Több millió nyári gumi került le az elmúlt hetekben a járművekről. Tartósságuk és minőségük megőrzése miatt nem mindegy, hogy miként töltik az elkövetkező nagyjából fél évet.

Műhelyben vagy saját garázsban?

A gumishoz járó sofőröknél adja magát a lehetőség: leszerelése után a műhelyben hagyják a nyári garnitúrát, amelyek helyére az állványra tavasszal felkerülnek az akkor leszedett téli gumik. Kétségkívül ez a legkényelmesebb megoldás, hiszen az éppen nem használt négy abroncsot így a szakember tárolja, nem kell helyet keresni nekik.

Az őrzésért felszámolhatnak pár ezrest a gumisok, de egyre inkább jellemzővé válik, hogy az abroncsok cseréjét és a tárolást együtt, fix szolgáltatásként hirdetik a cégek. Ha körbenézünk a márkafüggetlen műhelyekben, közel hasonló összegeket találunk, szezononként 7-8 ezer forintért megőrzik, és lecserélik a 4-4 darab gumit.

Tárolás előtt ellenőrzés

Ha magunk szereljük le a gumikat (felniket), majd a saját garázsunkban pihentetjük őket télen, akkor sem okozhat problémát a szakszerű tárolás néhány egyszerű szabály betartásával.

Egy-egy abroncs leszerelése után nyilvánvalóan azt kell eldönteni, hogy megéri-e egyáltalán tárolni. Ha biztonságosan akarunk velük fél év múlva is közlekedni, akkor a 2 mm alatti profilmélységű nyári gumit inkább adjuk le megsemmisítésre ugyanúgy, ahogy a 6 évnél idősebbekkel kapcsolatban is ez a leggyakrabban elhangzó tanács. Bár vannak gyártók, amelyek 10 éves élettartamot ígérnek, érdemes utána olvasni, hogy a saját abroncsunkról mit ígér a cég.

Fontos tudni azt is, hogy gumink minőségét nem csak az évek, hanem a használat milyensége (jellemző közlekedési sebesség, az autó teljesítménye, napon vagy garázsban áll évek óta a kocsi stb.) is nagyban befolyásolja. A lényeg tehát: a gumi minősége, az életkor és a használat milyensége alapján döntsünk, de 10 évnél idősebb abroncsokat már tényleg kockázatos használni.

Az abroncs életkorát annak szélén a DOT számban találjuk például így: 1504. Ez azt jelenti, hogy 2004-ben, a 15-ik héten készült, vagyis ebben az esetben már tényleg nem ajánlott használatra tavasszal, amikor immár 10 éves lesz. Pláne, ha repedések látszanak az abroncson, ilyen idős gumiknál ez már előfordulhat.

Ha fiatalok, jó állapotúak és még nem elkopottak a gumik, a leszerelést és megtisztításukat követően célszerű azonnal ráírni krétával a belső oldalukra a pozíciójukat (pl. BE, azaz bal első).

Felnivel vagy anélkül?

Költségesebb a kétszer négy gumihoz nyolc felnit tartani, de a kerék épsége érdekében mégis ajánlott, hiszen a kedvenc alufelnijeinknek nem tesz jót, ha minden esztendőben, évente kétszer le-fölszerelnek rájuk gumikat. Télen a sózott latyakban amúgy is bölcsebb lemezfelnivel közlekedni.

Felnire szerelten egymásra fektetve, vagy ha ez megoldható, felfüggesztve ajánlott a komplett kerekeket elrakni télre, de előtte érdemes megnézni a keréknyomást. A legtöbb szaki szerint nem hogy az előírt szint legyen bennük, hanem szükséges annál körülbelül 0,5 barral többet nyomni beléjük. A felnikről leszedett abroncsokat ezzel ellentétben mindenképpen állítva tároljuk, és ne sajnáljuk rá azt a párszor fél percet, hogy legalább havonta egyszer fordítsunk a pozíciójukon a tavaszig tartó fél év alatt.

Ha igazán szakszerűek akarunk lenni, és a nagy könyv szerint tárolni az abroncsokat, akkor száraz, hűvös, sötét, lehetőleg nem túlságosan szellős helyre rakjuk őket. A tűző naptól az állandó hőmérséklet változásig, ha minimális mértékben is, de hosszabb idő alatt több tényező károsíthatja a gumikat. Fontos, hogy olajok, kenőanyagok vagy vegyszerek közvetlen közelébe ne helyezzük abroncsainkat, az is komoly kárt tehetnek bennük.