Felgyorsul az autós közlekedés Budáról Pest felé, miután péntektől újra irányonként két forgalmi sáv járható az Erzsébet híd – Szabad sajtó út – Kossuth Lajos utca tengelyen – írta az MTI-hez péntek reggel eljuttatott közleményében a Budapesti Közlekedési Központ (BKK).


Nem biztos, hogy van összefüggés, de szerdán Tarlós István, Budapest főpolgármestere nyílt levélben bírálta Vitézy Dávid a BKK vezetője felé a fővárosban zajló felújításokat, amelyek torlódást okoznak. A kifogásolt munkálatok között szerepelt az Erzsébet híd környéke és általánosságban a buszsávok is. (Keretes anyagunkban a kérések). Legutóbb október elején az Árpád híd környékén a politikus nyomására változtatott a lezárásokon a BKK.

A BKK bejelentése szerint e a fentieken túl megszűnik a Hegyalja úton az autóbuszsáv ideiglenes utolsó szakasza is, így a Mészáros utcától ismét két sávon lehet közlekedni Pest felé. A Budapest Szíve Program Budapest Új Főutcája beruházás II. ütemében a Váci utca és Városház utca közötti szakasz aszfaltozását november 3-án fejezték be, ezt követően november 7-ére az Erzsébet híd pesti hídfője is végleges aszfaltburkolatot kapott.

Az útmenti járdákon még kivitelezési munkákat végeznek, ezért a buszsávok területe továbbra is le lesz zárva: a Duna és a Városház utca közé eső szakaszon nem lesz buszsáv. Az Erzsébet híd Pest felé vezető oldalán a középső forgalmi sáv továbbra is a szélső buszsávba torkollik, ahol az autóbuszok élveznek elsőbbséget.

A BKK közleménye arra is kitér, hogy Belváros-Lipótváros Önkormányzata 2006-ban döntött arról, hogy a mára elavult és sok kényelmetlenséget okozó, nem akadálymentesített útfelületek és aluljárók helyett a gyalogosok, a közösségi közlekedést használók és az autósok számára a Fővárosi Önkormányzattal közösen egy európai színvonalú, élhetőbb belvárost alakít ki.

 A közterületek megújításával valósult meg a Kálvin tér és Szabadság tér közötti belvárosi új főutca fejlesztése is. A projekt első szakasza már lezárult, ezt követte 2011-ben a Károly körút és a Március 15. tér északi felének átépítése. A Budapest Szíve Program következő szakaszában, 2012 novemberétől a Belváros-Lipótváros Önkormányzata folytatja a főutca kiépítését. A kapcsolódó rekonstrukciós munkálatok eredményeként a Ferenciek tere és a Március 15. tér, valamint környezetük új arculatot kap.

Tarlós 20 pontja

1. A közlekedési ágazatok mindegyikének érdekeit arányosan kell figyelembe venni, s bár megtartható a közösségi közlekedés viszonylagos prioritása, de az autós közlekedés indokolatlan ütemű és mértékű visszaszorítását meg kell szüntetni.
2. Jelentős hatást kell elérni a jelzőlámpa programok következetes újratervezésével és programozásával, mert nyilvánvaló, hogy korábban (1994 előtt) még jól működő rendszereket vertek szét.
3. Felül kell vizsgálni és meg kell szüntetni néhány indokolatlan, vagy nagy közúti hátrányt jelentő buszsávot.
4. Forgalomtechnikai szempontból átgondoltabban kell fejleszteni a kerékpársávokat.
5. A Nagykörút közúti átbocsátó képességét növelni kell (főként az Árpád híd korlátozásának idejére), illetve a fonódó villamos elkészültéig a 90 másodperces fázisidő visszaállításával.
6. Növelni kell a Szent István körút – Váci út zöld időt, akár a Váci út – Teréz körút letiltásával, melyet például a Podmaniczky út – Bajcsy Zsilinszky út balos kapcsolat megadásával lehetne pótolni.
7. Le lehetne tiltani a BAH csomópont 3. fázisát, így a közlekedési főirányokban növelhető a zöldidő.
8. Megszüntethető a Hegyalja úti autóbuszsáv a Sánc utca és a Krisztina körút között.
9. Felfüggeszthető a Budaörsi úti buszsáv használata.
10. Lehetővé tehető az Árpád fejedelem úti buszsáv használata a Komjáditól az Üstökös utcába indulók számára.
11. Sürgősen javítani kell a Bécsi út lámpa hangolásait. Most a Vörösvári úttól kifelé rendszerint “piroshullám” van.
12. Hasonló a helyzet a csepeli gerincúton.
13. A Máriaremetei út – Hidegkúti út kereszteződésben csúcsidőn kívül teljesen rossz a lámpák programozása.
14. Az 5-ös busz a Pasaréti úti végállomáson nem fér el a megállóhelyen, így a körforgalom nem tud működni. Megfontolandó, indokolt-e a budai oldalon a csuklós járat.
15. Az Alkotás utcában a metró átadása után meg kell szüntetni az autóbuszsávot.
16. Ésszerű a Szent István körút – rakpart kapcsolat megadása a Jászai Mari téren.
17. A Kútvölgyi úton a Széll Kálmán tér irányába teljesen felesleges a buszsáv, mert a busz kétszer is kénytelen átsorolni a másik sávba.
18. Folyamatosan kell felügyelni az Erzsébet hidat érintő és az Árpád hídi felújítási munkákat.
19. Az 1-es villamos felújítása eléri majd a Rákóczi híd térségét is. A munkát úgy kell ütemezni, hogy addigra az Árpád híd forgalma zavartalan legyen, nehogy újra megjelenjék a “két híd” effektus.
20. Felül kell vizsgálni, hogy a 4-es metró üzembe helyezése következtében milyen jelentős változások szükségesek a fővárosi forgalomszervezés egészében.