Kinek éri meg téli gumi helyett a négyévszakos?

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.12.04. 08.00

Ezúttal is itt a kérdés: meg lehet úszni egy jó négyévszakos gumival a téli-nyári abroncsok cseréjének pluszköltségét?

Milyen a téli gumi?

Elég csak ránézni egy tipikus téli gumi mintázatára, a laikus is felfedezheti a különbségeket a nyári gumikhoz képest: jellemzően egymáshoz közeli apró lamellák és mély kapaszkodó árkok sorakoznak egymás után, amelyek a havas, latyakos útfelületen segítik a kapaszkodást, míg a széles, oldalirányú mélyedések vezetik ki a havat és a vizet. A téli használatra készült abroncsok összetétele sem egyezik a nyári gumikéval. A plusz 7 fok alatti tapadás biztosítása érdekében azoknál lágyabb keverékből állnak, hogy az alacsony, akár fagypont alatti hőmérsékleten se váljanak merevvé, rugalmatlanná.

Milyen a nyári gumi?

Ha odatesszük a téli mellé, észre lehet venni, hogy kialakításából adódóan valamivel nagyobb felület érintkezik az aszfalttal. Kevesebb az árok, kevésbé sűrű a lamellák elhelyezése. A nyári abroncsok anyaga a magasabb hőmérséklet miatt jellemző nagyobb kopás miatt keményebb, ennek megfelelően tartósabb a téli gumikénál.

Milyen a négyévszakos?

Mivel a téli és a nyári gumi tapadását próbálja megközelíteni havas úton, és a forró nyári aszfalton egyaránt, gyakorlatilag a két gumi mintázata között helyezkedik el a négyévszakosé, mindkettő sajátosságai – ha korlátozottan is -, de felfedezhetők rajta. Kevésbé sűrű lamellák, mint a télinél, de valamivel nagyobb tapadófelületek jellemzik. Kopása és a menetzaja is a kettő között helyezkedik el, tartósabb a téli guminál, viszont valamivel csendesebb annál, de általában gyorsabban elkopik, mint a nyári, ami jellemzően halkabb is nála.

Ki hol lakik, milyen autóval közlekedik?

Igencsak fontos ez a kérdés, hiszen a négyévszakos abroncsnak valahol az előző kettő keverékének kell lenni a futófelület mintázatában és a gumikeverék anyagában egyaránt. Elvileg tudnia kell hóban és latyakban is biztonságosan haladni, de forró aszfalton is tapadnia kell. Mindez csak elmélet, ugyanis a különböző tesztek tanúsága szerint szélsőséges esetben egyértelműen nem képes olyan szintű teljesítményre, mint a télre vagy nyárra szakosodott abroncsok.

A kulcsszó ebben az esetben a szélsőséges, nem feltétlenül rosszak ugyanis a négyévszakos gumik, csak tudni kell, hogy milyen helyzetekben kerülendők. Íme, néhány tanács:
    -Aki hegyen, dombon lakik, vagy télen rendszeresen ilyen utakon közlekedik, kerülje a havas úton korlátozott kapaszkodóképességű négyévszakos gumit. Ebből következően a télen síelni járóknak se jusson eszébe téli gumi nélkül elindulni!
    -A gyakran autópályán, nagy sebességgel autózók számára sem ideális a négyévszakos gumi használata.
    -Ugyanez igaz a nagyteljesítményű járműveket használó autósokra is, az erő megfelelő téli és nyári átviteléhez ugyanis az időjáráshoz igazított gumik az ideálisak.
    -Kerülendő a négyévszakos gumi azokon a napokon is, amikor leszakad az ónos eső, hirtelen nagy hó esik, tehát a télhez képest is különösen a rosszak az útviszonyok.


Hogy szerepelnek a teszteken?

Nagyszabású gumitesztet végzett a minap a Nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu, amelynek érdekessége az volt, hogy nem csak különféle új téli abroncsokat hasonlították össze, hanem a 16 gumiból álló mezőnyben szerepeltek négyévszakos és használt (1,5 és 3 éves) téli abroncsok is.

A 3-6 °C közötti hőmérsékleten végzett teszt során száraz, nedves és jeges (valójában vizes műgyantás) úton mérték meg a gumik képességét. Nézték a megállást, a kapaszkodóképességet, a gördülési ellenállást mutató kigurulást, és zajszintet is mértek.

Az eredmény nem meglepő módon világosan mutatta, hogy téli körülmények között a négyévszakos gumi minden területen gyengébb teljesítményre képes, mint a téli gumi, még az 1,5 és a 3 éves használt téli abroncsok is előtte végeztek. Ha kíváncsi rá, hogy melyik márka miként szerepelt, kattintson ide.

Ki gondolkodhat négyévszakos gumiban?

Összességében annak jelenthet alternatívát a téli-nyári abroncsokkal szemben a négyévszakos, akinek kis teljesítményű autója van, szinte csak sík úton közlekedik, hóban nem használ autópályát és főként gyakran takarított városi utakon autózik. Városban, ha a szélsőséges időjárás miatt szükséges, gond nélkül otthon tudja hagyni a kocsiját és átszáll a tömegközlekedési eszközökre.

Kommentek

  • pqowieurzt

    “hóban nem használ autópályát”

    ezt nem egészen értem, miért jobb autóúton, vagy egyszerű országúton menni négyévszakossal.
    az autópályát sokkal inkább takarítják mint az egyéb utakat…

  • Specialized78

    Én a hátsó tengelyemen 4 évszakos abroncsot használok.Elöl van külön nyári,illetve külön téli.Így a 8 gumi helyett 6-ot kellett csak vennem.Hozzá tartozik,hogy évente olyan 10-12.000 Km-t megyek a saját autómmal,így elég lett volna,ha az első tengelyre is 4 évszakosat veszek.De úgy voltam vele,hogy jobb a téli-nyári előre.Egyébként érdemes lett volna megemlíteni,hogy a legjobb minőségű 4 évszakos abroncsoknak hazánkban szinte semmi hátrányuk nincsen.Aki nem idióta és megtanult vezetni,azoknak bármilyen körülmények között jók.Aki meg nem tud vezetni,az a téli abronccsal is leesik az útról…

  • toce

    Én inkább úgy fogalmaznék, hogy aki csak hétvégén használja az autóját és nem autóbuzi, az nyugodtan vegyen 4évszakost.

    Inkább vegyen 4-5 évente egy új négyévszakost, mint használja 10 évig váltogatva a téli/nyárit.

  • bundaska1001

    A végét nem értetem ,a TÖMEGKÖZLEKEDÉSBEN részt vevő buszokon téli gumi van ?!Vagy mitől biztonságosabbak ,esetleg attól hogy útvonalaikat takarítják le ellőszőr.

  • Guevara

    Nem biztonságosabb télen (se) a busz, csak nem töröd össze az autódat ha busszal mész. Eccerű ez.

  • BrigiFőnöke

    “Ki gondolkodhat négyévszakos gumiban?”

    Bárki, aki a Budapest tábla határán kívül lakik. Vidéken léteznek ám földutak is, ahol ha van egy kis eső, akkor szívás a nyári gumi, de annyira nem rossz a helyzet, hogy a terepgumi (továbbmegyek: terepjáró) indokolt legyen.

    Ha meg nagy a hó, akkor le kell venni az aranygyűrűt és fel kell rakni a hóláncot.

    Ha mindezek még van mellé akár valami butább 4×4 is (Suzuki, Skoda), akkor meg már bőven el lehet akadni olyan helyen is, ahová télen önmagában a legjobb téligumival sem sikerült volna bejutni.

  • lez52

    Egyetértek specialized78-al.igazolom az általa leírtakat.2015-ös Ladát hajtok és 6.éve van rajta 4 évszakos gumi igaz csekély futással.Mentem havas,latyakos téli úton 80-110km/óra közötti sebességgel és stabil volt a gép.Egy balos vasúti átjáróba kellett a gázt egy pillanatra elvennem mert megindult a hátulja. Ha 10km/órával lassabban megyek be ez sem történik meg.Tehát a Debica Navigátor jó 4 évszakos gumi, árában is és a tapasztalat szerint is.Aki érzi és odafigyel annak lehet ilyen gumi az autóján.

  • siti

    Pirelli 4-évszakos van az Opel Corsa autómon!—Valóban nem olyan mint az “igazi téli gumi”,de vezetés-lakhely és még sok más egyéb függvénye a használata!-Nekem ez jó alternatíva!—De az,hogy:…..–Kerülendő a négyévszakos gumi azokon a napokon is, amikor leszakad az ónos eső, hirtelen nagy hó esik, tehát a télhez képest is különösen a rosszak az útviszonyok…..–vonatkozik a téki gumira is,hiszen a jégen-ónos esőben az sem állítja meg az autót,viszont nagy hóban hasznosabban dolgozik!–De akkor még ott van a Hólánc segítőként—-!!!

  • siti

    Na igen és sok teherautón-autóbuszon is van “négyévszakos”!!!

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

Oldalszél-stabilizátort kapnak a Ford haszonjárművek

Alapáron szereli fel a Transit és Transit Custom haszonjárműveket oldalszél elleni elektronikus védelemmel a Ford.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

Erősen szennyezett a talaj az Óbudai Autóbuszgarázsban

Hamarosan megkezdődhet az Óbudai autóbuszgarázs területének kármentesítése. A talaj mellett a talajvíz is erősen szennyezett.

F1: Jön a narancssárga McLaren, nézd élőben itt!

A McLaren-Honda péntek délben mutatja be vadonatúj autóját, az MCL32-est, élő közvetítés a leleplezésről.

Ez lehetett volna az orosz Porsche

Az ötlet nem volt rossz, aztán mégis elhasalt a Zaporozsec kupé.

Ezért nincsenek szponzorok az F1-ben?

A Force India tulajdonos-főnöke szerint a Forma-1 nemrég megbuktatott ura, Bernie Ecclestone hozzáállása és nyilatkozatai miatt fogyatkoztak meg a szponzorok.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.