A vágóhidak szülték a százéves futószalagot

Henry Ford az ott látott módszereket vette át

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.10.08. 09.00

Ma már raktárnak használják a detroiti Highland Parkban álló egykori Ford-üzemet, ahol az autógyártáson túl az amerikai társadalmat is átalakító futószalagos munka száz éve megszületett.

Henry Ford mérnökei 1913. október 7-én állították fel az új üzemben az első futószalagot, amelyen a T-modellt gyártották. A gyártásban részt vevő 140 munkásnak akkor először nem kellett odamennie a gépkocsihoz, hanem az ment oda hozzájuk, fokozatosan épülve, amint a szalagon végighaladt.

A munkások által elvégzett mozdulatok ésszerűsítésével Fordnak nemcsak a gyártás költségeit sikerült csökkentenie, hanem szinte mindenki számára elérhető pénzügyi közelségbe hozta a gépkocsi jelentette szabadságot, és lehetővé tette a termelés volumenének hatalmas növelését. A futószalag segítségével a T-modell összeszerelésének idejét 12 és fél óráról 93 percre csökkentették, az autó árát 850 dollárról 260 dollárra sikerült leszorítani.

Saját bevallása szerint Henry Ford semmit sem talált fel, csak az autógyártásra adaptálta az egy chicagói és cincinnati vágóhídon már alkalmazott munkamódszert. “Henry Ford azt mondta: ha meg tudok takarítani napi 50 lépést a munkásaim számára, az év végére már több kilométert spórolok meg” – emlékeztetett Bob Kreipke, a Ford történésze.

“Kezdetben a Ford napi száz autót gyártott, majd felment ezer darabra. Ez majdnem a mai gyárak teljesítménye” – mondta Kreipke. 1914-ben a Ford 13 ezer munkása mintegy 300 ezer autót gyártott, azaz jóval többet, mint 299 vetélytársának 66 ezer darabos össztermelése.

A termelés racionalizálásával a Fordnak nem volt szüksége szakmunkásokra, hanem kevésbé képzett munkaerőt is alkalmazni tudott. Az ismétlődő, sőt monoton műveletekkel rendkívül megnőtt a személyzet forgása. A monoton munka hátrányainak ellensúlyozására a Ford duplájára emelte a legalacsonyabb béreket. A napi ötdolláros fizetés mellett az ötnapos munkahetet is bevezették.

(Forrás: MTI)

Kommentek

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

F1: A Merci hibázott, amikor rászólt Hamiltonra

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke egy interjúban azt mondta, hogy rossz döntést hozott az alakulat, amikor a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon gyorsításra kérte Lewis Hamiltont.

F1: Alonso nem megy a Mercedeshez

Fernando Alonso felfedezője, menedzsere, “második apja”, Flavio Briatore azt állítja, hogy a spanyol biztosan nem megy a Mercedeshez 2017-re, tiszteletben tartják a mclarenes szerződést.

Leszavazhatják a Forma-1 megvásárlását?

A Forma-1 új tulajdonosaként emlegetett Liberty Media akár még ki is hátrálhat az üzletből, csak januárban szavaznak róla, hogy végigvigyék-e a felvásárlást.

F1: A McLarennek jövőre sem lesz főszponzora

A McLaren új főnöke, Zak Brown 2018-ra célozza az új névadó szponzor megszerzését. Nem lesz könnyű.

Így kell móresre tanítani a pofátlan porschést

Egy újabb közlekedő, akinek drágább az ideje, mint a többi autósé. Rutinosan előzte a sort, de most nem jött ki a lépés, mehetett vissza a startvonalra.

F1: Tízmilliárdos bukás az Osztrák Nagydíj

A Red Bull több tízmillió eurót veszített már a két évvel ezelőtt feltámasztott Osztrák Nagydíjon. Meddig nyelik le a veszteséget?

Januárban jön a Lexus új zászlóshajója

28 évvel az első, eredeti Lexus LS megjelenése után színre lép a modell ötödik generációja. Még nem sok mindent tudunk róla.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.