Itt a tél, jönnek a fagyok – érdemes felkészülni rá lélekben is és az autóval is. Aki nem barkácsolgató típus vagy csak nincs ideje otthon bütykölgetni, legjobban teszi, ha egy megbízható szervizben nézeti át az autóját – de még a legérdektelenebb technofóboknak is illik tudni, mi történik ilyenkor a kocsival. Vagy minek kellene megtörténnie. Ebben a cikkben a kocsiban lötyögő folyadékok téliesítését vesszük át.

Hűtőfolyadék
A hűtőfolyadék többnyire etilén-glikol, víz és korrózió-gátló adalékanyagok keveréke. Feladata a motor hőfeleslegének elvezetése, a hő átadása a fűtőradiátornak, hogy bent ne fázzunk, mellesleg az ő dolga a vízpumpa kenése. Bár magától nem tűnik el a hűtőfolyadékból a fagyálló év közben, a biztonság kedvéért akkor is érdemes megméretni a dermedéspontot az első fagyok érkeztével, ha viszonylag új, hibátlan autónk van. Ha pedig öregebb a kocsi és nyáron desztvízzel töltögettünk utána a csurranó-cseppenő hűtőfolyadéknak, kötelező feladat ez, mert a fagyás jóvátehetetlen károkat okozhat a motorban. Bármelyik benzinkúton megnézi nekünk a kutas egy refraktométer nevű műszerrel, hány fokig vagyunk jók – a nagyáruházakban kapható, fokoló-szerű sűrűségmérő szettet nem érdemes megvenni, teljesen megbízhatatlan.

Fagyállóból érdemes új fejlesztésűt, márkásat venni, ha hosszú távra tervezünk az autóval

Ha nyáron valamiért vízzel hígítottuk a fagyállót és koncentrátummal szeretnénk beállítani alacsonyabb dermedéspontot, vegyük figyelembe az etilén-glikol-víz keverék sajátos fizikai tulajdonságait! A fagyállóság ugyanis nem arányosan változik a koncentrációval; a tömény etilén-glikol -12,5 fokon dermed, a sima víz ugye 0-n. A legtovább a kb. 70%-os koncentrációjú etilén-glikol marad folyékony, ez -72 fokig jó. Vicces, de az 50 és a 90%-os töménységű keverék egyaránt kb. -42 fokon fagy:

Az etilén-glikol és víz keverékének dermedéspont-görbéje

Akár a motorolaj, a fagyálló is öregszik, az etilén-glikol bomlik, savas anyagok keletkeznek a folyadékban, amik eszik a fémet maguk körül. Nem csak arról kell gondoskodni, hogy a lé dermedéspontja megfelelő legyen, időnként ajánlatos le is cserélni, cseréltetni. Ha a kocsi kezelési útmutatójában megadott típusú fagyállót használjuk, akkor az ott leírtaknak megfelelő gyakorisággal, ha csak amolyan autósbolti vagy nagyáruházi anyagot, akkor 2-3 évente.

Otthon bütykölős autósok: a lecserélt fagyállót ne engedjük a földre, csatornába: bár biológiailag hamar lebomlik, lokálisan károkat okozhat az élővilágban. Veszélyes hulladéknak minősül, szervizekben, benzinkutaknál lehet leadni.

Ablakmosó
E sorok írója, amióta csak van saját autója, minden évben a bajuszkapcsoló hiábavaló húzgálásakor jön rá valamikor a tél elején, hogy megint elfelejtett valamit. Pedig az esős-havas-sós latyakban létszükséglet az egészséges ablaktörlőgumi mellett a fagyálló mosófolyadék is.

A csomagolás minősége is elárulja, mennyire hihetünk a címkének

Nyomjuk hát ki bátran a nyári maradékot, ha még az lötyög a tartályban, és töltsünk a helyére fagybiztos anyagot, ami víz, alkohol és glikol keveréke, egy kis színezékkel, illatosítóval feldobva. Hogy melyik a tuti? Valószínűleg a drága.

A legolcsóbb, nagy kiszerelésben árult folyadékoknál a többnyire -19 fokban megadott fagyáspont sem szokott meglenni a fogyasztói tesztek szerint, ráadásul ezeknek a folyadékoknak szokásos kispriccelés és törlés után vékony jéghártya formájában az ablakra fagyni, mert gyorsan elpárolognak belőlük az illékonyabb anyagok.

Üzemanyag
Manapság már nincs nagyobb kockázat a dízelautók téli reggeli indításában, mint a benzinesekében; elmúltak azok a daliás idők, mikor még házilag kellett adalékolni dermedésgátlóval a gázolajat, nehogy kiváljon belőle a paraffin és belefeszüljön a tankba, üzemanyagellátó rendszerbe. Viszont aki nem a kútról tankolja a nagy társaságok által -20, -30 fokig biztosan lötyögősen maradósra adalékolt gázolajat, hanem mondjuk egy kapitánytól veszi, nem biztos, hogy nem fog meglepődni egy -10 fok alatti reggelen. Ilyenkor nem sok mindent lehet tenni a kocsival, a legjobb, ha fűtött garázsba visszük és megvárjuk, míg átmelegszik.

Ha esetleg kannában maradt otthon egy kis gázolaj nyárról, vagy valamilyen okból annyira keveset használtuk eddig a dízel autót, hogy még november előtti gázolaj van benne, használjuk el gyorsan ezt az üzemanyagot. Az olajcégek a fagymentes időszakban nem adalékolják a gázolajat dermedés ellen.

A vízpumpa kenését is a fagyálló végzi, ezért nem célszerű nyáron sem tiszta vízzel hűteni

Fékfolyadék

Nem a télhez kötődik ugyan ez a tétel, de ha úgyis átvizsgáljuk vagy átvizsgáltatjuk az autót, a fékfolyadék utolsó cseréjének időpontjára is próbáljunk meg visszaemlékezni. Ez az anyag ugyanis idővel elvizesedhet, forráspontja lecsökken és nagy terhelés alatt (1-2 nagy fékezés a sztrádán, hosszú lejtő) felforrhat, vagyis gázneművé válhat, ami a fékhatás azonnali és drasztikus visszaesését okozza.

2-3 évente illik lecserélni a fékfolyadékot – ha már amúgy is ideje lenne, a téli felkészítés apropóján végeztessük el ezt a munkát is, vagy pumpáljuk ki otthon a felhígult anyagot.

Felkészültek az autód nedvei a télre?

  • Minden fagyálló és friss50%
  • Cserélni nem szoktam, de a fagyállóságra ügyelek46%
  • Biztos jó, még eszembe sem jutott megnézni2%
  • Cégautót hajtok, megoldja a flottakezelő2%

Felkészültek az autód nedvei a télre?