Botrány a Peugeot-Citroënnél

Távozik a vezérigazgató, sok pénzzel

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.11.27. 17.00

Óriási felháborodást váltott ki szerdán Franciaországban, hogy a PSA Peugeot Citroën 21 millió euró (6,3 milliárd forint) nyugdíj-kiegészítést szándékozik fizetni leköszönő elnökének.

A 61 éves Philippe Varin, aki 2009 óta áll a legnagyobb francia autókonszern élén, 2014 folyamán fokozatosan adja át a vállalat vezetést Carlos Tavaresnek, a Renault korábbi alelnökének.

A PSA-nak a szakszervezetek által szerdán nyilvánosságra hozott 2012-es belső dokumentuma szerint a nyugdíjba vonuló elnök-vezérigazgatót 21 millió euró nyugdíj-kiegészítés illeti meg. Az adó- és járulékmentes juttatást teljes egészében a vállalat fogja kifizetni abban az esetben, ha Varin júniusig még a cég élén marad, majd a 62. életéve betöltésekor véglegesen nyugdíjba vonul. A dokumentum szerint évi egymillió euró nyugdíj-kiegészítés jár majd neki 21 éven át, ami valamivel kevesebb, mint az évi 1,3 millió eurós jelenlegi jövedelme.

Ezenkívül jár majd neki az állami nyugdíj és a magánynyugdíj-pénztári befizetései alapján a kiegészítő nyugdíj is, amelynek teljes összege a PSA közleménye szerint évi 310 ezer euró lesz.

A bejelentett 21 millió eurós összeg, amelyet alig öt év igazgatás után kaphat az elnök, óriási felháborodást váltott ki a vállalat szakszervezetei és politikusok részéről, miután a PSA jelenleg olyan nehéz gazdasági helyzetben van, hogy az államhoz fordult segítségért. Korábbi bejelentések szerint a francia állam és a Dongfeng kínai állami konszern 30-30 százalékos tulajdonrészt vásárol meg jövőre az autógyár talpra állítása érdekében.

“Varin úr nem üres kézzel távozik, 21 millió eurót tettek neki félre nyugdíj-kiegészítésként. Ez természetesen felháborító, és természetesen erről le kellene mondania” – mondta Jean-Pierre Mercier, a bezárására ítélt aulnay-i gyár szakszervezeti képviselője. Jean-Louis Borloo, a centrista UDI elnöke túlzónak nevezte az összeget, s arra emlékeztetett a BFM TV hírtelevízióban, hogy “volt már olyan, hogy egy igazgató lemondott” a nyugdíj-kiegészítésről. Hozzátette, hogy “most a legfontosabb megmenteni a PSA-t.”

Bernard Accoyer, a nemzetgyűlés korábbi konzervatív elnöke az I-télé hírtelevízióban kívánatosnak nevezte, hogy a nehézségben lévő nagyvállalatok vezetői csökkentsék a saját juttatásaikat, sőt mondjanak le azokról, amennyiben a cég eredményei nem kielégítőek. Francois de Rugy, a kormánypárti Zöldek nemzetgyűlési frakcióvezetője elítélte a PSA kettős mércéjét, amely 21 milliót fizet ki a leköszönő elnöknek, miközben a dolgozók fizetését eurónként kicentizi. “Ez már mindennek a teteje” – hangsúlyozta a politikus.

A vállalat vezetése arra hívta fel a figyelmet, hogy a nyugdíj-kiegészítés teljesen megszokott a nagyvállalatok életében, s arra is emlékeztetett, hogy Philippe Varin az elmúlt két évben nem vette fel a fizetésén felül járó, teljesítmény szerinti jutalékokat.

Az év első kilenc hónapjában a PSA forgalma 3,8 százalékkal csökkent, és továbbra is a gyengélkedő európai autópiac – ahonnan a bevételének több mint a fele származik – egyik legfőbb áldozata. A csoport 2012-ben fennállásának legnagyobb veszteségét szenvedte el, emiatt a dolgozók fizetését befagyasztotta, jelentősen átalakította tevékenységét Franciaországban, és sikerült ismét rentábilissá tennie európai piacát azzal, hogy helyi gyáraiban, a kelet-franciaországi Mulhouse-ban és a Párizs közeli Poissy-ban csökkentette a termelést, valamint bejelentette: 11 200 állást szüntet meg 2014 májusig.

(Forrás: MTI)

Kommentek

  • Guevara

    Nem tudom hogy hogyan lehet olyan menedzseri szerődéseket kötni, hogy a vállalat sikertelensége esetén is busás lelépti díjat kelljen kifizetni. Ezek után mi motíválna egy közepesen ambíciózus embert hogy erőfeszítéseket tegyen a nyereségesség érdekében? Szegény így nem tud majd Loire-völgyi kastélyt venni, helyette be kell érnie egy villával a Riviérán.

Elektromos teherautókat tesztelnek az osztrákok

Elektromos teherautók kísérleti üzemét kezdi meg városi forgalomban a MAN Truck & Bus haszonjármű-gyártó Ausztriában.

F1: Te jó ég, mit neveztek el Bottasról!

A Mercedes új pilótája, Valtteri Bottas bemutatta a Bottas-Burgert, amit róla neveztek el egy büfében.

F1: A Red Bull is kukázná az állítható szárnyat

A Red Bull támogatja azokat a törekvéseket, amelyek száműznék a Forma-1-ből a DRS-t.

Fekete-sárga a Renault új Forma-1-ese

Kedd délután Londonban a Renault leleplezte új, 2017-es Forma-1-es autóját. Színében, formájában is sokat változott a tavalyi modellhez képest.

Olyat videózott az autós, hogy neked is fájni fog

Vajon melyik OKJ-s képzésen lőtte emberünk a birkapásztor oklevelet?

Árokba lökte a nagyi a lassú motorost

Egy ideig türelmesen követte autójával a robogóst, majd úgy előzte meg, hogy közben belökte az árokba.

Nézd élőben a Renault F1-es bemutatóját

A Renault-csapat ma 15.30-kor leplezi le 2017-es Forma-1-es modelljét, az R.S. 17-est. Videós közvetítés a bemutatóról.

F1: Itt van Verstappen és Vandoorne bukója – videó

A Red Bull-os Max Verstappen és a McLaren újonca, Stoffel Vandoorne is megmutatta ma 2017-es sisakfestését.

F1: Film készült a McLarenről

Pontosabban az alapítójáról, Bruce McLarenről. Az alkotás hamarosan látható lesz a mozikban.

F1: Verstappen idén még nem lesz bajnok

A Red Bull ifjoncának édesapja, Jos Verstappen szerint idén még korai lenne világbajnoki szezont várni a tinitől. Majd jövőre.

Így néz ki egy 1 milliót futott Porsche

Ezek a sportautók nem arról híresek, hogy több százezer kilométert beleraknak tulajdonosaik, de néha azért előfordul.

F1: Esőnapot hirdetett Barcelona

A jövő hétfőn kezdődik a Forma-1-es tesztelés, amelyen a Pirelli kérésére a nyolcból egy napon vizes pályán mennek majd az autók. A barcelonai pálya bejelentette, mikor locsolnak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.