Így szállítsd a cuccaid télen

Praktikus tanácsok síelőknek, az Opeltől

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.12.03. 11.00

Végre ismét elérkezett a síszezon, indulhatunk a pályákra. Akár a közeli domb, akár az Alpok túlsó vége azonban a cél, van néhány szabály, amit érdemes betartani, hogy a síelés örömébe ne vegyüljön bosszúság.

Ahány ház, annyi szokás, ahány család, annyiféle megoldás létezik a sílécek, hódeszkák és egyéb tartozékok autós szállítására. Ezek közös nevezője általában az, hogy a legtöbben saját kárukon tanulják meg, mit hogyan csináljon – de még inkább azt, hogy hogyan ne. Hogy ez ne feltétlenül így legyen, alább összegyűjtöttünk néhány ötletet, amiket a társaság létszáma, az autó mérete és az egyéb változó paraméterek mellett érdemes figyelembe venni. 

A kérdést, hogy mit hogyan szállítsunk, két nagyon egyszerű síkra bonthatjuk: a felszerelést elhelyezhetjük az autón belül vagy kívül, illetve szállíthatjuk csupaszon vagy burkolva. Mindegyiknek megvan a maga előnye és hátránya. 
Benn a kocsiban
A modern autókban fizikailag nem okoz problémát a sílécek, snowboardok elhelyezése. Akár a hátsó üléstámla aszimmetrikus ledöntésével, akár a nagyobb és/vagy drágább modellekben rendszerint megtalálható síalagút (azaz a hátsó kartámasz mögött kialakított, műanyag takarólemez) megnyitásával megfelelően hosszú helyet alakíthatunk ki ahhoz, hogy néhány pár lécet elhelyezhessünk az autóban. 

Így inkább ne

Így inkább ne


Ez első megközelítésben praktikus megoldásnak tűnhet. Nem változik az autó aerodinamikája, tehát nem lesz zajosabb, lassabb, torkosabb vagy billegősebb a kocsi. Nem kell továbbá vagyonokat fizetni azokért a szerelvényekért, amelyek lehetővé teszik a sportszerek tetőn szállítását. Végezetül, amikor megállsz egy kávéra, nem kell azon aggódnod, hogy valaki elemeli a léceket a kocsi tetejéről (viszont aggódhatsz, hogy feltörik miattuk az autót). 
Az éremnek persze van egy másik oldala is. Egy dolog ugyanis otthon, a fűtött garázsban gondosan besimogatni a síalagútba a tiszta léceket, és egészen más a nap végén, átfagyva, esetleg hóban, esőben, sötétben a lefagyott, lucskos léceket egy zsúfolt parkolóban beemelni a levetett síruhákkal, sícipőkkel, hátizsákokkal telepakolt autóba. Ezen az sem segít sokat, ha sízsákot használunk. 
Ha nem autóval megyünk fel a pályára minden nap, akkor persze majdnem tökéletes lehet ez a megoldás. Egy apróságot azonban nem árt szem előtt tartani: ütközés esetén akadálytalanul fognak előre kilőni, oldalra kivágódni a hegyes végű botok, a frissen élezett, hosszú, kemény lécek, rajtuk a szakállként meredező kötésekkel. Ugyanebből a megfontolásból ne kerüljön soha az utastérbe a sícipő, rögzítés nélkül a hűtőtáska, de még egy termosz sem – utóbbinak találjunk helyet az ajtózsebekben, esetleg az autó padlóján.
Fenn a tetőn
Már csak testi épségünk (no meg a jobb férőhely) érdekében is érdemes lehet elgondolkodni a sílécek tetőn történő szállításán. Ehhez a legpraktikusabb, ha rendelkezünk tetőcsomagtartóval, azaz olyan, a menetirányra merőlegesen rögzített keresztlécekkel, amelyre a legkülönfélébb rögzítő készségek felszerelhetők.

Könnyebb a pakolás, ha oldalra kitolható tartót választunk

Utóbbiak közül az egyszerűbb, gyorsabb és olcsóbb megoldás a lécek szabadon történő rögzítésére szolgáló síléctartó. Hátrányuk, hogy menet közben nem védelmezik a léceket (a waxolást, az élezést) az elemektől. Tegyük hozzá, erre is létezik gyógyír, a vízálló vászonba, fóliába bugyolálástól kezdve a profi védőhuzat alkalmazásáig – igaz, ezek a szerkezetek rendkívül szorosan záródnak, nem biztos tehát, hogy egy pár lécnél sokkal vaskosabb tárgyak is elhelyezhetők bennük. Válasszunk zárható változatot.
Ennek a műfajnak az előnyeit akkor is élvezhetjük, ha nincs tetőcsomagtartónk. Léteznek olyan síléctartók, amelyeket erős mágnessel rögzíthetünk a tetőlemezre. Ilyenben azonban csak akkor gondolkodjunk, ha semmi mást nem tervezünk szállítani a tetőn: amint ugyanis nyaranként kerékpárokat vagy extra poggyászt (kemény vagy lágyhéjú tetőboxban) szeretnénk magunkkal vinni, megéri befektetni a keresztlécbe. 

A síboxon belül is rendesen rögzíteni kell a léceket

A sílécek legbiztonságosabb, egyben legdrágább módja a síbox. Ezekben épségben, kíméletesen, és nem utolsó sorban a rossz szándékú érdeklődőktől rejtve szállíthatjuk a léceket. Ráadásul egy sor más apróság is elfér bennük, beleértve akár a sícipőt is. Nem szerencsés közvetlenül innen elővenni a síelés előtt a cipőt, overallt, mert jéggé dermedt felszerelésbe öltözve kezdhetjük a napot, de utazás közben itt van igazán jó helyük. Tartsuk szem előtt, hogy a nehéz tárgyakat minél mélyebbre érdemes tenni, továbbá hogy éjszakára semmit ne hagyjunk benne a dobozban (még ha zárható is) – az ördög nem alszik.
A síboxok hátránya az olykor nehézkes kezelhetőség, az áramvonalas kialakítás ellenére is fokozódó fogyasztás és szélzaj, a szezonon kívüli, helyigényes tárolás problémája, valamint a magas költség. 
Másként gondolkodóknak
A síbox érdekes, állítható méretű alternatívája a néhány pár léc szállítására alkalmas, kemény héjú, keskeny, hordfülekkel szerelt box (pl. Sportube). Ezek lopásvédelme kiváló, hiszen a szálláson dobozostól tudjuk magunkkal vinni a léceket, illetve kényelmesen, a földön tudjuk őket megpakolni – ha van, aki utána segítsen a keresztlécre emelni őket.

Sportube: összecsúsztatható, zárható műanyag héj. Védi a felszerelést, de külön rögzíteni kell a tetőn

Ahogy a kerékpárok, a sífelszerelés is szállítható az autó mögött: az erre szolgáló állványzat vagy a hátsó ajtóra, vagy a vonóhorogra szerelhető. Előnyük a rendkívül könnyű megközelíthetőség, valamint hogy nem növeli az autó magasságát. Hátrányuk a manőverezhetőség romlása, valamint hogy csupán egyetlen célra alkalmasak, nem úgy, mint mondjuk egy jól megválasztott tetőbox.
Kifizetődő minőség
Hogy a fent ismertetett megoldások, rendszerek közül ki melyiket választja, szokás, kedv és pénztárca kérdése. Pár tízezer forinttól a százezres tételekig találunk megoldást a sílécek szállítására. Ám mielőtt rábólintanánk egy, elsőre rendkívül kedvezőnek hangzó ajánlatra (vagy látatlanban elhinnénk, hogy a méregdrága, neves termék csakis jó lehet), gondoljunk bele: mennyit ér a felszerelés, amit szállítani fogunk, mennyibe kerülne autónkat újrafényezni egy esetleg elengedő, a felszerelést a tetőlemezhez csapó szerelvény miatt – hogy a sérült sportszerek miatt dugába dőlt síelésről ne is beszéljünk. 

Kényelmes, de parkolásnál vigyázni kell vele

Vásárlás vagy bérlés előtt érdemes rákeresni a kinézett termékre az interneten: a fogyasztóvédelmi tesztekből, de még inkább a síeléssel foglalkozó fórumok bejegyzésekből pontosan felmérhetjük a kínálat minőségét – és aztán még mindig dönthetünk pénztárcánk szerint.

Kommentek

Használt Audi, kegyetlenül őszintén eladó

“Vidd el mert hányingerem van tőle ha meglátom!”

Elektromos buszokkal járhatnak iskolába a gyerekek

Egy kanadai cégnek köszönhetően immáron a gyereknek sem kell füstokádó buszokon utazni.

Mazda3: nem csak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

Lefotózta a traffipax? Segítünk!

Átírattuk a rendőrség honlapját, pedig nem akartuk. Csak egy hús-vér rendőrt kértünk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.