Egyetlen nagy akku lehet a jövő autója

Karosszériapanellé formálható az energiatároló fólia

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.10.21. 17.00

Három és fél éves fejlesztőmunka eredményeként a Volvo és a kutatásban részt vevő partnerei bemutatták az energiatárolás forradalmian új módját. Az egy milliméteres lemezzel akár minden karosszériaidom kiváltható.

Tíz vállalatból álló konzorcium több mint negyven hónapon át dolgozott azon a technológián, amelyet most, az Európai Unió-s finanszírozással megvalósított projekt sikeres lezárásaként egy Volvo S80 kísérleti jármű fedélzetén tekinthet meg az ámuló világ. 

A hagyományos, különálló, nagy helyigényű, jelentős tömeget képviselő akkumulátorok kiváltását célzó projektben egy olyan szendvics anyagot hoztak létre, amely két szénszálas merevítő réteg között elhelyezett, egy milliméternél is vékonyabb, lítium alapú hártyából, valamint a héj külső felén elhelyezett, szuperkapacitású kondenzátorból áll. Ebből a könnyű, merev anyagból gyakorlatilag bármilyen karosszériaelemet meg lehet formálni – kerékdobot, ajtókat vagy csomagtér-fedelet, de akár a tetőlemezt is. 
A kísérleti járműben többek között a szélvédő és a motorházfedél közötti rést lezáró levéltálca készült ebből a különleges anyagból. Amint a megoldás feltalálója, Per-Ivar Sellergren az alábbi filmben elmondja, az új fejlesztésű idom nem csupán könnyebb, de merevebb is az eredeti, gyári elemnél, így a toronymerevítő szerepét is betölti, ráadásul teljesen kiváltja a start-stop rendszerhez használt másodlagos akkumulátort. 

Akár 130 kilométerre elegendő energia tárolható a karosszéria-elemekben - ez persze erősen hajtáslánc-függő kalkuláció.

A Volvo és nyolc partnerintézet, illetve -vállalat által kifejlesztett megoldás regeneratív és hálózati töltésre egyaránt alkalmas, így mikrohibridek (start-stop) mellett hagyományos és konnektoros hibridekben, vagy akár villanyautókban is bátran alkalmazhatók. 
A megoldással a Volvo számításai szerint akár 15 százalékkal csökkenthető a jármű össztömege, ami kedvezően befolyásolja annak környezeti teljesítményét – bár arról sajnos nem esett szó, hogy a karbon rétegekkel egybesütött akkumulátorlemezt hogyan lehet majd újrafeldolgozni, semlegesíteni.

Kommentek

  • PAlex

    No meg az is kérdés, hogy mennyi az annyi?
    Mert meg kell venni egyszer, valamint időnként javítani, és cserélni is külső elemeket.
    Egyébként tetszik az ötlet!

F1: Durva, mennyit változtak hátulról az autók

Remekül mutatja a 2017-es autók másmilyenségét két fotó.

Alfa Stelvio: SUV, ami sportkocsinak képzeli magát

Még a hivatalos menetpróba előtt vezethettük az Alfa új szabadidőautóját. Kapaszkodhat a konkurencia!

F1: A Force India visszaszólt a Renault-nak

Még el sem kezdődött a 2017-es szezon, de máris kialakult egy kisebb vita a Renault és a Force India között.

F1: Nézd meg Hamilton új sisakját!

A mercedeses Lewis Hamilton 2017-ben a szurkolóktól kért sisakfestési terveket, most pedig kihirdette a győztes művet. Ebben versenyez idén a háromszoros világbajnok.

F1: A Red Bull szerint több pénz jár a nagyoknak

A Red Bull sportigazgatója, Dr. Helmut Marko szerint a nagyobb csapatok több pénzt érdemelnek, mert többet is adnak a Forma-1-nek.

Hirdetőtáblát vett a hátára a legújabb Forma-1-es

Szerda délután a Silverstone-ban a Force India is lerántotta a leplet 2017-es Forma-1-es modelljéről. Szerencse, hogy a VJM10-es nem szépségversenyen indul.

Alternatív üzemanyagot talált fel egy pécsi férfi? Nem, csak bosszúra szomjazott

Egyszerű bosszú vezérelte a férfit, aki mosóport és vajat öntött a szomszéd autójába. Zavarta a gyerekek zajongása.

F1: Így ismerhetjük fel idén Ricciardót

Max Verstappen után a Red Bull másik pilótája, Daniel Ricciardo is megmutatta 2017-es sisakdizájnját.

F1: Bottas szigorú szabályokra számít

Valtteri Bottas úgy véli, a korábbi évek történései után a Mercedesnél szigorú szabályai lesznek a csapattársak közötti versenynek.

F1: Vettel még nem ábrándult ki a Ferrariból

Sebastian Vettel azt mondja, a tavalyi, nem túl fényes idény után is hisz még a Ferrariban – előbb-utóbb csak bajnokok lesznek együtt.

Kívül-belül megújult a Škoda Rapid

Friss formavilág, xenon fényszórók, fedélzeti wifi, modernizált kezelőszervek és új motor a Škoda köztes modellcsaládjában.

Off-road buszokon járhatnak iskolába a gyerekek

Az Iveco iskolabuszok eltérnek az amerikai változatoktól, ugyanakkor jól boldogulnak terepen és még mozgáskorlátozott gyerekek szállítására is alkalmasak.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.