Csúcsváltozatával debütált a Jaguar kupéja

Világpremier brutális R kivitelben

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.11.20. 08.00

Minden idők legdinamikusabb utcai Jaguarjaként lépett színre a várva várt F-type Coupé. Az 550 lóerős V8-as 4,0 másodperc alatt gyorsítja százra az autót – de a két gyengébb kivitel sem sokkal harmatosabb.

Ekkora meglepetésre aligha számítottak a Los Angeles-i Autókiállítás előestéjére szervezett bemutató vendégei: a Jaguar nem csupán az F-type kupéváltozatát leplezte le, hanem a széria eddigi legerősebb, legfürgébb tagját is. 

A Jaguar F-type R coupé motorja ugyanaz a kompresszoros 5.0 V8, amely a testvérmodellek sportváltozatait, az XJR sportszedánt és az XKR-S kupét is hajtja, ám kisebb tömege miatt értelemszerűen fürgébb (ha 300 km/órás végsebességével nem is gyorsabb) azoknál. Az 550 lóerős, 680 Nm nyomatékú motor, amely változtatható hangtompítású kipufogókon keresztül küldi a légkörbe az égéstermékeket, mindössze 4,0 másodpercre van szüksége a százas tempó elérésére. 
Ennél mostanában egyetlen fürgébb közúti modellt épített a Jaguar, ám az XKR-S GT (3,9 mp) mindössze harminc példányban készül, szemben az F-type Coupéval, amely záros határidőn belül alighanem a márka legkeresettebb modellje lesz – ha nem is ebben a kivitelben. 
A kupé külső megjelenése nem kell, hogy bárkinek meglepetést okozzon, hiszen azt meglepő hűséggel vetítette előre a két éve színre lépett C-X16 tanulmányautó. Elnyújtott tetővonalával és különleges sziluettű hátsó szélvédőjével a kabrió modellnél is látványosabb, erőteljesebb kupé karosszériája több szempontból is forradalminak számít. Oldalfalát például egyetlen hatalmas alumíniumlemezből préselték, így frappánsan megoldva az illesztési hézagok kérdését. A karosszéria torziós merevsége (33 000 Nm/fok) minden eddigi Jaguar modellét meghaladja, ráadásul ez a panoráma üvegtetővel szerelt kivitelekre is vonatkozik! 
A Coupé egyéb műszaki elemei (a felfüggesztés, a fékek) nyilvánvalóan megegyeznek a kabrió kivitelével – nem úgy, mint a most elsőként leleplezett F-type R modellé, amely egyedi fejlesztésű rendszereket kapott. 
A vezetőtámogató rendszerek között megtalálható a második generációs, elektronikus aktív differenciálzár, amelyet a Jaguar történetében először alkalmazott, a kerekeket szelektíven fékező vezérlés egészít ki; a két berendezés egymást támogatva fordítja rá mindig a megfelelő ívre az autót. 
Az elöl-hátul feszesebb rugókkal szerelt futóművet áthangolt adaptív lengéscsillapítók, valamint a vezető által konfigurálható sport üzemmód teszi még élesebbé, a fékek opcióként karbon-kerámia egységekre cserélhetők, ami a fáradásmentes lassítás mellett 21 kilós tömegcsökkentést is eredményez. 
A belső térben nincsenek jelentős meglepetések, eltekintve talán a motoros mozgatású, kompozit fedél alatt lapuló csomagtartótól, amely 407 literes kapacitásával több mint megfelelő a közmondásos golftáskák szállítására. 
A sportülések oldalfala légpárnákkal fújható keményebbre, a kormány választhatóan készülhet egyenes aljú vagy hagyományos kivitelben. A beltéri felületek bőrborítása ebben a műfajban nem meglepő, ám az F-type Coupé szintetikus szarvasbőrrel gazdagítja a lehetőségeket: a műszerfaltól a kormánykerékig minden bevonható ezzel a versenyhangulatú, természetes (hatású) anyaggal. 
Bár teljesen a háttérbe szorultak, néhány szóban emlékezzünk meg a kínálat két gyengébbig tagjáról is: az F-type Coupe 340 lóerős V6-os motorjával 5,1 mp alatt gyorsul százra, végsebessége 260 km/óra, míg az F-type S Coupe ugyanebből a blokkból 380 lóerőt, 4,8 másodperces gyorsulást és 275 km/óra végsebességet hoz ki.
A piros mellett sötétszürke és fehér színben is rendelhető az F-type R Coupé: ezek is dögösek, itt meg is lesheted őket.

Kommentek

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Elképesztő világcsúcsot futott a Honda

Mostantól a Honda Civic Type R tartja az elsőkerék-hajtású autók pályacsúcsát a Nürburgringen. Nem kevéssel verte meg az eddigi bajnokot.

1300 kilométert vezetett egyedül egy gyerek

Ezerháromszáz kilométert vezetett egyedül egy 12 éves fiú Ausztráliában, mielőtt a rendőrök vasárnap lekapcsolták volna, mivel az autó egyik lökhárítója leszakadt.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

F1: A Renault nem fog Alonsóért kapkodni

A Renault Forma-1-es főnöke nincs meggyőződve arról, hogy 2018-ra meg kellene szerezniük a McLaren-Hondától valószínűleg távozó Fernando Alonsót.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.