem mutatja jobban, hogy csapattársa, a már akkor is rutinos Jochen Mass a csapat első számú autójával (azzal, amelyik azon a hétvégén végül megnyerte a Nürburgringi 1000 kilométeres versenyt) ugyanakkor, ugyanott közel öt másodperccel lassabban tudott csak körbemenni. 
Bellof, aki egyébként Michael Schumacher gyerekkori hőse volt, később bebizonyította, hogy nem a vakszerencse adta a kezébe az elsőséget: másnap, a versenyen újabb pályarekordot állított fel: a hivatalos futamon 6 perc 25,91 másodperc alatt tett meg egy kört. 
A félelmetes etap néhány mozzanatát felvették a korabeli híradó kamerái. Megjegyzendő, hogy a Bellof alighanem gyorsabban is körbe érhetett volna a Zöld Pokolban, ha nem tartja őt fel egy Le Mans-i zöldfülű, bizonyos Keke Rosberg, aki Forma-1-es világbajnokként kacérkodott a hosszú távú versenyzéssel.
 
Bellof két évvel később, tragikus körülmények között hunyt el. Az ígéretes Forma-1-es pályafutás elé néző versenyző az F1-el párhuzamosan folytatta Le Mans-i karrierjét is. A belgiumi Spa 1000 kilométeresen Porsche 956C versenyautója összeütközött Jacky Ickx Porsche 962C-jével, és míg az utóbbi a védőfalba pördült, Bellof azt átszakítva egyenesen a kemény másodlagos kerítésnek rohant, és autója kigyulladt. 
Tíz percen át próbálták kiszabadítani az égő roncsból az eszméletlen német pilótát, aki végül röviddel kórházba szállítása után belehalt súlyos belső sérüléseibe. A balesetet, valamint a mentés kezdeti pillanatait rögzítette Ickx fedélzeti kamerája. 
Habár az RM Auctions februári aukcióján nem Bellof 007-es sorszámú versenyautóját bocsátják árverésre, a kalapács alá kerülő 004-es autó minden szempontból azonos az azóta gondosan restaurált, sporttörténeti jelentőségű példánnyal. Ez az autó az amerikai Hurley Haywood és Al Holbert irányítása alatt egy évvel korábban, 1982-ben harmadik helyen végzett a Le Mans-i 24 órás versenyen – Jacky Ickx, illetve Jochen Mass 956-osa mögött.
A 800 kilogrammos, alumínium monocoque vázas járműbe a korábbi Porsche 936 635 lóerős, 2,65 literes, hathengeres boxermotorját építették be. A mindössze huszonnyolc példányban készített 956-ban dolgozott a világ legelső dupla kuplungos sebességváltója, valamint ez volt az első olyan Porsche, amelynek fenéklemeze szívóhatást fejtett ki. 
Nem csoda, hogy az autó ritka kincs, 2007-ben a Coys aukciós ház árverésén tűnt fel egy példány, azért 360 602 dollárt (mai értéken kb. 67,5 millió forintot) fizettek.
A fotókon a februárban árverésre kerülő autó látható.

Kommentek

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

Tudod miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

Itt zárják le Budapestet a hosszú hétvégén

Április 30-án és május 1-jén rendezik Budapesten a Nagy Futam versenyautós bemutatót több fővárosi fő közlekedési útvonal forgalmának korlátozásával.

F1: Hamiltonék nem kérnek a csapatutasításokból

A Mercedes versenyzői azt mondják, nem s szeretnének a csapatutasításokról és a pilótasorrendről beszélni, persze ha úgy alakul, engedelmeskedni kell.

Százéves plug-in hibriddel ünnepel a Mitsubishi

Legelső autójának modern újraértelmezésével köszönti magát az idén száz esztendős Mitsubishi.

Jeepre hajaz a Hyundai városi SUV-ja

Sejtelmes részletfotóval előlegezte meg a nyáron érkező Kona városi crossovert a Hyundai.

Filmbe illő balesetet videózott egy kamionos

Halálos iramban-i magaslatokat verdes az alábbi baleset, csak az a kár, hogy ez nem egy filmben történt.

A GM legjobb vicce: kabrió kisteher Corvette-motorral

A Totálisan Értelmetlen Autó, 300-as végsebességgel, platóval és nyitható keménytetővel. Nem tudom, mire, de nagyon jó!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.