Ugye, hallottak már a lamellákról? Persze hogy hallottak! Az előző telünk igen kemény volt, mellé még jó hosszú (emlékeznek még a március 15-i hóra?), és akkor is ajánlatos volt téli gumit húzni a kerekekre. Újra közelít a zord idő, így ismét ideje elvégezni a gyakorlatot. És miről ismerhető fel a téli gumik mintázata a legkönnyebben? Természetesen a lamellákról – ezekről a hajszálvékony, de annál mélyebb bemetszésekről, amelyeknek az a feladatuk, hogy többszörösére növeljék a tapadási felületet. 

Egy – a tesztünk tárgyát is képező – 17-es téli abroncs futófelületén nem kevesebb mint 4000 lamella található. Ha a lamellákat egymás mellé fektetnénk, és egyszerre mind a négy abroncsra figyelembe vennénk, összesen 320 méternyi járulékos tapadófelületet kapnánk. Első mérésünkön, ahol hét alkalommal kellett 20 km/óráról 50 km/órára gyorsítani, majd lefékezni, éppen ezt a tapadóképességet tettük próbára.

Melyik tapad a leginkább?

2,4 mp - Ennyi a különbség a legjobb és a legrosszabb abroncs körideje között az úttartást vizsgáló pályán

Amint az a mérési adatokon látszik, a gyorsulóképességnél és a vonóerő-átviteli képességnél tized másodperceken múlt minden. Nem is lehetett másképp, mert a finom, porhanyós, friss hó megakadályozta nagyobb különbségek kialakulását. Ennek ellenére az egyes típusok tapadási és fékezési képességei kimutathatóak maradtak. 
Ahhoz azonban, hogy bármelyik résztvevőnk a havas értékelésben győzelmet szerezzen, iránytartásban és irányíthatóságban egyaránt jól kell szerepelnie. Amihez az szükséges, hogy kanyarban, illetve körpályán a 330d biztonságosan, semlegesen és uralhatóan vegye a fordulókat. 

A Continental az élen 

89 km/h - Ezzel a sebességgel nyerte az aquaplaning tesztet a Toyo. A többiek ennél hamarabb úsztak fel

Az elérhető 100-ból megszerzett 95 pontjával a Continental WinterContact TS 850 bizonyult téli körülmények között – azaz havon – a legeredményesebbnek. A Fulda Kristall Control HP, a Pirelli Sottozero III, a Dunlop Winter Sport 4D és a Goodyear Ultragrip 8 is jó teljesítményt nyújtott, míg a Toyo Snowprox S 953 lényegében megbukott. Hol alul-, hol túlkormányzottan viselkedett vele a 330d – ráadásul kiszámíthatatlanul. 
Nedves aszfalton még jobban kiemelkedtek az egyes abroncsok közötti különbségek. A Fulda és a Toyo látványosan gyengébb tapadást mutattak a tesztpályán, mint összehasonlításunk többi résztvevője. Jól látszik ez azon, hogy a velük elért köridők körülbelül öt másodperccel voltak hosszabbak a legjobb idejénél – ugyanakkor az úttartásuk sem volt egészen kiegyensúlyozott. Mindennek tetejébe a fékpróbán (100 km/óráról) a Toyóval hat méterrel hosszabb úton állt meg a 330d, mint a Continentallal. 

100-ból 99 pont

41,5 m - Ekkora távon állt meg száraz úton a Nokiannal a 330d. A Fuldával ekkora táv után még 29 km/óra volt a sebessége

A WinterContact csaknem százszázalékos eredményt nyújtott nedves burkolaton, egyedül a vízen siklási teszten csúszott a második helyre – és vesztett ezzel egyetlenegy pontot. Ez a teszt a Pirellinek sem jött be – ezen az egy próbán hét pontot bukott, de a nedves tesztsorozat összesítésében még így is megszerezte a második helyet. 
Utánuk két konszerntestvér, a Goodyear és a Dunlop következnek, amelyek elsősorban az irányíthatóságuk miatt szorultak hátrébb. Ugyanez igaz a Nokianra és a Michelinre. Határhelyzetekben mindketten halvány – a 330d farolási hajlamában megmutatkozó – terhelésváltási reakciókat mutattak. 
Havon és nedves burkolaton olyan jól szerepelt a Continental, hogy száraz aszfalton nagyot kellett volna hibáznia, hogy ne valahol az élbolyban végezze. Ugyan nem ő nyerte a fejezetet, hanem az irányíthatóságban hiba nélkülinek bizonyuló Nokian, ám a 83 ponttal elért – a Michelinnel megosztott – negyedik helyezése mégis elegendő volt az összesített győzelemhez. 

Ajánlják magukat 

Téli gumi – Melyik a jó? 1

Nagyításhoz Kattintson!

A száraz burkolaton végzett tesztsorozat második helyezettje a Pirelli, amely irányíthatóságban és féktávolságban maradt el lényegesen a fejezetet megnyerő Nokiantól, gördülési ellenállásban viszont látványosan jobbnak bizonyult a Continentalnál. 

Így a Pirelli Sottozerója éppúgy a különösen ajánlott abroncsok közé tartozik, mint természetesen a Continental győztes WinterContactja. Megérdemli még ezt a besorolást, azaz lényegében az ötös osztályzatot a Dunlop Winter Sportja és a Nokian WR D3-asa, míg a Goodyear Ultragrip 8-asa, a Michelin Alpin 4-ese és a Fulda Kristall Control HP-je egyaránt jó, azaz ajánlott minősítést kapott. Egyedül a Toyo nem ütötte meg ezt a szintet – lehet, hogy igazítani kell még egy kicsit a lamelláin.

Téli gumi – Melyik a jó? 2

Nagyításért kattintson!