Fél pohár olaj elég egy motorhoz

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.10.29. 15.00

Jellegzetes kép, hogy forgácsolásnál ömlik a hűtőfolyadék a szerszámra, de a Fordnál ennek lassan vége. Fél pohárnyi folyadékkal megoldják egy motor hűtését.

A Ford egyre több üzemében vezeti be a száraz megmunkálás, más néven Minimális Mennyiségű Kenőanyag (MQL) technológiát.

A száraz megmunkálás lényege, hogy a vágószerszámok kenését és hűtését finom porlasztással oldják meg – csakis ott és akkor, ahol és amikor szükséges. Ez a megoldás kisebb szennyvíztermelés mellett is azonos kenést és hűtést biztosít, mint a hagyományos fémmegmunkálási folyamatok nagy folyadék-felhasználása.

A kisebb ipari víz- és olajfelhasználás mellett a megoldás javítja a termelőüzemek levegőminőségét, mivel így elkerülhető, hogy a hagyományos, nedves megmunkálási folyamatok során keletkező gőzök a levegővel keveredjenek

A Ford immár hat gyárában bevezette az eljárást, így az elmúlt évhez képest kétszer annyi üzemben alkalmazzák az új módszert.

Egy tipikus gyártósoron az MQL alkalmazásával mintegy 1 230 000 liter víz takarítható meg évente, amivel 5600 átlagos méretű fürdőkádat lehetne megtölteni. Az MQL bevezetésével a Németországban működő kölni motorgyár 2011 és 2012 között 50 százalékkal csökkentette az egy motorra jutó vízfelhasználást.

Az MQL technológia az egy motor vagy váltómű előállításához szükséges olaj mennyiségét is jelentősen – mintegy 100 milliliterre – csökkenti, ami körülbelül egy fél vizespohárnyi mennyiségnek felel meg.

A Ford célja, hogy 2015-re 30 százalékkal mérsékelje vízfelhasználását. 2000 és 2012 között a vállalat 62 százalékkal – mintegy 44 milliárd literrel – csökkentette globális vízigényét.

Kommentek

  • cddexter

    “Jellegzetes kép, hogy forgácsolásnál ömlik a hűtőfolyadék a szerszámra”.

    Azt ott a gép automatikusan megszűri a forgácstól és újra használja.

    “Ez a megoldás kisebb szennyvíztermelés mellett is azonos kenést és hűtést biztosít”

    Forgácsoláskor a hűtésnek és kenésnek mi köze van víz felhasználásnak? Ha valaki tudja erre kíváncsi lennék mert a kettőt én nem tudom összehozni.

  • v_Petya25

    Én is pont azt akartam írni, hogy a gép a folyadékot szűrve visszaforgatja. Ja hogy a Ford eddig nem így csinálta? Bocsi :)
    Úgy adja elő, mintha a gép csapra meg a csatornára lenne kötve….

  • cddexter

    A másik fele, hogy ezt az gyártósoron évente 1 230 000 liter vizet pedig úgy adja elő mintha olyan nagy dolog lenne. Számoljuk picit:

    1 gyártósor
    8000 dolgozó
    250 munkanap
    5 liter víz napi kézmosásra (nagyon-nagyon szűken számolva)

    Ez összesen 12 millió liter víz. Szóval amondó vagyok, hogy az a gyár amiben pl. víztakarékos csaptelepet szerelnek fel sokkal több vizet tud megtakarítani egyszerűen már a kézmosásokkal is.

    Ettől függetlenül biztos sokat lehet nyerni ezzel. Egy kiskegyed magazinban vagy egy zöld környezetvédő újságban hatásosan lehet vele ámítani az olvasókat.

  • Guevara

    Igen, jól érzik az előttem hozzászólók is hogy ez egy “nesze semmi, fogd meg jól” cikkecske. Anyagilag eddig sem volt érdeke a gyáraknak hogy pazaroljanak bármit is a gyártási folyamataik során, ennek persze van egy olyan hozadéka is hogy kevésbé terhelik a környezetet. Viszont ez a kis “kommüniké” eltorzítva ígyekszik meggyőzni/befolyásolni a laikus nagyérdeműt, azt sugallván hogy ez a gyártó (F**d) többet tesz a környezetvédelemért mint a többi.

  • Guillotine

    Dexter!

    Melyik az a gyártósor ahol 8ezren dolgoznak ilyen gépekkel??!
    Sztem egyik sem..ennek számolj utána.

  • péloday

    Forgácsoláskor a munkadarabot és a szerszámot emulziós folyadékkal hűtik !
    Ennek bizonyos százaléka víz ,egy része pedig olaj! egyik a hűtésért felel a másik a kenésért,egyazon folyadékon belül. Nem mindegy,hogy egy munkadarabot 50 L vagy 5L emulziófolyadékból megoldva hűtöd és kened !

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.