Ismét termel a Saab

Jövő héttől kapható a régi-új modell

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.12.04. 14.00

Egy év múlva villanyautó-gyártóként robbant majd, de addig is a régi szerszámokkal megkezdte a termelést a Saab. Első modelljük gyakorlatilag megegyezik az utolsóval, egy nagyon fontos különbséggel.

Amint arról előzetesen már beszámoltunk, két és fél év szunnyadás után tegnap beindultak a Saab trollhättani üzemében a gépek, és legördült a gyártósorról az első 2014-es modell: egy 9-3 Aero. 

Mint minden valamire való Csipkerózsika-történet, ez is onnan folytatódik, ahol félbeszakadt: a vadonatúj modell ugyanaz, mint amivel a 2011-es ráncfelvarrás után félbeszakadt a termelés a svédországi üzemben. Motorjaként a Saab egykori palettájának éléről választottak, a kétliteres turbómotor ebben a kivitelben 220 lóerőt ad le. 
Gyakorlatilag egyetlen dolog hiányzik majd az autóról: a griff-fejes embléma, amelynek használati jogát nem szerezte meg a Scaniától az új tulajdonos, a kínai érdekeltségű National Electric Vehicle Sweden AB (NEVS). 
Ennek elnöke, Mattias Bergman elmondta, milyen hallatlan kihívás volt újra mozgásba hozni a fogaskerekeket: “Négyszáz beszállítóval kellett ismét működő kapcsolatot kiépítenünk, hogy elkészülhessen az új Saab 9-3; rajtuk keresztül világszerte mintegy 2400 vállalatot érint a Saab életre keltése.”
Mindezt nem egészen egy év leforgása alatt érte el a NEVS, és ha erre képesek voltak, az is elképzelhető, hogy a cinikusok fanyalgására rácáfolva mégis csak életképesnek bizonyul az új vállalkozás. Sikerük kulcsa a Saab 9-3 alapú villanyautó lehet, amelyet már 2014 tavaszán bemutatnak – igaz, forgalmazását kezdetben Kínára korlátozzák. 
A cég ottani kereskedelmi partnere próbaképpen egy 200 darabos flottát rendelt meg a svédektől; az ezekkel szerzett tapasztalatok nyomán folytatódhat a gyártás.
A GM még 2009-ben döntött arról, hogy leválasztja a konszernről a svéd autógyártót. A sportkocsikat gyártó holland manufaktúra, a Spyker 2010 elején állapodott meg a Saab megvételéről. Összesen 74 millió dollárt fizetett a GM-nek, és 326 millió dollár értékű elsőbbségi Saab-részvényt bocsátott ki az amerikai cég számára. 
A tervek szerint a Spyker és az Európai Beruházási Bank 30-30 millió eurós befektetését egy kínai autógyár további 150 millióval toldotta volna meg, ám az ígéretes partner egy évvel később, a célegyenesben visszavonulót fújt, és ezzel gyakorlatilag megpecsételte a gyár sorsát. A cég kínai irányú értékesítését egyébként a General Motors erősen ellenezte, amiatt aggódtak, hogy technológiái így szabad prédává válhatnának. 
A Saab 2011 decemberében jelentett csődöt. Ekkor már fél éve állt a termelés, a beszállítókkal szemben több milliárd eurós volt a cég tartozása, 3500 alkalmazottját sem tudta kifizetni a vállalat. A csődeljárást követően a brit Virgin-szigeteken bejegyzett, Kínában tevékenykedő National Modern Energy Holdings vásárolta meg a céget, 2012. szeptember 3-án. Szinte napra pontosan egy évvel később, idén szeptember 18-án legyártottak két kalibrációs prototípust. 
A gyártás újraindításának alapfeltétele volt, hogy a NEVS pótolni tudja az eredetileg a GM által szállított alkatrészeket – ezek az autó 20 százalékát tették ki.

Az újjáéledt Saab egyik előszériás példánya

Kommentek

  • Guevara

    A 9-3 dizájnja még ma is megállja a helyét, csak hát nem most látjuk már először.
    Mindenesetre sok sikert kívánok a SAAB-nak.

  • Motorov

    Nem nézne ki rosszul, de ennyi pénzért már szebb emblémát is kitalálhattak volna rá.

F1: Az FIA üzent a csapatoknak, érik a botrány

A Nemzetközi Automobil Szövetség megüzente a Forma-1-es csapatoknak, hogy a vitatott futóműkonstrukciók megváltoztatására kényszerítheti őket.

Kipróbáltuk a világ legcsúnyább autóját

A csúnyaautó-válogatások örök dobogósa, legendás autóipari kudarc, túl hamar jött zseniális koncepció, tákolt borzalom, a világ leghíresebb kémiatanár-droggyárosának ikonikus járműve: hölgyeim és uraim, íme, egy igazi, ráadásul Magyarországon futó Pontiac Aztek!

F1: Videón, ahogy rögtön kicsúszott az újonc

Lance Strollt nem törte össze, hogy az első tesztnapján rögtön hibázott a Williamsszel. Elveszett egy egész nap.

Ha Ferrariba ülsz, soha ne indulj el így

Van, akiknek úgy hozta a sors, hogy egy Ferrari vezetőülésében találta magát, és van, akinek ez a feladat meghaladja a vezetői képességeit. Ha ez a két körülmény adott, akkor születnek ilyen videók.

Újabb női tesztpilóta a Forma-1-ben

A svájci Sauber-csapat a kolumbiai GP3-versenyzőnőt, Tatiana Calderont igazolta fejlesztőpilótaként.

F1: Nézd meg mozgásban az összes idei autót!

Hétfőn elkezdődött az előszezoni tesztelés Barcelonában, az összes F1 csapat 2017-es autója bemutatkozott már pályán.

F1: Folytatódik a McLaren vergődése

A második barcelonai tesztnap délelőttje is a Mercedesé volt, miközben több csapat autója is a garázsban vesztegelt. A McLarennél megint motort kellett cserélni.

F1: A Ferrari megtanult hallgatni, máris támadják miatta

Olaszországban nem vették jó néven, hogy a Ferrari az idei előszezonban hallgatásba burkolózik.

F1: 2025-ig marad az Orosz Nagydíj

Az Orosz Nagydíj szervezői szerződést hosszabbítottak, 2025-ig biztosan marad Szocsiban a Forma-1. Éjszakai futam is lehet.

Nagy változás jön egy Budapestet érintő viszonylaton

Másfél év után végleg kivonul a Lux Express busztársaság a közép-európai térségből. Csak a Varsót a Baltikummal összekötő járatok maradnak meg. Megszűnik a Budapest-Krakkó-Varsó buszjárat is.

F1: A Red Bull-főnök beszólt a McLarennek

A Red Bull csapatfőnökének nagyon nem tetszenek az idén újra megjelent cápauszonyok, mindent megtesz majd, hogy a jövő évre eltűnjenek. Valami más is bántja Christian Horner szemét.

Kompakt terepkupé a Mitsubishitől

Kompakt szabadidőjárművel erősíti kínálatát a Mitsubishi. Az ASX mellé, nem helyette érkezik a divatcentrikus crossover.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.