3 év alatt 48 ezer km út épült az esőerdőben

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.11.06. 13.00

Több mint 48 ezer kilométer út épült mindössze három év alatt a brazil esőerdőben – állapította meg térképek és műholdfelvételek elemzésével egy brit tanulmány.

Több mint 48 ezer kilométer út épült mindössze három év alatt a brazil esőerdőben – állapította meg térképek és műholdfelvételek elemzésével egy brit tanulmány. Noha az utak Dél-Amerika leghatalmasabb országa területének csak a töredékét jelentik, az őserdő élővilágára gyakorolt hatásuk mégis óriási lehet.


A londoni Imperial College kutatói ezért közúti térképek és műholdfelvételek segítségével tanulmányozták az Amazonas-vidék útépítéseinek hatásait – adta hírül a LiveScience tudományos-ismeretterjesztő portál a Regional Environmental Change című szaklapban megjelent kutatás eredményeit.

A jelentés szerint évente körülbelül 17 ezer kilométer út épült Brazíliában 2004 és 2007 között. Nem meglepő, hogy az újonnan benépesült térségekben és a gazdasági fellendülés körzeteiben növekedett a leggyorsabban a szárazföldi közlekedési hálózat. Csak összehasonlításul: a teljes magyar közúthálózat hossza 31,6 ezer kilométer.
    
Lehetséges, hogy az útépítési láz nagyban hozzájárul a Föld egyik legsokszínűbb élővilágának otthont adó esőerdő pusztulásához. Rob Ewers, az Imperial College tudósa, a tanulmány egyik szerzője közleményében azt írta, ha megismerik, merre és milyen sebességgel épülnek az utak, az előre jelezheti a jövőbeli erdőirtások helyét is.

Az aszfaltutak építése nemcsak fák kivágását jelenti, hanem befolyásolja a levegő és a talaj hőmérsékletének és nedvességtartalmának változását, valamint az állatok mozgását is – hangsúlyozta a szakértő. Korábbi kutatások szerint bizonyos úthálózati alakzatok fenntarthatóbbnak bizonyultak más formáknál. Egy 2011-es tanulmány kimutatta, a halszálkát mintázó hálózat esetében az utak olyan távol épülhetnek egymástól, hogy a vadon és állatai életben maradhatnak az emberi infrastruktúra megjelenése ellenére is.

Az útépítés azonban csak az egyike annak a számos tényezőnek, amely a világ legnagyobb esőerdejének folyamatos pusztulásához vezet. Egyedül az erdőtüzek több mint 85 ezer négyzetkilométer dzsungelt irtottak ki 1999 és 2010 között – olvasható az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA egy jelentésében.

A fakitermelés és a mezőgazdaság is egyre nagyobb területeket foglal el a vadonból: egy szakértői vélemény szerint a térségben a brazil szarvasmarha-tenyésztés terjeszkedése miatt volt szükség az erdőktől megtisztított területek 90 százalékára.

(Forrás: MTI)

Kommentek

  • hova

    Úgy látom, keveseket érint ez a cikk, pedig sokkal de sokkal életbevágóbb, mint az,hogy egy kocsi hány LE-s!Lassan de biztosan tönkre tesszük az életünket, legalább is törekszünk rá. Vannak dolgok,tények,helyek, aminek elpusztítása,megsemmisítése végzetes.Ilyen a Barzil esőerdő.De kit érdekel? Majd ha nem lesz levegőnk, a Mercit is odaadnánk egy “kortyért”.Bizony.

Most minden kiderül egy F1-es kormány titkairól

A Haas versenyzője, Romain Grosjean ad egy kis eligazítást a Forma-1-es kormányok titkairól.

Százszámra gyártanák az elektromos buszokat a lengyelek

2025-től évente ezer buszt gyártanának Lengyelországban. Ennek alapjait most fektethetik le a lengyelek.

Hamilton: Az új Merci olyan, mint egy hajó

Lewis Hamilton elmondta, hogy mit gondol a Mercedes 2017-es autójáról, a W08-asról.

F1: Gyönyörű autót tervezett a Red Bull

Christian Horner csapatfőnök szerint a Red Bull 2017-es autója az egyik “legcsinosabb”, amit valaha tervezett a csapat.

Minden benne van az új Volkswagen Golfban

Kipróbáltuk a felfrissített Golfot! A jóból még jobb lett, a vezetői asszisztensek és a műszaki megoldások száma és fajtája luxusautókat idéz.

F1: A sztármérnök is kevesebb előzést jósol

A Red Bull sztártervezője, Adrian Newey szerint a 2017-es Forma-1-es szabályok továbbra is egészségtelen mértékben jutalmazzák majd a motorerőt, emellett az előzések számát is csökkentik.

A múltba megy előre a kínai szupersportkocsi 

Olasz formatervvel érkezik a kínai Techrules fantasztikus sportautója. A múltidéző vonalak mögött fejlett elektromos hajtáslánc-technológia rejlik.

F1: Hamilton magyarázkodni kényszerült

Lewis Hamilton hétfőn tisztázta a hétvégén a csapaton belüli adatmegosztással kapcsolatos nyilatkozatát. Nincs baja a Mercedesszel és Valtteri Botasszal.

F1: Minden ellenféltől fél a Mercedes

Hiába nyertek zsinórban három világbajnoki címet, a Mercedes csapatfőnöke azt mondja, a 2017-es idény előtt majdnem ugyanúgy tart minden riválistól, mint amikor először munkába állt.

Elegáns lett a legújabb Forma-1-es autó

A Sauber-csapat megmutatta 2017-es Forma-1-es modelljét, a C36-ost. A svájci alakulat jubileumi festéssel ünnepli 25. F1-es idényét.

A Lada nyugati hódításának nyomát fotózták Magyarországon

Ha ez a Zsiguli mesélni tudna! Biztos kalandos út vezetett a szovjet gyárból Angliába, majd valahogy a magyar utakra.

F1: 2020-ig maradnak a Mercedes-főnökök

A Mercedes-csapat két vezetője, az elnök Niki Lauda és a csapatfőnök Toto Wolff szerződést hosszabbított.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.