Csúcsváltozatával debütált a Jaguar kupéja

Világpremier brutális R kivitelben

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.11.20. 08.00

Minden idők legdinamikusabb utcai Jaguarjaként lépett színre a várva várt F-type Coupé. Az 550 lóerős V8-as 4,0 másodperc alatt gyorsítja százra az autót – de a két gyengébb kivitel sem sokkal harmatosabb.

Ekkora meglepetésre aligha számítottak a Los Angeles-i Autókiállítás előestéjére szervezett bemutató vendégei: a Jaguar nem csupán az F-type kupéváltozatát leplezte le, hanem a széria eddigi legerősebb, legfürgébb tagját is. 

A Jaguar F-type R coupé motorja ugyanaz a kompresszoros 5.0 V8, amely a testvérmodellek sportváltozatait, az XJR sportszedánt és az XKR-S kupét is hajtja, ám kisebb tömege miatt értelemszerűen fürgébb (ha 300 km/órás végsebességével nem is gyorsabb) azoknál. Az 550 lóerős, 680 Nm nyomatékú motor, amely változtatható hangtompítású kipufogókon keresztül küldi a légkörbe az égéstermékeket, mindössze 4,0 másodpercre van szüksége a százas tempó elérésére. 
Ennél mostanában egyetlen fürgébb közúti modellt épített a Jaguar, ám az XKR-S GT (3,9 mp) mindössze harminc példányban készül, szemben az F-type Coupéval, amely záros határidőn belül alighanem a márka legkeresettebb modellje lesz – ha nem is ebben a kivitelben. 
A kupé külső megjelenése nem kell, hogy bárkinek meglepetést okozzon, hiszen azt meglepő hűséggel vetítette előre a két éve színre lépett C-X16 tanulmányautó. Elnyújtott tetővonalával és különleges sziluettű hátsó szélvédőjével a kabrió modellnél is látványosabb, erőteljesebb kupé karosszériája több szempontból is forradalminak számít. Oldalfalát például egyetlen hatalmas alumíniumlemezből préselték, így frappánsan megoldva az illesztési hézagok kérdését. A karosszéria torziós merevsége (33 000 Nm/fok) minden eddigi Jaguar modellét meghaladja, ráadásul ez a panoráma üvegtetővel szerelt kivitelekre is vonatkozik! 
A Coupé egyéb műszaki elemei (a felfüggesztés, a fékek) nyilvánvalóan megegyeznek a kabrió kivitelével – nem úgy, mint a most elsőként leleplezett F-type R modellé, amely egyedi fejlesztésű rendszereket kapott. 
A vezetőtámogató rendszerek között megtalálható a második generációs, elektronikus aktív differenciálzár, amelyet a Jaguar történetében először alkalmazott, a kerekeket szelektíven fékező vezérlés egészít ki; a két berendezés egymást támogatva fordítja rá mindig a megfelelő ívre az autót. 
Az elöl-hátul feszesebb rugókkal szerelt futóművet áthangolt adaptív lengéscsillapítók, valamint a vezető által konfigurálható sport üzemmód teszi még élesebbé, a fékek opcióként karbon-kerámia egységekre cserélhetők, ami a fáradásmentes lassítás mellett 21 kilós tömegcsökkentést is eredményez. 
A belső térben nincsenek jelentős meglepetések, eltekintve talán a motoros mozgatású, kompozit fedél alatt lapuló csomagtartótól, amely 407 literes kapacitásával több mint megfelelő a közmondásos golftáskák szállítására. 
A sportülések oldalfala légpárnákkal fújható keményebbre, a kormány választhatóan készülhet egyenes aljú vagy hagyományos kivitelben. A beltéri felületek bőrborítása ebben a műfajban nem meglepő, ám az F-type Coupé szintetikus szarvasbőrrel gazdagítja a lehetőségeket: a műszerfaltól a kormánykerékig minden bevonható ezzel a versenyhangulatú, természetes (hatású) anyaggal. 
Bár teljesen a háttérbe szorultak, néhány szóban emlékezzünk meg a kínálat két gyengébbig tagjáról is: az F-type Coupe 340 lóerős V6-os motorjával 5,1 mp alatt gyorsul százra, végsebessége 260 km/óra, míg az F-type S Coupe ugyanebből a blokkból 380 lóerőt, 4,8 másodperces gyorsulást és 275 km/óra végsebességet hoz ki.
A piros mellett sötétszürke és fehér színben is rendelhető az F-type R Coupé: ezek is dögösek, itt meg is lesheted őket.

Kommentek

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

A modern autók rákfenéje, a méregdrága kettős tömegű lendkerék

Gajdán Miklós kollégánk a modern, turbós autókban már kopóalkatrészként számon tartott kettős tömegű lendkerék alkalmazásának okát járja körbe. Ezért van szükség erre a drága alkatrészre.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

Így spórol a gázolajjal a Škoda

Négy gázüzemű teherautót állított munkába a Škoda a Mladá Boleslav-i gyárában. Ily módon nemcsak a károsanyag-kibocsátás, de a gázolajra fordítandó összegek is csökkenhetnek.

F1: A jövő héten visszatérhet a sérült pilóta

Sajtóértesülések szerint az első barcelonai tesztet nyaksérülés miatt kihagyni kényszerülő Pascal Wehrlein a jövő héten már beülhet a Sauberbe.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.