Fél pohár olaj elég egy motorhoz

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.10.29. 15.00

Jellegzetes kép, hogy forgácsolásnál ömlik a hűtőfolyadék a szerszámra, de a Fordnál ennek lassan vége. Fél pohárnyi folyadékkal megoldják egy motor hűtését.

A Ford egyre több üzemében vezeti be a száraz megmunkálás, más néven Minimális Mennyiségű Kenőanyag (MQL) technológiát.

A száraz megmunkálás lényege, hogy a vágószerszámok kenését és hűtését finom porlasztással oldják meg – csakis ott és akkor, ahol és amikor szükséges. Ez a megoldás kisebb szennyvíztermelés mellett is azonos kenést és hűtést biztosít, mint a hagyományos fémmegmunkálási folyamatok nagy folyadék-felhasználása.

A kisebb ipari víz- és olajfelhasználás mellett a megoldás javítja a termelőüzemek levegőminőségét, mivel így elkerülhető, hogy a hagyományos, nedves megmunkálási folyamatok során keletkező gőzök a levegővel keveredjenek

A Ford immár hat gyárában bevezette az eljárást, így az elmúlt évhez képest kétszer annyi üzemben alkalmazzák az új módszert.

Egy tipikus gyártósoron az MQL alkalmazásával mintegy 1 230 000 liter víz takarítható meg évente, amivel 5600 átlagos méretű fürdőkádat lehetne megtölteni. Az MQL bevezetésével a Németországban működő kölni motorgyár 2011 és 2012 között 50 százalékkal csökkentette az egy motorra jutó vízfelhasználást.

Az MQL technológia az egy motor vagy váltómű előállításához szükséges olaj mennyiségét is jelentősen – mintegy 100 milliliterre – csökkenti, ami körülbelül egy fél vizespohárnyi mennyiségnek felel meg.

A Ford célja, hogy 2015-re 30 százalékkal mérsékelje vízfelhasználását. 2000 és 2012 között a vállalat 62 százalékkal – mintegy 44 milliárd literrel – csökkentette globális vízigényét.

Kommentek

  • cddexter

    “Jellegzetes kép, hogy forgácsolásnál ömlik a hűtőfolyadék a szerszámra”.

    Azt ott a gép automatikusan megszűri a forgácstól és újra használja.

    “Ez a megoldás kisebb szennyvíztermelés mellett is azonos kenést és hűtést biztosít”

    Forgácsoláskor a hűtésnek és kenésnek mi köze van víz felhasználásnak? Ha valaki tudja erre kíváncsi lennék mert a kettőt én nem tudom összehozni.

  • v_Petya25

    Én is pont azt akartam írni, hogy a gép a folyadékot szűrve visszaforgatja. Ja hogy a Ford eddig nem így csinálta? Bocsi :)
    Úgy adja elő, mintha a gép csapra meg a csatornára lenne kötve….

  • cddexter

    A másik fele, hogy ezt az gyártósoron évente 1 230 000 liter vizet pedig úgy adja elő mintha olyan nagy dolog lenne. Számoljuk picit:

    1 gyártósor
    8000 dolgozó
    250 munkanap
    5 liter víz napi kézmosásra (nagyon-nagyon szűken számolva)

    Ez összesen 12 millió liter víz. Szóval amondó vagyok, hogy az a gyár amiben pl. víztakarékos csaptelepet szerelnek fel sokkal több vizet tud megtakarítani egyszerűen már a kézmosásokkal is.

    Ettől függetlenül biztos sokat lehet nyerni ezzel. Egy kiskegyed magazinban vagy egy zöld környezetvédő újságban hatásosan lehet vele ámítani az olvasókat.

  • Guevara

    Igen, jól érzik az előttem hozzászólók is hogy ez egy “nesze semmi, fogd meg jól” cikkecske. Anyagilag eddig sem volt érdeke a gyáraknak hogy pazaroljanak bármit is a gyártási folyamataik során, ennek persze van egy olyan hozadéka is hogy kevésbé terhelik a környezetet. Viszont ez a kis “kommüniké” eltorzítva ígyekszik meggyőzni/befolyásolni a laikus nagyérdeműt, azt sugallván hogy ez a gyártó (F**d) többet tesz a környezetvédelemért mint a többi.

  • Guillotine

    Dexter!

    Melyik az a gyártósor ahol 8ezren dolgoznak ilyen gépekkel??!
    Sztem egyik sem..ennek számolj utána.

  • péloday

    Forgácsoláskor a munkadarabot és a szerszámot emulziós folyadékkal hűtik !
    Ennek bizonyos százaléka víz ,egy része pedig olaj! egyik a hűtésért felel a másik a kenésért,egyazon folyadékon belül. Nem mindegy,hogy egy munkadarabot 50 L vagy 5L emulziófolyadékból megoldva hűtöd és kened !

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

Oldalszél-stabilizátort kapnak a Ford haszonjárművek

Alapáron szereli fel a Transit és Transit Custom haszonjárműveket oldalszél elleni elektronikus védelemmel a Ford.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

Erősen szennyezett a talaj az Óbudai Autóbuszgarázsban

Hamarosan megkezdődhet az Óbudai autóbuszgarázs területének kármentesítése. A talaj mellett a talajvíz is erősen szennyezett.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.