Jogtalanul büntetik a külföldi rendszámosokat

Az ötlet jó, a megvalósítás nem

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.11.11. 15.05

Az Európai Bíróság szerint nem elvárható, hogy valaki a helyszínen, azonnal igazolja, hogy jogszerűen használja a külföldi rendszámot.

Egy októberben született végzés egy ilyen ügyben azt mondja ki: ha valaki csak valamivel később tudja bemutatni az igazoló iratokat, arra nem szabható ki ugyanakkora bírság, mintha valóban jogszerűtlenül, a hazai regisztrációs és gépjárműadó megkerülése céljából használt volna külföldi rendszámot.

“A szankciót nyilvánvalóan aránytalannak kell tekinteni az adott jogsértéshez képest, amely egyértelműen kevésbé súlyos, mint a gépjármű nyilvántartásba vételének elmulasztása” – állapítja meg október 10-én kelt végzésében az Európai Unió Bírósága.

A Kovács Ferenc Tibor által a Vas Megyei Rendőr-főkapitányság ellen indított eljárásban a magyar kormány azzal érvelt: a büntetés célja az, hogy azok, akik állandó magyarországi lakhellyel vagy székhellyel rendelkeznek ne tudják kijátszani a Magyarországon üzemben tartott gépjárművek után fizetendő regisztrációs és gépjárműadó megfizetésére vonatkozó kötelezettségeiket.

Mit is jelent a döntés?

Dr. Hankó Faragó Miklós ügyvéd értelmezése szerint a bíróság C-5/13. számú végzésében kimondta, hogy ellentétes a közösségi joggal az a tagállami szabályozás, amely előírja, hogy a közúti forgalomban kizárólag a tagállam által kiadott hatósági engedéllyel és jelzéssel rendelkező gépjárművek vehetnek részt, másrészt az is ellentétes a közösségi joggal, hogy a külföldi rendszámú jármű használatát alátámasztó okirati igazolást a jármű vezetője kizárólag a közúti ellenőrzés során igazolhatja csak, és a szabályok megszegőire aránytalanul magas bírságokat alkalmazzanak a hatóságok. Mindkét magyar törvényi megoldás a hátrányos megkülönböztetés tilalmába, és a személyek szabad mozgása elve érvényesülésébe ütközik. Ez a döntés kihat a még folyamatban lévő ilyen témájú hatósági eljárásokra, de minden bizonnyal a már korábban befizetett bírságok sorsára is.

A felperest osztrák munkáltatójától kapott járművel igazoltatták és büntették meg a magyar rendőrök, mert nem tudta a helyszínen igazolni, hogy jogszerűen jár osztrák rendszámú autóval, de később ezt megtette. Az eljárásban arra hivatkozott, hogy a magyar hatóságok korlátozták az uniós szerződés által garantál szabad mozgáshoz való jogát.

“Az adócsalás elleni küzdelem közérdeken alapuló olyan kényszerítő indoknak minősül, amely igazolhatja a szerződés által biztosított szabad mozgás gyakorlásának korlátozását” – húzza alá a végzésben az Európai Bíróság, amely azt is megállapítja, hogy a magyar szabályozás alkalmasnak tűnik a regisztrációs adó és a gépjárműadó tekintetében az adócsalás elleni küzdelem célkitűzésének megvalósítására.

Azt viszont egyáltalán nem tartja megalapozottnak a bíróság, hogy kötelező a helyszíni ellenőrzésnél azonnal igazolni a jogszerű használatot, és ennek hiányában azonnal akkora bírságot szabnak ki, mintha az illető nem helyezte volna szabályosan forgalomba a járművét Magyarországon, mintha jogellenes külföldi rendszámmal, vagy rendszám nélkül közlekedett volna.

“A szabályozást úgy kell tekinteni, amely meghaladja a cél eléréséhez szükséges mértéket” – derül ki a végzésből, amely szerint az adócsalás és -elkerülés ellen úgy is fel lehetne lépni, ha az igazolást a közúti ellenőrzést követő “rövid időn belül” bemutatják.

Kiderül a bírósági iratokból az is, hogy a magyar kormány a perben azzal érvelt, hogy a jogszerű rendszámhasználatot igazoló dokumentumok azonnali, helyszínen való bemutatása azért szükséges, mert a közúti ellenőrzés során a vezető jogosítványát és a jármű forgalmi engedélyét is köteles azonnal, a helyszínen bemutatni, ahogy azt is köteles igazolni, hogy van kötelező biztosítása.

A bíróság megállapítása szerint ugyanakkor ez az érvelés nem állja meg a helyét, mert a jogosítvány, a forgalmi engedély azonnali, helyszíni bemutatása, s a kötelező biztosítás meglétének igazolása nem az adócsalás elleni küzdelmet, hanem a közúti közlekedés biztonságát szolgálja.

Vagyis továbbra is lehet büntetni, de nem ilyen aránytalanul.

Mit gondolsz a regisztrációs adót külföldi rendszámmal elkerülőkről?
Eredmény

Kommentek

  • hova

    A “SZABAD MOZGÁST ” még komolyan gyakorolni kell a magyar jogrendnek és jogalkalmazóknak. Nem értik, vagy nem akarják érteni,hogy a szabad mozgásba -szerintem- még az is belefér-ne, hogy Európában autót vegyek és rendszámmal ellátva ott használjam az Únión belül, ahol nekem tetszik! Ez a szabadmozgás, ez a szabadság- és nem mindíg a pénzre kellene hajtani.

  • Lelkiismeret

    Hova! Két dolgot keversz csak:

    A szabadságot a szabadossággal.
    A szabad mozgást az autóval történő szabad mozgással.

    A szabadság alapjog. Szabad vagy.
    A szabad mozgás alapjog. Szabadon mozogsz (hazai autóval, vonattal, repülővel, hajóval) az EU nagy részében államhatárok nélkül.

    Akkor mi a bajod?

  • zoldfulu2000

    Lelkiismeret: ez eddig világos, a gond azzal volt hogy a szabályozás ellehetetlenítette ezt.

    Gyakorlatilag ez azt jelentette hogy te akkor sem jöhettél haza külföldi autóval ha kint éltél. Lehetetlen feltételekkel és aránytalanul.

    Van még 3 másik alapszabadság is, és itt egy másik sérül szerintem. Ha letelepedsz külföldödön elvárható lenne hogy haza is tudj térni a kint kialakított infrstruktúrával (azaz kint legálisan használt autóval).

    Itt a gyakorlatban az történt hogy a letelepedési ország és az új ország között nem tudsz autóval közlekedni.

  • zoldfulu2000

    Hozzáteszem, akkor is ha a cél rendben van, és ahogy én látom el is érték. A Szlovák luxusautók évekre eltűntek kishazánkból.

    Ehhez persze kellett a regadócsökkentés, és a szlovákok adóemelése is, tehát egy viszonylag koherens intézkedéscsomag.

    A gond mindössze az volt hogy a csomag egy része eléggé necces volt, ezt mondta ki most az Európai Bíróság.

  • papalaci

    A jogszabäly alapcelja valoban jo volt, DE…
    Amikor pl haza autoztam es nanä, hogy ellenörzött a rendör, azonnal le akarta venni a rendszämomat. Aztän közösen összeraktuk a jogszabälyt, miszerint, ha le veszi a rendszämot, neki arrol igazoläst es igazolo jelentest kell irnia. Aztän 30 napon belül vissza kell küldenie a rendszämot a kiällito hatosäghoz (esetemben Sväjc Kt Thurgau), ahol simän vissza adjäk. Räadäsul a jogszabäly szerint igazoläs birtokäban a telephelyig mehetek az autoval (Sväjc Kt Thurgau). Azaz nem csinält semmit csak sajät magänak egy rakäs adminiszträciot. Räadäsul rajtam adok modjära sem hajthato be a büntetes mert otthon semmim sincs, csak lakcimem. Ritka ertelmes rendör volt, mert azt mondta, hogy szerinte nem is talälkoztunk. Arrol nem beszelve, hogy aki külföldön el, dolgozik, elöbb-utobb muszäly a fogado orszäg törvenyi szerint elnie. Jogositväny honositäs, honos rendszämu järmü stb. Mellekesen meg annyit, hogy pl Sväjcban cca 5-8 szor annyiba kerül autot fenntartani, mint otthon. Akkor ez mifele adoelkerüles ??????

  • zoldfulu2000

    papalaci: igen ezt gy hívják hogy kiöntjük a fürdővízzel a babát is.

    Kedvenc sztorim amikor a kint dolgozó magyar diplomatákat szívatta a yard hogy mi ez a külföldi rendszám itte :) …

    De mentségükre mondva nem egy olyat is láttam amikor a szlovák rendszámmal vadiúj fullos BMWket intették ki a belvárosban igazoltatásra.

  • Adócsaló

    Ez az egész rendszámosdi egy baromság. Konzuli “papírt” kell mutatni a jardnak, és mehetnek a francba a K2-Jánosék. Mit tesz? Lejelentkezik minimum.

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavalyi, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

Kívül-belül megújult a Škoda Rapid

Friss formavilág, xenon fényszórók, fedélzeti wifi, modernizált kezelőszervek és új motor a Škoda köztes modellcsaládjában.

Off-road buszokon járhatnak iskolába a gyerekek

Az Iveco iskolabuszok eltérnek az amerikai változatoktól, ugyanakkor jól boldogulnak terepen és még mozgáskorlátozott gyerekek szállítására is alkalmasak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.