Dízelüzemű benzinmotor készül!

25 százalékos fogyasztáscsökkentést várnak

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.11.18. 16.00

A Hyundai észak-amerikai részlege egy benzinnel működő, de kompresszió-gyújtású, belső égésű motoron dolgozik. A dízelekhez hasonló fogyasztást ígérnek, olcsóbb gyártás és jobb károsanyag-kibocsátás mellett.

Forradalmasíthatja, de legalábbis kissé átrendezheti az autóipart az az 1,8 literes GDCI motor, amely jelenleg kísérleti fázisában tart a Hyundai laboratóriumaiban. 

A közvetlen benzinbefecskendezéses, kompresszió-gyújtásos (gasoline direct compression ignition, GDCI) motor erőforrás lényege hogy, bár benzinnel üzemel, nincs benne gyújtógyertya. Helyette különleges szelepvezérlés segít begyújtani a hengerben lévő keveréket. A kipufogószelep egy teljes ciklus során nem csak egyszer, hanem kétszer is nyit; ez extra nyitás alkalmával forró levegő áramlik be az égéstérbe, ez robbantja be a levegő-benzin mixtúrát. 
Noha a fejlesztés még kezdeti fázisában tart, a Hyundai mérnökei optimistán nyilatkoznak a projektről. A Delphivel és a wisconsini egyetemmel együttműködésben folytatott projektben már jövőre Hyundai Sonata tesztjárművekbe szeretnék beépíteni a kompresszorral és turbófeltöltővel erősített, fékpadon 180 lóerősnek mért, jelenleg 4500/percig elforgó erőforrást. 


“Rendkívül ígéretes a technológia, hitünk szerint megváltoztathatja az erőviszonyokat a piacon.” – nyilatkozta John Juriga hajtáslánc-fejlesztési igazgató (jobbra). “A Hyundai mostanra felzárkózott az autóipar élvonalához, és lemaradás nélkül követi a fejleményeket. Ezen is túl kell azonban lépnünk: ideje, hogy átvegyük a technológiai vezető szerepet. Ehhez pedig gondolkodásmódunkon és technológiáinkon is változtatni kell.” 
A technológia felvet néhány kérdést. Meg kell például oldani a kenéssel, valamint a nagy, 14,8:1 sűrítési viszonnyal járó problémákat. Ugyanakkor az a tény, hogy a gázolaj kiváltásával nem kell aggódni a koromrészecskék miatt, illetve a csekélyebb NOx-szint miatt urea adagolására sincs szükség, valóban érdekessé teszi az elgondolást.

Kommentek

  • P222

    És mi lett a Mercedes Diesotto motorjával? A Hyundainak sikerül ami a Mercinek nem? Szégyen…

  • Guevara

    Érdekes. Az indítás hogyan történik, ha nincsenek még jelen forró kipufogógázok?
    Sűrítési ütemben hogyan jut az égéstérbe vissza a kipugáz?
    Egyébként a kormolás nem csak a gázolaj bűne lehet, a benzin is képes rá.
    Ebből a motorból sem lesz semmi a kísérleti fázison túl.

  • PAlex

    A Mercedes disottoja sem került még piacra, pedig régebb óta kísérleteznek (kísérleteztek) hasonlóval ők is.
    No meg mi értelme egy diesel karakterisztikájú benyás motornak, ha se nem erősebb, se nem eszik kevesebbet a dieselnél? Mert feltehetően a bonyolult technika miatt olcsóbb sem lesz.

  • Sokéves

    PAlex! Légy szíves olvass mielőtt hülyeséget kérdezel: “A dízelekhez hasonló fogyasztást ígérnek, olcsóbb gyártás és jobb károsanyag-kibocsátás mellett. ”

  • garazsgeza

    ki fogja ezt megvenni?
    van tökéletesen müködö CR diesel Motor,akkor minek ez?
    a kétütemü diesel a jövö,nem véletlen hogy a Tanker halyók is azzal mennek

  • Morden

    Pár éve a Mercedes,BMW,GM,VW, kísérletezett működő öngyújtós benzinessel,bizakodóak voltak,nekik is még ezt, meg azt kellett még finomítani,aztán azóta is hallgatnak róla.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Az új Fiat platójáról vadásztunk

A vadász legjobb barátja a kutyája és a fegyvere, őket pedig szorosan követi a sorban az autója. Ezért kipróbáltuk éles helyzetben, hogy boldogul a Fiat Fullback egy hivatásos vadász kezei között.

F1: Massa vállalná a Mercedes-munkát

Felipe Massa a Mercedes-ülés kedvéért simán visszatérne a nyugdíjból, igaz, nem lát sok esélyt arra, hogy őt válasszák.

Így változik az útdíjrendszer jövőre

Jövőre nem emelkednek a tömegközlekedési tarifák, és az úthasználati díjrendszerben sem lesz komoly változtatás.

Hidrogén hajthatja a Lexus új csúcsmodelljét

Brit sajtóértesülések szerint a Lexus LS utódmodellje nem is hibrid, hanem egyenesen hidrogén üzemanyagcellás lesz. A modell 2019-ben érkezik, addig még bármi megtörténhet.

F1: Wehrlein készen áll, hogy beüljön a Mercibe

A Mercedes neveltje, Pascal Wehrlein úgy gondolja, készen áll a kihívásra, ha Toto Wolffék úgy döntenek, vele pótolják a visszavonuló Nico Rosberget.

F1: Vettel nem készül a Mercedeshez

Sebastian Vettel azt mondja, nem pályázik Nico Rosberg megüresedett mercedeses ülésére, neki a Ferrarinál van dolga 2017-ben is.

Minden évben jön egy-egy elektromos Mercedes

Felső fokozatba kapcsol a Mercedes-Benz villanyautó-projektje: kilenc éven belül tíz vadonatúj elektromos modellnek kell piacra kerülnie.

F1: A Mercedes-főnök nem hajt Alonsóra, Vettelre

A Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff azt mondja, nem igazán szeretné elcsalni Sebastian Vettelt a Ferraritól vagy Fernando Alonsót a McLarentől Nico Rosberg helyére. Kimi Räikkönen nincs a képben.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.