Ismét termel a Saab

Jövő héttől kapható a régi-új modell

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.12.04. 14.00

Egy év múlva villanyautó-gyártóként robbant majd, de addig is a régi szerszámokkal megkezdte a termelést a Saab. Első modelljük gyakorlatilag megegyezik az utolsóval, egy nagyon fontos különbséggel.

Amint arról előzetesen már beszámoltunk, két és fél év szunnyadás után tegnap beindultak a Saab trollhättani üzemében a gépek, és legördült a gyártósorról az első 2014-es modell: egy 9-3 Aero. 

Mint minden valamire való Csipkerózsika-történet, ez is onnan folytatódik, ahol félbeszakadt: a vadonatúj modell ugyanaz, mint amivel a 2011-es ráncfelvarrás után félbeszakadt a termelés a svédországi üzemben. Motorjaként a Saab egykori palettájának éléről választottak, a kétliteres turbómotor ebben a kivitelben 220 lóerőt ad le. 
Gyakorlatilag egyetlen dolog hiányzik majd az autóról: a griff-fejes embléma, amelynek használati jogát nem szerezte meg a Scaniától az új tulajdonos, a kínai érdekeltségű National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS). 
Ennek elnöke, Mattias Bergman elmondta, milyen hallatlan kihívás volt újra mozgásba hozni a fogaskerekeket: “Négyszáz beszállítóval kellett ismét működő kapcsolatot kiépítenünk, hogy elkészülhessen az új Saab 9-3; rajtuk keresztül világszerte mintegy 2400 vállalatot érint a Saab életre keltése.”
Mindezt nem egészen egy év leforgása alatt érte el a NEVS, és ha erre képesek voltak, az is elképzelhető, hogy a cinikusok fanyalgására rácáfolva mégis csak életképesnek bizonyul az új vállalkozás. Sikerük kulcsa a Saab 9-3 alapú villanyautó lehet, amelyet már 2014 tavaszán bemutatnak – igaz, forgalmazását kezdetben Kínára korlátozzák. 
A cég ottani kereskedelmi partnere próbaképpen egy 200 darabos flottát rendelt meg a svédektől; az ezekkel szerzett tapasztalatok nyomán folytatódhat a gyártás.
A GM még 2009-ben döntött arról, hogy leválasztja a konszernről a svéd autógyártót. A sportkocsikat gyártó holland manufaktúra, a Spyker 2010 elején állapodott meg a Saab megvételéről. Összesen 74 millió dollárt fizetett a GM-nek, és 326 millió dollár értékű elsőbbségi Saab-részvényt bocsátott ki az amerikai cég számára. 
A tervek szerint a Spyker és az Európai Beruházási Bank 30-30 millió eurós befektetését egy kínai autógyár további 150 millióval toldotta volna meg, ám az ígéretes partner egy évvel később, a célegyenesben visszavonulót fújt, és ezzel gyakorlatilag megpecsételte a gyár sorsát. A cég kínai irányú értékesítését egyébként a General Motors erősen ellenezte, amiatt aggódtak, hogy technológiái így szabad prédává válhatnának. 
A Saab 2011 decemberében jelentett csődöt. Ekkor már fél éve állt a termelés, a beszállítókkal szemben több milliárd eurós volt a cég tartozása, 3500 alkalmazottját sem tudta kifizetni a vállalat. A csődeljárást követően a brit Virgin-szigeteken bejegyzett, Kínában tevékenykedő National Modern Energy Holdings vásárolta meg a céget, 2012. szeptember 3-án. Szinte napra pontosan egy évvel később, idén szeptember 18-án legyártottak két kalibrációs prototípust. 
A gyártás újraindításának alapfeltétele volt, hogy a NEVS pótolni tudja az eredetileg a GM által szállított alkatrészeket – ezek az autó 20 százalékát tették ki.

Az újjáéledt Saab egyik előszériás példánya

Kommentek

  • Guevara

    A 9-3 dizájnja még ma is megállja a helyét, csak hát nem most látjuk már először.
    Mindenesetre sok sikert kívánok a SAAB-nak.

  • Motorov

    Nem nézne ki rosszul, de ennyi pénzért már szebb emblémát is kitalálhattak volna rá.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

Meglepte a világot a leghíresebb tévés

Rosberg megdöbbentő bejelentéséig leginkább az foglalkoztatta a sajtót, hogy megérdemelte-e a vébécímet, és, hogy Hamilton miként taktikázott ellene. Jeremy Clarkson meglepő választ adott a kérdésre: kinek kellett volna nyerni a vébét?

Menekülő halálos gázolót fogtak a zsaruk

Egy gyalogos halálra gázolása után megállás nélkül menekült az az autós, akit pár órával később elfogtak a rendőrök.

Bevezetik a szürke rendszámot

Külön rendszámtáblát lehet igényelni tavasztól a kerékpárszállításhoz a kormány tervei szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.