Szalayék az idén nem indulnak a Dakaron

Visszatér Afrikába a csapat

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.10.22. 14.00

A Dakar-rali helyett a december 29-én kezdődő és január 11-ig tartó Africa Eco Race elnevezésű viadalon versenyez a Szalay Balázs, Bunkoczi László terepralis kettős.

Szalay Balázs és Bunkoczi László Afrikában kezdte közös pályafutását körülbelül százezer versenykilométerrel ezelőtt. Hét közös Dakar és hét célba érkezés után a duó úgy döntött, hogy ismét Afrika felé veszi az irányt: a Dakar helyett az Africa Eco Race-re nevezett a páros, amely a Dakar legendás útvonalán halad, vagyis Marokkón és Mauritánián keresztül érkezik meg végül Szenegálba, a Rózsaszín-tó partjára.

“Afrikában kezdődött minden, ott szerettük meg a sivatagi versenyzést” – nyilatkozta Szalay Balázs, aki összesen 12 alkalommal állt rajthoz a világ leghosszabb és legnehezebb terepversenyén. “Hat éve autóztunk legutóbb ezen az útvonalon, s bár Dél-Amerikában is jól éreztük magunkat, azt azért mindig megbeszéltük a versenyzőtársakkal, hogy Afrika volt az igazi. Mindenki visszavágyik oda, mi eldöntöttük, hogy vissza is térünk.”

Noha logisztika és talán kihívás szempontjából is nehezebb az Africa Eco Race (hiszen itt nem csupán a mezőny, hanem a szervizcsapat is úttalan utakon halad a Szaharában), de Szalayék nem törődnek a statisztikákkal, amelyek azt mutatják, a Szahara jóval kevesebb versenyzőt “enged át”, mint a dél-amerikai Atacama. 

“Az afrikai országok belátták, szükségük van a terepralira, úgyhogy a verseny teljesen biztonságos, a helyi kormányok és hadsereg a garancia erre. A kihívás, a pályák, a kietlen tájak miatt nyilván nehéz versenyre számítunk, az esélyeink azonban jók arra, hogy az élmezőnyben végezzünk. Persze, garancia semmire sincs, de hogy végig fogjuk küzdeni a távot, azt megígérhetem. Többek között ugyanis azért vonz mindenkit a Szahara, mert legyőzhetetlennek tűnik” – magyarázta Szalay Balázs, akit ezúttal nem kísér versenykamion a szakaszokon, hanem csak a szervizcsapatra hagyatkozik (vagyis magán a szelektíven kizárólag magára számíthat), amelyet Darázsi Zsolt, Őri Péter és Kecskés István alkot majd a 2014-es viadalon.

“Tíz év telt el azóta, hogy először betettem a lábam Afrikába, s az első ilyen jellegű élmény legalább annyira meghatározó az ember életében, mint az első csók” – mesélte Bunkoczi László, az Opel Dakar Team navigátora. “Én is szívesen emlékszem azokra az időkre, és az utóbbi években időről időre eljátszottunk a gondolattal, hogy vissza kellene térnünk a gyökerekhez, vissza oda, ahol a kalandok kezdődtek. Az egyik kedvenc filmem, A tökös, a török, az őr meg a nő, amelyben az egyik főszereplő ellopja Jean-Louis Schlesser autóját és azt üvölti, hogy Ont he road again. Most nekem is ilyen érzésem van. Igaz, mi még nem vagyunk úton, csak készülünk rá, tréningezünk és várunk. Most, hogy biztossá vált az indulásunk, már siettetnénk az időt, hogy újra ott legyünk.”

Az Africa Eco Race távjának az Opel Mokkával vág neki a kettős, amely a 2013-as Dakaron, majd azt követően a Selyemút-ralin már bizonyított, és természetesen új fejlesztéseket is kapott azóta.

Sonangol Africa Eco Race 2014

Az Africa Eco Race, amelyet szintén azzal a céllal hívtak életre 2009-ben, hogy visszatérjenek a gyökerekhez, vagyis indulóinak a nagy üzlet helyett nagy kalandban legyen részük, december 29-én kezdődik a szokásos adminisztratív és technikai ellenőrzéssel még Európában, ezután a mezőny behajózik Afrikába, és elkezdődik az igazi verseny.

Az autósok, motorosok és kamionosok 11 szakaszt teljesítenek (plusz egy szünnap), miközben átszelik Marokkót és Mauritániát, hogy végül megérkezzenek Szenegálba. Az útvonalról bővebb információk egyelőre nincsenek, de a háromszoros Dakar-győztes René Metge és csapata szeptember elején indult el, hogy kijelölje a 2014-es útvonalat. Nem volt könnyű dolguk, hiszen Marokkóban szél, eső és viharok kísérték útjukat, amely így meglehetősen kalandosra sikeredett.

A 2014-es útvonalat még nem hozták nyilvánosságra, de a tavalyi szakaszok hosszából lehet következtetni: körülbelül 7000 kilométer vár a mezőnyre – pontosabban az autós, motoros, quados és kamionos mezőny azon részére, amelynek sikerül elérnie a Rózsaszín-tó partján felállított célig.

A magyar versenyzők közül a Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Tóth Tamás kamionos trió eddig négy alkalommal állt rajthoz a viadalon: először harmadikként végzett (2009), másodszor sikerült megnyernie a kamionos kategóriát (2010), harmadszor bemutatta a verseny egyik legemlékezetesebb bukását és kiesett (2011), egy évet kihagyott, mert nem készült el az új kamionja, legutóbb pedig megint harmadikként végzett (2013).

A csapat a 2014-es viadalra változtatott a felálláson: Kovács Miklós és a navigátor Czeglédi Péter mellett Ács László egészíti ki a Scaniával száguldó triót.

Kommentek

  • vencelkerty

    Na, most máshol próbálkoznak, hátha itt is befutnak utolsónak…., minek azt erőltetni, ami nem megy. Induljanak a játszótéri homokozó rallyn, ott talán dobogósok lesznek, feltéve, ha nincs más induló!

Világrekorder izommotor a BMW 5-ösben

Új variánssal bővül a BMW 5-ös széria portfoliója. Az M550d xDrive minden egyes turbófeltöltőjére 100 lóerő jut.

Önjáró autók üzembe helyezését tervezik

Bő két év múlva már vezető nélküli autók közlekedhetnek a London és Oxford közti 100 kilométeres úton, ha valóra válnak egy frissen létrehozott brit konzorcium tervei.

Porsche: három visszahívás egy héten belül!

A német sportautógyár típusait különböző problémák sújtják, de mások sem immúnisak a péntekinadrág-szindrómára.

Figyelem, újra bírságolnak az óbudai kamerák

A III. kerület a polgármesteri iroda honlapján tette közzé, hogy mostantól megint küldik a csekkeket a szabálytalankodóknak, mert továbbra sem bizonyított, hogy jogtalanul bírságolnának kameráik felvételei alapján.

Ölében kisbabával vezetett egy nő, a videó miatt forrong a Facebook

A közösségi média mostanában kapta fel ezt a videót, és a vélemények megdöbbentően vegyesek.

F1: Betiltják a cápauszonyt, jön az új fejvédő

A Forma-1-es Stratégiai Munkacsoport keddi ülésén több fontos döntést is hoztak a 2018-as szezonra. Kiiktatják a cápauszonyokat és a T-szárnyakat, új fejvédőt fejlesztenek, és a futamok újraindításában is változás jön.

Itt egy csokor tuskó, akik nem tudják, hogyan kell parkolni

Ha csak egy autós is meggondolja magát, már megérte.

Audi RS3: Megnéztük hogy készül, és ki is próbáltuk

Évente egyszer biztosan van valami rendezvény a világ legnagyobb motorgyárában, Győrben. A mostani apropóját a március 10-től gyártott Audi RS3 Limousine adta.

Használt autó: nagypályás használt BMW egy új Škoda Octavia árában

2017. februárjában, az utód értékesítésének indulásával kifutott az F10-es BMW 5-ös. Öt-hatmillióval be lehet szállni, egy kompakt autó árából. Megéri kockáztatni a használt luxusautóval?

Egyszerűsítenék az újtdíjfizetést

Három multinacionális vállalat közös céget alapított a Európai Elektronikus Útdíjszedési Szolgáltatás (ETTS) hatékonyságának javítása érdekében. A Toll4Europe vállalkozás már minden szükséges hatóságtól zöld utat kapott.

F1: A Mercedes segíti ki a Hondát?

Brit sajtóértesülés szerint a Mercedes beszáll a Honda motorfejlesztésébe. A Red Bull nem örül a rivális felzárkóztatásának.

F1: Kínszenvedés lesz megegyezni az új motorokról

A Forma-1 új motorformulára vált 2021-től, sokan előre látják, hogy nem lesz könnyű megegyezni erről.

F1: Komoly veszélyben volt Wehrlein pályafutása

A Sauber versenyzője, Pascal Wehrlein szerint a Bajnokok Tornáján szerzett hátsérülésére a karrierje is rámehetett volna, ha nem adott volna magának elég időt a felépülésre.

F1: Egyenlítésre készül a Mercedes

A hétvégi Orosz Nagydíjon a Mercedes szeretné 2-2-re felhozni az idei győzelmi arányt, Toto Wolff szerint az egész csapatnak fáj, amikor kikapnak a Ferraritól.

Barbár Mad Max-autó a Mitsubishitől

A Top Gear felkérésére félelmetes sivatagi versenyautót épített a Mitsubishi, majd elkészítették annak civil, megvásárolható kiadását is.

Visszatért a lépcsőshátú Swift!

Bemutatkozott és három hét múlva már meg is vásárolható a Suzuki Swift szedán – igaz, nem Suzuki, nem Swift, és nem is kapható Európában.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.