Befellegzett a benzinkutasoknak

30 százalékkal gyorsabb tankolás

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.10.28. 10.00

Önműködő töltőoszlopot mutattak be egy észak-amerikai szakkiállításon. A rendszer bizonyos fenntartásokkal akár ma üzembe állhatna.

Behajtasz, kiszállsz, kinyitod, lecsavarod, betolod, húzod, tartod, tartod, még egy kicsit tartod, kezet törölsz, fizetsz, kezet szagolsz, kezet mosol, távozol… Autósként hetente, havonta szembesülünk ezzel a rutinnal, ki milyen sűrűn tankol – a lényeg, hogy a folyamat nem megkerülhető. Illetve mégis: ugyanezt áttestálhatod a benzinkutasra, de a lényeg ettől még nem változik. 

Na de majd most fog, legalábbis ha az üzemanyagtöltő berendezéseket fejlesztő, észak-amerikai Husky és az ötletgazda Fuelmatics AB svéd cég kooperációjára ráharap az üzletág. 


A Petroleum Equipment Institute 2013-as konferenciáján kiállított berendezés egy tapadókorongban végződő karból, három eltérő keresztmetszetű töltőcsonkból és egy optikai felismerő rendszerből áll. Működési elve olyan egyszerű, mintha egy kisiskolás álmodta volna meg. 
Elsőként is a kamerás alrendszer megkeresi a tank fedelét, a tapadókorongos kar kinyitja azt. Ezen a ponton feltételezzük, hogy a jövőben minden autón tanksapka-mentes, önzáró töltőnyílást találunk majd – ez egyébként nem értelmetlen irány, tehát nem földtől elrugaszkodott az elvárás. Majd a három lehetséges pisztolyból a robot kiválasztja a megfelelő méretűt, rátolja a nyílásra, és indulhat a nagysebességű feltöltés. A kifröccsenésnek gumiszoknyával veszik elejét. Amikor a vákuumos érzékelő szerint vége a feltöltésnek, akkor a pisztoly visszavonul, lehet fizetni (vagy távozni, ha előre fizettünk; ez mérnöki szempontból részletkérdés).
Fejlesztői szerint harmadával lerövidítheti a tankolás időtartamát a berendezés, de egyéb előnyei is vannak. Nem kell például kiszállnunk az autóból, ami hidegben, szélviharban vagy veszélyes környéken, éjszaka kifejezetten jól jöhet. 
Ahogy ez ilyenkor lenni szokott, maga a rendszer persze már nem új keletű: az alábbi demóvideót 2010-ben forgatták Svédországban, de az ötlet már évekkel korábban készen állt, a német Auto Bild annak idején 2007-re prognosztizálta a rendszer várható piaci bevezetését. 
Tudomásunk szerint ez elmaradt: az akkori FM3000 kódjelű berendezés nevére rákeresve mindössze három tucat találatot ad a Google… Az viszont, hogy a privát fejlesztést felkarolta egy hatvanöt éves múlttal rendelkező észak-amerikai vállalat, akár kereskedelmi sikerre is válthatja az eddig legfeljebb szakmai körökben, mérnöki teljesítményként elismert munkát. Vagy nem.

Kommentek

  • subtotal

    És akkor jön a kuncsaft és beparkol úgy, hogy:
    – a túloldalon van a töltőnyílás
    – másfél méterrel arrébb áll meg a fejtől

    :)

  • imi001

    Bár csak ez lenne a legnagyobb gondom de sajnos az hogy miből tankoljak

  • bubu45

    Hogyan kell méregdrága felesleges szarokkal kiiktatni az emberi munkaerőt X10 verzió

  • baki

    ö ö ö, csak egy ezresért kérek bele:)

  • baki

    vagy, némá teso, ez alupítiumból van:)

Soha nem látott, kedves újítás a rendőrautókban

Játékmackókkal szereli fel az észt rendőrség a járőrautókat, hogy vigaszt nyújtsanak a kisgyerekeknek, akik balesetek vagy más, nagy traumát okozó helyzetek résztvevőivé válnak.

Tarlós bedurvult, ez lett a bírságkamera sorsa

Tarlós István főpolgármester leszereltette a Bécsi és Szépvölgyi út kereszteződésében felszerelt kamerát.

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

Tudod miért hívják anyósülésnek?

Tudod, hogy az autóban a jobb első ülést miért hívják anyósülésnek? Van néhány teória.

F1: 15 helyes hátrasorolás a McLaren-újoncnak

Kezdődik: a McLarennél már az idény negyedik fordulóján jönnek a motorcserés hátrasorolások, Stoffel Vandoorne az Orosz Nagydíjra 15 pozíciós büntetést kapott.

F1: Alonso azért se bánja, hogy otthagyta a Ferrarit

Fernando Alonso unja már a kérdést, de újra elmondta, hogy akkor sem bánja a Ferraritól való távozást, ha idén bajnoki esélyes az olasz csapat. A McLarennél javult az életminősége.

F1: Räikkönen az élen, menet közben esett szét a Force India

A Forma-1-es Orosz Nagydíj első szabadedzésén a Ferrari Mercedesek előtt végzett, a leggyorsabb Kimi Räikkönen volt. A Force India látványos hibát produkált.

Vettel: Szocsi a Mercedes pályája

Az idén eddig háromból két futamot megnyerő ferraris Sebastian Vettel a hétvégi Orosz Nagydíj előtt nem igazán bízik a triplázásban, szerinte Szocsiban egyértelműen a Mercedes a favorit.

A pesti autósok birkák, itt a fotós bizonyíték

Levelet kaptunk olvasónktól, akit – érthetően – bánt, hogy a pesti autósok nem tanulnak a büntetésekből, és direkt megszegik a szabályokat.

Itt zárják le Budapestet a hosszú hétvégén

Április 30-án és május 1-jén rendezik Budapesten a Nagy Futam versenyautós bemutatót több fővárosi fő közlekedési útvonal forgalmának korlátozásával.

F1: Hamiltonék nem kérnek a csapatutasításokból

A Mercedes versenyzői azt mondják, nem s szeretnének a csapatutasításokról és a pilótasorrendről beszélni, persze ha úgy alakul, engedelmeskedni kell.

Százéves plug-in hibriddel ünnepel a Mitsubishi

Legelső autójának modern újraértelmezésével köszönti magát az idén száz esztendős Mitsubishi.

Jeepre hajaz a Hyundai városi SUV-ja

Sejtelmes részletfotóval előlegezte meg a nyáron érkező Kona városi crossovert a Hyundai.

Filmbe illő balesetet videózott egy kamionos

Halálos iramban-i magaslatokat verdes az alábbi baleset, csak az a kár, hogy ez nem egy filmben történt.

A GM legjobb vicce: kabrió kisteher Corvette-motorral

A Totálisan Értelmetlen Autó, 300-as végsebességgel, platóval és nyitható keménytetővel. Nem tudom, mire, de nagyon jó!

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.