Téli gumi – Melyik a jó?

Téli gumiabroncsok 225/50 R 17-es méretben

Szerző: Autó Magazin levél küldés  Jochen Übler levél küldés  Gajdán Miklós levél küldés 
Dátum: 2013.11.12. 07.25

Kőkemény tesztre fogtunk nyolc téli gumiabroncs-garnitúrát. Egy BMW 330d-re szerelve kellett bizonyítaniuk tapadási képességeiket ? havon éppúgy, mint száraz és nedves aszfalton. Lássuk, melyik a legjobb!

Ugye, hallottak már a lamellákról? Persze hogy hallottak! Az előző telünk igen kemény volt, mellé még jó hosszú (emlékeznek még a március 15-i hóra?), és akkor is ajánlatos volt téli gumit húzni a kerekekre. Újra közelít a zord idő, így ismét ideje elvégezni a gyakorlatot. És miről ismerhető fel a téli gumik mintázata a legkönnyebben? Természetesen a lamellákról – ezekről a hajszálvékony, de annál mélyebb bemetszésekről, amelyeknek az a feladatuk, hogy többszörösére növeljék a tapadási felületet. 

Egy – a tesztünk tárgyát is képező – 17-es téli abroncs futófelületén nem kevesebb mint 4000 lamella található. Ha a lamellákat egymás mellé fektetnénk, és egyszerre mind a négy abroncsra figyelembe vennénk, összesen 320 méternyi járulékos tapadófelületet kapnánk. Első mérésünkön, ahol hét alkalommal kellett 20 km/óráról 50 km/órára gyorsítani, majd lefékezni, éppen ezt a tapadóképességet tettük próbára.

Melyik tapad a leginkább?

2,4 mp - Ennyi a különbség a legjobb és a legrosszabb abroncs körideje között az úttartást vizsgáló pályán

Amint az a mérési adatokon látszik, a gyorsulóképességnél és a vonóerő-átviteli képességnél tized másodperceken múlt minden. Nem is lehetett másképp, mert a finom, porhanyós, friss hó megakadályozta nagyobb különbségek kialakulását. Ennek ellenére az egyes típusok tapadási és fékezési képességei kimutathatóak maradtak. 
Ahhoz azonban, hogy bármelyik résztvevőnk a havas értékelésben győzelmet szerezzen, iránytartásban és irányíthatóságban egyaránt jól kell szerepelnie. Amihez az szükséges, hogy kanyarban, illetve körpályán a 330d biztonságosan, semlegesen és uralhatóan vegye a fordulókat. 

A Continental az élen 

89 km/h - Ezzel a sebességgel nyerte az aquaplaning tesztet a Toyo. A többiek ennél hamarabb úsztak fel

Az elérhető 100-ból megszerzett 95 pontjával a Continental WinterContact TS 850 bizonyult téli körülmények között – azaz havon – a legeredményesebbnek. A Fulda Kristall Control HP, a Pirelli Sottozero III, a Dunlop Winter Sport 4D és a Goodyear Ultragrip 8 is jó teljesítményt nyújtott, míg a Toyo Snowprox S 953 lényegében megbukott. Hol alul-, hol túlkormányzottan viselkedett vele a 330d – ráadásul kiszámíthatatlanul. 
Nedves aszfalton még jobban kiemelkedtek az egyes abroncsok közötti különbségek. A Fulda és a Toyo látványosan gyengébb tapadást mutattak a tesztpályán, mint összehasonlításunk többi résztvevője. Jól látszik ez azon, hogy a velük elért köridők körülbelül öt másodperccel voltak hosszabbak a legjobb idejénél – ugyanakkor az úttartásuk sem volt egészen kiegyensúlyozott. Mindennek tetejébe a fékpróbán (100 km/óráról) a Toyóval hat méterrel hosszabb úton állt meg a 330d, mint a Continentallal. 

100-ból 99 pont

41,5 m - Ekkora távon állt meg száraz úton a Nokiannal a 330d. A Fuldával ekkora táv után még 29 km/óra volt a sebessége

A WinterContact csaknem százszázalékos eredményt nyújtott nedves burkolaton, egyedül a vízen siklási teszten csúszott a második helyre – és vesztett ezzel egyetlenegy pontot. Ez a teszt a Pirellinek sem jött be – ezen az egy próbán hét pontot bukott, de a nedves tesztsorozat összesítésében még így is megszerezte a második helyet. 
Utánuk két konszerntestvér, a Goodyear és a Dunlop következnek, amelyek elsősorban az irányíthatóságuk miatt szorultak hátrébb. Ugyanez igaz a Nokianra és a Michelinre. Határhelyzetekben mindketten halvány – a 330d farolási hajlamában megmutatkozó – terhelésváltási reakciókat mutattak. 
Havon és nedves burkolaton olyan jól szerepelt a Continental, hogy száraz aszfalton nagyot kellett volna hibáznia, hogy ne valahol az élbolyban végezze. Ugyan nem ő nyerte a fejezetet, hanem az irányíthatóságban hiba nélkülinek bizonyuló Nokian, ám a 83 ponttal elért – a Michelinnel megosztott – negyedik helyezése mégis elegendő volt az összesített győzelemhez. 

Ajánlják magukat 

Téli gumi – Melyik a jó? 1

Nagyításhoz Kattintson!

A száraz burkolaton végzett tesztsorozat második helyezettje a Pirelli, amely irányíthatóságban és féktávolságban maradt el lényegesen a fejezetet megnyerő Nokiantól, gördülési ellenállásban viszont látványosan jobbnak bizonyult a Continentalnál. 

Így a Pirelli Sottozerója éppúgy a különösen ajánlott abroncsok közé tartozik, mint természetesen a Continental győztes WinterContactja. Megérdemli még ezt a besorolást, azaz lényegében az ötös osztályzatot a Dunlop Winter Sportja és a Nokian WR D3-asa, míg a Goodyear Ultragrip 8-asa, a Michelin Alpin 4-ese és a Fulda Kristall Control HP-je egyaránt jó, azaz ajánlott minősítést kapott. Egyedül a Toyo nem ütötte meg ezt a szintet – lehet, hogy igazítani kell még egy kicsit a lamelláin.

Téli gumi – Melyik a jó? 2

Nagyításért kattintson!

Kommentek

  • menőmanó

    Érdekesek ezek a tesztek. Többen készítik, de még véletlenül sem azonosak. Vannak átfedések, de nagyok a különbségek is. Akkor melyiknek higgyünk?

  • Guevara

    Azért a Continental mindet meg szokta nyerni.

  • bubibeka1.6

    Continental TS850-et fogok használni most már a 2. télen, de engem eddig egyik korábbi téli gumi, és a Continental sem győzött meg. Én sokkal többet vártam a gumik fejlődésétől. Ha nem lenne okos kipörgésgátló a Mazdámban, akkor hóban nem lehetne egy egészségeset se gyorsítani…

    Olvadó hóban, plána +2,3-7 fokban pedig egy vicc ahogy kanyarban és úttartásban viselkednek a téli gumik. Hiába volt a kategóriájában a legjobban vezethető és legsportosabb első kerekes a Mazda6, téli gumival olyan érzés mint ha egy hajót kormányozna az ember. Iszonyatosan alulkormányozott, késve kanyarodik, bizonytalan érzés minden kanyar, vajon beveszi-e az az autó vagy nem ? Sokan szenvedtek múlt hétvégén és tegnap azok közül akik már téli gumival mentek. Nem győztem eleget előzni.

    Én azt mondom, hogy még van hova fejlődniók a tli gumiknak. Hóban, vagy jégen egyértelműen jobb mint a nyári, de ez ugye az érintett 3-4 hónapban nagyon ritkán fordul elő folyamatosan több napig. A jellemző időjárás a reggeli sós latyak, nagyrészt nedves aszfalt ami pár nap alatt száraz lesz teljesen a nap miatt. Ha nincs tartósan 0 fok alatt akkor megintcsak szenvedés a téli gumival autózás. Nem, nem megyek nyári gumival, azért vettem téli alufelni szettet 35.000,-Ft/ db os téli gumikkal, hogy használjam, csak egyszerűen utálom a téli gumik viselkedését. Idén is kihúzom az első hóig a nyárival az tuti. Az autózás nem az egyenesben padlógázból áll, kanyarban sokkal élvezetesebb gyorsan menni…

  • subtotal

    Guevara: vagy nem. Tavaly és jelenleg is elég sok méretben “alázta” le a mezőnyt az Alpin A4.

  • Guillotine

    Bubibéka!

    Ezt nagyon jól körülírtad!
    Én is pont ugyanígy érzem a családi kombinál mikor át van szerelve télire.
    Nagyon alulkormányozott lesz ráadásul ha meg nem engedek a huszonegyből és csak azért is nyomom neki mondjuk körforaglomban akkor meg lezabálja róla a mintát.

  • 1000rörö

    Nem is tudom, 2. éve használom hátsó kerekes autón az itt is tesztelt Dunlop gumit és nem egy nagy kaland. Csúszik, nem tapad, sodródik, olyan majd csak lesz valahogy. Csak azért vettem mert az előd a 3D egy elsőkerekes autón a világ legjobb téligumija volt + szét dícsérték a tesztelők, azt kell mondanom igazuk volt, de ez ez egy xar. A Continental meg soha nem tud meggyőzni, lehet jó, de ha úgy kopik mint a nyári gumijai illetve bármelyik motorgumija akkor max ha bankot robbant valaki akkor célszerű ilyet venni. Ami még nagyon tuti gumi volt az a Good Year, igaz az UG7-s, az minden útviszonyok között úgy állt, mint Katiban a gyerek.

F1: Videón Rosberg mercis búcsúkörei

A Mercedes a hétvégén Sindelfingenben ünnepelt, a visszavonuló Nico Rosberg megtette utolsó métereit a csapat színeiben.

Nem kerüli ki többé a Mercedes a csirkeadót

Teljes egészében amerikai kezek által összerakott Sprintereket kaphat a jövőben az USA. Legalábbis a következő generációtól kezdve.

F1: A Ferrari szerint nem gyengül a Mercedes

A Ferrari vezetője, Sergio Marchionne szerint a Mercedes nem lesz gyengébb attól, hogy Nico Rosberg a visszavonulás mellett döntött.

Kipróbáltuk a legnagyobb Škodát

Ismeretlen terepre merészkedtek a csehek, a Škoda Kodiaq mégis minden részében ismerős. A hétszemélyes újdonságot Mallorca szigetén vezettük először.

F1: “50 százalék”, hogy Alonso megy a Mercedeshez

A McLaren-Honda főnöke szerint kizárt, hogy Fernando Alonso legyen Nico Rosberg utódja a Mercedesnél, a pilóta honfitársa másképp gondolja.

F1: Hamilton megússza a büntit Rosberg miatt

A Mercedes nem bünteti meg Lewis Hamiltont az Abu-Dzabiban történtek miatt. Most más gondjai vannak a csapatnak.

Ez történik az autóddal a hidegben

Nem csak az embernek és egyéb élőlényeknek pokoli az éjszaka, ha mondjuk mínusz tíz fokban kell a szabadban tölteni, a fagy autónak is betesz.

F1: A motoroslegendát is érdekelné a Mercedes-ülés

A MotoGP-veterán Valentino Rossi sem mondana nemet, ha a Mercedes-főnök Toto Wolff felhívná.

F1: Oválpályán repesztett Vettel és Räikkönen – videó

A Ferrari rég nem látott dolgot hozott tető alá: vasárnap az USA egyik legendás oválpályáján, Daytonában száguldottak a vörös Forma-1-es autók.

Emily Ratajkowski így is nagyon szexi

Napjaink legnépszerűbb, és talán legszebb modellje Emily Ratajkowski, akiről kerestünk néhány olyan fotót, amivel az autóbuzik is meg lesznek elégedve.

Az új Fiat platójáról vadásztunk

A vadász legjobb barátja a kutyája és a fegyvere, őket pedig szorosan követi a sorban az autója. Ezért kipróbáltuk éles helyzetben, hogy boldogul a Fiat Fullback egy hivatásos vadász kezei között.

F1: Massa vállalná a Mercedes-munkát

Felipe Massa a Mercedes-ülés kedvéért simán visszatérne a nyugdíjból, igaz, nem lát sok esélyt arra, hogy őt válasszák.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.