A vágóhidak szülték a százéves futószalagot

Henry Ford az ott látott módszereket vette át

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.10.08. 09.00

Ma már raktárnak használják a detroiti Highland Parkban álló egykori Ford-üzemet, ahol az autógyártáson túl az amerikai társadalmat is átalakító futószalagos munka száz éve megszületett.

Henry Ford mérnökei 1913. október 7-én állították fel az új üzemben az első futószalagot, amelyen a T-modellt gyártották. A gyártásban részt vevő 140 munkásnak akkor először nem kellett odamennie a gépkocsihoz, hanem az ment oda hozzájuk, fokozatosan épülve, amint a szalagon végighaladt.

A munkások által elvégzett mozdulatok ésszerűsítésével Fordnak nemcsak a gyártás költségeit sikerült csökkentenie, hanem szinte mindenki számára elérhető pénzügyi közelségbe hozta a gépkocsi jelentette szabadságot, és lehetővé tette a termelés volumenének hatalmas növelését. A futószalag segítségével a T-modell összeszerelésének idejét 12 és fél óráról 93 percre csökkentették, az autó árát 850 dollárról 260 dollárra sikerült leszorítani.

Saját bevallása szerint Henry Ford semmit sem talált fel, csak az autógyártásra adaptálta az egy chicagói és cincinnati vágóhídon már alkalmazott munkamódszert. “Henry Ford azt mondta: ha meg tudok takarítani napi 50 lépést a munkásaim számára, az év végére már több kilométert spórolok meg” – emlékeztetett Bob Kreipke, a Ford történésze.

“Kezdetben a Ford napi száz autót gyártott, majd felment ezer darabra. Ez majdnem a mai gyárak teljesítménye” – mondta Kreipke. 1914-ben a Ford 13 ezer munkása mintegy 300 ezer autót gyártott, azaz jóval többet, mint 299 vetélytársának 66 ezer darabos össztermelése.

A termelés racionalizálásával a Fordnak nem volt szüksége szakmunkásokra, hanem kevésbé képzett munkaerőt is alkalmazni tudott. Az ismétlődő, sőt monoton műveletekkel rendkívül megnőtt a személyzet forgása. A monoton munka hátrányainak ellensúlyozására a Ford duplájára emelte a legalacsonyabb béreket. A napi ötdolláros fizetés mellett az ötnapos munkahetet is bevezették.

(Forrás: MTI)

Kommentek

Mindent túlél a Citroën WRC gépe

Igazán szédítő bukfenc után tért vissza Kris Meeke Citroën C3 WRC-je az argentin rali futamán.

Ritka Ferrarit emésztettek fel a lángok

Porrá égett egy korai Ferrari F40-es, az anyagi kár jelentős, az autó pótolhatatlan darabja az olasz sportkocsigyár történelmének.

Újabb hajmeresztő ötlettel állt elő a Tesla-vezér

Föld alatt utaztatná az embereket Elon Musk, amivel teljesen megreformálná a városi közlekedést. A dugók csökkennének és az emberek gyorsabban jutnának el a célhoz.

Meglepte leghűségesebb vevőjét a Lexus

100 évesen a 25-ödik Lexusát készült megvásárolni, ezért a japán gyártó egy igazán különleges darabot készített hűséges vevőjének.

F1: Alonso oda megy, ahol nyerhet

Fernando Alonso egyértelmű üzenetet küldött a McLaren-Hondának, ha csak nem történik valami csoda, távozni fog, ugyanis olyan csapatnál akar vezetni, ahol lehetősége van a győzelemre.

Könnyfakasztó vadászautó Lada Niva helyett

Csupán három darab ilyen Aston Martin V8 vadászkombi készült az angliai gyárban, most pedig eladó az egyik legjobb kondícióban lévő példány.

F1: Massa csak tette, amit a mérnök mondott

Felipe Massa nagyon elégedetten nyilatkozott az Orosz Nagydíj időmérője után, a 6. helye azt mutatja, hogy a Williams immár versenyben van a Red Bull-lal.

Ricciardo: Az ötödik hely volt a mai maximum

A Red Bull továbbra is csak fut az élmezőny után, de Daniel Ricciardo igyekszik pozitívan hozzáállni a szezonhoz. Csapattársa, Max Verstappen viszont továbbra is küzd az autójával.

F1: Lakáscserében fogadott Massa, Ricciardo és Verstappen

A Red Bull pilótái és a williamses Felipe Massa a vasárnapi Orosz Nagydíjon az valószínűleg egymással küzd majd, a “házon belüli” csatának érdekes tétje lesz.

F1: Hamilton szuboptimális formában

Lewis Hamilton elismerte, hogy a Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén egyszerűen nem volt elég gyors, ugyanakkor az előzmények alapján a futamtól sem remélhet sokat.

Alonso: Megint tökéletes időmérőm volt

Fernando Alonso sosem fogy ki az öndicséretből, a szocsi kvalifikáció után a Honda-motort szidta és annak örült, hogy újonc csapattársát héttizeddel verte.

Kimi: Azért az első sor nem rossz a csapatnak

A Orosz Nagydíj időmérőjén Sebastian Vettel biztosította be a vasárnapi pole pozíciót, mögötte Kimi Raikkönen és Valtteri Bottas végzett. Az első három nyilatkozatai Szocsiból.

F1: A Ferrari kiütötte a Mercedest az időmérőn

A Forma-1-es Orosz Nagydíj időmérőjén a Ferrari “robbantott”, Sebastian Vettelé lett a pole-t, Kimi Räikkönen 2. helyével meglett a teljes első sor. A mercedeses Valtteri Bottas a 3., Lewis Hamilton szétesett.

F1: A Ferrari megint verte a Mercedest

A Forma-1-es Orosz Nagydíj utolsó szabadedzésén is határozott előnnyel verte a Ferrari a Mercedest, Sebastian Vettel a leggyorsabb, Lewis Hamilton csak a 4.

300 km/h fölött hasít az új Alpina kupé

Bemutatta legfrissebb újdonságát az Alpina. A B4 S Bi-Turbo a BMW M4 költséges alternatívája.

Nincs ma ennél menőbb Porsche az interneten!

Aligha létezik még egy ilyen Porsche 911 Carrera RSR 3.8-as a világon. Kívánatos patina, merész színek és 10 futott kilométer.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.