Olcsót vagy drágát: milyen téli gumit vegyek?

2013-as gumitesztek összefoglalása

Szerző: Szörényi András levél küldés 
Dátum: 2013.11.18. 15.05

Idén sem hoztak meglepetést a téli gumi-tesztek: a neves márkák portékája nem olcsó, de dobogós. Akadnak azonban közepes árfekvésben is igen jó gumik.

Új téli gumink kiválasztásakor a műhelyek szakembereinek tanácsaira (pl. javíthatóság), saját tapasztalatainkra és legfőképpen a független gumitesztek eredményire érdemes koncentrálnunk. A német Motor-Talk fórumozói egy helyre összegyűjtötték számos gumiteszt eredményét, amelyeket mi is közlünk. A vizsgálatok az idei szezon előtt is azt igazolták, hogy a drága gumik igazán jók, a legolcsóbbak pedig elhasalnak valamin, többnyire a nedves tapadáson.

Ám az eredményeket böngészve lehet kedvező áron is jól teljesítő téli abroncsot találni. Ezekkel a termékekkel a használt abroncsok nem állják a versenyt. Mert annyira azért mégsem olcsók, amennyire bizonytalan az élettartamuk. Nem beszélve arról, hogy zsákbamacskát venni abból az alkatrészből, amin az életünk múlik, nem túl bölcs dolog.

Méret: 225/50 R17. Készítő: Autó Magazin
Első
Continental WinterContact TS 850
Utolsó Toyo Snowprox S 953

Nemrég közöltük az Autó Magazin gumitesztjét a 225/50 R17 méretkategóriáról. A mérési eredmények és a szubjektív értékelés alapján a Pirelli Sottozerója éppúgy a különösen ajánlott abroncsok közé tartozik, mint a Continental tesztgyőztes WinterContactja.

Megérdemli még ezt a besorolást, azaz lényegében az ötös osztályzatot a Dunlop Winter Sport és a Nokian WR D3, míg a Goodyear UltraGrip 8-asa, a Michelin Alpin A4-ese és a Fulda Kristall Control HP-je egyaránt jó, azaz ajánlott minősítést kapott. Egyedül a Toyo nem ütötte meg az elvárt szintet. Vízen gyengén fékezett vele a 330d, havon hol alul-, hol túlkormányzottan viselkedett vele a BMW – ráadásul kiszámíthatatlanul.

Méret: 185/60 R15T ill. 225/45 R17H. Készítő: ADAC
Első
Continental WinterContact TS 850 / Continental WinterContact TS 850
Utolsó Marangoni 4 Winter E+ / Sailun Ice Blazer WSL-2

Két méretben összesen 32 abroncsot hasonlított össze az ADAC, a legnagyobb német autóklub. A kisebb autókra való 185/60 R15-ös gumikat T sebességindexszel (max. 190 km/ó), a 225/45 R17-est H-indexszel (210 km/ó). Utóbbi széria a középkategóriás autók és a nagyobb illetve jobban felszerelt egyterűek gyakori gumimérete.

A tesztelők it is a száraz és nedves úton valamint hóban mutatott tulajdonságokat, valamint a zajszintet, a kopást, a fogyasztást értékelték és a gumikat nagy sebességű tesztnek is alávetették. Megnyugtató, hogy összesen 11 téli abroncs kapott jó minősítést, 16 volt megfelelő, ám négy portéka elégtelennel zárta a vizsgálatokat.

Kiugróan sikeres volt az idei teszteken a Continental WinterContact TS850

A győztes mindkét méretben a Continental WinterContact TS 850, ami nem meglepő. A cég a TS 850 elődeivel is igen jól szerepelt az autós lapok és az autóklubok abroncstesztjein. Vizes felületen észlelt hibáik miatt az ADAC szakemberei nem javasolják az Interstate Winter IWT-2, a Kormoran Snowpro b2, a Marangoni 4 Winter E+és a Sailun Ice Blazer WSL-2 abroncsok megvásárlását.

Mivel sokan járnak 165/70 R14 (pl. Splash és Swift III) vagy 205/55 R16-os abroncson (pl. H Astra), az ADAC tavalyi téli gumiabroncstesztjeinek eredményeit is megtaláljátok a galériában. Ugyanitt teszteredmények 2011-ből a talán leggyakoribb 195/65 R15 mértben illetve 175/65 R14 abroncsokra.

Méret: 185/60 R15. Készítő: ACE és GTÜ
Első
Continental WinterContact TS 850
Utolsó Fulda Montero 3

Az ACE (Auto Club Europa) és a német GTÜ (Gesellschaft für technische Überwachung ? műszaki felügyeleti társaság) hasonló méretet választott, mint az ADAC.

Ők kilenc márkát hasonlítottak össze és az eredmény sem tér el: a Conti WinterContact TS850 győz, ár/érték arányban sokat nyújt a Firestone Winterhawk 3. Fontos tudni, hogy itt a kvázi utolsó helyezett, 9-ik helyen zéró Fulda Montero 3 is feltétesen ajánlott minősítést kapott.

Méret: 195/65 R15. Készítő: AutoBild ill. Auto Zeitung
Első
Michelin Alpin A4 / Continental WinterContact TS 850
Utolsó N. a. / Falken Eurowinter HS 449

Ebben a méretosztályban két német szaklap is tesztelte az abroncsokat az idei téli szezonra. A 195/65 R15 nagyon fontos kategória. Ekkora keréken futnak tömegével a kompakt és a régebbi középkategóriás autók. Elterjedtsége miatt ebben a méretben jutányosan megvehetők a téli gumik.

A két teszt eredményei egy irányba mutatnak, de az első helyezettek nem azonosak. Az AutoBild győztese a Michelin Alpin A4, második a Pirelli SnowControl3 W210. Az Auto Zeitungnál a Michelin téli abroncsa harmadik lett a ContiWinterContact TS850 és a Nokian WR D3 mögött. Más vizsgálatokhoz hasonlóan ezeknél a szaklapoknál is jó eredményt ért el az egy gumigyártó konszernhez tartozó Dunlop SP Winter Sport 4D valamint a Goodyear UltraGrip 8.

A 17-es téli abroncs futófelületén nagyjából 4000 lamella található. Ha a lamellákat egymás mellé fektetnénk, és felszoroznánk az abroncsok számával, az eredmény összesen 320 méternyi járulékos tapadófelület volna


Télire sem kell keskenyebb!

Saját magunknak a nyárival azonos méretű téli gumit vennénk. A technika fejlődésével már nem kell keskenyebb futófelület a jó kapaszkodáshoz havon és a szélesebb abroncs fékezéskor illetve kanyarban is előnyben van a kisebbel szemben.

Bár a tesztek súlyozásában ez érvényesül, magyarországi viszonyok közé érdemes a nedves-latyakos úton mutatott teljesítményt alapul venni a választáshoz, nem pedig az összefüggő hótakarón elért eredményt!

Ha más méret érdekel

Összegyűjtöttük több korábbi gumiteszt eredményét is. A képgalériában található táblázatok az alábbi méretben segítenek választani:

165/70 R14 (kisautók, pl. Swift)

175/65 R14 (kompakt autók, pl. Golf V)

205/55 R16 (egyterűek, kompakt és középkategóriás autók, pl. Zafira B és Mondeo II)

Sokkal jobb gumi, 27 forintért

A tesztekből egyértelmű, hogy a minőségnek ára van, ám ez az ár havi bontásban csekély többletkiadás. Ha egy közepes szettet vehetünk 55 ezer forintért és egy igazán jót 75 ezerért, akkor a drágábbikat érdemes választani. Összesen ötszezonnyi és évente öthavi használattal kalkulálva a téli időszakban havonta 800 forinttal fizetünk többet a kiváló téli abroncsért. Napi 27 forintnál egészen biztosan többet ér a biztonságunk és az a plusz, ami az átlagos és az igazán jó gumik között van.

Kommentek

  • Specialized78

    Érdemes lenne azon is elmorfondírozni,hogy hiába “prémium” egy abroncs,ha a sofőrje nem tud vezetni.Én régebben egy használt Matador MP56-os szettel is biztonságosan tudtam közlekedni.Más meg a Michelin-ekkel is fejre áll.Tehát fölösleges azt szajkózni,hogy havi 800Ft plusz nem sok…Van,akinek igenis sok.A magyar utakra szerintem tökéletes lehet egy átlagos sofőrnek egy középkategóriás gumi.Persze,akinek van pénze és megengedheti,az vegyen prémiumot.De megtévesztőnek tartom,hogy mindenből a legjobbat vegyen a vevő.Élelmiszerből,abroncsból,ruhából,stb stb stb.Ahhoz,hogy az ember minden szempontból a legjobbat vegye meg mindenből,ahhoz kemény milliomosnak kellene lenni.

  • The Good Boy

    én úgy vásárolok gumit (idén a nyárinál is így tettem), hogy kinyitom a pénztárcámat, megnézem mennyi pénz van benne. Utána a neten rákeresek 1-2 online gumiáruháznak a kínálatában a rászánt pénz +10.000.- Ft-os keretbe mi fér bele. Ha ez megvan, akkor előveszem az azévi teszteket, majd kiválogatom a tesztben is a rászánt összegbe beférő gumik között az ajánlott/különösen ajánlott kategóriában lévőket. Ezután megnézem a gumik besorolását (mint a mosógépeken), és ezek alapján kiválasztott típust veszem meg. nyáron így sikerült egy idehaza is gyártott, B/B besorolású világmárkát venni olcsóbban, mint sok másodvonalbeli és no name E,F és G besorolású, futottak még kategóriájú helyett.

    És még egy észrevétel: Ősszel, amikor megjelentek a hipermarketek poncain a téli gumik, kivétel nélkül a madárnevű K…án márkájúból volt mindenhol akciós. Abból a típusból, amelyik valamelyik szervezet idei tesztjén, nemcsak hogy nem ajánlott kategóriát ért el, hanem megpróbálták ezt a típust az adott országban életveszélyes termék címén betiltani… Idehaza meg vette aki tudta olcsóért. Persze biztos jobb mint egy agyonfutott nyári, de tudat alatt egy új téli gumival biztos, hogy bátrabban fog hajtani a sofőr, mintha a lefutott nyárival krúzolna.

  • Xebulon

    Mivel átlagos, kicsit öreguras tempóban vezetek én a legjobb fogyasztású abroncsot vettem meg adott méretben, de mert fontos a tapadás ebből is legjobbat – így maradt a legdrágább. Kis fejszámolás, hacsak 1%-ot nyerek a fogyasztáson, az az abroncs élettartamában (40.000km) az üzemanyag költség összesen 1,2MFt (30Ft/km átlaggal számolva). Ha ebből 1%-ot megtakarít az abroncs, akkor nyertem 12.000Ft-ot. No ez a legolcsóbb még vállalható és egy nevesebb gumi közötti ár. Ezért megvettem a drágább abroncsot (persze a legolcsóbb helyről). Ha mégis több lenne a fogyasztás megtakarítás mint 1% (titkon 3-5%-ot remélek), akkor az tiszta haszon.

  • v_Petya25

    Én nem rég vettem akcióban Goodyear UG8 télit hozzá gyári felnit és szereléssel együtt 20e-ből kijött darabja. Eszembe se jutott Kormorant és társait venni kicsit olcsóbban. 205-ös nyári helyett 195-ös télit raktam fel és kicsit még a fogyasztás is csökkent.

Végtelenül egyszerű parkolást szúrt el ez a BMW-s

Két és fél perc tömény parkolási anomália, a végén pedig eljő a kiütéses győzelem is.

100 új buszt kaptak a vidéki közlekedési központok

Összesen 100 vadonatúj, magyar gyártmányú Credo autóbusz állt forgalomba a vidéki közlekedési társaságoknál december vége óta.

Szokatlan koreográfiával űzi az unalmat ez a motoros

Aligha tanácsos ilyet tenni a forgalomban, védőfelszerelés nélkül meg pláne nem, de ezt a motorost épp most szállta meg az unalom.

Ilyen Saleen S7-es nincs több, ez pedig éppen eladó

Aki hajlandó kicsengetni ezért a Saleen S7-esért egy tetemes összeget, az nem csak egy ritkasággal, hanem egy vérbeli versenyautóval is gazdagabb lesz.

F1: Teljes valójában itt az új Williams

A Williams-csapat másodszor is leleplezte 2017-es autóját, ezúttal számítógépes grafika helyett már a valódi autóról készült fotókat nézhetjük.

Segítene parkolni a Magyar Telekom

A betonba épített szenzorok segítenének az autósoknak szabad parkolóhelyet találni a városokban.

Három hengerrel támad az új Ford Fiesta ST

1,5 literes háromhengeres turbómotorral érkezik a hothatchek közé a Ford Fiesta legsportosabb változata, az ST.

Pórázon tartott Tiguan

Megfontolta, kitalálta, elvetette, újra kitalálta, legyártotta. 22 évvel a RAV4 után egy komoly konkurenst állított a SEAT az Ateca modellel a kompakt SUV-oknak.

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

Bajban van az Aston Martin

Jelentősen, 27 százalékkal nőtt az Aston Martin sportautógyártó tavalyi adózás előtti vesztesége, és ezzel már a hatodik egymást követő évet zárta mínuszban.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.