Második hónapja bővül az európai autópiac, amely egyes jelek szerint túljutott a mélyponton: októberben 4,7 százalékkal több új személygépkocsit helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban. A számoknak azonban van egy másik olvasata is, és azok túlzott optimizmusra még nem adnak okot – közölte az európai autógyártók szövetsége (ACEA).


Először fordult elő 2011 szeptembere óta, hogy két egymást követő hónapban nőtt az új gépkocsik értékesítése. A növekedést azonban a helyén kell kezelni: az ACEA kiemeli, hogy a javulásban nagy szerepe volt a spanyol roncsautóprogramnak, amelynek köszönhetően Spanyolországban 34,4 százalékkal szöktek fel az eladások. Az első tíz hónap teljes uniós képét nézve azonban az látszik, hogy összességében 3,1 százalékkal csökkent az újonnan forgalomba állított gépkocsik száma.
    
Októberben összesen 1,005 millió új autót értékesítettek az Európai Unióban. Olaszországot, Belgiumot, Csehországot, Görögországot és Ciprust kivéve minden tagállamban bővült a piac, a legnagyobb mértékben Szlovákiában, ahol 37,6 százalékos növekedést regisztráltak. Ezt azonban nehéz összehasonlítani a 34,4 százalékos spanyol növekedéssel, mert amíg a déli országban 60 ezer autót adtak el, addig az októberben legnagyobbat ugró Szlovákiában pontosan tizedannyit.
   
Az ACEA adatai szerint Magyarországon októberben 5125 gépkocsit adtak el, 26,7 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. A január-októberi periódusban 46 173 új autót helyeztek forgalomba, ez 6,5 százalékos növekedés a múlt év hasonló időszakához képest. A Magyarországon is gyártó cégek közül az Audi forgalma stagnált tavaly októberhez képest, az Opel értékesítése 6,6 százalékkal, a Mercedesé 8,7 százalékkal, a Suzukié 14,2 százalékkal emelkedett.

Októberben a Mazda produkálta a legnagyobb emelkedést, valószínűleg az új 6-os bevezetése miatt 59 százalékkal emelkedtek a japánok eladásai. Folytatta a zuhanórepülést az Alfa Romeo, 33,9 százalékkal csökkentek a márka eladásai.