Sebastien Ogier nemcsak a világbajnoki cím tekintetében vette át a stafétát Sebastien Loebtől, de a versenyeken mutatott egyenletes teljesítményben is.

22 gyorsasági szakasz várt a mezőnyre a rali-világbajnokság idei utolsó, walesi futamán. A sáros, murvás szakaszok közül kilenc esetben abszolút legjobb időt ért el Ogier, illetve további hét esetben második volt. Nem kérdés, hogy megérdemelten nyerte meg a versenyt.

Nem volt azonban ez fölényes győzelem, de – úgy tűnt – maximálisan kontrollált. A csütörtöktől vasárnapig tartó futamon pénteken este 20,1 másodperc, szombaton este 20,3, míg vasárnap 21,8 másodperc volt az előnye a csapattársa, Jari-Matta Latvala előtt. Kiautózott egy különbséget, majd azt tartotta. Ez azért is nagy szó, mert Ogier-nek korábban Walesben nem ment annyira jól, míg Latvala az elmúlt két évben nyerni tudott itt. Latvala vasárnap autója növekvő alulkormányozottságára panaszkodott, ráadásul a 19. gyorsasági szakaszon lefullasztotta autója motorját is.

“Nagyon boldog vagyok és egy nagy köszönet ismét a csapatomnak, az autó tökéletes volt. Úgy jöttem ide, hogy tudtam, ez a rali nem sikerült régebben túl fényesen, s még így is sikerült nyernem a csapattársammal szemben, aki igazán otthon érzi itt magát. Ez egy újabb nagyszerű győzelem a számunkra, és egy tökéletes szezon vége. Nagy kihívás lesz ennél jobb eredményt elérni jövőre” – szögezte le boldogan a versenygyőztes világbajnok, aki az idei 13 futamból kilencet megnyert.

Thierry Neuville nem panaszkodhat az idei teljesítménye miatt. Nem tudott ugyan Ogier kihívója lenni, de folyamatos jó teljesítményt nyújtott. Ezúttal is a dobogón végzett, aminek köszönhetően az egyéni világbajnokság második helyén végzett. Nem véletlen, hogy jövőre már a Hyundai gyári programjában versenyezhet.

A verseny során felsejlett, hogy a Volkswagen akár a teljes dobogót kisajátíthatná, miután a harmadik autójukat vezető Andreas Mikkelesen szombaton remekelt és a hatodikról a negyedik helyre zárkózott fel. Már csak 20 másodpercre volt Neuville-től, ám vasárnap az első szakaszon megpördült és az ötödik helyre került Mads Ostberg mögé.

A hatodik helyre Martin Prokop hozta célba Fordját, akit a legjobb citroënes pilóta, Dani Sordo követ a hetedik helyen. Sordónak nem indult jól a versenye, mert egyből ötperces büntetést kapott, miután a felügyelők kiszúrták, hogy a Citroën már a kilencedik kasztniból épített autót, pedig a szabályok szerint egy évben csak nyolcat használhatnak.

A Citroën többi versenyzői még ennél is rosszabbul jártak. Mikko Hirvonen és Robert Kubica is összetörte autóját és kiesett a versenyből. A volt Forma-1-es pilóta ráadásul kétszer mutatta be ezt. Pénteken a sáros szakaszokon simán lecsúszott az útról, akkor még ki tudták javítani autóját, de szombaton súlyosabban sérült a kocsi, így fel kellett adnia a versenyt. A második balesetnél félreértette a navigátora által mondott információt, így még padlógázzal hajtott ott, ahol már fékeznie kellett volna. (Videók lentebb)

Kubica versenye korántsem volt ideális. A Katalán-ralin megnyerte a WRC2 kategória bajnoki címét, ezúttal viszont már az első ligában adott neki lehetőséget a Citroën. Ám nemcsak az autó volt új, de Walesben sem versenyzett korábban, a megszokott navigátor helyett új ember, Michele Ferrara ült mellette, aki nem lengyelül, hanem olaszul diktálta az itinert. Talán sok volt az újdonság egyszerre?

A nyolcadik helyezett és a WRC2 kategória győztese a helyi menő, Elfyn Evans lett Jari Ketomaa és Mark Higgins előtt.

2013-as Wales-rali eredménye

1.  Sebastien Ogier      VW               3ó3p36.7mp
2.  Jari-Matti Latvala   VW                 +21.8mp
3.  Thierry Neuville      M-Sport Ford    +1p24.5mp
4.  Mads Ostberg        M-Sport Ford    +1p48.2mp
5.  Andreas Mikkelsen  VW                 +2p3.4mp
6.  Martin Prokop        Czech Ford       +7p37.5mp
7.  Dani Sordo            Citroën             +8p27.9mp
8.  Elfyn Evans           M-Sport Ford     +11p13.1mp*
9.  Jari Ketomaa         Autotek Ford      +12p16.2mp*
10.  Mark Higgins        Symtech Ford    +13p21.0mp*

*WRC2

A Wales-ralival egy újabb szakasz zárult le a történelemkönyvek fejezetében. Sebastien Loeb végleg távozik a rali-világbajnokság porondjáról, s idén helyét honfitársa, Sebastien Ogier foglalta el. A konstruktőri ponttábla első helyét is egy új gyártó, a Volkswagen vette át a Citroëntől. 2014-ben egy klasszikus rali, az Akropolisz-rali kikerül a versenynaptárból, s helyette a Lengyel-rali debütál a vb-n. A Hyundai is beszáll a harcba Thierry Neuville-lel a volán mögött. Talán az ifjú belga lesz az új trónörökös? Nem kell sokáig várnunk, hogy megtudjuk, ugyanis 2014. január 19-én Monte-Carlóban ismét munkába állnak a ralicsapatok.

Mikko Hirvonen kiesése:

Kubica első bukása:

Kubica második esése:

A világbajnokság végeredménye:

Pilóták

1. Sebastien Ogier       Volkswagen Motorsport       290 pont
2. Thierry Neuville        Qatar WRT                       176 pont
3. Jari-Matti Latvala    Volkswagen Motorsport        162 pont
4. Mikko Hirvonen        Citroën WRT                      126 pont
5. Dani Sordo              Abu Dhabi Citroen WRT       123 pont
6. Mads Östberg          Qatar M-Sport WRT            102 pont
7. Jevgenyij Novikov     Qatar M-Sport WRT             69 pont
8. Sebastien Loeb        Citroën WRT                       68 pont
9. Martin Prokop          Czech National Team            63 pont
10. Andreas Mikkelsen   Volkswagen Motorsport 2      50 pont

Gyártók
1. Volkswagen Motorsport        425 pont
2. Citroën WRT                      280 pont
3. Qatar M-Sport WRT            190 pont
4. Qatar WRT                        184 pont
5. Jipocar Czech National Team  65 pont
6. Abu Dhabi Citroen WRT         63 pont
7. Volkswagen Motorsport 2      50 pont
8. Lotos WRC Team                 20 pont