Miért kell téli gumi?

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.10.05. 11.00

Grafikával szemléltetjük, miért is kell téli gumi. Száraz úton, hűvös időben valóban nem jobb, mint a nyári abroncs, de télen megfordul a helyzet.

Gyakran látni abroncstesztekben, hogy összevetik a nyári, téli és négyévszakos gumikat. Általában egy helyen, azonos körülmények között bizonyíthatnak. Ezúttal is valami hasonlóról van szó, de egyszerre három helyszínen.

Az amerikai Edmunds úgy hasonlította össze egy prémiumgyártó három típusú abroncsát, hogy a havas teszteket  Minnesotában, az esős vizsgálatot Arizonában végezték, végül Kaliforniában, száraz úton vizsgálódtak. Ugyanazok a gumik, ugyanazon az autón. Nem egy összedobott vizsgálat. Többek között mértek szlalomsebességet, gyorsítási képességet, minket azonban elsősorban a gumik lassítási képessége érdekelt, közepes sebesség mellett.

Itt az eredmény:

Nagyításért kattintson a képre!


Jól látszik, hogy a téli gumi valamelyest képes felvenni a versenyt a nyárival száraz és nedves körülmények között, ám havas úton a nyári nem képes ugyanerre. Az is egyértelmű, hogy ha valaki képes visszafogottan közlekedni egész évben, nem vág neki hóban az utazásnak, annak jó alternatíva lehet a négyévszakos gumi. Ezzel azonban főként az átszerelés költségét takaríthatja meg, mert a négyévszakos abroncsok jellemzően drágábbak a nyáriaknál és a télieknél.

Ha kíváncsi korábbi grafikáinkra, kattintson az alábbi linkekre!
 

Kommentek

  • menőmanó

    Fontosnak tartottam volna megjegyezni, hogy a száraz úton való mérés milyen hőmérsékleten történt, mert az a “+7 fok alatt kell a téli gumi” szöveg igen csak vicces. :)

  • Specialized78

    Ellentétben a cikkben írottaktól,a 4 évszakos abroncsok egyáltalán nem drágábbak a külön télinél és a külön nyárinál.Pl az én méretemben/185/65R14/biztosan nem.Lehet kapni olcsóbbat,pl a Kleber Quadraxer,közepesen drágát,pl a Hankook Optimo 4S és prémiumot,pl a Good Year Vector 4 Seasons.

  • geotrinus

    A teszt eredmények alapján inkább arra a következtetésre lehet jutni, hogy Magyarországon tök felesleges a téli gumi. Egy évben van kb 25 havas nap, akkor is mire elindulok, már felsózzák. A további 340 napon pedig veszélyesebb a téli.

  • Specialized78

    geotrinus!
    Sokat morfondíroztam én is ezen.Viszont síkos utak telente többször is vannak.Tehát nyári gumi semmiképpen nem jó megoldás télre.Ezért preferálom én a 4 évszakos gumit.Persze prémium kivitelben.

  • Guillotine

    geotrinus!

    ja tudom hogy a magyar autósok fele pont így gondolkodik mint te!
    Aztán amikor véletelenül március közepén leesik 25cm hó akkor meg jajgattok hogy egy napopt kell az autóban szenvedni mire valaki kiment ugye??!

    Vagy esetleg amikor nem tudsz megállni egy vészhelyzetben mert pont akkor esik egy kis hó atzán alig 50 méterrel tovább csúszol mint télivel és elgázolsz valakit vagy belemséz valakibe akkor az menniyvel jobban éri meg mint venni szaros 4 téli gumit?

    Akinek meg nincs pénze az útviszonyoknak megfelelően felkészíteni a kocsiját az ne közlekedjen autóval!
    Nem értem minek akartok autóval járni ha még gumira is sajnáljátok a pénzt!?? Felsózzák mire elindusz mi?!
    És ha nem?!Akkor nem indulsz el??
    Nagyon remélem!Mert nem csak magadat de főleg inkább másokat veszélyeztetsz azzal ha nyári gunmival mész hóban!

  • Géza a Cápa

    Guillotine! Teljesen igazad van:)!

  • menőmanó

    Guillotine

    Március közepén egyáltalán nem jellemző Magyarországon a havazás, főleg nem olyan extrém mértékben mint idén.
    Nem a téli gumi hiánya miatt töltöttek TÖBB mint egy napot a járművükben az utakon közlekedők, hanem a dilettáns vezetés töketlenkedései miatt.
    A többiben egyébként igazad van, de kötelezővé akkor sem kell tenni a téli gumit. Télen száraz időben semmi gond a nyárival.
    4 évszakost meg az vesz, aki kevesebbet autózik és ellődörög az utakon. :)

  • hova

    Érdekes,hogy az autókba beszerelt, kölönféle segédeszközökre mennyire érzékenyek sokan, ha nincs, akkormárr nem is autó! Vagy nem olyan jó.Azt a nagyon egyszerű dolgot, amit már erszer elmondott minden normális ember,hogy téligumi biztonságosabbá teszi a vezetést,mert más az anyaga, más a mintázata. Négy azaz 4 tenyérnyi nagyságú területen gurul a kordénk télen is!, tehát véleményem szerint tisztességtelen dolog téli időjárási körülmények között nyári gumival közlekedni.

  • Holiday

    Menőmanó, feltételezem, hogy mindezt azért írod ilyen ellentmondást nem tűrően, mert magad is a mentésben tevékenykedtél.

  • Holiday

    A téli abroncs a gyorsan változó időjárás miatt kell, nem a hó miatt. Azért van rá szükség, mert akár 1-2 óra leforgása alatt is gyökeresen változhat az időjárás, nem ritkán szélsőséges keretek közt. Különösen kiszámíthatatlan ez, ha valaki nem városon belül, hanem nagyobb földrajzi területen autózik egy nap alatt.

    Mivel a naponta többszöri kerékcsere nem realitás, így a téli abroncs télen összességében jobb és biztonságosabb döntés, mint a nyári.

  • zoldfulu2000

    Jó cikk, megmutatja az érem mindkét oldalát.

    A téligumi lényegesen jobb télen, de valamivel rosszabb mind más időjárási körlménye3k között (beleértve a +7 fokot is).

    Fontos hogy aki felteszi az se érezze sebezhetetlennek magát, mert lesz olyan idő amikor ő lesz hátrányban.

    Aki viszont nem tesz fel téligumit az midig figyelje az előrejelzéseket.

    Ha sóher volt télit venni akkor a karosszériást sem tudja majd kifizetni…

  • PAlex

    A 7°C-os szabály nem azért van, mert akkor jobban tapad a téli, hanem kb. az a hőmérséklet az, amikor már hajnalban jégfoltok lehetnek az utakon (gyengébbek kedvéért leginkább városon kívül), és akkor lehet az, hogy nap végére akár havazhat is.

  • menőmanó

    Holiday

    Hazatalált az eltévelyedett “gyermek”?
    Kár érte!

    Egyébként nem. Én veled ellentétben tájékozódom és nem vakít el az esztelen imádat. :)

F1: Nem semmi, kitől kapott levelet Rosberg

Nico Rosbergnek mindenki gratulált már első (és utolsó) világbajnoki címéhez.

F1: Doktori címet kapott Jenson Button

A Forma-1 2009-es világbajnoka a mai naptól doktori címmel is rendelkezik.

F1: Rosberg még visszatérhet

Gerhard Berger el tudja képzelni, hogy a meglepetésre visszavonult Nico Rosberg még visszatér a Forma-1-be a jövőben.

F1: Ricciardót feltüzelte Verstappen érkezése

Daniel Ricciardo úgy érzi, pozitív hatással volt rá, hogy Max Verstappen egyből futamgyőzelemmel debütált a Red Bullnál.

Ecclestone: Rosberg világbajnok, de semmi több

A Forma-1 uraként ismert Bernie Ecclestone szerint a visszavonuló Nico Rosbergre nem lehet a sportág egyik nagyjaként tekinteni, igaz, azért így is hiányozni fog.

F1: Még számolnak Hamiltonnal Abu-Dzabiért

Niki Laudával és Paddy Lowe-val ellentétben Toto Wolff azt mondja, nem süllyedt el végleg Lewis Hamilton szezonzárós lázadása, a következő szezon előtt tisztázzák az ügyet.

Újabb komolyabb áremelés a kutakon

A szerdai négy- és ötforintos emelés után pénteken is drágulnak az üzemanyagok.

300 ezer magyar autóban lehet veszélyes fék

Magyarországon 300 ezer autóban lehet veszélyes a fékrendszer a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) szerint.

Hideg tél helyett forró hangulatú képek

Mi fittyet hányunk a hóra és kitartunk! Jöhet zúzmara, marhatja arcunkat metsző szél, itt a Rúzs és Gépzsír rovatban akkor is bikinis lányok, vastag habbal autót mosó gyönyörű szüzek fogják forróvá varázsolni a levegőt!

F1: A Mercin és a Ferrarin röhög a Red Bull-főnök

A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner szépen odaszúrt a nagy riválisoknak karácsonyi üdvözlőlapján.

F1: Érdekes számot választott a McLaren-újonc

A Nemzetközi Automobil Szövetség kiadta a 2017-es Forma-1-es idény ideiglenes nevezési listáját. Nico Rosberg helye még üres.

Megint jó buli volt a Mikulás Rallye

A Ranga – Szőke kettős sikerét hozta a 20. Taxi 4 Mikulás Rallye. A škodás páros mögött az Ollé – Tóth páros végzett a második, míg a Kovács – Istovics duó a harmadik pozícióban a fagyos, de napsütéses időben megrendezett Veszprém környéki futamon.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.