Jogtalanul büntetik a külföldi rendszámosokat

Az ötlet jó, a megvalósítás nem

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.11.11. 15.05

Az Európai Bíróság szerint nem elvárható, hogy valaki a helyszínen, azonnal igazolja, hogy jogszerűen használja a külföldi rendszámot.

Egy októberben született végzés egy ilyen ügyben azt mondja ki: ha valaki csak valamivel később tudja bemutatni az igazoló iratokat, arra nem szabható ki ugyanakkora bírság, mintha valóban jogszerűtlenül, a hazai regisztrációs és gépjárműadó megkerülése céljából használt volna külföldi rendszámot.

“A szankciót nyilvánvalóan aránytalannak kell tekinteni az adott jogsértéshez képest, amely egyértelműen kevésbé súlyos, mint a gépjármű nyilvántartásba vételének elmulasztása” – állapítja meg október 10-én kelt végzésében az Európai Unió Bírósága.

A Kovács Ferenc Tibor által a Vas Megyei Rendőr-főkapitányság ellen indított eljárásban a magyar kormány azzal érvelt: a büntetés célja az, hogy azok, akik állandó magyarországi lakhellyel vagy székhellyel rendelkeznek ne tudják kijátszani a Magyarországon üzemben tartott gépjárművek után fizetendő regisztrációs és gépjárműadó megfizetésére vonatkozó kötelezettségeiket.

Mit is jelent a döntés?

Dr. Hankó Faragó Miklós ügyvéd értelmezése szerint a bíróság C-5/13. számú végzésében kimondta, hogy ellentétes a közösségi joggal az a tagállami szabályozás, amely előírja, hogy a közúti forgalomban kizárólag a tagállam által kiadott hatósági engedéllyel és jelzéssel rendelkező gépjárművek vehetnek részt, másrészt az is ellentétes a közösségi joggal, hogy a külföldi rendszámú jármű használatát alátámasztó okirati igazolást a jármű vezetője kizárólag a közúti ellenőrzés során igazolhatja csak, és a szabályok megszegőire aránytalanul magas bírságokat alkalmazzanak a hatóságok. Mindkét magyar törvényi megoldás a hátrányos megkülönböztetés tilalmába, és a személyek szabad mozgása elve érvényesülésébe ütközik. Ez a döntés kihat a még folyamatban lévő ilyen témájú hatósági eljárásokra, de minden bizonnyal a már korábban befizetett bírságok sorsára is.

A felperest osztrák munkáltatójától kapott járművel igazoltatták és büntették meg a magyar rendőrök, mert nem tudta a helyszínen igazolni, hogy jogszerűen jár osztrák rendszámú autóval, de később ezt megtette. Az eljárásban arra hivatkozott, hogy a magyar hatóságok korlátozták az uniós szerződés által garantál szabad mozgáshoz való jogát.

“Az adócsalás elleni küzdelem közérdeken alapuló olyan kényszerítő indoknak minősül, amely igazolhatja a szerződés által biztosított szabad mozgás gyakorlásának korlátozását” – húzza alá a végzésben az Európai Bíróság, amely azt is megállapítja, hogy a magyar szabályozás alkalmasnak tűnik a regisztrációs adó és a gépjárműadó tekintetében az adócsalás elleni küzdelem célkitűzésének megvalósítására.

Azt viszont egyáltalán nem tartja megalapozottnak a bíróság, hogy kötelező a helyszíni ellenőrzésnél azonnal igazolni a jogszerű használatot, és ennek hiányában azonnal akkora bírságot szabnak ki, mintha az illető nem helyezte volna szabályosan forgalomba a járművét Magyarországon, mintha jogellenes külföldi rendszámmal, vagy rendszám nélkül közlekedett volna.

“A szabályozást úgy kell tekinteni, amely meghaladja a cél eléréséhez szükséges mértéket” – derül ki a végzésből, amely szerint az adócsalás és -elkerülés ellen úgy is fel lehetne lépni, ha az igazolást a közúti ellenőrzést követő “rövid időn belül” bemutatják.

Kiderül a bírósági iratokból az is, hogy a magyar kormány a perben azzal érvelt, hogy a jogszerű rendszámhasználatot igazoló dokumentumok azonnali, helyszínen való bemutatása azért szükséges, mert a közúti ellenőrzés során a vezető jogosítványát és a jármű forgalmi engedélyét is köteles azonnal, a helyszínen bemutatni, ahogy azt is köteles igazolni, hogy van kötelező biztosítása.

A bíróság megállapítása szerint ugyanakkor ez az érvelés nem állja meg a helyét, mert a jogosítvány, a forgalmi engedély azonnali, helyszíni bemutatása, s a kötelező biztosítás meglétének igazolása nem az adócsalás elleni küzdelmet, hanem a közúti közlekedés biztonságát szolgálja.

Vagyis továbbra is lehet büntetni, de nem ilyen aránytalanul.

Mit gondolsz a regisztrációs adót külföldi rendszámmal elkerülőkről?
Eredmény

Kommentek

  • hova

    A “SZABAD MOZGÁST ” még komolyan gyakorolni kell a magyar jogrendnek és jogalkalmazóknak. Nem értik, vagy nem akarják érteni,hogy a szabad mozgásba -szerintem- még az is belefér-ne, hogy Európában autót vegyek és rendszámmal ellátva ott használjam az Únión belül, ahol nekem tetszik! Ez a szabadmozgás, ez a szabadság- és nem mindíg a pénzre kellene hajtani.

  • Lelkiismeret

    Hova! Két dolgot keversz csak:

    A szabadságot a szabadossággal.
    A szabad mozgást az autóval történő szabad mozgással.

    A szabadság alapjog. Szabad vagy.
    A szabad mozgás alapjog. Szabadon mozogsz (hazai autóval, vonattal, repülővel, hajóval) az EU nagy részében államhatárok nélkül.

    Akkor mi a bajod?

  • zoldfulu2000

    Lelkiismeret: ez eddig világos, a gond azzal volt hogy a szabályozás ellehetetlenítette ezt.

    Gyakorlatilag ez azt jelentette hogy te akkor sem jöhettél haza külföldi autóval ha kint éltél. Lehetetlen feltételekkel és aránytalanul.

    Van még 3 másik alapszabadság is, és itt egy másik sérül szerintem. Ha letelepedsz külföldödön elvárható lenne hogy haza is tudj térni a kint kialakított infrstruktúrával (azaz kint legálisan használt autóval).

    Itt a gyakorlatban az történt hogy a letelepedési ország és az új ország között nem tudsz autóval közlekedni.

  • zoldfulu2000

    Hozzáteszem, akkor is ha a cél rendben van, és ahogy én látom el is érték. A Szlovák luxusautók évekre eltűntek kishazánkból.

    Ehhez persze kellett a regadócsökkentés, és a szlovákok adóemelése is, tehát egy viszonylag koherens intézkedéscsomag.

    A gond mindössze az volt hogy a csomag egy része eléggé necces volt, ezt mondta ki most az Európai Bíróság.

  • papalaci

    A jogszabäly alapcelja valoban jo volt, DE…
    Amikor pl haza autoztam es nanä, hogy ellenörzött a rendör, azonnal le akarta venni a rendszämomat. Aztän közösen összeraktuk a jogszabälyt, miszerint, ha le veszi a rendszämot, neki arrol igazoläst es igazolo jelentest kell irnia. Aztän 30 napon belül vissza kell küldenie a rendszämot a kiällito hatosäghoz (esetemben Sväjc Kt Thurgau), ahol simän vissza adjäk. Räadäsul a jogszabäly szerint igazoläs birtokäban a telephelyig mehetek az autoval (Sväjc Kt Thurgau). Azaz nem csinält semmit csak sajät magänak egy rakäs adminiszträciot. Räadäsul rajtam adok modjära sem hajthato be a büntetes mert otthon semmim sincs, csak lakcimem. Ritka ertelmes rendör volt, mert azt mondta, hogy szerinte nem is talälkoztunk. Arrol nem beszelve, hogy aki külföldön el, dolgozik, elöbb-utobb muszäly a fogado orszäg törvenyi szerint elnie. Jogositväny honositäs, honos rendszämu järmü stb. Mellekesen meg annyit, hogy pl Sväjcban cca 5-8 szor annyiba kerül autot fenntartani, mint otthon. Akkor ez mifele adoelkerüles ??????

  • zoldfulu2000

    papalaci: igen ezt gy hívják hogy kiöntjük a fürdővízzel a babát is.

    Kedvenc sztorim amikor a kint dolgozó magyar diplomatákat szívatta a yard hogy mi ez a külföldi rendszám itte :) …

    De mentségükre mondva nem egy olyat is láttam amikor a szlovák rendszámmal vadiúj fullos BMWket intették ki a belvárosban igazoltatásra.

  • Adócsaló

    Ez az egész rendszámosdi egy baromság. Konzuli “papírt” kell mutatni a jardnak, és mehetnek a francba a K2-Jánosék. Mit tesz? Lejelentkezik minimum.

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.