Egyetlen nagy akku lehet a jövő autója

Karosszériapanellé formálható az energiatároló fólia

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.10.21. 17.00

Három és fél éves fejlesztőmunka eredményeként a Volvo és a kutatásban részt vevő partnerei bemutatták az energiatárolás forradalmian új módját. Az egy milliméteres lemezzel akár minden karosszériaidom kiváltható.

Tíz vállalatból álló konzorcium több mint negyven hónapon át dolgozott azon a technológián, amelyet most, az Európai Unió-s finanszírozással megvalósított projekt sikeres lezárásaként egy Volvo S80 kísérleti jármű fedélzetén tekinthet meg az ámuló világ. 

A hagyományos, különálló, nagy helyigényű, jelentős tömeget képviselő akkumulátorok kiváltását célzó projektben egy olyan szendvics anyagot hoztak létre, amely két szénszálas merevítő réteg között elhelyezett, egy milliméternél is vékonyabb, lítium alapú hártyából, valamint a héj külső felén elhelyezett, szuperkapacitású kondenzátorból áll. Ebből a könnyű, merev anyagból gyakorlatilag bármilyen karosszériaelemet meg lehet formálni – kerékdobot, ajtókat vagy csomagtér-fedelet, de akár a tetőlemezt is. 
A kísérleti járműben többek között a szélvédő és a motorházfedél közötti rést lezáró levéltálca készült ebből a különleges anyagból. Amint a megoldás feltalálója, Per-Ivar Sellergren az alábbi filmben elmondja, az új fejlesztésű idom nem csupán könnyebb, de merevebb is az eredeti, gyári elemnél, így a toronymerevítő szerepét is betölti, ráadásul teljesen kiváltja a start-stop rendszerhez használt másodlagos akkumulátort. 

Akár 130 kilométerre elegendő energia tárolható a karosszéria-elemekben - ez persze erősen hajtáslánc-függő kalkuláció.

A Volvo és nyolc partnerintézet, illetve -vállalat által kifejlesztett megoldás regeneratív és hálózati töltésre egyaránt alkalmas, így mikrohibridek (start-stop) mellett hagyományos és konnektoros hibridekben, vagy akár villanyautókban is bátran alkalmazhatók. 
A megoldással a Volvo számításai szerint akár 15 százalékkal csökkenthető a jármű össztömege, ami kedvezően befolyásolja annak környezeti teljesítményét – bár arról sajnos nem esett szó, hogy a karbon rétegekkel egybesütött akkumulátorlemezt hogyan lehet majd újrafeldolgozni, semlegesíteni.

Kommentek

  • PAlex

    No meg az is kérdés, hogy mennyi az annyi?
    Mert meg kell venni egyszer, valamint időnként javítani, és cserélni is külső elemeket.
    Egyébként tetszik az ötlet!

F1: Rosberg vállalná Hamilton oktatását

Lewis Hamilton azt tervezi, hogy még 10 évig marad a Mercedesnél, és később már németül szólhat a márka hazai szurkolóihoz. A visszavonuló Nico Rosberg vállalná a nyelvtanári szerepet.

Új 5-ös BMW – Káprázat és parasztvakítás

Ne higgyétek, hogy a gazdagok élete csupa játék és mese! A Harman Kardon vagy Bowers & Wilkins hifi csak az egyik kérdés, amit a G30 kódú új BMW 5 kapcsán el kell dönteni.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

Szebb is, erősebb is a Hyundai új raliautója

Bemutatta WRC versenyautójának harmadik kiadását a Hyundai. Nagyobb teljesítményét az új WRC szabályzatnak, dögös külsejét a kupé karosszériának köszönheti

Buszbaleset Győrben, súlyos sérültek

Turistabusszal ütközött egy taxi és egy személyautó Győr belvárosában.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.