Magától parkol, nem gázol a jövő Fordja

Luxus bele a sofőr

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.10.09. 10.00

Bemutatta kísérleti autonóm technológiáit a Ford. A kölni mérnökök egy kényelmi és egy biztonsági fejlesztéssel kezdtek.

Két már létező technológia – a parkolórobot Active Park Assist és a Ford PowerShift váltómű – ötvözéséből és kibővítéséből született meg az a rendszer, amely nem csak a kormányzás és a méretvétel, hanem a gázadás és az irányváltás feladatait is átvállalja a vezetőtől, így képes teljesen önállóan leparkolni az autót. A Ford Focus fedélzetén demonstrált megoldás (némely hasonló, konkurens rendszerhez hasonlóan) nem csak a fedélzetről, hanem akár a távolból is aktiválható – logikus, hiszen ha nem igényel emberi felügyeletet, édesmindegy, hogy ül-e valaki a kocsiban vagy sem. Ez persze csak a technológiai megközelítés, egyelőre agyvérzést kapna bármely uniós hivatalnok, ha egy magára hagyva is mozgásba lendülő autó ötletét vázolnánk neki. 

És hogy miért van szükség ezekre a technológiákra? Az alábbi film érdekes választ ad erre: miközben az elmúlt húsz év során az autók átlagos szélessége 16 százalékkal nőtt, az Európában található több mint 30 millió parkolóhely többségéről ez nem mondható el. Ezért nehéz ki- és beszállni a szűk parkolóhelyeken – ám ha nem ülünk benne, akár centis helyközzel is leparkolhatjuk autónkat, amely utána magától elő is jön.
 
A másik technológiához hasonlóval szintén találkozhattunk már, a Ford és fejlesztőpartnerei azonban egy fontos (noha ellentmondásos) funkcióval fejelték meg az alapokat: a gyalogost vagy egyéb akadályt felismerő rendszer a ráfutásos ütközés elkerülése érdekében nem csak fékezni, de önállóan elkormányozni is képes. Az alábbi kisfilmből kiderül, hogy ennek során radarokkal és kamerával figyeli az út mintegy 200 méteres szakaszát – bár nem világos, de feltételezhető, hogy amennyiben nem észlel szabad utat, fékezéssel igyekszik megoldani a helyzetet. 
 
Nem tudni, hogy a Ford hogyan szeretné elkerülni a technológia nem rendeltetésszerű használatát (azaz, hogy lusták kezében ne válhasson előzőrobottá a rendszer), de a kutatások év végére ígért lezárásával talán erre is fény derül.

Kommentek

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.