Itt a bizonyíték, hogy miért kell téli gumi

Szerző: Erdős Norti levél küldés 
Dátum: 2013.11.26. 10.15

Másodszor tesztelték le a Hungaroringen a téli és nyári abroncsok közötti különbséget téli körülmények mellett. Az is kiderül, hogy melyik a legjobb téli abroncs.

Immár másodszor került sor az egyetlen nagyszabású hazai téligumi-tesztre a Hungaroringen. A Nonstopgumi.hu és a Használtautó.hu által szervezett esemény célja az volt, hogy a hazai autósok ne csupán külföldi tesztek alapján tudjanak tájékozódni az idén legnépszerűbb abroncstípusok minőségi sorrendjéről, hanem hazai környezetben mért konkrét eredményekkel is találkozzanak. A 16 téli, illetve négyévszakos gumiszett tesztje mellett egy használt nyári garnitúra próbája biztosította a teljes körű összehasonlíthatóságot.
A 3-6 °C közötti hőmérsékleten végzett teszt során különböző sebességek mellett mind a száraz, mind a vizes, mind pedig a jeges (vizes műgyantával modellezett) úton való megállást vizsgálták, emellett sor került a csúszós úton mutatott kapaszkodóképesség, a gördülési ellenállást mutató kigurulás, sőt, a zajszintek mérésére is.
“Az idei mérések legfontosabb tanulsága az volt, hogy az éppen ezekben a napokban téliesre forduló időjárási viszony között könnyen életveszélyes helyzetet teremthet az autón hagyott nyári gumi” – hangsúlyozza Fodor László,  Használtautó.hu marketingvezetője. “Míg a téli és a négyévszakos gumik jeges úton 40 km/órás sebességről fékezve 21-30 métert tettek meg a megállásig, a nyári gumival felszerelt tesztautónak ugyanehhez 69 méterre volt szüksége! Pedig ezt a mérést a hazai autókon használt abroncsok átlagánál jobb állapotban lévő nyári gumikkal végeztük el.”
Az idei teszt során csak megfelelő profilmélységgel rendelkező gumikat teszteltek a szervezők, de a tavalyi mérések során az is bebizonyosodott, hogy télies útviszonyok mellett hasonlóan veszélyes a kis profilmélységű, illetve a tapadási képességükből már sokat veszített, 4-5 évnél idősebb abroncsok használata is. Az akkor tesztelt 5 és 8 éves abroncsok 47, illetve 62 méteres fékutakat adtak az említett tesztrésznél a műgyantán 40 km/óráról való fékezésnél, míg a mezőny java akkor is 22-29 méteres fékutakkal állította meg az autót.
A vizsgálatban résztvevő abroncsok az egyes szempontoknak különböző mértékben tettek eleget. Míg a száraz és nedves úton – a használt téli és nyári gumik mellett – a Michelin, a Pirelli és a Continental volt a nyerő, jégen – különböző sebességeknél eltérő sorrendben a Michelin, a Goodyear, a Firestone és a Continental végzett az élen. A legjobb kigurulási értéket ugyanakkor a más szempontok alapján legfeljebb a középmezőnyben szereplő kínai Imperial abroncs érte el.
Arra tehát, hogy összességében melyik abroncs teljesített a legjobban, csak az egyes kategóriákban mért teljesítmények súlyozásával kaphatunk választ. A magyar átlagos téli útviszonyoknak megfelelően a nedves aszfalton és jeges úton mért fékutakat 30-30 százalékos, a száraz úton mért fékutakat és a jégen való kapaszkodást 15-15 százalékos, míg a zajszintet és a gördülési ellenállást 5-5 százalékos súlyozással értékelve a hazai “Téligumiteszt 2013” az alábbi sorrendet eredményezte:

Abroncs

százalék*

értékelés

Michelin Alpin A4

97%

nagyon jó

Continental ContiWinterContact TS 850

95%

nagyon jó

Firestone Winterhawk EVO 3

95%

nagyon jó

Goodyear UltraGrip 8

94%

nagyon jó

Barum Polaris 3

93%

Kleber Krisalp HP2

92%

Téli 3 éves használt – standard

91%

Pirelli SnowControl 3

90%

Hankook Winter i*cept W442

89%

BridgestoneBlizzak LM-30 (1,5 éves)

88%

Téli 3 éves használt – prémium

88%

Kléber Quadraxer (négyévszakos)

85%

kielégítő

Bridgestone Blizzak LM-32

85%

kielégítő

Imperial Snowdragon (kínai)

85%

kielégítő

Riken Snowtime B2 XL

83%

kielégítő

Debica Navigator 2 (négyévszakos)

80%

rossz

Nyári 3 éves használt – prémium

69%

rossz

*: százalékos pontszám, a teszten tapasztalt legjobb jellemzőkhöz viszonyítva

Fontos hangsúlyozni, hogy az egyes szempontok eltérő súlyozása változtathat a fenti sorrenden.
Az autóMagazin nagyszabású téligumitesztjét pedig ezen a linken éritek el, a cikkből rengeteg információt megtudhattok arról, milyen is a jó téli abroncs.

Kommentek

  • Specialized78

    Nekem Barum Polaris 3-asaim vannak.Elégedett is vagyok velük.Örülök,hogy a prémium gyártók után a legjobban szerepelt,miközben az ár-érték aránya az egyik legjobb.

  • hova

    Akinek mára még bizonyíték kell, hogy miért közlekedjünk hóban,jégen,jeges-havas úton, mínuszban, az szerintem közveszélyes
    az utakon. Inkább vegyen valaki 2-3-4 éves jó minőségű télit, mintha
    nyárival indulna a télnek.

  • husky

    nem üzletrontás, a Michelinnel csak egyetlen baj van, a létező legdrágább! Nekem a Pirelli jött be, nagyon, de már ez az utolsó tele, mivel már csak 5 mm-es a mintázat. Igaz, még az előd, SnowControl 2. Ez sem olcsó, de majdnem -25 százalék a franciához képest. Persze az árak a mérettől is nagyban függnek ám! S amiről nem szól ez a teszt: ÍVMENET és KORMÁNYOZHATÓSÁG!! Itt is vannak ám különbséábségek, nem is kicsik.

  • menőmanó

    Én is szeretem a Barum téli gumijait. Elég értékarányosak.
    Igaz most még a Goodyear UG 7-est használom, de valószínűleg újra a Barumot fogom jövőre megvenni.
    Télen azért nem száguldozik annyira az ember mint nyáron, így nem feltétlenül kell a legjobbat választani.

  • droland1978

    Tehát ha jól látom, akkor a márkás Bridgestone Blizzak LM-32 télitől jobb egy négyévszakos…

  • OKdoki

    A Bridgestone Blizzak LM-32 2012-ben az ADAC tesztjén éppen lecsúszott a legjobbak csoportjából a 205/55 R16-os mezőnyben. A 2013-as teszten a 225/45 R17-ben a második legjobb lett. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy ahány méret és évjárat, és ahány tesztelő (gépkocsi?) annyiféle eredmény. Nyilván a vezető márkák azért nagyot nem szoktak esni. Ez a legmegbízhatóbb választási szempont.

  • OKdoki

    Igauz, a Michelin és a Continental szokott lenni a legdrágább átlag abroncs. Bár a többieknek között is előfordul néhány extrém eset. Pl. a Pirellinek van néhány sportos mintázatú abroncsa ami nagyon drága. De a lényeg, hogy a Barumhoz, Nokianhoz, Firestonehoz, stb.-hez képest adott méretben általában 5-6-7 ezer forinttal kerül többe egy-egy drága gumi. Nem kevés. Egy jó cipőt vesz belőle az ember, vagy mást. Kérdés, mi az az ár-érték arány? Számít-e, hogy 38 méter helyett 35 méteren megáll adott sebességről. Valószínűleg szinte soha. Száz emberből talán ha egy nem törné össze emiatt az autóját. De neki, az ár-érték arány rossz volt.

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

F1: Vettel szerint kamuzik a Mercedes

Sebastian Vettel nem hiszi, hogy a Mercedes tényleg annyira lassú Szocsiban, mint péntek délután mutatták. A ferraris német szerint az időmérőre gyorsak lesznek Hamiltonék.

F1: Ecclestone átvágott minket!

A Maláj Nagydíj igazgatója, Razlan Razali kiosztotta Bernie Ecclestone-t és a Forma-1 új tulajdonosát is.

F1: Vettelék taroltak, a Merci nem bír a Ferrarival

Komoly munka vár a Mercedesre péntek este, ugyanis a Forma-1-es Orosz Nagydíj második szabadedzésén meg sem tudták szorítani az új szocsi körrekordot futó Ferrarit.

Ideje beszélnünk a felnik egyik legfontosabb jellemzőjéről

Gajdán Miklós autóbúvár szakkörének legújabb epizódjában a kerekek felé kalandozunk el. Vaskos téma, ezért az általános ismeretek ismétlése után főképp egy jellemzőre, az ET-számra koncentrálunk.

F1: Hamiltont felzaklatta a lábát elveszítő tini

Lewis Hamiltont nagyon megérintette Billy Monger doningtoni Forma-4-es balesete.

F1: Büntetések felé tart a Ferrari?

Gyanús, hogy a Ferrari nem fogja kihúzni a szezon végéig a szabályok által engedélyezett számú erőforrás-részegységgel.

Újabb adag magyar tűzoltóautó állt forgalomba

Ma 14 új, magyar gyártású tűzoltóautót adtak át a Katasztrófavédelemnek. A járművek értéke megközelíti a kétmilliárd forintot. 

F1: A bőröndjében vitte az alkatrészt a Red Bull-főnök

A Red Bull-főnök Christian Horner Szocsiban elárulta, hogy a saját bőröndjében volt kénytelen alkatrészt vinni Max Verstappen erőforrásához a hétvégére.

Tudod, miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.