Hogyan vezessünk hófúvásban?

Mit tegyünk, ha túl mély a hó?

Szerző: Rácz Tamás levél küldés 
Dátum: 2013.12.06. 08.00

Jön a tél, jönnek a hófúvások. Mit tegyünk, hogy ne akadjunk el bennük, és mit tegyünk, ha mégis elakadtunk?

Az elmúlt tél utolsó tréfájára még jól emlékeznek a magyar autósok: a márciusi hosszú hétvége előtt bénította meg a Dunántúlt a szokatlanul intenzív tavaszi hóvihar és a hatósági felkészületlenség, közös erővel. Az idei télnek bizonyára az autósok is, a hatóságok is felkészültebben és tapasztaltabban vágnak neki, de azért mi is segítünk néhány tanáccsal, ami jól jöhet majd a havazásban.

Az olyan általánosságokat, hogy legyen nálunk meleg ruha, feltöltött telefon, a kocsin téli gumi, most hagyjuk – akár felkészültek vagyunk, akár gondatlanok, ha ott állunk az első komoly hóátfúvás előtt, már eső után köpönyeg. Mi hát a teendő a mély hóval borított útszakaszon, ha már elkerülni nem sikerült a kalandot?

Ha már kialakult a sor, buddhai nyugalomra lesz szükségünk, ne próbáljunk előzni, tolakodni, hacsak nem traktorral vagyunk

Az első a hólánc – ha van. A hóláncot nem akkor kell felszerelni, ha már felfeküdt a kocsi hasa a hóra, hanem még előtte, ha láthatóan behavazott az út és átfúvásokkal is számolni kell. Pár perc vacakolás, némi káromkodás és a kihűlt két kezünk nem nagy ár ahhoz képest, hogy ha későn jut eszünkbe a hólánc, órákig várhatjuk a segítséget a hóra futott kocsiban.

Ha megérkezünk az első komolyabb hófúváshoz, rendszerint már csak két dolgot tehetünk: megállunk és félünk, vagy nekifutunk és átvágunk. Megfordulni ilyenkor már nemigen van esély, de ha mégis elég széles hozzá az út, mindig legyünk tudatában, hogy az út szélén a hó nem biztos, hogy a padkát takarja, lehet, hogy az árkot. Vagy egy sziklát. Vagy Pista bácsit, aki még tegnap dőlt el itt a bringával.

Ha nem ismerjük az utat, bizonytalan, hogy mi vár minket a hóátfúvás után, ne vágjunk bele lesz-ami-lesz alapon! Nagy felelőtlenség, gondoljunk arra, hogy mit érzünk majd, ha fennakad a kocsi, vagy beszorul két átfúvás közé és esetleg egy szirénázó mentő nem tud majd továbbmenni miattunk! Ne restelljünk akár félreállni, jól látható helyen, vészvillogóval, kiszállni és gyalog felmérni a helyzetet (persze fényvisszaverő mellényben és mindig figyelve, nem jön-e át lendületből egy másik versenyző).

Személyautóval télen néha meg lehet tapasztalni, milyen igaz az Ember tervez, Isten végez mondás

Ha csak kicsit is kétséges, át tudunk-e menni, és ha átmentünk és találunk egy másik, immár számunkra átjárhatatlan torlaszt, vissza tudnánk-e jönni, inkább ne kockáztassunk! Akkor is felelőtlenség nekifutni, ha nincs a csomagtartóban lapát, nincs vontatókötelünk – ha se magunkat nem tudjuk kimenteni, se másnak segíteni a magunk mentésében, mire fel kockáztatjuk, hogy útzár legyen a kocsinkból? Ha a hóátfúvás méternél hosszabb szakaszon magasabb a kocsink hasmagasságánál, vagy tenyérnyivel a hasmagasság fölé nőtt, szinte biztos, hogy el fogunk akadni, és még szerencse, ha nem marad ott egy lökhárító majd a hóban a kaland végén.

Ha viszont leküzdhető a torlasz mérete, ismerjük az utat, vagy legalább egyértelmű, hogy a túloldalon nem kerülünk csapdába, és nekifutunk a torlasznak, a következőkre érdemes figyelni.

Kipörgésgátlót, menetstabilizálót kapcsoljuk ki; kellemetlen, amikor a mély hóban az elektronika túlbuzgón elveszi a gázt és megrekedünk. Ha nekivágtunk, nyomjuk végig, vagy a torlasz túloldaláig, vagy a megállásig, ne végezzünk félmunkát. Ha elakadunk, legalább legyünk közelebb a másik oldalhoz, hogy kevesebbet kelljen ásni, vagy érjen át a túloldalra a vontatókötél. Törekedjünk az út közepén maradni, de ha nagyon lassulunk, húzódjunk félre, amennyire lehet, hogy elférjen mellettünk, aki sietne és tudna is menni.

Ha elakadtunk és se előre, se hátra – hát az nem jó, jöhet a neheze. Vészvillogó be – és gondoskodjunk arról, ha hosszabb ideig maradunk foglyok a hóban, hogy mindig látható legyen a fény, ne lepje be az indexeket a hó, legalábbis addig, amíg előttünk-mögöttünk még nem rekedt meg senki. Jöhet a lapát, kezdhetjük az ásást, de ha modern kocsink van, még előtte célszerű megkeresni a vonószemet a csomagtartóban és előkészíteni a furatot a lökhárítóban. Legyünk felkészülve a mentésre, ha érkezik egy terepjáró.

Félrehúzódni, elakadt autó kikerülésével próbálkozni nagy hóban nagy rizikó

Innen már nehéz újat mondani. Ha hosszúra nyúlik a fogság, jöhet a telefonos érdeklődés vagy segítségkérés (Útinform: 06-1-336-2400), hallgassuk a rádiót, takarékoskodjunk az üzemanyaggal, de ne engedjük lemerülni az akkut. Vigyázzunk, hogy a kipufogógáz szabadon távozhasson, ne jöhessen be a hó alatt a kabinba, és várjuk a tavaszt, a TEK-et vagy a Mikulást.

Szavazás

Ha hófúvás, akkor én...

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...

Kommentek

  • Kovijani

    En ket dolgot tudok javasolni! Maradjunk inkabb a jo meleg kandallo mellett, rumosteat szurcsolgetve. Vagy vegyunk egy Subarut.

  • husky

    Ez sem rossz, de ha menni kell subaru helyett inkább Case IH Quadtrack! Keressetek rá, max. 700 LE és 3000 Nm, kb. 25 tonnához. Ja és előre egy nyitóekét!

Videón, ahogy egy kismama szétveri férje autóját

Megtudta, hogy megcsalta a férje, gyermeke apukája, erre nem gyöngén bepöccent a leendő anyuka.

F1: Ilyen, amikor Verstappen nagyon hülyén néz ki

A Red Bullnál Mikulás-napi rendezvény volt december 6-án, Max Verstappennek sikerült hülyét csinálnia magából.

F1: A pechvogel is jelentkezett a Mercinél – videó

A Forma-1 történetének egyik legmókásabb balesetét produkáló japán sereghajtó, Taki Inoue is bejelentkezett Nico Rosberg mercedeses üléséért.

F1: Ferrari-uralmat a Mercedesé helyett!

Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke szerint jobb lenne, ha a Ferrari, és nem a Mercedes lenne egyeduralkodó a Forma-1-ben.

Hamilton: Furcsa dolgok történtek a Mercedesnél

Lewis Hamilton nem áll le a célozgatásokkal, az angol szerint különös dolgok is történtek idén a Mercedesnél.

F1: Meglepetés volt a Francia Nagydíj feltámasztása

A Francia Nagydíj újjáélesztése még a Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t is meglepte egy kicsit, de úgy fest, a Paul Ricard pálya jó otthona lesz a versenynek.

Top 10: puncimágnesek használtan

Jobb lenne egy új Volvo XC90, de nem mindenkinek telik rá, a nőknek mégis imponálni kell valamivel. Szoknyavadász hatással bíró autókat kerestünk, kétmillióig.

F1: Verstappennek önkritika kell

1997 világbajnoka, Jacques Villeneuve úgy véli, Max Verstappen kiemelkedően teljesített idén, de igazán jó Forma-1-es csak akkor lesz belőle, ha képes szembenézni a hibáival és fejlődni.

Tudod, hogy kell kereket cserélni? Dehogy tudod!

Ez a videó most lépésről-lépésre megmutatja a kerékcsere folyamatát. Hidd el, eddig mindent rosszul csináltál.

F1: Rosberg visszaszólt Laudának

Nico Rosberg nem érti, miért akadt ki annyira a Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda a visszavonulásán A világbajnok azt is elárulta, mennyit kivett belőle Lewis Hamilton megverése.

Megállás közben szippant fel áramot a svédek hibrid busza

Olyan dízel-elektromos buszt fejlesztett ki a svéd Scania, melynek akkumulátora a buszmegálló aszfaltjából feltölthető.

F1: Pilótaszavazást a fejvédőről?

A Toro Rossó-s Danyiil Kvjat szerint az őszi tesztek után a versenyzőknek kellene szavazniuk arról, bevezessék-e a Forma-1-ben 2018-ben a fejvédő gyűrűt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.