Nem vicc: 25 ezer forintot fizetnek a Ferrarikért!

Szerző: Lencsés Csaba levél küldés 
Dátum: 2013.11.20. 06.00

105 éves sofőr, 375 forintos éves biztosítási díj, és több százmilliós kártérítés. Szélsőségek a kgfb-piacról.

Nem vicc: 25 ezer forintot fizetnek a Ferrarikért!

Ha beletúr az ember a kgfb-rendszer sűrűjébe, rengeteg gyöngyszemet talál. Íme, néhány szélsőség a kötelező felelősségbiztosítási piacról. 2013 ősze, Magyarország.

105 éves sofőr fiatal német kocsival

Az emberek többségéről feltételezzük, hogy igazat mond, pláne szerződéskötéskor, ezért gondolkodóba estünk, amikor a Netrisktől bekért adatok között ezt olvastuk: a legidősebb kgfb-ügyfelük egy 1908-ban született hölgy, aki fiatal német kocsira kötött biztosítást idén. Miért ne vezethetne egy 105 éves üknagymama? Pláne, ha az orvos engedi.

Aztán beugrottak azok az ügyeskedők – itt és most nem az 1908-as születésű Netrisk-ügyfélre utalunk -, akik sportot űznek belőle, hogy kedvezőtlen bonus/malus besorolású nagyvárosi fiatalként a kedvező besorolású vidéki nagymama nevén futtatják a kocsijukat, hogy pénzt spóroljanak. De olyanról is hallottunk már, akinek a biztosítós ügyintéző írt a neve mellé B10-es besorolást némi kenőpénzért. Akinek pedig sok pénze van, az még többet spórol, de erről majd később.

Számos érdekes adatot tartalmaz a Mabisz 2012-es évkönyve, elég csak azt kiemelni, hogy tavaly 238 ezer autós káresemény történt

111 éves autó 8200 forintos biztosítással

A kgfb-s legeket kutatva természetesen kíváncsiak voltunk a legöregebb, kötelező biztosítással rendelkező kocsira is. Nos, a Generali egyik ügyfele egy 1902-es gyártású De Dion Bouton Type K1-re kötött biztosítást, de az Allianznál is van 100 évnél idősebb autó, ők viszont nem árulták el a jármű márkáját. A természetesen OT-rendszámos De Dion után évi 8200 forint a kötelező felelősségbiztosítás díja.

Mi ez a márka?

A veteránosok között ismert De Dion Bouton márkát 1883-ban alapították Franciaországban, ám azt kevesen tudják, hogy a századfordulón már a világ egyik legnagyobb autógyárává vált. Ehhez elég volt akkor évi 400 jármű, és körülbelül 3000 motor legyártása, utóbbiból megbízhatóságuk miatt más márkák is vásároltak saját kasztnijukba. A K1 sikerei után az első világháború megrogyasztotta a céget, amely ezt követően sosem tudott már talpra állni. Bár a Peugeot és a Mercedes is érdeklődött felvásárlóként, végül 1932-ben lehúzták a rolót.

Veterán jármű a legkisebb éves díj rekordere is. Habár több biztosítónál minimalizált az éves kgfb-díj (pl. 3500 forint, Aegon), ennek csak a töredékét, már-már megmosolyogtató összeget fizet a győztes. Összesen 375 forintot egy évre! “Ügyfelünk veterán motorkerékpárjára fizet ennyit, az idősebb korosztályba tartozik, vidéki, és a legmagasabb bonus osztályú besorolással rendelkezik. Emellett együttkötési kedvezményeket is igénybe vett nálunk” – tudtuk meg a Generali Biztosítótól.

Na, de milyen kocsiért fizetnek a legtöbbet?

A cikk címe után most már kevesen merik rávágni, hogy Aventador. Esetleg azt, hogy Rolls Royce, és milyen igazuk van. A több százezer ügyfél kötését intéző Netrisk alkuszcégnél például egy MINI Cooper S vezet 250 ezer forintos éves díjjal, míg az Allianznál bő 300 ezres összeggel egy Audi A4-es. Nem R8? – kérdeztem vissza. Nem. Biztos, hogy nem egy A8-as lett elírva? Nem, és nem, pedig hát ilyen kocsik is léteznek ebben az országban, de úgy tűnik, azokra, és a rengeteg egyéb luxusautóra kevesebbet fizetnek a gazdáik.

A hivatalos magyarázat szerint azért, mert a jármű értéke mellett számos más dolog is befolyásolja a biztosítás díját, azt már mi tesszük hozzá, hogy éppen ezekkel lehet játszani. Ilyenek az üzembentartó életkora, lakhelye, bonus/malus besorolása, plusz még pár egyébbel lehet faragni az árból.

Ötmillió járműre van élő kgfb Magyarországon. Vajon mennyi szerződés alapul valótlan adatokon?

Mennyit fizetnek a ferrarisok?

Valóban az itt a kérdés, hogy akkor mennyit fizetnek az 50-80 milliós sportkocsik után, mert bár ezek többsége szlovák és német rendszámmal fut idehaza, páran magyar papírokkal használják őket. De, hogy biztosítási díjként meghökkentően keveset fizetnek, az is biztos.

A Netrisktől kapott tájékoztatás szerint náluk 8 darab Ferrarira kötöttek kötelező biztosítást, ahogy az alkuszcég fogalmazott, “az éves átlagdíjuk meglepően alacsony, 25 ezer forint körül alakul”. Önök is meglepődtek?

“Van olyan vélekedés, miszerint akinek a legtöbb pénze van, az a legzsugoribb. Vannak, akik megveszik az 50 milliós autót, majd mindent megtesznek, hogy a havi 70 ezer forintos díjat ne kelljen kifizetniük, épp ezért a B10-es vidéki nagymama nevére írják a kocsit. Pont olyan ez, mint az élet más területein, egyesek mindent megtesznek azért, hogy keveset fizessenek” – mondta magyarázatként egy biztosítási szakember.

300 ezres haszonért biztosítót váltana?

Ez sem vicc, a Biztosítás.hu egyik korábbi összegzése szerint az ügyfeleik között volt, aki náluk kötve biztosítást 318 ezer forintot takarított meg az éves kgfb-díján a biztosítóváltással. A legzsugoribb ügyfél díját pedig az vitte el, aki 49 (negyvenkilenc) forintos megtakarításért váltott az alkuszcégen keresztül másik biztosítóra.

Amikor azt kérdeztük, hogy a biztosítóknak vannak-e eszközeik megvizsgálni a kirívó eseteket, azt a választ kaptuk, hogy mivel ezekre a járművekre vigyáznak, a kárhányaduk nem indokolja, hogy rájuk szálljanak. Azt pedig senki nem tudja megmondani, hogy a biztosított járműveknek mennyi százalékával kapcsolatban fizetnek kevesebbet valótlan adatok miatt az üzembentartók. Pontosabban azok, akik valójában használják a kocsikat.

A Generali kutatásának eredménye

Több százmilliós kár is előfordul

Márpedig a kötelező biztosítás nem vicc, gyorsan világossá válik ez, ha a kifizetett kárösszegek alkalmankénti horribilis mértékét nézzük. Egy figyelmetlen autós nekiütközött az előtte haladónak, az a korlátnak csapódott, majd az árokba esett. A

Szavazás

Ön mit gondol a kötelezőn ügyeskedve spórolókról?

Kérjük várjon ... Kérjük várjon ...
két kocsi és a korlát mellett többen megsérültek – ebben a konkrét balesetben a Generali teljes kárkifizetése meghaladta az 50 millió forintot.

Több tényező is az égig tudja emelni a járműtörések mellett a károkat: ilyen a környezetszennyezés, vagy a nagy értékű vagyontárgyak (pl. hidak, épületek) és az emberek sérülése.

Az Aegon Biztosítónál előfordult több százmilliós nagyságrendű kárkifizetés gépjármű felelősségbiztosítás után egy olyan esetben, ahol maradandó egészségkárosodást szenvedett a baleset áldozata. Szomorú érdekesség, hogy nem busz-, vagy vonatbaleset tucatnyi sérültje után fizetett ennyit az Aegon, hanem egyetlen személy után.

Kommentek

  • vargagixxxer

    Mivel a biztosító nem a kötött autóban keletkező kárért vállalja a felelősséget, ezért nem rohadtul mindegy, hogy egy Bugatti Veyronnal töri meg egy Zsiguli hátulját, vagy egy Wartburggal? A biztosító a Zsigulis kárát rendezi, és pont leszarja, hogy a szerződőnek közben 50ezer, vagy 50millió Forint kára keletkezik.

    Pont emiatt nem is értem a KGFB reklámokat, egyáltalán miért is vannak jelen? Nekem a világon semmi előnyöm nem származik, ha másik (drágább) biztosítót választok, hiszen NEM MAGAMNAK KÖTÖM, hanem annak, akit én összetörök. Nem?

  • Guevara

    Ajjajajajjjaj, kedves gixxer úr..
    Fotelből valóban úgy látszik hogy nem magadnak kötöd a kötelezőt, de az alapfelállás az az, hogy a biztosító HELYETTED fizet. Na most szokták mondani hogy amíg nincs baj, addig nincs baj, fizeted a díjat és nem történik semmi. Viszont ha baj van, mármint a biztosítóddal (lásd egykori MÁV biztosító) akkor az nem fog tudni HELYETTED fizetni, ami nem jelenti azt hogy a károkozás felelősségét is megúsztad, ugyanis a PTK szerint az általad okozott kárért helyt kell állnod. Ha nem fizetsz, akkor azt perrel is ki lehet kényszeríteni. Ezért aztán mégiscsak érdemes megnézni hogy melyik biztosítóval kötsz szerződést, himi-humi, “túl olcsó” bóvlival nagyon megszívhatja az ember.

  • vargagixxxer

    Nekem a legolcsóbb “nagy” biztosító és a legdrágább között több, mint két és félszeres az árkülönbség, a legolcsóbb kicsivel szemben már bő háromszoros. Dolgoztam ebben a szakmában, mint független pénzügyi tanácsadó, és abszolút tisztában vagyok a szerződő felek kötelezettségeivel. Ez a biztosító részéről csupán a kárrendezés (csak ez kötelező, semmi más). És ha nyújtja, azaz rendezi az okozott káromat, akkor én az égvilágon semmilyen szolgáltatásbeli különbséget nem fogok észrevenni, mivel nem az én dolgom az ügyintézés, sőt nem is intézhetem, tehát nem érzem indokoltnak a reklámok által sugallt üzenetet, miszerint jobban jársz, ha a drágábbat kötöd. Voltam már drágább biztosítónál, ahol 3 hét alatt nem voltak képesek nemzetközi zöldkártyát küldeni, voltam olcsóbbnál is, ahol meg küldték automatikusan. Okoztak nekem már kárt is, sajnos többször is, és pont egy “nagyon nagy” társaság húzta-halasztotta a kárkifizetést. Ezekben nem érzem a tetemes felár ellenértékét. Véleményem szerint a legolcsóbb megbízható társaságnál kell kötni, hiszen a felárért cserébe semmit sem kap.

  • Guevara

    Lényegében így van. Magam is a legolcsóbb biztosítónál vagyok aminek még van neve. Lett volna olcsóbb abszolút értékben, de évi 1-2000 forintért nem vállalom annak a kockázatát hogy időközben bedől a biztosító, vagy mondjuk ha fel akarom őket hívni akkor ne egy üzenetrögzítővel beszélgessek.
    A kép viszont ennél jóval árnyaltabb, mert annyiféle tényező befolyásolja már a díjat hogy mindenki szempontjából nem lehet egyértelműen megnevezni egy biztosítót hogy ő a legjobb. Ugye nem mindenki van ugyanabban a bónusz-malusz fokozatban, nem egy helyen lakik, nem azonos életkorú stb. A reklámok célja pedig a figyelemfelkeltés, nem az hogy személyreszabott ajánlatokkal lássa el a lakosságot.

  • Guillotine

    Varga úr!

    Tedd fel magadnak a kérdést:

    – Egy Veyront vagy Aventadort vezető 20 éves nagyvárosi (intenzívebb forgalom!) focista ,vagy egy Lada Nivát vezető 60 éves vidéki úr fog előbb belerottyantani valakinek vagy valaminek a hátuljába??

    Azt gondolom ha megvan a helyes válasz azt is tudod miért fizet(ne) többet akinek sok lóerős drága autója van és szemtelenül fiatal is.

F1: A Mercedes már Verstappennel cicázik

Nico Rosberg visszavonulásának bejelentése után pár órával a Mercedes-csapat már a Red Bull-os Max Verstappennel évődött a Twitteren az üresedés betöltéséről.

F1: A legjobb mém Rosberg visszavonulására

Ki lesz az utód? Fernando Alonso? Sebastian Vettel? Pascal Wehrlein?

F1: Ecclestone ledöbbent Rosbergtől, Alonsót akarja helyette

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone-t ugyanúgy derült égből villámcsapásként érte a világbajnok Nico Rosberg visszavonulása, mint bárki mást, de máris tudja, kit kellene a helyére ültetni a Mercedesnél.

F1: Hamiltont nem lepte meg Rosberg visszavonulása

Lewis Hamilton azt állítja, számára nem volt meglepetés csapattársa, a friss világbajnok Nico Rosberg mai bejelentése. A Mercedes angol pilótája a pótlásába nem szól majd bele.

Beültünk az új Ford Fiestába

Nagyobb külső, modernebb belső, fejlettebb technológia, de ezzel párhuzamosan várhatóan magasabb ár jellemzi majd a 2017 nyarán, Magyarországon is bemutatkozó új Ford Fiestát. Üléspróbát vettünk a B szegmens európai kedvencében.

F1: Ecclestone gyáva változtatni a versenyeken

Bernie Ecclestone az, aki ellenzi a radikális változásokat a Forma-1-ben, a hétvégék átalakítása sem az ő ötlete volt.

F1: Ki ülhet Rosberg helyére a Mercedesnél?

A Mercedes hétfőn nekilát, hogy megtalálja a visszavonulását meglepetésszerűen bejelentő világbajnok, Nico Rosberg utódját. Elcsábítják Alonsót vagy Vettelt? Pascal Wehrleinból csinálnak másodhegedűst?

F1: A Red Bull esélyes mindkét vb-címre

Helmut Marko, a Red Bull sportigazgatója úgy érzi, hogy a csapata mindkét vb-címre esélyes jövőre.

F1: Kiszáll a világbajnok, Nico Rosberg visszavonul!

Óriási meglepetés: a friss Forma-1-es világbajnok Nico Rosberg bejelentette, hogy kiszáll a száguldó cirkuszból. Elért a csúcsra, ennyi elég volt.

70 év után leltek rá ezekre az autókra

Kőbánya mélyén rejtették el ezeket az autókat a németek elől, egy belga tesitanár fedezte fel újra az elfeledett múltat.

Két hét múlva kész az első 2017-es Forma-1-es

A Sauber-csapat nem lazsál, elvileg már két hét múlva összerakják a 2017-re szánt versenyautójukat.

F1: Rosberg kamu kupát kapott – videó

Nico Rosberg csütörtökön megérkezett a Mercedes-csapat központjába, ahol kézbe vehette a világbajnoki kupát is. Na jó, nem egészen azt.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.