Autós tippek a sötét téli napokra

Látni és látszani! Ez a legfontosabb!

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.12.03. 11.00

Ahhoz, hogy a kavargó hópelyhek között, koromsötétben észrevegyenek minket közlekedő társaink, és mi is tudjuk, merre halad alattunk az út, a téli szezon beköszöntével ellenőriznünk kell fényszóróink állapotát.

A cudar időjárás mellett a téli hónapok igazi átka a napfény hiánya. Januárban, átlagosan mindössze 57 órán át látjuk meleget adó csillagunkat, míg júliusban ez az érték 296 óra! Ezért nyilvánvaló, hogy autónk téli felkészítésénél a “Látni és látszani” elv szem előtt tartása kiemelt fontosságú.

Fényszórók

Ahhoz, hogy a kavargó hópelyhek között, koromsötétben észrevegyenek minket közlekedő társaink, és mi is tudjuk, merre halad alattunk az út, a téli szezon beköszöntével ellenőriznünk kell fényszóróink állapotát.

A tél közeledtével kiemelten fontos a látás és a láthatóság kérdése, ugyanis jelentősen romlanak a látási viszonyok és hosszabb a sötétedés utáni időszak is

A korral sokat változtak az autók orrán és farán kötelezően ülő fényszórók. Nőtt a fényerő, a hagyományos izzókat felváltó halogén, Xenon világítóberendezések már sokkal nagyobb területet világítanak be, ugyanakkor az összetett lámpatesteket tartalmazó műanyag burák hátránya, hogy érzékenyebbek a sérülésre, hajlamosak a karcolódásra.

A bemattult, opálos fényáteresztő felület nagyban rontja a világítóberendezés hatékonyságát, de szerencsére már több szerviz felfedezte a költségtakarékos felújításban rejlő üzleti lehetőséget, így könnyedén orvosolhatjuk a problémát, lámpánként körülbelül 2-3 ezer forintos áron. Nemcsak jobban fogunk látni, de az autó is újszerűbbnek tűnik majd az újra csillogó burájú lámpákkal.

Még komolyabb problémát jelent a téli utakon fényszórókra kerülő kosz. A por, latyak, hókása leplénél semmi sem csökkenti nagyobb mértékben lámpáink hatékonyságát. Ha autónk nincs felszerelve automata fényszórómosóval, fordítsunk figyelmet a lámpatestek gyakori tisztítására, pár perces törölgetés komoly előrelépést jelent a téli balesetek megelőzésében. Hosszabb utazás során érdemes megállni is megtisztítani a lámpákat.

Üdvös dolog, ha mi tisztán látunk mindent magunk előtt, de ezzel együtt nem szerencsés, ha a többi közlekedő csak ragyogó fénygömböt lát autónk helyén. Ezért vezetés közben mindig ügyeljünk, hogy csak lakott területen kívül, indokolt esetben használjuk a távolsági fényt, akkor, ha sem az előttünk haladót, sem a szemben jövő autóst nem vakítjuk el. A ködlámpával és a ködzárófénnyel is bánjuk csínján, csak valóban szükség esetén használjuk. 

Ha már előttünk fényes az út, komoly lépést tettünk a biztonságos autózás felé, viszont közlekedőtársainkat sem érdemes elvakítani, ezért ügyeljünk a fényszórómagasság helyes beállítására

Ha mindenki ránk villog, és pár kilométer múlva sem látunk bokorban bújva sebességet mérő rendőrt, akkor valószínűleg a fényszórómagasság beállításával lehet gond. Ez több fronton is problémát okozhat: ha csak 1 fokkal is feljebb hord a kelleténél, a szembe jövő gépkocsik vezetőit 20-szor jobban vakítja, ha 1 fokkal az aszfalt irányába tér el az érték, akkor a világítás hatékonysága 20-ad részére csökken, ami 30 méteres látáscsökkenést jelent.

A fénykéve magasságát a húsz évnél fiatalabb autók esetén többnyire motorosan szabályozhatjuk, a műszerfal bal alsó szegletében található kapcsolóval. Izzócsere, vagy az egész lámpatest cseréje után lehet, hogy ez a megoldás már nem hoz kielégítő eredményt. Ebben az esetben egy átlagos felszereltségű műhelyben műszerrel pár perc alatt – néhány ezer forintért – be tudják állítani a helyes értéket.

Szélvédő kívül-belül

Ha minket látnak annál csak az jobb, ha mi sem vakondként közlekedünk. Az autók téli üzemkezdete előtt ezért különösen ajánlott az ablaktörlők ellenőrzése. A csíkozó, nem teljes felületet törlő ablaktörlő gumik rizikófaktora egyértelmű, a hiba nem csak bosszantó, hanem kifejezetten balesetveszélyes. A kopott ablaktörlő lapátok cseréje nem mér halálos csapást a pénztárcánkra, pár ezer forintból megúszható a művelet, ha szükség van rá, mindenképp szerezzünk be egy párat.

A szélvédő tisztán tartásá triviális tanács, de reggelente sietve sokan csak lőrésnyi sávot takarítanak le, pedig nem árt 2-3 percet rászánni a műveletre.

A kilátással eső nélkül is meggyűlhet a bajunk, a szélvédő belső oldalának párásodását megfelelően működő szellőzőrendszerrel, párátlanító spray és törlőkendő kéznél tartásával előzhetjük meg. Sajna télen még a napsütés sem jelent túl nagy örömöt, legalábbis vezetői szemmel. A fény ebben az időszakban éles szögben érkezik, ráadásul a havas táj felerősíti a hatását, így szemünk a megszokott kép helyett fájdalmas fehérben úszó képet állít elő. Ezt a vakító hatást vezetésre alkalmas napszemüveggel enyhíthetjük.

Ha autónkat hó vagy jég borítja, mindenképpen tisztítsuk meg indulás előtt az üvegfelületeket. Nem csak egy foltot tegyünk szabaddá a vezetőülés előtt, de az összes ablakot, ha egy jobbról érkező buszt nem látunk épp olyan veszélyes, mintha a parkolóban az autó mögött haladó gyalogost.

Tiszta szélvédőn keresztül is lehet homályos a kép, de ebben az esetben hiába használjuk a törlőkendőt, a hiba valószínűleg a saját készülékünkben, a szemünkben keresendő. Az optikus felkeresése nem lehet évszakfüggő, ha látásromlást észlelünk, ne várjunk, tegyük meg a megfelelő lépéseket!

A rendőrség is rajta van az ügyön

2012-ben indult útjára a Látni és látszani nevet viselő országos baleset-megelőzési kampány. Az akció idén is folytatódik, 2013. november 7. és december 15. között számíthatnak a közlekedők fokozott országos közúti ellenőrzésre. Ezek során teljes körűen vizsgálják a személy-, illetve haszongépjárművek és motorkerékpárok világítását, láthatóságát.

A tavaly sikeresen elindult Látni és látszani kampány idén is folytatódik, amely során az ORFK és az OBB ingyenes szerviz akciókkal, és közúti ellenőrzésekkel segítik elő a biztonságosabb téli közlekedést

A kezdeményezés célja a figyelem felkeltése, és a viszonylag kicsi, de nagy bajt okozó hibák kiszűrése, javítása, ezáltal pedig a közlekedésbiztonság javítása, a balesetek okozta károk csökkentése.  Éppen ezért az október 1-jétől december 15-ig tartó időszak során lehetőség nyílik a kampányba bevont szakszervizekben térítésmentesen átvizsgáltatni a gépjárművet.


A Látni és látszani akció alatt azonban nemcsak a jármű láthatósága ellenőriztethető a szakszervizekben, hanem a járművezetők látását is ingyenesen vizsgálják meg azok az optikusok, akik csatlakoztak a kezdeményezéshez. A szervizek, optikusok listája a latnieslatszani.hu weboldalon érhető el, de mivel ez egy haladó szellemű kezdeményezés, Facebook oldalon is követhetjük a legfontosabb híreket.

Kommentek

  • hova

    Mindegyik “téli” cikket-ezt is-elolvastam és nagyon jók, lényegre törőek,fontos dolgokat közölnek velünk. A magas fényszóró azonban lassan általános jelenség,azt vélem,hogy szándékosan ílyen 10 autóból 8-nál.Még nyár közepán szóltam a volvós ismerősömnek,hogy elképesztően magas a tompítottja,válasz:ha nem tetszik,maradj le,gyere mögöttem!!?? Na ugye, ez is egy magatartási forma. A tisztességes ember rendesen karban tartja az autóját-amiket itt olvastam-a tisztességtelen meg lyukon át vezet. Jó utat mindenkinek, vigyázzatok magatokra és másokra is!

  • imi001

    Mindennel egyetértek csak a ködlámpa használatával nem illetve az első ködlámpa használatával Engem például soha nem zavart ha valaki velem szemben ködlámpával közlekedett Már csak azért sem mert logikusan az első ködlámpák alul vannak elhelyezve és szigorúan az autó előtt párméterre az utat világítják meg Szóval egy jól beállított első ködlámpa semmivel sem zavaróbb mint a sima tompított fény Sőt jobban megvilágítja az autó előtti közvetlen teret Viszont a hátsó ködlámpa az nagyon zavaró tud lenni ha rajta felejtik

  • CoIie

    A hátsó ködlámpát cask annyira kell megközelíteni ködben, hogy ne legyen zavaró, vagy használni kell a napellenzőt, hisz pont ugyanúgy jó ködlámpa ellen, mint a nap ellen! ;)

  • imi001

    Majdnem mondtam valami de nem akarlak megsérteni :) Csak megkérdezném szerinted a nap illetve a ködlámpa egyforma magasságban világít ? Vagy ezt csak viccnek szántad mert annak jó

  • CoIie

    Természetesen nem vicc, hiszen működik! Mindkettő; a lemaradás is, és a napellenző is!

    Viszont ami vicc; a ködzárófénnyel együtt bekapcsolhatna egy ködgép is, így minden körülmények között lenne létjogosultsága a bekapcsolva ‘felejtett’ ködlámpának! ;)

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.