Egyetlen nagy akku lehet a jövő autója

Karosszériapanellé formálható az energiatároló fólia

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.10.21. 17.00

Három és fél éves fejlesztőmunka eredményeként a Volvo és a kutatásban részt vevő partnerei bemutatták az energiatárolás forradalmian új módját. Az egy milliméteres lemezzel akár minden karosszériaidom kiváltható.

Tíz vállalatból álló konzorcium több mint negyven hónapon át dolgozott azon a technológián, amelyet most, az Európai Unió-s finanszírozással megvalósított projekt sikeres lezárásaként egy Volvo S80 kísérleti jármű fedélzetén tekinthet meg az ámuló világ. 

A hagyományos, különálló, nagy helyigényű, jelentős tömeget képviselő akkumulátorok kiváltását célzó projektben egy olyan szendvics anyagot hoztak létre, amely két szénszálas merevítő réteg között elhelyezett, egy milliméternél is vékonyabb, lítium alapú hártyából, valamint a héj külső felén elhelyezett, szuperkapacitású kondenzátorból áll. Ebből a könnyű, merev anyagból gyakorlatilag bármilyen karosszériaelemet meg lehet formálni – kerékdobot, ajtókat vagy csomagtér-fedelet, de akár a tetőlemezt is. 
A kísérleti járműben többek között a szélvédő és a motorházfedél közötti rést lezáró levéltálca készült ebből a különleges anyagból. Amint a megoldás feltalálója, Per-Ivar Sellergren az alábbi filmben elmondja, az új fejlesztésű idom nem csupán könnyebb, de merevebb is az eredeti, gyári elemnél, így a toronymerevítő szerepét is betölti, ráadásul teljesen kiváltja a start-stop rendszerhez használt másodlagos akkumulátort. 

Akár 130 kilométerre elegendő energia tárolható a karosszéria-elemekben - ez persze erősen hajtáslánc-függő kalkuláció.

A Volvo és nyolc partnerintézet, illetve -vállalat által kifejlesztett megoldás regeneratív és hálózati töltésre egyaránt alkalmas, így mikrohibridek (start-stop) mellett hagyományos és konnektoros hibridekben, vagy akár villanyautókban is bátran alkalmazhatók. 
A megoldással a Volvo számításai szerint akár 15 százalékkal csökkenthető a jármű össztömege, ami kedvezően befolyásolja annak környezeti teljesítményét – bár arról sajnos nem esett szó, hogy a karbon rétegekkel egybesütött akkumulátorlemezt hogyan lehet majd újrafeldolgozni, semlegesíteni.

Kommentek

  • PAlex

    No meg az is kérdés, hogy mennyi az annyi?
    Mert meg kell venni egyszer, valamint időnként javítani, és cserélni is külső elemeket.
    Egyébként tetszik az ötlet!

Halálos baleset a veteránautó-versenyen

Egy pilóta meghalt, utasa pedig életveszélyes sérüléseket szenvedett, amikor veterán Jaguarjuk fának ütközött egy amerikai túraralin.

Eladja a Ducatit az Audi?

A hírek szerint a Volkswagen-csoport megkezdte az olasz sportmotor-márka eladásának előkészítését. A Ducati Ferdinand Piëch szíve csücske volt.

Kémfelvételen a Škoda Yeti utódja

Karoq néven érkezik egy hónap múlva a második generációs kompakt Škoda SUV. Csehországban lefilmezték egy prototípusát.

Nem működik a Toyota stratégiája

A világ minden részén népszerűek a plug-in hibridek – mindenütt, kivéve Kínát. Az ázsiai ország miatt a Toyota kénytelen lesz újragondolni stratégiáját.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

Franciaországban magára hagytak egy Lada-kereskedést, tele autókkal

Úgy tűnik, Franciaországban tényleg a kutyának sem kellett a Lada, egy komplett kereskedés áll évek óta elhagyottan, autókkal együtt.

TOP10: Halott márkák örökéletű szépségei

Biztos lehet benne mindenki, nem az ő szépségükön múlt gyártójuk megszűnése. Halott autómárkák egykori csodálatos alkotásaiból következik szubjektív válogatás.

F1: Meglepő dolgot mondtak a Mercedes-motorról

Sergio Perez, a Force India pilótája szerint a Mercedes motorelőnye eltűnt, csak a Hondát előzik biztosan a németek.

F1: Egyéves problémát oldhat meg a Haas

A fékekkel a tavalyi bemutatkozás óta küszködő Haas-csapat az Orosz Nagydíjnak új beszállító termékével vág neki.

F1: Túl kicsi a rajtszám? Nem indulhat az autó!

A Nemzetközi Automobil Szövetség megszigorította a rajtszámok és versenyzői nevek megjelenítésére vonatkozó előírásait, a Spanyol Nagydíjtól elvileg képesek lehetünk messzebbről azonosítani a pilótákat.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.