Botrány a Peugeot-Citroënnél

Távozik a vezérigazgató, sok pénzzel

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.11.27. 17.00

Óriási felháborodást váltott ki szerdán Franciaországban, hogy a PSA Peugeot Citroën 21 millió euró (6,3 milliárd forint) nyugdíj-kiegészítést szándékozik fizetni leköszönő elnökének.

A 61 éves Philippe Varin, aki 2009 óta áll a legnagyobb francia autókonszern élén, 2014 folyamán fokozatosan adja át a vállalat vezetést Carlos Tavaresnek, a Renault korábbi alelnökének.

A PSA-nak a szakszervezetek által szerdán nyilvánosságra hozott 2012-es belső dokumentuma szerint a nyugdíjba vonuló elnök-vezérigazgatót 21 millió euró nyugdíj-kiegészítés illeti meg. Az adó- és járulékmentes juttatást teljes egészében a vállalat fogja kifizetni abban az esetben, ha Varin júniusig még a cég élén marad, majd a 62. életéve betöltésekor véglegesen nyugdíjba vonul. A dokumentum szerint évi egymillió euró nyugdíj-kiegészítés jár majd neki 21 éven át, ami valamivel kevesebb, mint az évi 1,3 millió eurós jelenlegi jövedelme.

Ezenkívül jár majd neki az állami nyugdíj és a magánynyugdíj-pénztári befizetései alapján a kiegészítő nyugdíj is, amelynek teljes összege a PSA közleménye szerint évi 310 ezer euró lesz.

A bejelentett 21 millió eurós összeg, amelyet alig öt év igazgatás után kaphat az elnök, óriási felháborodást váltott ki a vállalat szakszervezetei és politikusok részéről, miután a PSA jelenleg olyan nehéz gazdasági helyzetben van, hogy az államhoz fordult segítségért. Korábbi bejelentések szerint a francia állam és a Dongfeng kínai állami konszern 30-30 százalékos tulajdonrészt vásárol meg jövőre az autógyár talpra állítása érdekében.

“Varin úr nem üres kézzel távozik, 21 millió eurót tettek neki félre nyugdíj-kiegészítésként. Ez természetesen felháborító, és természetesen erről le kellene mondania” – mondta Jean-Pierre Mercier, a bezárására ítélt aulnay-i gyár szakszervezeti képviselője. Jean-Louis Borloo, a centrista UDI elnöke túlzónak nevezte az összeget, s arra emlékeztetett a BFM TV hírtelevízióban, hogy “volt már olyan, hogy egy igazgató lemondott” a nyugdíj-kiegészítésről. Hozzátette, hogy “most a legfontosabb megmenteni a PSA-t.”

Bernard Accoyer, a nemzetgyűlés korábbi konzervatív elnöke az I-télé hírtelevízióban kívánatosnak nevezte, hogy a nehézségben lévő nagyvállalatok vezetői csökkentsék a saját juttatásaikat, sőt mondjanak le azokról, amennyiben a cég eredményei nem kielégítőek. Francois de Rugy, a kormánypárti Zöldek nemzetgyűlési frakcióvezetője elítélte a PSA kettős mércéjét, amely 21 milliót fizet ki a leköszönő elnöknek, miközben a dolgozók fizetését eurónként kicentizi. “Ez már mindennek a teteje” – hangsúlyozta a politikus.

A vállalat vezetése arra hívta fel a figyelmet, hogy a nyugdíj-kiegészítés teljesen megszokott a nagyvállalatok életében, s arra is emlékeztetett, hogy Philippe Varin az elmúlt két évben nem vette fel a fizetésén felül járó, teljesítmény szerinti jutalékokat.

Az év első kilenc hónapjában a PSA forgalma 3,8 százalékkal csökkent, és továbbra is a gyengélkedő európai autópiac – ahonnan a bevételének több mint a fele származik – egyik legfőbb áldozata. A csoport 2012-ben fennállásának legnagyobb veszteségét szenvedte el, emiatt a dolgozók fizetését befagyasztotta, jelentősen átalakította tevékenységét Franciaországban, és sikerült ismét rentábilissá tennie európai piacát azzal, hogy helyi gyáraiban, a kelet-franciaországi Mulhouse-ban és a Párizs közeli Poissy-ban csökkentette a termelést, valamint bejelentette: 11 200 állást szüntet meg 2014 májusig.

(Forrás: MTI)

Kommentek

  • Guevara

    Nem tudom hogy hogyan lehet olyan menedzseri szerődéseket kötni, hogy a vállalat sikertelensége esetén is busás lelépti díjat kelljen kifizetni. Ezek után mi motíválna egy közepesen ambíciózus embert hogy erőfeszítéseket tegyen a nyereségesség érdekében? Szegény így nem tud majd Loire-völgyi kastélyt venni, helyette be kell érnie egy villával a Riviérán.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

F1: Alonso rátette a kezét az Indy-trófeára

Hétfőn az Andretti Motorsport főhadiszállásán járt Fernando Alonso.

A lakótelep közepén sikerült elakadni egy szabadidő-autóval

Újabb eset bizonyítja, hogy a szabadidő-autó nem terepjáró, főleg utcai abroncsokkal nem.

F1: Buttonnak elég lesz 10 kör!

A McLarennél nagyon bíznak a Monacóban Fernando Alonso helyére beugró Jenson Buttonban, úgy gondolják, a pályás tesztelésnek nem lett volna haszna számára.

Városban száguldozó kretének rontják a BMW-sek jó hírét

Az ilyen videók miatt romlik a bajor márka tulajdonosainak megítélése, mert ez már nem a használja-e az indexet szint. Ez közveszélyes szórakozás.

Magyarországon épít szupertöltőt a Tesla

Nagyszabású töltőinfrastruktúra-fejlesztést jelentett be a Tesla. Az akciónak van hazai vonatkozása is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.