Olcsót vagy drágát: milyen téli gumit vegyek?

2013-as gumitesztek összefoglalása

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.11.18. 15.05

Idén sem hoztak meglepetést a téli gumi-tesztek: a neves márkák portékája nem olcsó, de dobogós. Akadnak azonban közepes árfekvésben is igen jó gumik.

Új téli gumink kiválasztásakor a műhelyek szakembereinek tanácsaira (pl. javíthatóság), saját tapasztalatainkra és legfőképpen a független gumitesztek eredményire érdemes koncentrálnunk. A német Motor-Talk fórumozói egy helyre összegyűjtötték számos gumiteszt eredményét, amelyeket mi is közlünk. A vizsgálatok az idei szezon előtt is azt igazolták, hogy a drága gumik igazán jók, a legolcsóbbak pedig elhasalnak valamin, többnyire a nedves tapadáson.

Ám az eredményeket böngészve lehet kedvező áron is jól teljesítő téli abroncsot találni. Ezekkel a termékekkel a használt abroncsok nem állják a versenyt. Mert annyira azért mégsem olcsók, amennyire bizonytalan az élettartamuk. Nem beszélve arról, hogy zsákbamacskát venni abból az alkatrészből, amin az életünk múlik, nem túl bölcs dolog.

Méret: 225/50 R17. Készítő: Autó Magazin
Első
Continental WinterContact TS 850
Utolsó Toyo Snowprox S 953

Nemrég közöltük az Autó Magazin gumitesztjét a 225/50 R17 méretkategóriáról. A mérési eredmények és a szubjektív értékelés alapján a Pirelli Sottozerója éppúgy a különösen ajánlott abroncsok közé tartozik, mint a Continental tesztgyőztes WinterContactja.

Megérdemli még ezt a besorolást, azaz lényegében az ötös osztályzatot a Dunlop Winter Sport és a Nokian WR D3, míg a Goodyear UltraGrip 8-asa, a Michelin Alpin A4-ese és a Fulda Kristall Control HP-je egyaránt jó, azaz ajánlott minősítést kapott. Egyedül a Toyo nem ütötte meg az elvárt szintet. Vízen gyengén fékezett vele a 330d, havon hol alul-, hol túlkormányzottan viselkedett vele a BMW – ráadásul kiszámíthatatlanul.

Méret: 185/60 R15T ill. 225/45 R17H. Készítő: ADAC
Első
Continental WinterContact TS 850 / Continental WinterContact TS 850
Utolsó Marangoni 4 Winter E+ / Sailun Ice Blazer WSL-2

Két méretben összesen 32 abroncsot hasonlított össze az ADAC, a legnagyobb német autóklub. A kisebb autókra való 185/60 R15-ös gumikat T sebességindexszel (max. 190 km/ó), a 225/45 R17-est H-indexszel (210 km/ó). Utóbbi széria a középkategóriás autók és a nagyobb illetve jobban felszerelt egyterűek gyakori gumimérete.

A tesztelők it is a száraz és nedves úton valamint hóban mutatott tulajdonságokat, valamint a zajszintet, a kopást, a fogyasztást értékelték és a gumikat nagy sebességű tesztnek is alávetették. Megnyugtató, hogy összesen 11 téli abroncs kapott jó minősítést, 16 volt megfelelő, ám négy portéka elégtelennel zárta a vizsgálatokat.

Kiugróan sikeres volt az idei teszteken a Continental WinterContact TS850

A győztes mindkét méretben a Continental WinterContact TS 850, ami nem meglepő. A cég a TS 850 elődeivel is igen jól szerepelt az autós lapok és az autóklubok abroncstesztjein. Vizes felületen észlelt hibáik miatt az ADAC szakemberei nem javasolják az Interstate Winter IWT-2, a Kormoran Snowpro b2, a Marangoni 4 Winter E+és a Sailun Ice Blazer WSL-2 abroncsok megvásárlását.

Mivel sokan járnak 165/70 R14 (pl. Splash és Swift III) vagy 205/55 R16-os abroncson (pl. H Astra), az ADAC tavalyi téli gumiabroncstesztjeinek eredményeit is megtaláljátok a galériában. Ugyanitt teszteredmények 2011-ből a talán leggyakoribb 195/65 R15 mértben illetve 175/65 R14 abroncsokra.

Méret: 185/60 R15. Készítő: ACE és GTÜ
Első
Continental WinterContact TS 850
Utolsó Fulda Montero 3

Az ACE (Auto Club Europa) és a német GTÜ (Gesellschaft für technische Überwachung ? műszaki felügyeleti társaság) hasonló méretet választott, mint az ADAC.

Ők kilenc márkát hasonlítottak össze és az eredmény sem tér el: a Conti WinterContact TS850 győz, ár/érték arányban sokat nyújt a Firestone Winterhawk 3. Fontos tudni, hogy itt a kvázi utolsó helyezett, 9-ik helyen zéró Fulda Montero 3 is feltétesen ajánlott minősítést kapott.

Méret: 195/65 R15. Készítő: AutoBild ill. Auto Zeitung
Első
Michelin Alpin A4 / Continental WinterContact TS 850
Utolsó N. a. / Falken Eurowinter HS 449

Ebben a méretosztályban két német szaklap is tesztelte az abroncsokat az idei téli szezonra. A 195/65 R15 nagyon fontos kategória. Ekkora keréken futnak tömegével a kompakt és a régebbi középkategóriás autók. Elterjedtsége miatt ebben a méretben jutányosan megvehetők a téli gumik.

A két teszt eredményei egy irányba mutatnak, de az első helyezettek nem azonosak. Az AutoBild győztese a Michelin Alpin A4, második a Pirelli SnowControl3 W210. Az Auto Zeitungnál a Michelin téli abroncsa harmadik lett a ContiWinterContact TS850 és a Nokian WR D3 mögött. Más vizsgálatokhoz hasonlóan ezeknél a szaklapoknál is jó eredményt ért el az egy gumigyártó konszernhez tartozó Dunlop SP Winter Sport 4D valamint a Goodyear UltraGrip 8.

A 17-es téli abroncs futófelületén nagyjából 4000 lamella található. Ha a lamellákat egymás mellé fektetnénk, és felszoroznánk az abroncsok számával, az eredmény összesen 320 méternyi járulékos tapadófelület volna


Télire sem kell keskenyebb!

Saját magunknak a nyárival azonos méretű téli gumit vennénk. A technika fejlődésével már nem kell keskenyebb futófelület a jó kapaszkodáshoz havon és a szélesebb abroncs fékezéskor illetve kanyarban is előnyben van a kisebbel szemben.

Bár a tesztek súlyozásában ez érvényesül, magyarországi viszonyok közé érdemes a nedves-latyakos úton mutatott teljesítményt alapul venni a választáshoz, nem pedig az összefüggő hótakarón elért eredményt!

Ha más méret érdekel

Összegyűjtöttük több korábbi gumiteszt eredményét is. A képgalériában található táblázatok az alábbi méretben segítenek választani:

165/70 R14 (kisautók, pl. Swift)

175/65 R14 (kompakt autók, pl. Golf V)

205/55 R16 (egyterűek, kompakt és középkategóriás autók, pl. Zafira B és Mondeo II)

Sokkal jobb gumi, 27 forintért

A tesztekből egyértelmű, hogy a minőségnek ára van, ám ez az ár havi bontásban csekély többletkiadás. Ha egy közepes szettet vehetünk 55 ezer forintért és egy igazán jót 75 ezerért, akkor a drágábbikat érdemes választani. Összesen ötszezonnyi és évente öthavi használattal kalkulálva a téli időszakban havonta 800 forinttal fizetünk többet a kiváló téli abroncsért. Napi 27 forintnál egészen biztosan többet ér a biztonságunk és az a plusz, ami az átlagos és az igazán jó gumik között van.

Kommentek

  • Specialized78

    Érdemes lenne azon is elmorfondírozni,hogy hiába “prémium” egy abroncs,ha a sofőrje nem tud vezetni.Én régebben egy használt Matador MP56-os szettel is biztonságosan tudtam közlekedni.Más meg a Michelin-ekkel is fejre áll.Tehát fölösleges azt szajkózni,hogy havi 800Ft plusz nem sok…Van,akinek igenis sok.A magyar utakra szerintem tökéletes lehet egy átlagos sofőrnek egy középkategóriás gumi.Persze,akinek van pénze és megengedheti,az vegyen prémiumot.De megtévesztőnek tartom,hogy mindenből a legjobbat vegyen a vevő.Élelmiszerből,abroncsból,ruhából,stb stb stb.Ahhoz,hogy az ember minden szempontból a legjobbat vegye meg mindenből,ahhoz kemény milliomosnak kellene lenni.

  • The Good Boy

    én úgy vásárolok gumit (idén a nyárinál is így tettem), hogy kinyitom a pénztárcámat, megnézem mennyi pénz van benne. Utána a neten rákeresek 1-2 online gumiáruháznak a kínálatában a rászánt pénz +10.000.- Ft-os keretbe mi fér bele. Ha ez megvan, akkor előveszem az azévi teszteket, majd kiválogatom a tesztben is a rászánt összegbe beférő gumik között az ajánlott/különösen ajánlott kategóriában lévőket. Ezután megnézem a gumik besorolását (mint a mosógépeken), és ezek alapján kiválasztott típust veszem meg. nyáron így sikerült egy idehaza is gyártott, B/B besorolású világmárkát venni olcsóbban, mint sok másodvonalbeli és no name E,F és G besorolású, futottak még kategóriájú helyett.

    És még egy észrevétel: Ősszel, amikor megjelentek a hipermarketek poncain a téli gumik, kivétel nélkül a madárnevű K…án márkájúból volt mindenhol akciós. Abból a típusból, amelyik valamelyik szervezet idei tesztjén, nemcsak hogy nem ajánlott kategóriát ért el, hanem megpróbálták ezt a típust az adott országban életveszélyes termék címén betiltani… Idehaza meg vette aki tudta olcsóért. Persze biztos jobb mint egy agyonfutott nyári, de tudat alatt egy új téli gumival biztos, hogy bátrabban fog hajtani a sofőr, mintha a lefutott nyárival krúzolna.

  • Xebulon

    Mivel átlagos, kicsit öreguras tempóban vezetek én a legjobb fogyasztású abroncsot vettem meg adott méretben, de mert fontos a tapadás ebből is legjobbat – így maradt a legdrágább. Kis fejszámolás, hacsak 1%-ot nyerek a fogyasztáson, az az abroncs élettartamában (40.000km) az üzemanyag költség összesen 1,2MFt (30Ft/km átlaggal számolva). Ha ebből 1%-ot megtakarít az abroncs, akkor nyertem 12.000Ft-ot. No ez a legolcsóbb még vállalható és egy nevesebb gumi közötti ár. Ezért megvettem a drágább abroncsot (persze a legolcsóbb helyről). Ha mégis több lenne a fogyasztás megtakarítás mint 1% (titkon 3-5%-ot remélek), akkor az tiszta haszon.

  • v_Petya25

    Én nem rég vettem akcióban Goodyear UG8 télit hozzá gyári felnit és szereléssel együtt 20e-ből kijött darabja. Eszembe se jutott Kormorant és társait venni kicsit olcsóbban. 205-ös nyári helyett 195-ös télit raktam fel és kicsit még a fogyasztás is csökkent.

Új gumikat kaptak a koraszülöttmentők

Hét mentőautóra szerelték fel azokat a nyári gumikat, amelyeket az Abroncs Kereskedőház adományozott a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány számára.

Ismét csökken az üzemanyagok ára

A szerdai árcsökkentés után pénteken folytatódik az áresés a hazai benzinkutakon.

Soha nem látott új rendszer jöhet az autókba

A Continental egy olyan rendszer kifejlesztésén dolgozik, amely felismeri a különböző útviszonyokat.

16 ezer kilométeres túrára indul a Nissan Leaf

Egy e-mobilitási szervezet benevezett egy Nissan Leafet a barátságos, de kíméletlen Mongol-ralira. 16 ezer kilométert kell megtennie a villanyautónak.

F1: Te jó ég, hát ezért olyan rossz a Honda-motor!

Így már minden világos, de ezzel a mindent megmagyarázó rajzzal hamarabb is elő lehetett volna állni!

Eszement adóra kényszerítenék a Forma-1-et

Az indiai legfelső bíróság úgy döntött, hogy a Forma-1-nek adót kell fizetnie a 2011-2013-ig rendezett három helyi futam után.

Vettel: A Ferrari tavaly alapozta meg az idei sikert

Sebastian Vettel szerint a Ferrari számára győzelem nélkül véget ért 2016-os idény alapozta meg az idei feltámadást.

Ez most a legjobb Suzuki!

Jó vezetni, alig eszik, igényes és komfortos belül, szép kívül. Ez most a legjobb Suzuki – pontosabban ez lehet, ha az ára is van olyan jó, mint a kocsi maga. De vajon van-e?

Vajon hány garázsban pihen még ilyen makulátlan veterán, mint ez a Volga?

A Volga M21-esből komoly mennyiséget, 639 000 darabot gyártottak, így nem meglepő, hogy a kitartó kutatók még mindig találnak egy-egy megkímélt példányt.

Zsír új BMW E30 M3-ast valaki?

Egészen hihetetlen, ahogy időről-időre előbukkannak olyan autók, amik évtizedeket töltöttek egy garázsban, miután megvásárolták őket.

F1: Brazília elvesztésével riogat Ecclestone

A Brazil Nagydíj szerződéshosszabbítási tárgyalásainak lebonyolításával megbízott Bernie Ecclestone nem túl bizakodó az interlagosi futam jövőjét illetően.

F1: Szocsitól mamuszban versenyez Vettel

Az Orosz Nagydíjtól Sebastian Vettel cipő helyett versenymamuszban ül a Ferrariba.

F1: Már jövőre jöhet a New Jersey-i futam?

Felpörögtek az események az USA-ban, három helyszínen is folyik a Forma-1-es futam előkészítése.

Egészen félelmetes, ahogy elalszik a volán mögött a kamionos

Végig azt várod majd, hogy melyik autós lesz a szerencsétlen áldozata az elbóbiskoló kamionosnak.

F1: Alonso jutalékot kér Buttontól

Fernando Alonso nyugodtan készül az Indy 500-ra, biztos benne, hogy a McLaren nélküle is meglesz Monacóban. Bár pontszerzési esélye lenne Monte-Carlo utcáin, Indianapolist nagyobb lehetőségnek látja.

Már rendelhető az Audi családi villanyautója

Habár a szériaverziót még be sem mutatták, az érdeklődők máris megrendelhetik az Audi hamarosan piacra lépő elektromos gépkocsiját.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.