Hogyan mossunk autót télen?

Téli tisztálkodás

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.12.03. 11.31

A tél még nem ok arra, hogy piszkos autóval járjunk. Az esztétikai örömökön túl télen autónk egészsége is megköveteli a rendszeres csutakolást; be kell azonban tartanunk néhány alapszabályt.

Ha azt szeretnénk, hogy szeretett automobilunk makulátlan állapotban vészelje át a telet, legjobb, ha októbertől áprilisig hermetikusan lezárt, fűtött garázsban tároljuk. Ha azonban használni is szeretnénk, tennünk kell azért, hogy a lehető legkevesebb kárt tegye benne a külvilág. 

A gépkocsi első számú téli ellensége az utak jégtelenítésére használt só. A latyakkal a karosszériára fröccsenő anyag azonnal elkezdi marni a fényezést, a fémet, és bár napjainkban nagyságrendekkel ellenállóbb festékanyagokat alkalmaznak az autóiparban, mint pár évtizeddel ezelőtt, elég egy apró sérülés, amin keresztül kikezdheti a karosszériát a só. 
Sokakban él az a téves hiedelem, hogy ha estére fűtött garázsba dugják a kocsit, azzal minden rendben lesz. Éppen ellenkezőleg: míg jéggé fagyva csak potenciális fémgyilkos, fagypont fölött akadálytalanul pusztít a sólé. A problémát tehát gyökerénél kell megragadni: télen csak a tiszta autó az egészséges autó. 


Ezen a ponton érdemes beletörődnünk a megváltoztathatatlanba: télen bizony sérül a fényezés. Karcolódik, ahogy hosszú télikabátunkkal végig simítunk a koszos fémlemezeken, dörzsölődik, ahogy a járda mellé parkolva a megfagyott hókupacnak karistoljuk. Sérül, amikor reggel letoljuk a havat a tetőről, és természetesen a sózás modern, környezetbarát alternatívája, a homokos, aprókavicsos szórás sem tesz kifejezetten jót, ha a fémfelülettel érintkezik. És ne áltassuk magunkat: bizony alighanem karcos lesz a tisztítás során is – ezeket azonban tavasszal kipolírozhatjuk, míg a korrózióval nehezebben bánhatunk el. 
A legjobb védekezés a megelőzés. Ha a hideg és a hó beköszönte előtt, még meleg időben alaposan lemossuk és viaszozzuk a karosszériát, azzal előnyt nyerünk a korrózióval és a karcokkal szemben is. Előbb vagy utóbb azonban elkerülhetetlen lesz a mosás. 
Erre mindenképpen fagymentes napot válasszunk, és az átlagosnál hosszabb időt szánjunk. Bármelyik formáját preferáljuk is a mosásnak, érdemes előtte feloldani a karosszériára rakódott, megdermedt piszkot – ha ugyanis egyből nekiesünk a pornak és sónak, csak karcosabb lesz az autónk, nem tisztább. Álljunk be a gőzborotvás kézi mosóba, és kis nyomású vízzel lazítsuk fel a koszt, különös tekintettel a kerékdobokba ragadt hódugókra. Ezek egyébként szélsőséges esetben a futóművet is károsíthatják, akadályozhatják a kormányzást, ezért ne hagyjuk őket felhalmozódni. 
Ezt követően legjobb belátásunk szerint lássunk neki a mosásnak. Ha nem sikerült kivárni a fagypont fölötti hőmérsékletet – mert mondjuk este esküvőre megyünk, és muszáj csillognia a kocsinak -, dolgozzunk minél melegebb vízzel, és ne hagyjuk sokáig állni a vizet a karosszérián (szivacsos csutakolás esetén a szokásosnál gyakrabban érdemes leöblíteni a vizet), hogy ne alakulhasson ki jégfilm. 
Amikor végeztünk, puha, pormentes ronggyal töröljük le a víz nagyját (ha ősszel leviaszoztuk a kocsit, a wax ledobja magáról a nedvességet), az illesztési réseket sem feledve, majd nyissuk ki az ajtókat, és töröljük szárazra a gumitömítéseket. Ezeket egyébként érdemes jó előre lekezelni szilikonspray-vel (amit papírtörlőre, ne pedig közvetlenül a tömítésre fújjunk), mert ha befagynak, óvatlan nyitáskor leszakadhatnak. 
Ha a távirányítós központi zár miatt nem is használjuk az ajtózárakat, fújjunk beléjük egy szisszentésnyi jégoldót – senkinek nem öröm, ha befagynak és tönkre mennek, ráadásul Murphy törvénye kimondja, hogy ez egybe fog esni a távirányító elemének a lemerülésével, és akkor sehogy nem tudunk majd bejutni az autónkba. 

Szavazás

Szoktál autót mosni télen?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
Miután ezzel megvagyunk, húzzuk le résnyire az ablakokat, hogy kiszáradhassanak a vájatok, szigetelések. Állítsuk maximumra a fűtést, és autózzunk egy pár percig, hogy a menetszél és a belső meleg levegő megszabadulhasson a maradék nedvességtől. 
Már csak ezért is érdemes télen – akár meggyőződésünk ellenére is – a kézi mosás helyett keresni egy jó minőségű, új kefékkel felszerelt gépi mosót, hiszen ott az ápolás utolsó fázisaként lefújják a vizet a karosszériáról. Arról nem is beszélve, hogy itt a fenéklemez lemosását is könnyen, gyorsan letudhatjuk: ez a sómentesítés szempontjából elengedhetetlen folyamat szivaccsal kivitelezhetetlen, gőzborotvával pedig csak rendkívül nehézkesen és tökéletlenül megoldható.
A legjobb, ha a mosást követő órákat fűtött, zárt helyen (otthoni garázsban vagy a munkahelyen, zárt parkolóban) tölti az autó – ha biztonsági szempontból nem aggályos, ekkor is hagyjuk ujjnyira lehúzva az ablakokat. 
Az egészet ismételjük szükség szerint egy-két hetente. Macerás, de jobb, mint néhány szezon után karosszériáshoz vinni az autónkat.

Kommentek

  • siti

    Én sehogyan sem mosok és ez “bevált”….!!!–Inkább legyen koszos,mint az,hogy nem tud kiszáradni a víz……!!!–Egy évben 2-3-mosás ez untig elég,de ez is olyan samponnal ami védi a karosszériát mert megakadályozza a rozsdásodást!–Elvben….!!!

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

Rekordévet zárt a Mercedes Magyarországon

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tavaly közel 190 ezer gépkocsit gyártott Kecskeméten, 3,8 százalékkal többet, mint 2015-ben.

Alonso: A célba érés már nagy eredmény lenne

Fernando Alonso 2017-ben Forma-1-es versenyen még nem jutott el a kockás zászlóig, reméli, hogy a frissített Honda-motorral Szocsiban legalább a célba érés összejön végre.

F1: Szocsiban annyi a kanyarlevágós trükknek

Az FIA fekvőrendőröket szereltetett fel a szocsi pálya 2. kanyarjának bukóterébe, mostantól nem lehet ügyeskedni.

F1: Az Orosz Nagydíj legütősebb balesetei – videó

A Forma-1-es Orosz Nagydíjat csak 2014 óta rendezik, de a szocsi helyszín három év alatt is produkált jó néhány húzós esetet.

Nem akárhogy loptak szét egy magyar Ladát

Nem lopták el az autót, csak a számukra értékesebb alkatrészeket nyúlták le az épített Ladából. Segíts te is, hogy előkerüljön a tettes!

Pars Krisztián autóját csúnyán összetörte a szerelője, nem lennénk a helyében

A sofőr és feltételezett utasa elszaladt a helyszínről. Mint kiderült, az autó az ismert sportolóé, Pars Krisztiáné, aki javítás miatt hagyta autóját a szerelőnél.

Át akar verni a benzinkutas?

Tankolás után többet mutatott az oszlop kijelzője, mint amennyi az autó tartályának a mérete. Olvasónk nem hagyta magát, panaszos levelet írt a MOL-nak. Érdekes választ kapott.

Azért még az Ikarus az úr

Megannyi vadonatúj, luxus és kevésbé luxus kivitelű buszok között még mindig egy Ikarus a sztár. A zsámbéki Busexpón jártunk.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.