Hogyan tároljuk télen a nyári gumikat?

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.12.03. 11.00

A minőségük érdekében nem mindegy, hogy állítva vagy fektetve, felnin vagy anélkül. Néhány tanács!

Több millió nyári gumi került le az elmúlt hetekben a járművekről. Tartósságuk és minőségük megőrzése miatt nem mindegy, hogy miként töltik az elkövetkező nagyjából fél évet.

Műhelyben vagy saját garázsban?

A gumishoz járó sofőröknél adja magát a lehetőség: leszerelése után a műhelyben hagyják a nyári garnitúrát, amelyek helyére az állványra tavasszal felkerülnek az akkor leszedett téli gumik. Kétségkívül ez a legkényelmesebb megoldás, hiszen az éppen nem használt négy abroncsot így a szakember tárolja, nem kell helyet keresni nekik.

Az őrzésért felszámolhatnak pár ezrest a gumisok, de egyre inkább jellemzővé válik, hogy az abroncsok cseréjét és a tárolást együtt, fix szolgáltatásként hirdetik a cégek. Ha körbenézünk a márkafüggetlen műhelyekben, közel hasonló összegeket találunk, szezononként 7-8 ezer forintért megőrzik, és lecserélik a 4-4 darab gumit.

Tárolás előtt ellenőrzés

Ha magunk szereljük le a gumikat (felniket), majd a saját garázsunkban pihentetjük őket télen, akkor sem okozhat problémát a szakszerű tárolás néhány egyszerű szabály betartásával.

Egy-egy abroncs leszerelése után nyilvánvalóan azt kell eldönteni, hogy megéri-e egyáltalán tárolni. Ha biztonságosan akarunk velük fél év múlva is közlekedni, akkor a 2 mm alatti profilmélységű nyári gumit inkább adjuk le megsemmisítésre ugyanúgy, ahogy a 6 évnél idősebbekkel kapcsolatban is ez a leggyakrabban elhangzó tanács. Bár vannak gyártók, amelyek 10 éves élettartamot ígérnek, érdemes utána olvasni, hogy a saját abroncsunkról mit ígér a cég.

Fontos tudni azt is, hogy gumink minőségét nem csak az évek, hanem a használat milyensége (jellemző közlekedési sebesség, az autó teljesítménye, napon vagy garázsban áll évek óta a kocsi stb.) is nagyban befolyásolja. A lényeg tehát: a gumi minősége, az életkor és a használat milyensége alapján döntsünk, de 10 évnél idősebb abroncsokat már tényleg kockázatos használni.

Az abroncs életkorát annak szélén a DOT számban találjuk például így: 1504. Ez azt jelenti, hogy 2004-ben, a 15-ik héten készült, vagyis ebben az esetben már tényleg nem ajánlott használatra tavasszal, amikor immár 10 éves lesz. Pláne, ha repedések látszanak az abroncson, ilyen idős gumiknál ez már előfordulhat.

Ha fiatalok, jó állapotúak és még nem elkopottak a gumik, a leszerelést és megtisztításukat követően célszerű azonnal ráírni krétával a belső oldalukra a pozíciójukat (pl. BE, azaz bal első).

Felnivel vagy anélkül?

Költségesebb a kétszer négy gumihoz nyolc felnit tartani, de a kerék épsége érdekében mégis ajánlott, hiszen a kedvenc alufelnijeinknek nem tesz jót, ha minden esztendőben, évente kétszer le-fölszerelnek rájuk gumikat. Télen a sózott latyakban amúgy is bölcsebb lemezfelnivel közlekedni.

Felnire szerelten egymásra fektetve, vagy ha ez megoldható, felfüggesztve ajánlott a komplett kerekeket elrakni télre, de előtte érdemes megnézni a keréknyomást. A legtöbb szaki szerint nem hogy az előírt szint legyen bennük, hanem szükséges annál körülbelül 0,5 barral többet nyomni beléjük. A felnikről leszedett abroncsokat ezzel ellentétben mindenképpen állítva tároljuk, és ne sajnáljuk rá azt a párszor fél percet, hogy legalább havonta egyszer fordítsunk a pozíciójukon a tavaszig tartó fél év alatt.

Ha igazán szakszerűek akarunk lenni, és a nagy könyv szerint tárolni az abroncsokat, akkor száraz, hűvös, sötét, lehetőleg nem túlságosan szellős helyre rakjuk őket. A tűző naptól az állandó hőmérséklet változásig, ha minimális mértékben is, de hosszabb idő alatt több tényező károsíthatja a gumikat. Fontos, hogy olajok, kenőanyagok vagy vegyszerek közvetlen közelébe ne helyezzük abroncsainkat, az is komoly kárt tehetnek bennük. 

Kommentek

  • Funkyman

    Gumikat felnin egymásra? 4 darabot? Ez nekem furán hangzik. Az alsóra egész szép tömeg nehezedik.

    Felni nélkül meg – eddig úgy tudtam – megengedett egymásra fektetni a gumikat, de csak kettesével.

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

Ezt a BMW reklámot betiltották Angliában

Az angolok szerint veszélyes közúti huligánkodásra buzdít a BMW plakátja, ezért gyorsan be is tiltották.

Ismét csökkent az üzemanyagok ára

A benzin literenkénti árát 4 forinttal, a gázolajét pedig 3 forinttal csökkentette a Mol.

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

F1: Mégsem lesz éjszakai futam Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői meggondolták magukat, Szocsiban nem szeretnének villanyfényes Forma-1-es versenyt.

Meglépett az autóval a kisfiú, kecskét is vitt magával

Ennek a fiúnak az apja szerint a vezetést nem lehet elég korán elkezdeni. A csomagtartóban utazó kecske ennek tükrében már nem is olyan meglepő.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.