Magától parkol, nem gázol a jövő Fordja

Luxus bele a sofőr

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.10.09. 10.00

Bemutatta kísérleti autonóm technológiáit a Ford. A kölni mérnökök egy kényelmi és egy biztonsági fejlesztéssel kezdtek.

Két már létező technológia – a parkolórobot Active Park Assist és a Ford PowerShift váltómű – ötvözéséből és kibővítéséből született meg az a rendszer, amely nem csak a kormányzás és a méretvétel, hanem a gázadás és az irányváltás feladatait is átvállalja a vezetőtől, így képes teljesen önállóan leparkolni az autót. A Ford Focus fedélzetén demonstrált megoldás (némely hasonló, konkurens rendszerhez hasonlóan) nem csak a fedélzetről, hanem akár a távolból is aktiválható – logikus, hiszen ha nem igényel emberi felügyeletet, édesmindegy, hogy ül-e valaki a kocsiban vagy sem. Ez persze csak a technológiai megközelítés, egyelőre agyvérzést kapna bármely uniós hivatalnok, ha egy magára hagyva is mozgásba lendülő autó ötletét vázolnánk neki. 

És hogy miért van szükség ezekre a technológiákra? Az alábbi film érdekes választ ad erre: miközben az elmúlt húsz év során az autók átlagos szélessége 16 százalékkal nőtt, az Európában található több mint 30 millió parkolóhely többségéről ez nem mondható el. Ezért nehéz ki- és beszállni a szűk parkolóhelyeken – ám ha nem ülünk benne, akár centis helyközzel is leparkolhatjuk autónkat, amely utána magától elő is jön.
 
A másik technológiához hasonlóval szintén találkozhattunk már, a Ford és fejlesztőpartnerei azonban egy fontos (noha ellentmondásos) funkcióval fejelték meg az alapokat: a gyalogost vagy egyéb akadályt felismerő rendszer a ráfutásos ütközés elkerülése érdekében nem csak fékezni, de önállóan elkormányozni is képes. Az alábbi kisfilmből kiderül, hogy ennek során radarokkal és kamerával figyeli az út mintegy 200 méteres szakaszát – bár nem világos, de feltételezhető, hogy amennyiben nem észlel szabad utat, fékezéssel igyekszik megoldani a helyzetet. 
 
Nem tudni, hogy a Ford hogyan szeretné elkerülni a technológia nem rendeltetésszerű használatát (azaz, hogy lusták kezében ne válhasson előzőrobottá a rendszer), de a kutatások év végére ígért lezárásával talán erre is fény derül.

Kommentek

Rendőri felvezetést kapott Budapesten egy terhes hölgy és az apuka

A felvétel nem friss, ettől függetlenül le a kalappal a rendőrök előtt.

Megéri hűségesnek lenni? Gombokért?

A nagyobb kúthálózatok rafinált pontgyűjtő akciókkal próbálják magukhoz édesgetni az autósokat. De kinek éri ez meg? Naná, hogy nem nekünk

Peugeot Instinct: Tanulékony kombikupé

Elektromosnak sejtettük, és részben az is: a Peugeot tanulékony kombikupéja konnektoros hibrid hajtásláncot kapott több mint 300 lóerővel.

Eladó a BMW, amiben Tupacot lelőtték

A híres és hírhedt énekest, Tupac Shakurt 1996-ban lőtték le, amikor épp egy Las Vegasban lévő koncertre tartott. A BMW, amiben a halálos lövések érték, most eladó.

F1: A Mercedes tarolt az első tesztnapon

Az első Forma-1-es előszezoni tesztnapon a Mercedes a legtöbb és leggyorsabb kört is elkönyvelhette. A Ferrari is tisztességgel dolgozott, a McLarennél viszont nem festenek jól a dolgok.

Nem lesz EU-s vizsgálat az F1 eladása miatt

Margrethe Vestager versenypolitikáért felelős európai biztos úgy döntött, hogy nem indítanak vizsgálatot a Forma-1 eladása miatt.

Egészen magas szinten űzi az öreg a karosszériázást

Toppon van a bácsi, látszik, hogy a legmagasabb iskolában tanulta el az alapokat. Innen nincs fentebb.

A modern autók rákfenéje, a méregdrága kettős tömegű lendkerék

Gajdán Miklós kollégánk a modern, turbós autókban már kopóalkatrészként számon tartott kettős tömegű lendkerék alkalmazásának okát járja körbe. Ezért van szükség erre a drága alkatrészre.

Képcunami a Forma-1-es tesztről

Több tucatnyi fotó és számos videó a 2017-es Forma-1-es autók első napjáról Barcelonából.

A tíz legfurcsább raliautó, amit valaha pályára engedtek

Igen különleges látványt nyújtottak ezek a versenyautók, amikor elrúgták a murvát és csattogott a kipufogó. Következzen most tíz unortodox raliautó, amire soha nem számítanál a pálya szélén ácsorogva.

F1: Máris leírta az évet a Williams?

Claire Williams csapatfőnök szerint “nagy kihívást jelentő” szezon előtt áll a Williams az idén, ami ritkán szokott jót jelenteni.

F1: A Mercedes máris ledarált egy versenytávot

Az első 2017-es Forma-1-es teszt első délelőttjén a Mercedes több mint egy versenytávot lehúzott Valtteri Bottasszal, a leggyorsabb viszont a Ferrari volt. Gondban a McLaren és a Red Bull.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.