Új téli gumink kiválasztásakor a műhelyek szakembereinek tanácsaira (pl. javíthatóság), saját tapasztalatainkra és legfőképpen a független gumitesztek eredményire érdemes koncentrálnunk. A német Motor-Talk fórumozói egy helyre összegyűjtötték számos gumiteszt eredményét, amelyeket mi is közlünk. A vizsgálatok az idei szezon előtt is azt igazolták, hogy a drága gumik igazán jók, a legolcsóbbak pedig elhasalnak valamin, többnyire a nedves tapadáson.

Ám az eredményeket böngészve lehet kedvező áron is jól teljesítő téli abroncsot találni. Ezekkel a termékekkel a használt abroncsok nem állják a versenyt. Mert annyira azért mégsem olcsók, amennyire bizonytalan az élettartamuk. Nem beszélve arról, hogy zsákbamacskát venni abból az alkatrészből, amin az életünk múlik, nem túl bölcs dolog.

Méret: 225/50 R17. Készítő: Autó Magazin
Első
Continental WinterContact TS 850
UtolsóToyo Snowprox S 953

Nemrég közöltük az Autó Magazin gumitesztjét a 225/50 R17 méretkategóriáról. A mérési eredmények és a szubjektív értékelés alapján a Pirelli Sottozerója éppúgy a különösen ajánlott abroncsok közé tartozik, mint a Continental tesztgyőztes WinterContactja.

Megérdemli még ezt a besorolást, azaz lényegében az ötös osztályzatot a Dunlop Winter Sport és a Nokian WR D3, míg a Goodyear UltraGrip 8-asa, a Michelin Alpin A4-ese és a Fulda Kristall Control HP-je egyaránt jó, azaz ajánlott minősítést kapott. Egyedül a Toyo nem ütötte meg az elvárt szintet. Vízen gyengén fékezett vele a 330d, havon hol alul-, hol túlkormányzottan viselkedett vele a BMW – ráadásul kiszámíthatatlanul.

Méret: 185/60 R15T ill. 225/45 R17H. Készítő: ADAC
Első
Continental WinterContact TS 850 / Continental WinterContact TS 850
UtolsóMarangoni 4 Winter E+ / Sailun Ice Blazer WSL-2

Két méretben összesen 32 abroncsot hasonlított össze az ADAC, a legnagyobb német autóklub. A kisebb autókra való 185/60 R15-ös gumikat T sebességindexszel (max. 190 km/ó), a 225/45 R17-est H-indexszel (210 km/ó). Utóbbi széria a középkategóriás autók és a nagyobb illetve jobban felszerelt egyterűek gyakori gumimérete.

A tesztelők it is a száraz és nedves úton valamint hóban mutatott tulajdonságokat, valamint a zajszintet, a kopást, a fogyasztást értékelték és a gumikat nagy sebességű tesztnek is alávetették. Megnyugtató, hogy összesen 11 téli abroncs kapott jó minősítést, 16 volt megfelelő, ám négy portéka elégtelennel zárta a vizsgálatokat.

Kiugróan sikeres volt az idei teszteken a Continental WinterContact TS850

A győztes mindkét méretben a Continental WinterContact TS 850, ami nem meglepő. A cég a TS 850 elődeivel is igen jól szerepelt az autós lapok és az autóklubok abroncstesztjein. Vizes felületen észlelt hibáik miatt az ADAC szakemberei nem javasolják az Interstate Winter IWT-2, a Kormoran Snowpro b2, a Marangoni 4 Winter E+és a Sailun Ice Blazer WSL-2 abroncsok megvásárlását.

Mivel sokan járnak 165/70 R14 (pl. Splash és Swift III) vagy 205/55 R16-os abroncson (pl. H Astra), az ADAC tavalyi téli gumiabroncstesztjeinek eredményeit is megtaláljátok a galériában. Ugyanitt teszteredmények 2011-ből a talán leggyakoribb 195/65 R15 mértben illetve 175/65 R14 abroncsokra.

Méret: 185/60 R15. Készítő: ACE és GTÜ
Első
Continental WinterContact TS 850
UtolsóFulda Montero 3

Az ACE (Auto Club Europa) és a német GTÜ (Gesellschaft für technische Überwachung ? műszaki felügyeleti társaság) hasonló méretet választott, mint az ADAC.

Ők kilenc márkát hasonlítottak össze és az eredmény sem tér el: a Conti WinterContact TS850 győz, ár/érték arányban sokat nyújt a Firestone Winterhawk 3. Fontos tudni, hogy itt a kvázi utolsó helyezett, 9-ik helyen zéró Fulda Montero 3 is feltétesen ajánlott minősítést kapott.

Méret: 195/65 R15. Készítő: AutoBild ill. Auto Zeitung
Első
Michelin Alpin A4 / Continental WinterContact TS 850
UtolsóN. a. / Falken Eurowinter HS 449

Ebben a méretosztályban két német szaklap is tesztelte az abroncsokat az idei téli szezonra. A 195/65 R15 nagyon fontos kategória. Ekkora keréken futnak tömegével a kompakt és a régebbi középkategóriás autók. Elterjedtsége miatt ebben a méretben jutányosan megvehetők a téli gumik.

A két teszt eredményei egy irányba mutatnak, de az első helyezettek nem azonosak. Az AutoBild győztese a Michelin Alpin A4, második a Pirelli SnowControl3 W210. Az Auto Zeitungnál a Michelin téli abroncsa harmadik lett a ContiWinterContact TS850 és a Nokian WR D3 mögött. Más vizsgálatokhoz hasonlóan ezeknél a szaklapoknál is jó eredményt ért el az egy gumigyártó konszernhez tartozó Dunlop SP Winter Sport 4D valamint a Goodyear UltraGrip 8.

A 17-es téli abroncs futófelületén nagyjából 4000 lamella található. Ha a lamellákat egymás mellé fektetnénk, és felszoroznánk az abroncsok számával, az eredmény összesen 320 méternyi járulékos tapadófelület volna


Télire sem kell keskenyebb!

Saját magunknak a nyárival azonos méretű téli gumit vennénk. A technika fejlődésével már nem kell keskenyebb futófelület a jó kapaszkodáshoz havon és a szélesebb abroncs fékezéskor illetve kanyarban is előnyben van a kisebbel szemben.

Bár a tesztek súlyozásában ez érvényesül, magyarországi viszonyok közé érdemes a nedves-latyakos úton mutatott teljesítményt alapul venni a választáshoz, nem pedig az összefüggő hótakarón elért eredményt!

Ha más méret érdekel

Összegyűjtöttük több korábbi gumiteszt eredményét is. A képgalériában található táblázatok az alábbi méretben segítenek választani:

165/70 R14 (kisautók, pl. Swift)

175/65 R14 (kompakt autók, pl. Golf V)

205/55 R16 (egyterűek, kompakt és középkategóriás autók, pl. Zafira B és Mondeo II)

Sokkal jobb gumi, 27 forintért

A tesztekből egyértelmű, hogy a minőségnek ára van, ám ez az ár havi bontásban csekély többletkiadás. Ha egy közepes szettet vehetünk 55 ezer forintért és egy igazán jót 75 ezerért, akkor a drágábbikat érdemes választani. Összesen ötszezonnyi és évente öthavi használattal kalkulálva a téli időszakban havonta 800 forinttal fizetünk többet a kiváló téli abroncsért. Napi 27 forintnál egészen biztosan többet ér a biztonságunk és az a plusz, ami az átlagos és az igazán jó gumik között van.