Itt a bizonyíték, hogy miért kell téli gumi

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.11.26. 10.15

Másodszor tesztelték le a Hungaroringen a téli és nyári abroncsok közötti különbséget téli körülmények mellett. Az is kiderül, hogy melyik a legjobb téli abroncs.

Immár másodszor került sor az egyetlen nagyszabású hazai téligumi-tesztre a Hungaroringen. A Nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu által szervezett esemény célja az volt, hogy a hazai autósok ne csupán külföldi tesztek alapján tudjanak tájékozódni az idén legnépszerűbb abroncstípusok minőségi sorrendjéről, hanem hazai környezetben mért konkrét eredményekkel is találkozzanak. A 16 téli, illetve négyévszakos gumiszett tesztje mellett egy használt nyári garnitúra próbája biztosította a teljes körű összehasonlíthatóságot.
A 3-6 °C közötti hőmérsékleten végzett teszt során különböző sebességek mellett mind a száraz, mind a vizes, mind pedig a jeges (vizes műgyantával modellezett) úton való megállást vizsgálták, emellett sor került a csúszós úton mutatott kapaszkodóképesség, a gördülési ellenállást mutató kigurulás, sőt, a zajszintek mérésére is.
“Az idei mérések legfontosabb tanulsága az volt, hogy az éppen ezekben a napokban téliesre forduló időjárási viszony között könnyen életveszélyes helyzetet teremthet az autón hagyott nyári gumi” – hangsúlyozza Fodor László,  Használtautó.hu marketingvezetője. “Míg a téli és a négyévszakos gumik jeges úton 40 km/órás sebességről fékezve 21-30 métert tettek meg a megállásig, a nyári gumival felszerelt tesztautónak ugyanehhez 69 méterre volt szüksége! Pedig ezt a mérést a hazai autókon használt abroncsok átlagánál jobb állapotban lévő nyári gumikkal végeztük el.”
Az idei teszt során csak megfelelő profilmélységgel rendelkező gumikat teszteltek a szervezők, de a tavalyi mérések során az is bebizonyosodott, hogy télies útviszonyok mellett hasonlóan veszélyes a kis profilmélységű, illetve a tapadási képességükből már sokat veszített, 4-5 évnél idősebb abroncsok használata is. Az akkor tesztelt 5 és 8 éves abroncsok 47, illetve 62 méteres fékutakat adtak az említett tesztrésznél a műgyantán 40 km/óráról való fékezésnél, míg a mezőny java akkor is 22-29 méteres fékutakkal állította meg az autót.
A vizsgálatban résztvevő abroncsok az egyes szempontoknak különböző mértékben tettek eleget. Míg a száraz és nedves úton – a használt téli és nyári gumik mellett – a Michelin, a Pirelli és a Continental volt a nyerő, jégen – különböző sebességeknél eltérő sorrendben a Michelin, a Goodyear, a Firestone és a Continental végzett az élen. A legjobb kigurulási értéket ugyanakkor a más szempontok alapján legfeljebb a középmezőnyben szereplő kínai Imperial abroncs érte el.
Arra tehát, hogy összességében melyik abroncs teljesített a legjobban, csak az egyes kategóriákban mért teljesítmények súlyozásával kaphatunk választ. A magyar átlagos téli útviszonyoknak megfelelően a nedves aszfalton és jeges úton mért fékutakat 30-30 százalékos, a száraz úton mért fékutakat és a jégen való kapaszkodást 15-15 százalékos, míg a zajszintet és a gördülési ellenállást 5-5 százalékos súlyozással értékelve a hazai “Téligumiteszt 2013” az alábbi sorrendet eredményezte:

Abroncs

százalék*

értékelés

Michelin Alpin A4

97%

nagyon jó

Continental ContiWinterContact TS 850

95%

nagyon jó

Firestone Winterhawk EVO 3

95%

nagyon jó

Goodyear UltraGrip 8

94%

nagyon jó

Barum Polaris 3

93%

Kleber Krisalp HP2

92%

Téli 3 éves használt – standard

91%

Pirelli SnowControl 3

90%

Hankook Winter i*cept W442

89%

BridgestoneBlizzak LM-30 (1,5 éves)

88%

Téli 3 éves használt – prémium

88%

Kléber Quadraxer (négyévszakos)

85%

kielégítő

Bridgestone Blizzak LM-32

85%

kielégítő

Imperial Snowdragon (kínai)

85%

kielégítő

Riken Snowtime B2 XL

83%

kielégítő

Debica Navigator 2 (négyévszakos)

80%

rossz

Nyári 3 éves használt – prémium

69%

rossz

*: százalékos pontszám, a teszten tapasztalt legjobb jellemzőkhöz viszonyítva

Fontos hangsúlyozni, hogy az egyes szempontok eltérő súlyozása változtathat a fenti sorrenden.
Az autóMagazin nagyszabású téligumitesztjét pedig ezen a linken éritek el, a cikkből rengeteg információt megtudhattok arról, milyen is a jó téli abroncs.

Kommentek

  • Specialized78

    Nekem Barum Polaris 3-asaim vannak.Elégedett is vagyok velük.Örülök,hogy a prémium gyártók után a legjobban szerepelt,miközben az ár-érték aránya az egyik legjobb.

  • hova

    Akinek mára még bizonyíték kell, hogy miért közlekedjünk hóban,jégen,jeges-havas úton, mínuszban, az szerintem közveszélyes
    az utakon. Inkább vegyen valaki 2-3-4 éves jó minőségű télit, mintha
    nyárival indulna a télnek.

  • husky

    nem üzletrontás, a Michelinnel csak egyetlen baj van, a létező legdrágább! Nekem a Pirelli jött be, nagyon, de már ez az utolsó tele, mivel már csak 5 mm-es a mintázat. Igaz, még az előd, SnowControl 2. Ez sem olcsó, de majdnem -25 százalék a franciához képest. Persze az árak a mérettől is nagyban függnek ám! S amiről nem szól ez a teszt: ÍVMENET és KORMÁNYOZHATÓSÁG!! Itt is vannak ám különbséábségek, nem is kicsik.

  • menőmanó

    Én is szeretem a Barum téli gumijait. Elég értékarányosak.
    Igaz most még a Goodyear UG 7-est használom, de valószínűleg újra a Barumot fogom jövőre megvenni.
    Télen azért nem száguldozik annyira az ember mint nyáron, így nem feltétlenül kell a legjobbat választani.

  • droland1978

    Tehát ha jól látom, akkor a márkás Bridgestone Blizzak LM-32 télitől jobb egy négyévszakos…

  • OKdoki

    A Bridgestone Blizzak LM-32 2012-ben az ADAC tesztjén éppen lecsúszott a legjobbak csoportjából a 205/55 R16-os mezőnyben. A 2013-as teszten a 225/45 R17-ben a második legjobb lett. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy ahány méret és évjárat, és ahány tesztelő (gépkocsi?) annyiféle eredmény. Nyilván a vezető márkák azért nagyot nem szoktak esni. Ez a legmegbízhatóbb választási szempont.

  • OKdoki

    Igauz, a Michelin és a Continental szokott lenni a legdrágább átlag abroncs. Bár a többieknek között is előfordul néhány extrém eset. Pl. a Pirellinek van néhány sportos mintázatú abroncsa ami nagyon drága. De a lényeg, hogy a Barumhoz, Nokianhoz, Firestonehoz, stb.-hez képest adott méretben általában 5-6-7 ezer forinttal kerül többe egy-egy drága gumi. Nem kevés. Egy jó cipőt vesz belőle az ember, vagy mást. Kérdés, mi az az ár-érték arány? Számít-e, hogy 38 méter helyett 35 méteren megáll adott sebességről. Valószínűleg szinte soha. Száz emberből talán ha egy nem törné össze emiatt az autóját. De neki, az ár-érték arány rossz volt.

Spanyol Wunderwaffe, 300 lóerővel: SEAT Leon Cupra

A SEAT Leon frissítése most lett teljes, megérkezett a legerősebb, leggyorsabb modell, a Cupra is.

F1: Hamilton aggódik az előzések miatt

Lewis Hamilton bízik benne, hogy a mérnökök tévednek, és az új szabályok nem nehezítik meg az előzéseket.

F1: Pályán a Mercedes új autója

A Forma-1-es címvédő Mercedes AMG csütörtök délelőtt pályára küldte 2017-es modelljét, a W08-ast Silverstone-ban.

F1: Soha nem látott lépést tett előre a Mercedes

A riválisok számára rossz hír, hogy a Force India szerint akkora lépést tett előre a motorjával a Mercedes, mint még soha.

F1: Az első videó az új Mercedesről

Magyar idő szerint 13.10-kor kezdődik a Mercedes 2017-es autójának bemutatója, de a csapat már kitett egy videót a Twitterre.

Top 10: nyitható tetejű, de nem kabrió, mi az?

Az új MX-5 furcsa, elektromos mozgatású, se nem kabrió, se nem egészen targa teteje adta az ihletet, hogy összegyűjtsük a tíz – szerintünk – legizgalmasabb nem kabrió és nem CC tetőt az autótörténelemből.

Hamilton: A Forma-1 “szomorú”, “elavult”

A háromszoros világbajnok Lewis Hamilton szerint a Forma-1-re nagyon ráfér a ráncfelvarrás, a megújulás, reméli, hogy az új tulajdonos tesz majd ennek érdekében.

Tudod, mikor mutatták be először ezeket az autókat?

Egy kimondottan nehéz kvíz következik, ami próbára teszi az autós tudásod.

Két hét múlva jön a kabrió Mercedes E-osztály

A kirakós utolsó darabja is a helyére kerül: a Mercedes-Benz a Genfi Autószalonon mutatja be az E-osztály kabrió kivitelét.

F1: Balhéval indulhat az új idény

A Force India technikai főnöke szerint a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon óvást nyújthat be a Ferrari a Mercedes és a Red Bull trükkös felfüggesztése miatt.

Nyolc parkolót foglalt el két furgon Győrben

A Kisalföld olvasója az egyik győri áruház parkolójában futott bele a két szokatlanul parkoló furgonba.

F1: Így közölte Rosberg a visszavonulást a főnökkel

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff egy friss interjúban elmondta, hogyan tudta meg, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.