Dízelüzemű benzinmotor készül!

25 százalékos fogyasztáscsökkentést várnak

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.11.18. 16.00

A Hyundai észak-amerikai részlege egy benzinnel működő, de kompresszió-gyújtású, belső égésű motoron dolgozik. A dízelekhez hasonló fogyasztást ígérnek, olcsóbb gyártás és jobb károsanyag-kibocsátás mellett.

Forradalmasíthatja, de legalábbis kissé átrendezheti az autóipart az az 1,8 literes GDCI motor, amely jelenleg kísérleti fázisában tart a Hyundai laboratóriumaiban. 

A közvetlen benzinbefecskendezéses, kompresszió-gyújtásos (gasoline direct compression ignition, GDCI) motor erőforrás lényege hogy, bár benzinnel üzemel, nincs benne gyújtógyertya. Helyette különleges szelepvezérlés segít begyújtani a hengerben lévő keveréket. A kipufogószelep egy teljes ciklus során nem csak egyszer, hanem kétszer is nyit; ez extra nyitás alkalmával forró levegő áramlik be az égéstérbe, ez robbantja be a levegő-benzin mixtúrát. 
Noha a fejlesztés még kezdeti fázisában tart, a Hyundai mérnökei optimistán nyilatkoznak a projektről. A Delphivel és a wisconsini egyetemmel együttműködésben folytatott projektben már jövőre Hyundai Sonata tesztjárművekbe szeretnék beépíteni a kompresszorral és turbófeltöltővel erősített, fékpadon 180 lóerősnek mért, jelenleg 4500/percig elforgó erőforrást. 


“Rendkívül ígéretes a technológia, hitünk szerint megváltoztathatja az erőviszonyokat a piacon.” – nyilatkozta John Juriga hajtáslánc-fejlesztési igazgató (jobbra). “A Hyundai mostanra felzárkózott az autóipar élvonalához, és lemaradás nélkül követi a fejleményeket. Ezen is túl kell azonban lépnünk: ideje, hogy átvegyük a technológiai vezető szerepet. Ehhez pedig gondolkodásmódunkon és technológiáinkon is változtatni kell.” 
A technológia felvet néhány kérdést. Meg kell például oldani a kenéssel, valamint a nagy, 14,8:1 sűrítési viszonnyal járó problémákat. Ugyanakkor az a tény, hogy a gázolaj kiváltásával nem kell aggódni a koromrészecskék miatt, illetve a csekélyebb NOx-szint miatt urea adagolására sincs szükség, valóban érdekessé teszi az elgondolást.

Kommentek

  • P222

    És mi lett a Mercedes Diesotto motorjával? A Hyundainak sikerül ami a Mercinek nem? Szégyen…

  • Guevara

    Érdekes. Az indítás hogyan történik, ha nincsenek még jelen forró kipufogógázok?
    Sűrítési ütemben hogyan jut az égéstérbe vissza a kipugáz?
    Egyébként a kormolás nem csak a gázolaj bűne lehet, a benzin is képes rá.
    Ebből a motorból sem lesz semmi a kísérleti fázison túl.

  • PAlex

    A Mercedes disottoja sem került még piacra, pedig régebb óta kísérleteznek (kísérleteztek) hasonlóval ők is.
    No meg mi értelme egy diesel karakterisztikájú benyás motornak, ha se nem erősebb, se nem eszik kevesebbet a dieselnél? Mert feltehetően a bonyolult technika miatt olcsóbb sem lesz.

  • Sokéves

    PAlex! Légy szíves olvass mielőtt hülyeséget kérdezel: “A dízelekhez hasonló fogyasztást ígérnek, olcsóbb gyártás és jobb károsanyag-kibocsátás mellett. ”

  • garazsgeza

    ki fogja ezt megvenni?
    van tökéletesen müködö CR diesel Motor,akkor minek ez?
    a kétütemü diesel a jövö,nem véletlen hogy a Tanker halyók is azzal mennek

  • Morden

    Pár éve a Mercedes,BMW,GM,VW, kísérletezett működő öngyújtós benzinessel,bizakodóak voltak,nekik is még ezt, meg azt kellett még finomítani,aztán azóta is hallgatnak róla.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

Itt zárják le Budapestet a hosszú hétvégén

Április 30-án és május 1-jén rendezik Budapesten a Nagy Futam versenyautós bemutatót több fővárosi fő közlekedési útvonal forgalmának korlátozásával.

Százéves plug-in hibriddel ünnepel a Mitsubishi

Legelső autójának modern újraértelmezésével köszönti magát az idén száz esztendős Mitsubishi.

F1: Hamiltonék nem kérnek a csapatutasításokból

A Mercedes versenyzői azt mondják, nem s szeretnének a csapatutasításokról és a pilótasorrendről beszélni, persze ha úgy alakul, engedelmeskedni kell.

Jeepre hajaz a Hyundai városi SUV-ja

Sejtelmes részletfotóval előlegezte meg a nyáron érkező Kona városi crossovert a Hyundai.

Filmbe illő balesetet videózott egy kamionos

Halálos iramban-i magaslatokat verdes az alábbi baleset, csak az a kár, hogy ez nem egy filmben történt.

A GM legjobb vicce: kabrió kisteher Corvette-motorral

A Totálisan Értelmetlen Autó, 300-as végsebességgel, platóval és nyitható keménytetővel. Nem tudom, mire, de nagyon jó!

Negyedmillió Toyotából folyik az olaj

Az Egyesült Államokban 228 ezer Toyota Tacoma pickupot hívnak vissza, mert szivárog  a differenciálművükből az olaj.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.