A kétezres évek elején a Lamborghini többé-kevésbé ugyanúgy működött, mint évtizedekkel korábban. Naponta nagyjából egy autót gyártottak le, alapvetően manufakturális módszerekkel. 

Az új tulajdonosnak, a kormányt 1998-ban átvevő Audi AG-nak azonban más elképzelései voltak: a Volkswagen-konszernnél oly sikeresen alkalmazott építőszekrény elvét nem feledve modern, költséghatékony, jól gyártható modellt szerettek volna piacra dobni. 
Így készült el a Gallardo, amelynek tízhengeres, ötliteres erőforrását az Audi 4.2 V8 blokkjából fejlesztették ki. Az 500, majd hamarosan 520 lóerős motor az Audi összkerékhajtással szerzett tapasztalatait kamatoztatva küldte mind a négy kerekén át a talajra a nyomatékot. 

2007 Lamborghini Gallardo Superleggera

A modellt már két év elteltével finomították, meghallgatva a vevők és újságírók kifogásait. 2006-ban színre lépett a Gallardo Spyder, egy évre rá pedig az egy mázsával csökkentett tömegű, 10 lóerővel izmosabb Gallardo Superleggera. 
Mindössze öt évig szolgált az első generációs modell: 2008 tavaszán színre lépett a modell második kiadása. A módosítások átfogóak voltak: a motor lökettérfogata 5,2 literre, teljesítménye 560 LE-re nőtt, sokkal gyorsabbra programozták a robotizált váltót, csökkentették az autó tömegét, és rajtautomatikát építettek be. 

2012 Lamborghini Gallardo LP 560-4

Az LP 560-4 Spyder még abban az évben megjelent, 2010-ben pedig jött a bevált receptet követő, könnyebb és erősebb LP 570-4 Superleggera. Ez utóbbi 3,7 helyett 3,4 másodperc alatt gyorsult százra, 325 km/óra végsebessége nem változott az alapkivitelű kupéhoz képest. 
Minden hétköznapi autógyárnál ezzel le is zárulna a történet. A Lamborghini azonban a tömeggyártás ellenére sem vált hétköznapivá. Ehelyett rendszeres limitált szériákkal tartották fenn az érdeklődést a márka iránt. Összesen harminckettő különböző változatban készült a Gallardo, a kéttónusú fekete fényezéssel megbolondított Gallardo Nerától kezdve a tisztán hátsókerék-hajtású LP 550-2 Balboni variánson át a Gallardo Squadra Corse utcai versenymodellig. Nem volna ugyanaz a Gallardo a számos rendőrségi kivitelű modell nélkül sem, amelyet az évek során gyártottak a modellből.
A valódi motorsport sem állt távol a Lamborghinitől: a japán Super GT bajnokságtól az észak-amerikai Le Mans szérián át az egymárkás Lamborghini Blancpain Super Trofeo sorozatig számos sikert értek el a Gallardók, noha áttörő diadalra sehol nem került sor. 
Most, alig egy évvel a harmadik generációs modellcsalád (kupé, Spyder, Superleggera) után beszüntette a Gallardo gyártását a Lamborghini, helyet csinálva a várhatóan Cabrera néven piacra kerülő, az Audihoz mostaninál is erőteljesebb szálakkal kötődő, hamarosan érkező utódnak. Összesen 14 022 darab készült az autóból; ez kis híján fele az idén ötvenéves márka fennállása alatt gyártott, harmincezer Lamborghininek.

2011 Lamborghini Gallardo LP 560-4 Bicolore

2013 Lamborghini Blancpain Super Trofeo

2012 Lamborghini Gallardo LP 570-4 Edizione Tecnica

xXx Performance Lamborghini Gallardo, 850-1200 LE

BF Performance GT600 Black and White Edition, 600 LE

Heffner Performance Lamborghini Gallardo TT, 1200 LE

Dallas Performance Verde Ithaca Lamborghini Gallardo TT, 1050 LEW