Közel 10 centivel hosszabb, 44 mm-rel szélesebb, 7 mm-rel magasabb elődjénél, 28 mm-rel megnövelt tengelytávon (2495 mm) és szélesebb (+42/+34 mm) nyomtávon nyugszik, de a növekedésből inkább a 150-ről 211 literre bővített csomagtartó profitált: megújult a BMW divatautója, a kortalan formavilágot véresen komolyan vevő, ezért stílusjegyek dolgában vitát nem nyitó MINI. 

Apró eltérések persze elkerülhetetlenek voltak, már csak a méretváltozás miatt is. Vadonatújak például a fényszórók, amelyek opcióként nem csak nappali, hanem a tompított világítást is fénykibocsátó diódákkal (LED) oldják meg. A modern világítástechnológia vakításgátló fényszórót, illetve LED-es ködlámpákat is hozott a 3821 (MINI Cooper S: 3850) milliméter hosszú autóba. 
A minimálisan átrajzolt karosszéria alatt jelentős mértékben újjáalkotott futómű rejlik. A BMW-nél megszokott elektronikus támogató rendszerek itt is megjelentek, beleértve az alapáras elektronikus differenciálzárat. 
A bevezetéskor kis létszámú, ám minden alapigényt lefedő motorkínálattal lép színre az újonc. A MINI Cooper háromhengeres, másfél literes motorja 138 lóerőt teljesít, a forgatónyomaték 220 Nm. Az autó 7,9 mp alatt gyorsul százra, a legnagyobb sebesség 201 km/óra, átlagfogyasztása 4,6 l/100 km. A MINI Cooper D szintén ikerturbós, háromhengeres, 1,5 literes erőforrás, 118 lóerővel, 270 Nm nyomatékkal, 9,2 másodperces gyorsulással, 205 km/óra végsebességgel, 3,6 literes átlagfogyasztással. 
A legizgalmasabb természetesen a képeinken is látható Cooper S lesz, legalábbis egyelőre: ennek kétliteres, négyhengeres motorja 195 lóerőt ad le 4700-6000/perc között, gyorsulása 6,8 mp, végsebessége 235 km/óra, átlagfogyasztása 5,8 l/100 km. Ez a modell első ízben három állásban szabályozható lengéscsillapítót is kap. 
A sebességváltók tövében elhelyezett, új üzemmódváltóval a gázreakciók és a kormány beállításait három fokozatban (normál, sportos, öko) állítgathatjuk; utóbbi automata váltó esetében képes a váltó fizikai lekapcsolására, azaz a szabadonfutásra. 
A beltérben az osztva dönthető hátsó üléstámla és a variálható csomagtérpadló mellett valamivel tágasabb üléseket, valamint a korábbira emlékeztető elrendezésű, de vadonatúj tartalmú műszereket találunk. Akár 8,8 colos színes monitoron és a BMW iDrive-hoz hasonló kezelőfelületen keresztül vezérelhető megannyi funkció.
A vezetőtámogatásról többek között head-up display, aktív tempomat, gyalogos- és táblafelismerő rendszer gondoskodik, a kényelmi extrák között tolatóberendezések, kétzónás klíma, kulcs nélküli nyitás és indítás található; utóbbi az alább látható módon, billenőkapcsolóval aktiválható.