Ne utazz gyerekkel, ha élni akarsz!

Riasztó, de nem meglepő eredmények

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.12.08. 09.00

Egy ausztrál felmérés szerint van veszélyesebb dolog a vezetés közbeni telefonálásnál: ha gyerek ül a hátsó ülésen, sokkal nagyobb a baleset kockázata.

Tizenkét család autóját szerelték fel kamerákkal melbourne-i egyetemi kutatók, és három héten át minden, autóban töltött másodpercüket rögzítették. A kísérletben részt vevő családok átlagosan két, 1-8 éves gyermekkel rendelkeztek. 

A kutatók összesen 92 utazást elemeztek, a vezető figyelmét elterelő momentumokat keresve – olyanokat, amelyek miatt a sofőr legalább két másodpercre elvette a tekintetét az útról. 
A 92 vizsgált eset közül kilencvenben fordult elő ilyen esemény; az átlagosan 16 perces utazások során a vezetők átlagosan 3 perc 22 másodpercen át figyeltek egyéb, a vezetéshez nem kötődő dolgokra. 
A videofelvételek tanúsága szerint ennek 16 százalékáért a hátul utazó gyermekek voltak felelősek, míg a mobiltelefonnal kapcsolatos figyelemkiesés mindössze egy százalékot tett ki. A zavartípusok élén a gyermekek szemmel tartása szerepelt (76,4%), akár hátrafordulva, akár a tükörben hátrapillantva. Ezt követte a beszélgetés (16%), a segítségnyújtás (például étel, ital, játék átadása; 7%) vagy a közös játék (1%).
Bármilyen meglepő, az apák hajlamosabbak voltak arra, hogy megosszák figyelmüket az út és a gyermek között, az anyák rövidebb ideig hagyták elterelni figyelmüket. 
A kutatás azt is kimutatta, hogy a gyermekek zavaró hatását nem befolyásolta a tény, hogy mellettük ült-e valaki az anyósülésen, azaz volt-e felnőtt a kocsiban, aki átvehette volna az interakciós feladatokat. 
A Monash egyetem balesetkutató tanszékének kutatói mindent összegezve arra jutottak, hogy a gyermekek jelenléte tizenkétszer zavaróbb az autóvezetők számára, mint a mobiltelefon
A csapat most egy nagyobb, ötven családot felölelő kísérletbe szeretne fogni, hogy még pontosabban felmérhesse az autóvezetést akadályozó, potenciálisan veszélyes tényezőket.
Egy két évvel ezelőtti brit felmérés, amelyet a helyi Saab importőr kezdeményezésére szerveztek meg, már előrevetítette ezeket az eredményeket: az itt megkérdezett családok háromnegyede szorongva készült a gyerekekkel közös nagy utazásokra. 
65 százalékukat az idegesítette már jó előre, hogy a gyerekek nyafogni és nyűglődni fognak, 21 százalékuk a folyamatos verekedés, veszekedés miatt aggódott, 18 százalékukat pedig az kergette az őrületbe, hogy a srácok folyton nasit kunyerálnak. Az autósok 40 százaléka egy métert sem tesz meg anélkül, hogy DVD-lejátszóval, táblagéppel, videojátékkal vagy mobiltelefonnal le ne kötné gyermekét.

Szavazás

Téged is zavarnak a gyerekek a vezetésben?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Guillotine

    Istenem!

    Az nem veszélyes ha a tisztelt kamionos urak könyvet olvasnak ,netán laptopon filmet néznek Budapesttől Moszkváig?

    De a gyerekeinkkel ne utazzunk mert hátha nem 100%-ban a vezetésre figyelünk?

  • v_gabe

    Végre tudományosan is alátámasztották.:)

  • Holiday

    Ideje volt. :-)

  • vezess-admin

    Kedves Kommentelők!

    A másokat sértő kommenteket töröljük, elvárás részünkről, hogy aki hozzászól a cikkeinkhez, az úriemberhez méltó módon kommunikáljon.

    Üdv,
    Vezess.hu

F1: Teljes valójában itt az új Williams

A Williams-csapat másodszor is leleplezte 2017-es autóját, ezúttal számítógépes grafika helyett már a valódi autóról készült fotókat nézhetjük.

Pórázon tartott Tiguan

Megfontolta, kitalálta, elvetette, újra kitalálta, legyártotta. 22 évvel a RAV4 után egy komoly konkurenst állított a SEAT az Ateca modellel a kompakt SUV-oknak.

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

Oldalszél-stabilizátort kapnak a Ford haszonjárművek

Alapáron szereli fel a Transit és Transit Custom haszonjárműveket oldalszél elleni elektronikus védelemmel a Ford.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.