Brutális téli gumik Nyíregyházáról

Michelin gyár, Nyíregyháza

Szerző: Földes Attila levél küldés 
Dátum: 2013.11.05. 16.30

Főleg nagy teljesítményű autókra való, hatalmas és méregdrága abroncsok készülnek Nyíregyházán, a Michelin gyárában. Megnéztük, hogyan.

Úgy látszik, a még novemberbe is belecsúszó vénasszonyok nyarának, bármennyire is fáj de vége van. Jön a taknyos, esős, havas idő, talán érdemes a zsírtartalékok felhalmozása és a napi vitaminadag növelése mellett egyéb praktikákkal is felkészülni a ramaty időre. Például lassan időszerű bejelentkezni abroncs-cserére a sarki gumishoz.
Örök kérdés: téli gumit, vagy négy évszakost?
Ami mindenre jó, az semmire sem jó, tartja az ősi dakota közmondás. Abban van is valami, hogy hóban, fagyban, a kifejezetten téli körülményekre fejlesztett abroncsok tényleg jobban teljesítenek, illetve hogy a nyári gumik a nagy melegben, esőben, extra terhelés mellett is elverik a négyévszakosakat. Ennek ellenére vannak olyan autósok, akinek még így is ez éri meg legjobban. 
Ha valaki télen keveset autózik, nem muszáj autóba ülnie, ha nagyon havas, jeges az út, alig mozdul ki a városból autójával, nem megy a hegyekbe télen, éves szinten nem autózik pár ezer kilométernél többet, aránylag kis teljesítményű autóval, óvatosan közlekedik, és figyelmes, tudatos, járműve képességeivel tisztában lévő sofőr; akkor alighanem jobban jár egy garnitúra négyévszakossal, mint egy szett nyárival és egy szett télivel.
Persze akik nagy teljesítményű autóikra keresnek abroncsot, azok aligha érik be ezzel a kompromisszumos megoldással. Ki gondolná, hogy nekik éppen Magyarország keleti csücskében Nyíregyházán, a Michelin gyárában gyártják a legújabb, extrém teljesítményre képes téli abroncsokat.
A hajdani Taurus üzemei helyén ma a Michelin gépsorai zakatolnak. A Michelin Magyarországon 4 telephellyel rendelkezik, ezek közül Budapesten a teher-, míg nyíregyházán a személyabroncsok gyártása folyik. Innen, Nyíregyházáról látják el a környéket spéci méretű téli személyabroncsokkal, illetve szöges gumik is készülnek itt. 

Elképesztő méretű téli gumik készülnek Nyíregyházán

Az üzemet igen nagy flexibilitás jellemzi, magyarul rövid szériák, gyakori méretváltások jellemzőek rá. A Michelin olyan márkáknak szállítja az autókra kerülő első abroncsokat, mint a VW, Volvo, BMW, Mercedes, Ford, és nem utolsó sorban a nem is az eladott gumik volumene, hanem inkább a presztízs miatt igen sokat jelentő Porsche. Mivel alapvetően nagy teljesítményű sportkocsikra, szabadidő-autókra és terepjárókra gyártanak itt abroncsokat, így a méretek is aránylag nagyok, jellemzően 17 és 21 col közötti gumik készülnek itt. Belegondolni is rémes, mennyibe kerülhet egy 21 colos téli garnitúra…

Sokféle méretet gyártanak

A több mint ötven éve működő nyíregyházi gumigyár jövője is biztosnak tűnik, hiszen 20 százalékos kapacitásnövelést terveznek 2 éven belül, illetve a napi gyártható abroncsméretek számát is héttel szeretnék bővíteni. Ebben a szegmensben ez az igazán fontos, hiszen ilyen extra méretekben nem mennyiséget kell gyártani, hanem inkább sokfélét, hogy gyorsan és teljes mértékben alkalmazkodhassanak a vevők igényeihez.
Néhány vezetéstechnikai tipp, havas napokra:
Miért jó?
A téli gumi nemcsak különleges, mély, jó vízelvezető képességű, jó öntisztuló tulajdonságú mintázatában különbözik a nyári abroncsoktól, hanem alapanyagában is. Az extra keverék nagy hidegben sem veszti el rugalmasságát, és a lehetőségekhez képest jól tapad. Nyáron pont ezért nem használható, mert a lágy keverék pillanatok alatt elkopna. 

Brutális téli gumik Nyíregyházáról 1

Katt a képre, és olvashatóvá dagad!
Egyre több helyen kötelező
Bár idehaza is sokan szeretnék, hogy ne csak a taxik számára, hanem mindenkinek kötelező legyen a téli gumi, de egyelőre erről nincs szó. A környező országokban is vegyes a kép, míg Szerbia, Ukrajna és Horvátországban nem kérik számon, a többi szomszédos államban viszont a jogszabályok előírják a téli gumi használatát. A szabályozás azonban nem egységes: van, ahol időjárási helyzettől, van, ahol dátumoktól teszik függővé a téli abroncsok használatát.  Akit az európai szabályozás érdekel, az ezen az oldalon minden kérdésére – hol, mikor, miért – választ találhat.

Önök kérték

Korábban már mi is feltettük a kérdést, olvasóink pedig 10 654 igen, 3495 nem arányban úgy érezték, hogy jót tenne a közlekedésbiztonságnak, ha Magyarországon is kötelező lenne a téli gumi használata.

Mit fogadnak el téli guminak?
Fontos tudni, hogy az abroncs más országokban is csak akkor minősül téli guminak, akár téli, akár négyévszakos, ha oldalán M+S jelölés van és a radiálgumi profilja legalább 4 mm-mély. A hópihe a gumi oldalfalán önmagában nem elég és négy milliméteres mintázat alatt a gumi nyárinak számít. Az előírás megsértése esetén 35 euróról indulnak az osztrák büntetési tételek és a közlekedők veszélyeztetése esetén elérhetik az 5000 eurót is.
Brutális téli gumik Nyíregyházáról 2

Kommentek

  • CoIie

    Jó lenne hinni a számoknak, de az ábrán a 4,1 m fékút különbség nálam 5,1-re jön ki!

  • Specialized78

    Colie!
    Én rossz voltam matekból,de számomra is az az eredmény jött ki,amit te írtál és nem az,ami a cikkben van.

  • v_johny

    Ugyan már… Nem kell csodálkozni semmin. Ha oda az van írva, akkor az úgy is van csak Ti nem számoljátok jól. Erre jók a statisztikák, reklámok, különféle kimutatások és prezentációk. Játék a számokkal ahol megpróbálnak meggyőzni arról, hogy pedig az úgy van és csak az az überkirály…

  • bundaska1001

    40-éve vezetek balesetmentesen hívatás szerűen,(papírom van róla)akkor még csak egy fajta gumit ismertünk,a diagonált s ráadásul aszfalt út is ritkaság volt.A vigécnek mindegy hogy milyen gumival közlekedik,így is úgy is a fán végzi.Ezzel csak annyit akarok mondani hogy míg kis Hazánkba nem érkezik meg a közlekedési kultúra addig lánc talpon is lehet járni,mind hiába.

  • Guillotine

    Bundaska!

    És 40évvel ezelőtt mennyi volt az autók átlagsebssége??

  • Ambrus Gergely

    tiszta röhej, saját magukat égetik le ezzel az ábrával.. még ki is hangsúlyozzák, hogy rosszabb a téli gumik fékútja száraz és nedves útfelületen, csak hóban jobb…

Ezt a BMW reklámot betiltották Angliában

Az angolok szerint veszélyes közúti huligánkodásra buzdít a BMW plakátja, ezért gyorsan be is tiltották.

Ismét csökkent az üzemanyagok ára

A benzin literenkénti árát 4 forinttal, a gázolajét pedig 3 forinttal csökkentette a Mol.

Csúcskivitel belépőmotorral: jön a Mazda CX-3 GT Sport

Bizarr termékfilozófiát követ a Mazda: a CX-3 crossover nyáron debütáló új csúcskiadása nem a legerősebb motort kapja meg.

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

F1: Bejelentették a Sauber Honda-szerződését

A Forma-1-es Orosz Nagydíj délelőttjén hivatalosan is bejelentették, hogy 2018-tól a Sauber-csapat is a Honda erőforrásaival.

F1: A McLaren Mercedes-motorra vált jövőre?

Érdekes sztorit dobott be az egykori csapattulajdonos Eddie Jordan, de a McLaren gyorsan cáfolt.

Hihetetlen balesetet úszott meg egy kamionos

Nehéz napja volt annak az őrangyalnak, aki erre a kamionosra vigyázott. Az utolsó pillanatban állt meg a szerelvény a szakadék felett.

Használt autó: melyik a legjobb üzleti limuzin?

Erősek, mint egy dízelmozdony, pallérozott a modoruk, keveset fogyasztanak és jutányosan az áruk. Melyik használt német üzleti limuzint válasszuk?

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.