Vészfékezni sem tudnak a magyar autósok

Hiányosak a vezetéstechnikai ismeretek

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.11.20. 16.00

A magyar autósok 79 százaléka nem tudja, hogyan kell vészfékezni váratlan akadály felbukkanásakor.

A jeges úthoz hasonlóan viselkedik a vizes ponyvadarab


A magyar autósok 79 százaléka nem tudja, hogyan kell vészfékezni váratlan akadály felbukkanásakor, 52 és 54 százalékuk a defekt és a kisodródás esetén alkalmazandó szabállyal sincs tisztában – derült ki a Generali Biztosító kutatásából. A vezetési hibák miatt különösen sok baleset történik a jeges utakon, a tavalyi évben például több mint 11 ezer baleseti kárt regisztrált a biztosító a téli szezonban.
 
Autóvezetési szokásokról és alapismeretekről kérdezte a jogosítvánnyal rendelkező felnőtt lakosságot a Generali reprezentatív, 1200 fős felmérésében. A kutatásból kiderült, a 18-59 évesek több mint felének (63%) családja rendelkezik személygépkocsival: a megkérdezettek felének egy, míg 13 százalékának háztartásában több autó is található. A kutatás során vezetéstechnikai kérdéseket is feltettek, ám ezek nagyobb részére csak kevesen tudtak helyesen válaszolni. Érdekesség, hogy míg átlagosan a férfiak 61 százaléka válaszolt helyesen, addig a nők esetében ez az arányszám csak 31 százalék volt.

Vezetéstechnikai tippek

Vészfékezés: a kuplungpedál lenyomása mellett rúgó mozdulattal lépjen a fékpedálra!

Ha jeges úton megcsúszik autója, azonnal vegye le a lábát a gázról, és helyes ellenkormányzással próbálja meg stabilizálni a járművet!

Ha nagy sebességnél, például az autópályán defektet kap, a kuplungpedál lenyomása mellett a kormányt két kézzel fogva várja meg, míg az autó lelassul, majd húzódjon leállósávba.

Ha egy éles kanyarban hirtelen kisodródik, a kormánykereket abba az irányba tekerje, amerre az autó hátulja kisodródott.

A rendszeresen autót vezető felnőttek leginkább azzal voltak tisztában, mit kell tenniük jeges úton való megcsúszáskor, 85

Szavazás

Ön került már vészhelyzetbe vezetés közben?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
százalék adott helyes választ a kapcsolódó kérdésre. Alig akadt azonban olyan válaszadó, aki ismerte volna a vészfékezés szabályát, és az autópályán bekövetkező defekt esetében is a megkérdezettek kevesebb, mint fele (48%) tudná, mit kell tennie. Majdnem ugyanennyien (46%) voltak csak tisztában azzal, hogyan kell helyesen ellenkormányozni kisodródáskor, és csupán a válaszadók 36 százaléka tudná helyesen felmérni a szükséges féktávolságot egy veszélyhelyzetben.

Kommentek

  • kocogok

    Alighanem a fentieket tapasztaljuk az utakon is.
    Nagyon sokan azt hiszik hogy tudnak vezetni, mert van jogsijuk.
    Nem is beszélve a felelőtlenül száguldozókról, akik figyelmen kívül hagyják az időjárási, látási és útviszonyokat!
    Pedig nem, nem tudnak vezetni,csak azt hiszik magukról, és bíznak az ABS-ben, BBS-ben és mindenféle csodaketyerékben!
    Én csak akkor engedném levizsgázni az embereket, ha megállták a helyüket egy tesztpályán is!

  • hova

    Sajnos az eljövendő tél is szedni fogja az áldozatait,ne legyenek kétségeink! Igaza van kocogok-nak:amíg valaki nem érez rá,hogy hóban,jégen,jeges-havas úton mit tlehet tenni az autóval és milyen sebességgel, adíg baj lesz. Azt ajánlom én is mindenkinek, hogy menjen bátran olyan terepre ha leesik a hó, vagy jeges lesz az út-ahol szabadon mozoghat,próbálgathatja a kanyarodást, fékezést,gyorsítást,mert egész más “lesz” az autónk télen,mint egy kelemes nyári napon! Mindenkinek a javára válik,ha tanácsot kér-nem szégyen-ha időnként “megtekergeti” a kordét egy havas-jeges réten v járatlan úton, lehet tapasztalatot szerezni. Próbálja ki mindenki, még az idősebbeknem sem árt! Jó utat, biztonságot mindenkinek!

  • szombatitomi

    “Vészfékezés: a kuplungpedál lenyomása mellett rúgó mozdulattal lépjen a fékpedálra!”

    Ezek szerint én sem tudok vészfékezni? A kuplungpedál lenyomása mellett? A fizika törvényei alapján a kuplungpedál lenyomásakor a sebesség nemhogy csökken, de akár még nőhet is. Ezen kívül motorfék sem lesz. Én úgy szoktam vészfékezni, hogy rúgó mozdulattal egyből a fékpedálra lépek (vészfékrásegítő rendszerrel rendelkező autóknál ez amúgy is nagyobb fékerőt fejt ki minden kerékre).

    Szóval szerintem az erre vonatkozó “vezetéstechnikai tipp” hülyeség. De ha tévedek akkor én kérek elnézést és valaki magyarázza el, hogy miért kell vészfékezés közben kuplung.

  • Tazzz

    Azért nehogymár ilyen általánosításokba folyjunk, hogy senki nem tud vezetni… Télen esténként ha volt hó minden nap lejártunk haverokkal parkolókba-vasúti osztályozóra, ahol nem zavarunk-veszélyeztetünk senkit magunkon kívül és szétcsúszkáltuk az életünket is, de amikor kicsit hosszabb távra kellett mennem és megindult a kocsi segge egyből tudtam mit kell tenni, össze is szedtem az autót azonnal. Gyakorolni kell, de ehhez elengedhetetlen az elhatározás, hogy jobb akarok lenni, nem pedig a fotelben tespedni.

  • HakapesziM

    Ha jól átgondolom az elmúlt 1.7 millió kilométeremet, igazi vészfékezésem alig néhány volt. Az esetek többségét meg lehetett oldani kormányzással, mérsékelten erős fékezéssel. Van, hogy “rá kell állni” a fékre mert van valami, de ez is általában egy rövid, hirtelen dolog, nem megállásig szól. Belefékez az ember, félrekormányoz, gáz és megy tovább.
    Pl. kamionnal még soha nem nyomtam padlóig a féket, egyetlen esetben sem, tizenhárom év alatt. Jön a tél, nem igen tanácsos rugdosni a féket, sokkal fontosabb az előrelátás.

  • epipapi

    Nem lep meg…………..

  • hova

    Szombatitomi!
    Ha megtanulod, mi a kuplung szerepe, akkor azt is megtudod, hogy miért úgy kell vészfékezni, ahogy írták!
    De sokan jól gondolják:télen leheőleg nem rugdossuk a féket, az előre látás, előre gondolkodás többet segít!!

  • szombatitomi

    Tudom, hogy mi a kuplung szerepe, és az is világos, hogy a fékezés második felében, legalábbis a vége felé már kell a kuplung. Viszont azt még mindig nem értem, hogy miért kéne az elejétől a kuplung.

  • szombatitomi

    Közben utánaolvastam, értek mindent. Nem így tanultam, de most már tudom.

  • kenezistvan

    Uraim olvasom a hozzászolásokat Én pl 50 é vezetéssel rendelkezem ebből 34é kamonozás is bnnevan ha vlaki járt csuszós havas jeges uton én igen demég ojat sha nem csináltam ha ntán megcsusztam hogy a kuplunhoz hozzányultamvolna azegészmonővernek a legnagyob ellesége a kuplung kinyomása.Nemtudom elképzelni honnan kerültek elő ezek asok okos tojások Gondolom mindekilátott má éjeliőrt nappal meghalni.NEKEM EZ A VÉLEMÉNYEM.MINDENKINEK BALESETMENTES KÖZLEKEDÉSTKIVÁNO.- ISTVÉN

  • jómadár

    Lassan 40 éve vezetek és ezt tanítottam is. Most kell megtudnom, hogy nem tudok vezetni? A hirtelen fékbe lépés (ugrás) egy marhaság a kuplung kinyomással együtt. Úgy tűnik,hogy előkerült egy okos aki talán még nem vezetett,de tanácsokat már tud adni. Téli havas csúszós időben gázt elvenni, óvatosan fékezni. Ha a kocsi megcsúszik a fékerőt csökkenteni, csúszás irányába kormányozni, majd újra továbbfékezni.A modern autókon ezt megteszi az ABS. Még annyi, hogy ezt csak gyakorlással lehet megtanulni.

  • bundaska1001

    Szerintem ha valaki higgadt tud maradni, s másod perc tört része alatt,el tudja dönteni a helyes irányt, v.jó döntést tud hozni.Valószínű jó vezető.Mondom ezt negyven év balesetmentes hivatásos vezetés után.Ma már nyugdíjasként.További baleset mente közlekedést kívánok mindenkinek.

  • CoIie

    A vészfékezési tanács nyilvánvalóan nem jeges útra vonatkozik, nincs is odaírva! (Belegondolva “nem lehet” klasszikusan vészfékezni téli körülmények közt, csak ahogy pl. a 2. és 4. tanács javasolja, úgy kell/ene/ manőverezni és elkerülni a balesetet.)

    Azonban normál körülmények közti igazi vészfékezéskor olyan gyorsan lassul/megáll a jármű, hogy nyilván ki kell nyomni a kuplungot is előbb-utóbb, de inkább előbb!

    Emellett a tapasztalt vezetők itt írt hozzászólásaival természetesen egyet kell értsek.

  • hova

    Valóban, a vészfékezést nem téli útviszonyokra értette a cikk, csak általában beszélt róla. Hóban,jégen,havas-jeges úton a vészfékezést el kell felejteni!

  • menőmanó

    Nem is emlékszem mikor vészfékeztem utoljára, pedig elég tempósan autózom.
    Legtöbbször nem az ész nélküli fékezés a megoldás, hanem a kormányzás és a fékezés. Persze előfordulhat, hogy elkerülhetetlen, de ahhoz szerencsétlennek kell lenni. Aki előre figyel, lát is nem csak néz, annak ritkábban lehet rá szüksége.
    A megcsúszás korrigálása az már más tészta. Persze abba az irányba kell kormányozni amerre az autó kifarol, de amikor megáll a farolás, akkor szemvillanás alatt vissza kell kormányozni, mert az autó ellenkező esetben azonnal a másik irányba tör ki (amerre a kerekek állnak). Ez a második reakció 80%-ban nem szokott sikerülni.
    Sok gyakorlást és tapasztalatot igényel a faroló autó egyenesbe hozása, mivel azonnali reakciókat kíván.

  • Guillotine

    “Vészfékezés: a kuplungpedál lenyomása mellett rúgó mozdulattal lépjen a fékpedálra!”

    Lehet,hogy -ahogy itt nagy rutinnal rendelkező vezetők leírják- vannak olyan hülék akik nem tudnak vészfékezni,de valszeg azért sem mert ahhoz,hogy jogsit kapjanak nem kell egyszer sem vészfékezniük se száraz se vizes se jeges úton.Mielőtt a ma kezdőket is lebalfaszozzátok,gondoljatok bele mit tanítanak nekik vagy mi az amit megmutatnak.Ha nekem nem mutatják meg hogy kell tortát sütni akkor is megtanulom,előbb vagy utóbb de elsőre biztos nem sikerül.

    A másik:

    Azért 130-ról vészfékezve várnék egy kicsit azzal kuplung lenyomással hátha mégis csak túlmelegednek egy Yaris méretű autó fékei.
    Persze 60-ról egyértelműen együtt kell nyomni a féket meg a kuplungot de szerintem ez a nagy többség agyában azért megfolgalmazódik.
    6 fokozatú automatánál meg tökmindegy! :D

  • szombatitomi

    Guillotine: Erre gondoltam én is, nagy (megengedett maximális) sebességről fékezve mondjuk autópályán, nem téli körülmények között. Pandát hajtok. :D

  • Guevara

    Kuplungoljak? És mi van ha nincs kuplung (pedál)? A DSG váltó ki fog nekem kuplungolni?
    Oké, rendben van hogy ellenkormányzunk reflexből ha a hátulja elkezd kimenni, de a vezetők 90%-a azzal a lendülettel át is vágodik másik oldali csúszásba, ahogy megtapadnak a hátsó kerekek és/vagy ide-oda fog csapopdni, ami a viszonylag lassú kormányteker(get)ésből adódik. Néha jobb ha nem igyekszünk mindenáron egyenesben tartani az autót, hanem hagyjuk megpördülni. Persze hogy melyek ezek a helyzetek azt csak nagyon nagy rutinnal lehet felismerni a másodperc tört része alatt.

  • Guevara

    Eszem megáll… Itt még millió kilóméterekkel, meg 40 év vezetés után sincs mindenki tisztában az elméleti alapokkal.
    Miért kell kuplungolni?
    Azért hogy a hajtott kerékről levegyük a motorfék jelentette terhelést (is), és az így felszabaduló tapadást a kerék oldalirányú megvezetésére tudjuk hasznosítani, ugyanis így marad csak kormányozható az autó.
    Na mondjuk nem lehet könnyű elfogadni azt hogy tök rosszak az évtizedes beidegződésink, DE, mindennek ellenére lényeg a lényeg, a balesetmentes közlekedés. Ha eddig ez ment így tévhitek között is akkor semmi gond nincs végül.

  • HakapesziM

    Nem is tudom. Oldalvezető erő megtartása a kuplung kinyomásával, miközben teli talppal taposom a féket, mivel épp vészfékezek? Hol van a motorfék ereje ahhoz képest, hogy maximális fékerőt fejtek ki? Inkább onnan közelíteném meg, hogy haladok utazó sebességgel, vészfékeznem kell, ez ugye jelentős sebességcsökkenéssel jár, elkerülöm az akadályt, megszűnik a veszély, de a váltó még mindig a kezdeti magas fokozatban van, leszállok a fékről, s a motor könnyen lefulladhat, nincs szervóm, sőt, ha csúszós az út be is blokkolhat a hajtott tengely. Ezért talán érdemesebb kinyomni a kuplungot. Ha van egyáltalán, a mai automata és számtalan típusú robotváltók világában.

  • Guevara

    A maximális mértékű lassulást akadályozhatja az, hogy a motor még a fékezés alatt is hajthatja a kereket a gázelvétel ellenére, abból adódóan, hogy nem esik vissza olyan gyorsan a fordulatszáma, mint ahogy a lassulás üteme kívánná. Ezt persze kompenzálná a nagyobb fékerő, de az a fék fokozottabb terhelésével járna. Ne feledjük az autók nagyon sokféle motorral készülnek. Nem azonos a viselkedése egy 1.2 literes benzines és egy 2.5-es dízelnek, motorfék tekintetében sem.

  • CoIie

    Úgy van, pl. a régi swift is kb. 20-25 mp-ig kissé nyomja a gázt, az elvétel után is, a környezetvédelem jegyében.

  • Guillotine

    Guevara!

    A vezetéstechnikai oktatók szerint:

    “Amikor mi a pályán gyakorlunk pl. egy Toyota Yaris – sal, és 66 km/h ? ról vészfékezéssel megállunk, ez a műszeres mérés alapján 2 – azaz – kettő másodpercig tart. Az ABS szabályoz, a vezetőnek egy dolga van csak, padlóig nyomni a pedált. Az üzemi fékek hatnak, az ABS szabályoz, és megállunk, mint a szög. Mindeközben sávot is tudunk váltani, mert a kerekek nem állnak meg , a szabályzás folyamata alatt is gördülnek, tehát kormányozhatóak maradnak. Amennyiben Ön a kuplungot vészfékezéskor nem a fékpedállal együtt nyomja le, esetleg később, fennáll a veszélye annak, hogy az üzemi fék fogja a hajtott kerekeket, és a be nem nyomott kuplung miatt , a motor leáll, és a kormány szervó rásegítés megszűnik.

    A fékezés folyamata közben, a megszűnő kormány szervó rásegítés nélkül, a vezető tuti hogy nem fog olyan precízen bekanyarodni, mert az autó elejére a vészfékezés miatt rendkívül nagy leszorító erő terhelődik. A másik vonzata, hogy ha vészfékezéskor nem egyszerre nyomja le a féket, és a kuplungot, hanem a kuplungot egy kicsivel később, az üzemi fék és a motorfék pl. egy frontos autónál a két első kerékre együtt hat. Azt nem kell ecsetelnem, hogy az üzemi fék használatával mennyivel nagyobb lassulás érhető el négy maximálisan fékezett kerékkel, mintha várnánk a megjelenő motorfékre, ami egyébként is csak a hajtott kerekekre hat.

    Amikor Ön a gázt elengedi, a motorfék 0,3 – 0,5 másodperc múlva jelenik csak meg a hajtott kerekeken. 1998 óta látom a napi tréningek során, hogy a gyakorlás közben a vezetők egy részének az első vészfékezéseknél gondot jelent, hogy adott esetben leáll az autó motorja. A harmadik, negyedik gyakorlásnál ezen hamar túllendülnek, és ez már nem jelent a továbbiakban problémát. Természetesen, normál fékezés alkalmával, az üzemi , és a motorféket célszerű egyszerre használni, és csak megállás előtt kell benyomni a kuplungot.

    Üdvözlettel, Székely Gyula ”

    Szakértők szerint ez a helyes eljárás! :)

    Nekem csak az a kérdésem ,hogy ha valaki 130-ról vagy esetleg nagyobb sebességről vészfékez akkor is kellene kuplungolni?
    Csak mert mondjuk 180-ról vészfékezve 2mp után még mindig 130-al haladunk….
    Persze hülye vagyok!
    Nyilván senki nem megy 66km/h-nál gyorsabban. :)

A Ferrari nem ad el több Forma-1-es autót

A Ferrari a 2014-es modellévtől már nem adja el régi Forma-1-es autóit a veteránprogramjában.

Használt Audi, kegyetlenül őszintén eladó

“Vidd el mert hányingerem van tőle ha meglátom!”

Elektromos buszokkal járhatnak iskolába a gyerekek

Egy kanadai cégnek köszönhetően immáron a gyereknek sem kell füstokádó buszokon utazni.

Mazda3: nem csak szép, okos is

Látszólag alig változott, technológiailag azonban sok újdonságot hordoz a Mazda3 megújult változata. Kipróbáltuk a Golf japán konkurensét.

F1: A miniszter sem tudott az új Francia Nagydíjról

Hétfőn hivatalossá vált, hogy 2018-ban visszatér a versenynaptárba a Francia Nagydíj. Még a sportminiszter sem tudott a dologról.

F1: A Red Bull kitart szuperautós partnere mellett

Jól működik az Aston Martin és a Red Bull együttműködése, erre tekintettel gyorsan meg is hosszabbították a felek.

F1: Alonsót sem zárja ki a Mercedes-főnök

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff szerint mindenképpen meg kell fontolniuk a mclarenes Fernando Alonsót is Nico Rosberg lehetséges utódjaként. Pascal Wehrlein előléptetése messze nem garantált.

Itt az első Halálos iramban 8 videó

Ez a rövid beharangozó megmutat néhány képkockát a Halálos iramban 8-ból.

F1: A Mercedes leigazolja a kis Schumachert?

Német sajtóértesülés szerint a hétszeres világbajnok Michael Shumacher fia, Mick hamarosan bekerül a Mercedes Forma-1-es istállójába.

F1: Mindkét pilótáját elveszítheti a Ferrari

A Ferrari elnöke, Sergio Marchionne nem zárja ki, hogy 2018-ban már Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen sem lesz a csapatnál.

F1: Jules Bianchinak ajánlják az új Francia Nagydíjat

Mostantól hivatalos: 2018-tól újra lesz Francia Nagydíj a Forma-1-ben, a Paul Ricard-i versenyt a tavaly elhunyt Jules Bianchi emlékének ajánlják.

Nem épített még ilyen autót a Ferrari

A Ferrari saját márkakupájának következő, jubileumi évadára építette meg a 488 Challenge modellt. A mostani az elmúlt huszonöt év legerősebb autója, egyben az első, amely feltöltött motort kapott.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.