Ismét termel a Saab

Jövő héttől kapható a régi-új modell

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.12.04. 14.00

Egy év múlva villanyautó-gyártóként robbant majd, de addig is a régi szerszámokkal megkezdte a termelést a Saab. Első modelljük gyakorlatilag megegyezik az utolsóval, egy nagyon fontos különbséggel.

Amint arról előzetesen már beszámoltunk, két és fél év szunnyadás után tegnap beindultak a Saab trollhättani üzemében a gépek, és legördült a gyártósorról az első 2014-es modell: egy 9-3 Aero. 

Mint minden valamire való Csipkerózsika-történet, ez is onnan folytatódik, ahol félbeszakadt: a vadonatúj modell ugyanaz, mint amivel a 2011-es ráncfelvarrás után félbeszakadt a termelés a svédországi üzemben. Motorjaként a Saab egykori palettájának éléről választottak, a kétliteres turbómotor ebben a kivitelben 220 lóerőt ad le. 
Gyakorlatilag egyetlen dolog hiányzik majd az autóról: a griff-fejes embléma, amelynek használati jogát nem szerezte meg a Scaniától az új tulajdonos, a kínai érdekeltségű National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS). 
Ennek elnöke, Mattias Bergman elmondta, milyen hallatlan kihívás volt újra mozgásba hozni a fogaskerekeket: “Négyszáz beszállítóval kellett ismét működő kapcsolatot kiépítenünk, hogy elkészülhessen az új Saab 9-3; rajtuk keresztül világszerte mintegy 2400 vállalatot érint a Saab életre keltése.”
Mindezt nem egészen egy év leforgása alatt érte el a NEVS, és ha erre képesek voltak, az is elképzelhető, hogy a cinikusok fanyalgására rácáfolva mégis csak életképesnek bizonyul az új vállalkozás. Sikerük kulcsa a Saab 9-3 alapú villanyautó lehet, amelyet már 2014 tavaszán bemutatnak – igaz, forgalmazását kezdetben Kínára korlátozzák. 
A cég ottani kereskedelmi partnere próbaképpen egy 200 darabos flottát rendelt meg a svédektől; az ezekkel szerzett tapasztalatok nyomán folytatódhat a gyártás.
A GM még 2009-ben döntött arról, hogy leválasztja a konszernről a svéd autógyártót. A sportkocsikat gyártó holland manufaktúra, a Spyker 2010 elején állapodott meg a Saab megvételéről. Összesen 74 millió dollárt fizetett a GM-nek, és 326 millió dollár értékű elsőbbségi Saab-részvényt bocsátott ki az amerikai cég számára. 
A tervek szerint a Spyker és az Európai Beruházási Bank 30-30 millió eurós befektetését egy kínai autógyár további 150 millióval toldotta volna meg, ám az ígéretes partner egy évvel később, a célegyenesben visszavonulót fújt, és ezzel gyakorlatilag megpecsételte a gyár sorsát. A cég kínai irányú értékesítését egyébként a General Motors erősen ellenezte, amiatt aggódtak, hogy technológiái így szabad prédává válhatnának. 
A Saab 2011 decemberében jelentett csődöt. Ekkor már fél éve állt a termelés, a beszállítókkal szemben több milliárd eurós volt a cég tartozása, 3500 alkalmazottját sem tudta kifizetni a vállalat. A csődeljárást követően a brit Virgin-szigeteken bejegyzett, Kínában tevékenykedő National Modern Energy Holdings vásárolta meg a céget, 2012. szeptember 3-án. Szinte napra pontosan egy évvel később, idén szeptember 18-án legyártottak két kalibrációs prototípust. 
A gyártás újraindításának alapfeltétele volt, hogy a NEVS pótolni tudja az eredetileg a GM által szállított alkatrészeket – ezek az autó 20 százalékát tették ki.

Az újjáéledt Saab egyik előszériás példánya

Kommentek

  • Guevara

    A 9-3 dizájnja még ma is megállja a helyét, csak hát nem most látjuk már először.
    Mindenesetre sok sikert kívánok a SAAB-nak.

  • Motorov

    Nem nézne ki rosszul, de ennyi pénzért már szebb emblémát is kitalálhattak volna rá.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

Ezt a BMW reklámot betiltották Angliában

Az angolok szerint veszélyes közúti huligánkodásra buzdít a BMW plakátja, ezért gyorsan be is tiltották.

Ismét csökkent az üzemanyagok ára

A benzin literenkénti árát 4 forinttal, a gázolajét pedig 3 forinttal csökkentette a Mol.

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

F1: Mégsem lesz éjszakai futam Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői meggondolták magukat, Szocsiban nem szeretnének villanyfényes Forma-1-es versenyt.

Meglépett az autóval a kisfiú, kecskét is vitt magával

Ennek a fiúnak az apja szerint a vezetést nem lehet elég korán elkezdeni. A csomagtartóban utazó kecske ennek tükrében már nem is olyan meglepő.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.