Behajtasz, kiszállsz, kinyitod, lecsavarod, betolod, húzod, tartod, tartod, még egy kicsit tartod, kezet törölsz, fizetsz, kezet szagolsz, kezet mosol, távozol… Autósként hetente, havonta szembesülünk ezzel a rutinnal, ki milyen sűrűn tankol – a lényeg, hogy a folyamat nem megkerülhető. Illetve mégis: ugyanezt áttestálhatod a benzinkutasra, de a lényeg ettől még nem változik. 

Na de majd most fog, legalábbis ha az üzemanyagtöltő berendezéseket fejlesztő, észak-amerikai Husky és az ötletgazda Fuelmatics AB svéd cég kooperációjára ráharap az üzletág. 


A Petroleum Equipment Institute 2013-as konferenciáján kiállított berendezés egy tapadókorongban végződő karból, három eltérő keresztmetszetű töltőcsonkból és egy optikai felismerő rendszerből áll. Működési elve olyan egyszerű, mintha egy kisiskolás álmodta volna meg. 
Elsőként is a kamerás alrendszer megkeresi a tank fedelét, a tapadókorongos kar kinyitja azt. Ezen a ponton feltételezzük, hogy a jövőben minden autón tanksapka-mentes, önzáró töltőnyílást találunk majd – ez egyébként nem értelmetlen irány, tehát nem földtől elrugaszkodott az elvárás. Majd a három lehetséges pisztolyból a robot kiválasztja a megfelelő méretűt, rátolja a nyílásra, és indulhat a nagysebességű feltöltés. A kifröccsenésnek gumiszoknyával veszik elejét. Amikor a vákuumos érzékelő szerint vége a feltöltésnek, akkor a pisztoly visszavonul, lehet fizetni (vagy távozni, ha előre fizettünk; ez mérnöki szempontból részletkérdés).
Fejlesztői szerint harmadával lerövidítheti a tankolás időtartamát a berendezés, de egyéb előnyei is vannak. Nem kell például kiszállnunk az autóból, ami hidegben, szélviharban vagy veszélyes környéken, éjszaka kifejezetten jól jöhet. 
Ahogy ez ilyenkor lenni szokott, maga a rendszer persze már nem új keletű: az alábbi demóvideót 2010-ben forgatták Svédországban, de az ötlet már évekkel korábban készen állt, a német Auto Bild annak idején 2007-re prognosztizálta a rendszer várható piaci bevezetését. 
Tudomásunk szerint ez elmaradt: az akkori FM3000 kódjelű berendezés nevére rákeresve mindössze három tucat találatot ad a Google… Az viszont, hogy a privát fejlesztést felkarolta egy hatvanöt éves múlttal rendelkező észak-amerikai vállalat, akár kereskedelmi sikerre is válthatja az eddig legfeljebb szakmai körökben, mérnöki teljesítményként elismert munkát. Vagy nem.