Röhögnek a börtönön a kilométeróra-csalók

Nem csökken a manipulált autók száma

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.11.19. 11.00

Egy elemzés szerint hiába jár érte börtönbüntetés, az órapörgetés gyakorlatának visszaszorulására egyelőre kevés jel utal.

Úgy tűnik, továbbra is virágzik a kilométeróra-tekerés hazánkban, sok a valótlan adatot mutató jármű. A Használtautó.hu évjárat szerint vizsgálta az oldalain meghirdetett járművek futásteljesítményeit. Az adatokból az tűnik ki, hogy az autók 3-4 éves koráig átlagosan évi 33 ezer kilométeres futásteljesítménnyel hirdetik a járműveket. Ezután azonban látványosan csökken a bevallott éves futásteljesítmény, az átlagos mértéke hamar 10 ezer kilométer alá csökken. Ha a negyedik év után évi 15 ezer kilométernyi átlagos futással számolunk, már a 13 éves autóknál (ez a hazai autópark átlagéletkora) is eléri a 26 százalékot az eltérés a becsült valós szint és a meghirdetett értékek között.

A portál szerint a hirdetők továbbra is a számok bűvkörében élnek, bár van egy fontos változás: néhány éve még a 100 ezer kilométeres szint számított fontos lélektani határnak, aki tudta, igyekezett ez alatt hirdetni az autóját. Most azonban, amikor a négy-ötéves autók kínálatában hiány van, és egyre nő az autók átlagéletkora, már a 150 és 200 ezer kilométer közötti sávban szereplő járműveket sem tartják eladhatatlannak. Az előbb említett választóvonal így egyre világosabban a 200 ezres értékre tolódik el.
 
Bár a büntető törvénykönyv júliusban hatályba lépett rendelkezése egy évig terjedő szabadságvesztéssel bünteti a “gépjármű kilométer-számláló műszer által jelzett érték meghamisítását”, az elmúlt négy-öt hónap során senkit nem kaptak el. A bizonyítás ugyanis igen nehéz, a tettenérésen kívül más lehetőség erre gyakorlatilag nincsen.
Már közel két éve működik az óraállások központi regisztrációja: a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának (KEKKH) adatbázisából 1250 forintos díj ellenében mindenki lekérdezheti a benne szereplő gépkocsik adatait. Bár mára már a műszaki vizsgák és az adás-vételek kapcsán az autók többsége szerepel a nyilvántartásban, egyelőre azonban csupán egyetlen adattal. Ezzel a vevő nem tud sokat kezdeni, ha nincsen korábbi érték, amihez mindezeket viszonyítani lehet.

Hogyan kerüljük el az átverést?

A kilométeróra-csalók háromszoros kárt okoznak a vevőnek. Egyrészt magasabb árat fizettetnek vele a reálisnál. Másrészt az autó rosszabb állapota miatt nagyobb szervizköltséggel is számolni kell. Harmadrészt a kilométerhez kötött alkatrészcserék elmaradása akár súlyos károsodáshoz, sőt, balesetekhez is vezethet. Az autó előéletének tisztázása tehát a vevő kiemelt érdeke. Amit ilyen esetben tehetünk:

1. Külföldről behozott autók előéletéről jó eséllyel a hazai márkaszervizekben tájékozódhatunk. Ezeket az autókat ugyanis jórészt hivatalos szervizben tartották karban. Az itt kapott eredményt sem tekinthetjük azonban tökéletesen biztosnak: a visszatekerés nem magyar nemzeti sport, Németországban például szintén elterjedt gyakorlat.

2. Ha a fenti módon nem jutunk biztos információhoz, ragaszkodjunk ahhoz, hogy az autót egy általunk választott szervizben vizsgálják át. Ennek költsége elhanyagolható az autó vételárához, és az így megúszott esetleges javítások költségéhez képest.

3. A szervizkönyv is árulkodó lehet: ha a bejegyzések, pecsétek azonos tintával, ugyanolyan aláírással kerülnek bele, célszerű gyanakodni. A kezelőszervek állapota, kopottsága kevésbé mérvadó, ezeket ugyanis könnyen lehet cserélni.

A Használtautó.hu szerint amíg a vásárlók irreálisan egyszerre szeretnének olcsó és keveset futott autóhoz jutni, addig a kilométeróra-manipulálás káros gyakorlata csak nehezen fog háttérbe szorulni. Jelentősen gyorsítaná az ellenőrizhető adatok mennyiségének növekedését, ha gyakrabban, bármilyen javítás, átvizsgálás vagy akár közúti ellenőrzés esetén is automatikusan rögzítenék a kilométer-állásokat a központi adatbázisban, erre azonban egyelőre nem látszik semmilyen szándék a szabályozói oldalról. Szintén a távoli jövő ködébe vész egyelőre annak az EU-s szándéknak a megvalósítása, amely minden gyártót arra kötelezne, hogy fekete dobozt építsenek minden járműbe.
 
Ha valóban hatékony visszatartó erőt jelentene is az új szabályozás, a már manipulált órával rendelkező autók akkor is csak hosszú évek során, folyamatosan kerülnének ki a rendszerből. Ha egy autónak, mondjuk, 200 ezerről egyszer 120-ra tekerték vissza a mutatóját, ez a 80 ezres eltérés a futásteljesítményében már mindaddig megmarad, ameddig forgalomban lesz.

Kommentek

  • husky

    Iránban egy “ittas” vezetőnek (kb. 2 sört ihatott, iszlám ország lévén 35 kilométert kellett gyalogolnia a sivatagos részen, rendőrautó kíséretében. Ezt kapta nem elzárást. Talán a csalókat is el kellene sétáltanit Hamburgig, majd nem babrálná az órát! Csoportosan, összeláncolva!
    Az ausztrál road-trainek 4-4,5 év alatt lefutnak 1-1,2 millió kilométert! Ez a normál üzem arrafelé.

  • Fabatka

    amíg vannak olyan órák amik vissza álna maguktól nullára semmmi értelme ennek a szabálynak.
    Nemrégen egy autónak az óraáálását kérték tőlem, és mikor mondtam, hogy 4500 akkor azt a választ kaptam, hogy a valós km nek megfelelő állást mondjam be.
    Ha új korától ismertem volna, talán be is tudtam volna mondani !!!!!!!
    De tessék utána nézni : Ford Eskort az óra sosem mutat 100000 Km állást !!!!!!!!

  • Jeas

    Hogyne röhögnének, egy óvadék ellenében tuti szabadulhatnak, az meg egy kisebb zsebbe nyúlás lesz max…
    Mivel második autóként olcsóbb kocsikat nézek, sajnos a 10 éves kocsiknál is csak azt látom, hogy kevesebb mint 200.000 km-ert futottak, az ötéves kocsimba, amit napi szinte használok(összesen napi 15km-ert) tettem 150.000km-ert…

  • imi001

    Jeas – Ügyes vagy csak számolni nem tudsz napi 15 km el 5 év alatt maximum 27375 km megy bele és akkor minden nap használtad Hol van az a 150000 től

  • nobu

    Jeasnak üzenem hogy amit Írt az egy nagy sületlenség, elsőben tanítják a számolást, de gondolom te a másodikban kezdted az iskolát.

  • Pokol

    Az én kocsimba 60000 km tekertek vissza.Szóvá tettem,azt mondták,hogy a franciák tekerték vissza nem ők ,ha vissza van tekerve.Be bizonyítani nem tudom,hogy ők tették. A szerviz könyvbe 65 ezer km az utolsó szerviz.A szervizbe lett lekérve az utolsó km ami 142 ezer km volt.40000Ft vissza követeltem az árból.

  • HERCULES

    Nekem annyi hozzáfűzni valóm lenne a dologhoz, hogy:

    1; – Egy autó állapotát nem kimondottan a kilométer óra állása fogja meghatározni (pl. egy autót ki lehet nyírni 20 ezer kilométer alatt is, csupán a gazdáján mullik.. és láttam olyan autót, ami 360 ezer km-es futás után sem ette az olajat és a motorja még eredeti, gyári állapotú volt), erre nem sokat adok.

    2; – Miért nem tudnak a gyártók egy olyan (fekete doboz szerűséget) komputert beszerelni, amiből csak adatot lehet kinyerni, de manipulálni nem (minden féle szarral tele raknak manapság egy autót, akkor ez miért nem oldható meg?), pusztán adattároló szerűséggel, ami biztosan tudná garantálni a tényleges km-futást?

    3; -“bizonyítani nehéz a km manipulálást..” Hát szerintem pedig egy pofon egyszerű módszerrel le lehetne buktatni az elkövetőt, aki legtöbb esetben nem is az eladó, hanem valamelyik szakszervíz..!
    Egyszerűen el kell vinni ahhoz egy csali autót aki a gyanú szerint ilyesmivel foglalkozik és meg kell kérni (hangfelvételt is készíteni kell az esetről), hogy “csináljon egy eladható autót a fostalicskából”!
    Amint átvettük az autót (előtte azért dokumentálni kell az előző óraállást), jöhet a karperec..! Ha nem 1 évet, hanem mondjuk 5-öt kapnának érte, akkor ilyen módon lenne visszatartó ereje, de az a baj, hogy ott is (mint minden maffia szerű bűncselekménysorozatnál)vannak megvehető, zsarolható emberek. A hatóságok azért nem kaptak el eddig senkit, mert nem is akartak elkapni senkit! Inkább kényelmesen elüldögélnek egy trafipaxos autóban, mint ilyesmivel foglalkozzanak. sajnos, igaz ez most már, más, nyugati országra nézve is!

  • TicTac

    Vajon miért olyan k…. nehéz bevezetni azt mint pl.svédországban,h minden vizsgán rögzitik a km.óra állást? Csak egy sorral lenne több a papiron.

  • Zulu07

    Drága TicTac
    Évek óta regisztrálják a km óra állást műszakikor és ha az út mellett megállít a “kpm” akkor is. Sőt! Le is fényképezik így az elírás kizárva! Eredet vizsga kor is!
    Gondoljatok bele! Van aki az új autójával megy évente 100eKm-t évente 1x vissza tekeri 10.000-re beviszi kötelező szervizre, a többi szervizt pedig megcsináltatja maszekba. 4 év után van az autóba márkaszervizbe hitelesített 40eKm. Valójában 400eKm. Egy autópályán használt autóban szinte alig kopik meg valami. Ültem már 500eKm-t futott autóban amit el akartak adni de úgy nézett ki mint amibe 150eKm-se lenne, és 2x totálkáros volt. Ezt mondjuk egy festékvastagság mérő megmondja. A vevők nem akarták elhinni, hogy valós az 500eKm és a 2x totálkár.

  • wectoor

    Kedves Amatőr statisztikus-elemzők-cikkírók !
    Elárulok egy nagy titkot: Azért van a 3-4 éves autókban relatíve sokkal több km, mert évek óta (a válság óta) az eladott új autók kb 70%-át cégek veszik, akik sokat mennek. Miután eladják, jellemzően magánszemélyhez kerülnek, és utána már átlagosan jóval kevesebbet mennek. Innen a nagy különbség. Persze nem mondom, hogy megszünt az óra pörgetés, de igenis drasztikus mértékben visszaszorult. (kivétel a kintről frissen hozott autók)

  • Nyesamu

    Én még életemben nem vettem úgy autót hogy a km számlálót néztem.
    Mi lenne velem ha úgy választanék nőt, hogy az anyját nézegetem?

    Lehet jobban járnék?

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

A modern autók rákfenéje, a méregdrága kettős tömegű lendkerék

Gajdán Miklós kollégánk a modern, turbós autókban már kopóalkatrészként számon tartott kettős tömegű lendkerék alkalmazásának okát járja körbe. Ezért van szükség erre a drága alkatrészre.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

F1: Trumphoz hasonlították a McLarent, kiakadt a net

Az egyik Forma-1-gyel foglalkozó Twitter-csatornán Donald Trump amerikai elnökhöz hasonlították a McLarent.

Így spórol a gázolajjal a Škoda

Négy gázüzemű teherautót állított munkába a Škoda a Mladá Boleslav-i gyárában. Ily módon nemcsak a károsanyag-kibocsátás, de a gázolajra fordítandó összegek is csökkenhetnek.

F1: A jövő héten visszatérhet a sérült pilóta

Sajtóértesülések szerint az első barcelonai tesztet nyaksérülés miatt kihagyni kényszerülő Pascal Wehrlein a jövő héten már beülhet a Sauberbe.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.