Autós tippek a sötét téli napokra

Látni és látszani! Ez a legfontosabb!

Szerző: Kovács Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.12.03. 11.00

Ahhoz, hogy a kavargó hópelyhek között, koromsötétben észrevegyenek minket közlekedő társaink, és mi is tudjuk, merre halad alattunk az út, a téli szezon beköszöntével ellenőriznünk kell fényszóróink állapotát.

A cudar időjárás mellett a téli hónapok igazi átka a napfény hiánya. Januárban, átlagosan mindössze 57 órán át látjuk meleget adó csillagunkat, míg júliusban ez az érték 296 óra! Ezért nyilvánvaló, hogy autónk téli felkészítésénél a “Látni és látszani” elv szem előtt tartása kiemelt fontosságú.

Fényszórók

Ahhoz, hogy a kavargó hópelyhek között, koromsötétben észrevegyenek minket közlekedő társaink, és mi is tudjuk, merre halad alattunk az út, a téli szezon beköszöntével ellenőriznünk kell fényszóróink állapotát.

A tél közeledtével kiemelten fontos a látás és a láthatóság kérdése, ugyanis jelentősen romlanak a látási viszonyok és hosszabb a sötétedés utáni időszak is

A korral sokat változtak az autók orrán és farán kötelezően ülő fényszórók. Nőtt a fényerő, a hagyományos izzókat felváltó halogén, Xenon világítóberendezések már sokkal nagyobb területet világítanak be, ugyanakkor az összetett lámpatesteket tartalmazó műanyag burák hátránya, hogy érzékenyebbek a sérülésre, hajlamosak a karcolódásra.

A bemattult, opálos fényáteresztő felület nagyban rontja a világítóberendezés hatékonyságát, de szerencsére már több szerviz felfedezte a költségtakarékos felújításban rejlő üzleti lehetőséget, így könnyedén orvosolhatjuk a problémát, lámpánként körülbelül 2-3 ezer forintos áron. Nemcsak jobban fogunk látni, de az autó is újszerűbbnek tűnik majd az újra csillogó burájú lámpákkal.

Még komolyabb problémát jelent a téli utakon fényszórókra kerülő kosz. A por, latyak, hókása leplénél semmi sem csökkenti nagyobb mértékben lámpáink hatékonyságát. Ha autónk nincs felszerelve automata fényszórómosóval, fordítsunk figyelmet a lámpatestek gyakori tisztítására, pár perces törölgetés komoly előrelépést jelent a téli balesetek megelőzésében. Hosszabb utazás során érdemes megállni is megtisztítani a lámpákat.

Üdvös dolog, ha mi tisztán látunk mindent magunk előtt, de ezzel együtt nem szerencsés, ha a többi közlekedő csak ragyogó fénygömböt lát autónk helyén. Ezért vezetés közben mindig ügyeljünk, hogy csak lakott területen kívül, indokolt esetben használjuk a távolsági fényt, akkor, ha sem az előttünk haladót, sem a szemben jövő autóst nem vakítjuk el. A ködlámpával és a ködzárófénnyel is bánjuk csínján, csak valóban szükség esetén használjuk. 

Ha már előttünk fényes az út, komoly lépést tettünk a biztonságos autózás felé, viszont közlekedőtársainkat sem érdemes elvakítani, ezért ügyeljünk a fényszórómagasság helyes beállítására

Ha mindenki ránk villog, és pár kilométer múlva sem látunk bokorban bújva sebességet mérő rendőrt, akkor valószínűleg a fényszórómagasság beállításával lehet gond. Ez több fronton is problémát okozhat: ha csak 1 fokkal is feljebb hord a kelleténél, a szembe jövő gépkocsik vezetőit 20-szor jobban vakítja, ha 1 fokkal az aszfalt irányába tér el az érték, akkor a világítás hatékonysága 20-ad részére csökken, ami 30 méteres látáscsökkenést jelent.

A fénykéve magasságát a húsz évnél fiatalabb autók esetén többnyire motorosan szabályozhatjuk, a műszerfal bal alsó szegletében található kapcsolóval. Izzócsere, vagy az egész lámpatest cseréje után lehet, hogy ez a megoldás már nem hoz kielégítő eredményt. Ebben az esetben egy átlagos felszereltségű műhelyben műszerrel pár perc alatt – néhány ezer forintért – be tudják állítani a helyes értéket.

Szélvédő kívül-belül

Ha minket látnak annál csak az jobb, ha mi sem vakondként közlekedünk. Az autók téli üzemkezdete előtt ezért különösen ajánlott az ablaktörlők ellenőrzése. A csíkozó, nem teljes felületet törlő ablaktörlő gumik rizikófaktora egyértelmű, a hiba nem csak bosszantó, hanem kifejezetten balesetveszélyes. A kopott ablaktörlő lapátok cseréje nem mér halálos csapást a pénztárcánkra, pár ezer forintból megúszható a művelet, ha szükség van rá, mindenképp szerezzünk be egy párat.

A szélvédő tisztán tartásá triviális tanács, de reggelente sietve sokan csak lőrésnyi sávot takarítanak le, pedig nem árt 2-3 percet rászánni a műveletre.

A kilátással eső nélkül is meggyűlhet a bajunk, a szélvédő belső oldalának párásodását megfelelően működő szellőzőrendszerrel, párátlanító spray és törlőkendő kéznél tartásával előzhetjük meg. Sajna télen még a napsütés sem jelent túl nagy örömöt, legalábbis vezetői szemmel. A fény ebben az időszakban éles szögben érkezik, ráadásul a havas táj felerősíti a hatását, így szemünk a megszokott kép helyett fájdalmas fehérben úszó képet állít elő. Ezt a vakító hatást vezetésre alkalmas napszemüveggel enyhíthetjük.

Ha autónkat hó vagy jég borítja, mindenképpen tisztítsuk meg indulás előtt az üvegfelületeket. Nem csak egy foltot tegyünk szabaddá a vezetőülés előtt, de az összes ablakot, ha egy jobbról érkező buszt nem látunk épp olyan veszélyes, mintha a parkolóban az autó mögött haladó gyalogost.

Tiszta szélvédőn keresztül is lehet homályos a kép, de ebben az esetben hiába használjuk a törlőkendőt, a hiba valószínűleg a saját készülékünkben, a szemünkben keresendő. Az optikus felkeresése nem lehet évszakfüggő, ha látásromlást észlelünk, ne várjunk, tegyük meg a megfelelő lépéseket!

A rendőrség is rajta van az ügyön

2012-ben indult útjára a Látni és látszani nevet viselő országos baleset-megelőzési kampány. Az akció idén is folytatódik, 2013. november 7. és december 15. között számíthatnak a közlekedők fokozott országos közúti ellenőrzésre. Ezek során teljes körűen vizsgálják a személy-, illetve haszongépjárművek és motorkerékpárok világítását, láthatóságát.

A tavaly sikeresen elindult Látni és látszani kampány idén is folytatódik, amely során az ORFK és az OBB ingyenes szerviz akciókkal, és közúti ellenőrzésekkel segítik elő a biztonságosabb téli közlekedést

A kezdeményezés célja a figyelem felkeltése, és a viszonylag kicsi, de nagy bajt okozó hibák kiszűrése, javítása, ezáltal pedig a közlekedésbiztonság javítása, a balesetek okozta károk csökkentése.  Éppen ezért az október 1-jétől december 15-ig tartó időszak során lehetőség nyílik a kampányba bevont szakszervizekben térítésmentesen átvizsgáltatni a gépjárművet.


A Látni és látszani akció alatt azonban nemcsak a jármű láthatósága ellenőriztethető a szakszervizekben, hanem a járművezetők látását is ingyenesen vizsgálják meg azok az optikusok, akik csatlakoztak a kezdeményezéshez. A szervizek, optikusok listája a latnieslatszani.hu weboldalon érhető el, de mivel ez egy haladó szellemű kezdeményezés, Facebook oldalon is követhetjük a legfontosabb híreket.

Kommentek

  • hova

    Mindegyik “téli” cikket-ezt is-elolvastam és nagyon jók, lényegre törőek,fontos dolgokat közölnek velünk. A magas fényszóró azonban lassan általános jelenség,azt vélem,hogy szándékosan ílyen 10 autóból 8-nál.Még nyár közepán szóltam a volvós ismerősömnek,hogy elképesztően magas a tompítottja,válasz:ha nem tetszik,maradj le,gyere mögöttem!!?? Na ugye, ez is egy magatartási forma. A tisztességes ember rendesen karban tartja az autóját-amiket itt olvastam-a tisztességtelen meg lyukon át vezet. Jó utat mindenkinek, vigyázzatok magatokra és másokra is!

  • imi001

    Mindennel egyetértek csak a ködlámpa használatával nem illetve az első ködlámpa használatával Engem például soha nem zavart ha valaki velem szemben ködlámpával közlekedett Már csak azért sem mert logikusan az első ködlámpák alul vannak elhelyezve és szigorúan az autó előtt párméterre az utat világítják meg Szóval egy jól beállított első ködlámpa semmivel sem zavaróbb mint a sima tompított fény Sőt jobban megvilágítja az autó előtti közvetlen teret Viszont a hátsó ködlámpa az nagyon zavaró tud lenni ha rajta felejtik

  • CoIie

    A hátsó ködlámpát cask annyira kell megközelíteni ködben, hogy ne legyen zavaró, vagy használni kell a napellenzőt, hisz pont ugyanúgy jó ködlámpa ellen, mint a nap ellen! ;)

  • imi001

    Majdnem mondtam valami de nem akarlak megsérteni :) Csak megkérdezném szerinted a nap illetve a ködlámpa egyforma magasságban világít ? Vagy ezt csak viccnek szántad mert annak jó

  • CoIie

    Természetesen nem vicc, hiszen működik! Mindkettő; a lemaradás is, és a napellenző is!

    Viszont ami vicc; a ködzárófénnyel együtt bekapcsolhatna egy ködgép is, így minden körülmények között lenne létjogosultsága a bekapcsolva ‘felejtett’ ködlámpának! ;)

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.