Befellegzett a benzinkutasoknak

30 százalékkal gyorsabb tankolás

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.10.28. 10.00

Önműködő töltőoszlopot mutattak be egy észak-amerikai szakkiállításon. A rendszer bizonyos fenntartásokkal akár ma üzembe állhatna.

Behajtasz, kiszállsz, kinyitod, lecsavarod, betolod, húzod, tartod, tartod, még egy kicsit tartod, kezet törölsz, fizetsz, kezet szagolsz, kezet mosol, távozol… Autósként hetente, havonta szembesülünk ezzel a rutinnal, ki milyen sűrűn tankol – a lényeg, hogy a folyamat nem megkerülhető. Illetve mégis: ugyanezt áttestálhatod a benzinkutasra, de a lényeg ettől még nem változik. 

Na de majd most fog, legalábbis ha az üzemanyagtöltő berendezéseket fejlesztő, észak-amerikai Husky és az ötletgazda Fuelmatics AB svéd cég kooperációjára ráharap az üzletág. 


A Petroleum Equipment Institute 2013-as konferenciáján kiállított berendezés egy tapadókorongban végződő karból, három eltérő keresztmetszetű töltőcsonkból és egy optikai felismerő rendszerből áll. Működési elve olyan egyszerű, mintha egy kisiskolás álmodta volna meg. 
Elsőként is a kamerás alrendszer megkeresi a tank fedelét, a tapadókorongos kar kinyitja azt. Ezen a ponton feltételezzük, hogy a jövőben minden autón tanksapka-mentes, önzáró töltőnyílást találunk majd – ez egyébként nem értelmetlen irány, tehát nem földtől elrugaszkodott az elvárás. Majd a három lehetséges pisztolyból a robot kiválasztja a megfelelő méretűt, rátolja a nyílásra, és indulhat a nagysebességű feltöltés. A kifröccsenésnek gumiszoknyával veszik elejét. Amikor a vákuumos érzékelő szerint vége a feltöltésnek, akkor a pisztoly visszavonul, lehet fizetni (vagy távozni, ha előre fizettünk; ez mérnöki szempontból részletkérdés).
Fejlesztői szerint harmadával lerövidítheti a tankolás időtartamát a berendezés, de egyéb előnyei is vannak. Nem kell például kiszállnunk az autóból, ami hidegben, szélviharban vagy veszélyes környéken, éjszaka kifejezetten jól jöhet. 
Ahogy ez ilyenkor lenni szokott, maga a rendszer persze már nem új keletű: az alábbi demóvideót 2010-ben forgatták Svédországban, de az ötlet már évekkel korábban készen állt, a német Auto Bild annak idején 2007-re prognosztizálta a rendszer várható piaci bevezetését. 
Tudomásunk szerint ez elmaradt: az akkori FM3000 kódjelű berendezés nevére rákeresve mindössze három tucat találatot ad a Google… Az viszont, hogy a privát fejlesztést felkarolta egy hatvanöt éves múlttal rendelkező észak-amerikai vállalat, akár kereskedelmi sikerre is válthatja az eddig legfeljebb szakmai körökben, mérnöki teljesítményként elismert munkát. Vagy nem.

Kommentek

  • subtotal

    És akkor jön a kuncsaft és beparkol úgy, hogy:
    – a túloldalon van a töltőnyílás
    – másfél méterrel arrébb áll meg a fejtől

    :)

  • imi001

    Bár csak ez lenne a legnagyobb gondom de sajnos az hogy miből tankoljak

  • bubu45

    Hogyan kell méregdrága felesleges szarokkal kiiktatni az emberi munkaerőt X10 verzió

  • baki

    ö ö ö, csak egy ezresért kérek bele:)

  • baki

    vagy, némá teso, ez alupítiumból van:)

Ilyen munkát sem végeztettek még F1-es pilótával

A Renault felújítja enstone-i bázisát, és valószínűleg nem talált a munkára rendes melósokat.

F1: Hivatalos, a Ferraritól kölcsönöz pilótát a Sauber

A Sauber hivatalosan is megerősítette, hogy a sérült Pascal Wehrlein helyett a Ferrari tartalékosa, Antonio Giovinazzi vezet majd náluk a hétfőn kezdődő első barcelonai teszten.

F1: Alonsót is felhívta a Mercedes

Fernando Alonso azt mondja, Nico Rosberg visszavonulása után nála is érdeklődött a Mercedes. A spanyol akkor le volt kötve, de szeptemberben átgondolja majd, marad-e a McLarennél tovább is.

Fotón, ahogy az új Ladák Budapestre érkeznek

Begurult az első két kamion. Rakományuk friss, ropogós Lada Vesta.

F1: A Mercedes szerint műbalhét csinált a sajtó

Valtteri Bottasnak nincs baja azzal, hogy adatokat kell megosztania új csapattársával, Lewis Hamiltonnal.

Prémium Peugeot? Már majdnem igen!

A legtöbb népautós gyártó két kézzel kapar a prémium jelzőért, az új 5008 GT kétharmada ki is érdemli.

Oldalszél-stabilizátort kapnak a Ford haszonjárművek

Alapáron szereli fel a Transit és Transit Custom haszonjárműveket oldalszél elleni elektronikus védelemmel a Ford.

F1: Alonso nem vár sokat az új McLarentől

Fernando Alonso szerint kár azt várni, hogy a McLaren hirtelen visszakerül az élre, a spanyolnak nincsenek túlzott elvárásai az idei szezonnal kapcsolatban.

F1: Kerülj egyet az új Mercivel – fedélzeti videó

Fedélzeti panorámavideó az új Mercedes és Lewis Hamilton első köréről.

F1: Räikkönen kipróbálta az új Ferrarit – videó

A délelőtti leleplezés után a Ferrari azonnal pályára is küldte 2017-es Forma-1-es autóját. Kimi Räikkönen fordult vele elsőként.

F1: “Sereghajtót” leplezett le a McLaren

A McLaren pénteken délelőtt Wokingban és Tokióban leleplezte 2017-es Forma-1-es modelljét, az MCL32-est. Meglepő külsőt kapott az autó.

Erősen szennyezett a talaj az Óbudai Autóbuszgarázsban

Hamarosan megkezdődhet az Óbudai autóbuszgarázs területének kármentesítése. A talaj mellett a talajvíz is erősen szennyezett.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.