Miért kell téli gumi?

Szerző: Vezess.hu levél küldés 
Dátum: 2013.10.05. 11.00

Grafikával szemléltetjük, miért is kell téli gumi. Száraz úton, hűvös időben valóban nem jobb, mint a nyári abroncs, de télen megfordul a helyzet.

Gyakran látni abroncstesztekben, hogy összevetik a nyári, téli és négyévszakos gumikat. Általában egy helyen, azonos körülmények között bizonyíthatnak. Ezúttal is valami hasonlóról van szó, de egyszerre három helyszínen.

Az amerikai Edmunds úgy hasonlította össze egy prémiumgyártó három típusú abroncsát, hogy a havas teszteket  Minnesotában, az esős vizsgálatot Arizonában végezték, végül Kaliforniában, száraz úton vizsgálódtak. Ugyanazok a gumik, ugyanazon az autón. Nem egy összedobott vizsgálat. Többek között mértek szlalomsebességet, gyorsítási képességet, minket azonban elsősorban a gumik lassítási képessége érdekelt, közepes sebesség mellett.

Itt az eredmény:

Nagyításért kattintson a képre!


Jól látszik, hogy a téli gumi valamelyest képes felvenni a versenyt a nyárival száraz és nedves körülmények között, ám havas úton a nyári nem képes ugyanerre. Az is egyértelmű, hogy ha valaki képes visszafogottan közlekedni egész évben, nem vág neki hóban az utazásnak, annak jó alternatíva lehet a négyévszakos gumi. Ezzel azonban főként az átszerelés költségét takaríthatja meg, mert a négyévszakos abroncsok jellemzően drágábbak a nyáriaknál és a télieknél.

Ha kíváncsi korábbi grafikáinkra, kattintson az alábbi linkekre!
 

Kommentek

  • menőmanó

    Fontosnak tartottam volna megjegyezni, hogy a száraz úton való mérés milyen hőmérsékleten történt, mert az a “+7 fok alatt kell a téli gumi” szöveg igen csak vicces. :)

  • Specialized78

    Ellentétben a cikkben írottaktól,a 4 évszakos abroncsok egyáltalán nem drágábbak a külön télinél és a külön nyárinál.Pl az én méretemben/185/65R14/biztosan nem.Lehet kapni olcsóbbat,pl a Kleber Quadraxer,közepesen drágát,pl a Hankook Optimo 4S és prémiumot,pl a Good Year Vector 4 Seasons.

  • geotrinus

    A teszt eredmények alapján inkább arra a következtetésre lehet jutni, hogy Magyarországon tök felesleges a téli gumi. Egy évben van kb 25 havas nap, akkor is mire elindulok, már felsózzák. A további 340 napon pedig veszélyesebb a téli.

  • Specialized78

    geotrinus!
    Sokat morfondíroztam én is ezen.Viszont síkos utak telente többször is vannak.Tehát nyári gumi semmiképpen nem jó megoldás télre.Ezért preferálom én a 4 évszakos gumit.Persze prémium kivitelben.

  • Guillotine

    geotrinus!

    ja tudom hogy a magyar autósok fele pont így gondolkodik mint te!
    Aztán amikor véletelenül március közepén leesik 25cm hó akkor meg jajgattok hogy egy napopt kell az autóban szenvedni mire valaki kiment ugye??!

    Vagy esetleg amikor nem tudsz megállni egy vészhelyzetben mert pont akkor esik egy kis hó atzán alig 50 méterrel tovább csúszol mint télivel és elgázolsz valakit vagy belemséz valakibe akkor az menniyvel jobban éri meg mint venni szaros 4 téli gumit?

    Akinek meg nincs pénze az útviszonyoknak megfelelően felkészíteni a kocsiját az ne közlekedjen autóval!
    Nem értem minek akartok autóval járni ha még gumira is sajnáljátok a pénzt!?? Felsózzák mire elindusz mi?!
    És ha nem?!Akkor nem indulsz el??
    Nagyon remélem!Mert nem csak magadat de főleg inkább másokat veszélyeztetsz azzal ha nyári gunmival mész hóban!

  • Géza a Cápa

    Guillotine! Teljesen igazad van:)!

  • menőmanó

    Guillotine

    Március közepén egyáltalán nem jellemző Magyarországon a havazás, főleg nem olyan extrém mértékben mint idén.
    Nem a téli gumi hiánya miatt töltöttek TÖBB mint egy napot a járművükben az utakon közlekedők, hanem a dilettáns vezetés töketlenkedései miatt.
    A többiben egyébként igazad van, de kötelezővé akkor sem kell tenni a téli gumit. Télen száraz időben semmi gond a nyárival.
    4 évszakost meg az vesz, aki kevesebbet autózik és ellődörög az utakon. :)

  • hova

    Érdekes,hogy az autókba beszerelt, kölönféle segédeszközökre mennyire érzékenyek sokan, ha nincs, akkormárr nem is autó! Vagy nem olyan jó.Azt a nagyon egyszerű dolgot, amit már erszer elmondott minden normális ember,hogy téligumi biztonságosabbá teszi a vezetést,mert más az anyaga, más a mintázata. Négy azaz 4 tenyérnyi nagyságú területen gurul a kordénk télen is!, tehát véleményem szerint tisztességtelen dolog téli időjárási körülmények között nyári gumival közlekedni.

  • Holiday

    Menőmanó, feltételezem, hogy mindezt azért írod ilyen ellentmondást nem tűrően, mert magad is a mentésben tevékenykedtél.

  • Holiday

    A téli abroncs a gyorsan változó időjárás miatt kell, nem a hó miatt. Azért van rá szükség, mert akár 1-2 óra leforgása alatt is gyökeresen változhat az időjárás, nem ritkán szélsőséges keretek közt. Különösen kiszámíthatatlan ez, ha valaki nem városon belül, hanem nagyobb földrajzi területen autózik egy nap alatt.

    Mivel a naponta többszöri kerékcsere nem realitás, így a téli abroncs télen összességében jobb és biztonságosabb döntés, mint a nyári.

  • zoldfulu2000

    Jó cikk, megmutatja az érem mindkét oldalát.

    A téligumi lényegesen jobb télen, de valamivel rosszabb mind más időjárási körlménye3k között (beleértve a +7 fokot is).

    Fontos hogy aki felteszi az se érezze sebezhetetlennek magát, mert lesz olyan idő amikor ő lesz hátrányban.

    Aki viszont nem tesz fel téligumit az midig figyelje az előrejelzéseket.

    Ha sóher volt télit venni akkor a karosszériást sem tudja majd kifizetni…

  • PAlex

    A 7°C-os szabály nem azért van, mert akkor jobban tapad a téli, hanem kb. az a hőmérséklet az, amikor már hajnalban jégfoltok lehetnek az utakon (gyengébbek kedvéért leginkább városon kívül), és akkor lehet az, hogy nap végére akár havazhat is.

  • menőmanó

    Holiday

    Hazatalált az eltévelyedett “gyermek”?
    Kár érte!

    Egyébként nem. Én veled ellentétben tájékozódom és nem vakít el az esztelen imádat. :)

Megépítette, amit a BMW nem mert

A tökéletes családi autót építette meg magának, amihez fogott egy BMW 540i Touringot és mindent belepréselt az M5-ösből. Megszületett a 400 lóerős kombi, aminek apa örülhet a legjobban.

Első helytől lökték el Micheliszt

A harmadik körben már az első helyért küzdött Michelisz Norbert a WTCC monzai futamán, Bennani azonban ráhúzta az autót, így mindketten feladták a versenyt.

Ezt a BMW reklámot betiltották Angliában

Az angolok szerint veszélyes közúti huligánkodásra buzdít a BMW plakátja, ezért gyorsan be is tiltották.

Ismét csökkent az üzemanyagok ára

A benzin literenkénti árát 4 forinttal, a gázolajét pedig 3 forinttal csökkentette a Mol.

Fényképezz lyukkal!

Lehet-e fóliába szúrt lyukkal és egy dobozzal fényképezni? Kipróbáltuk

F1: Hamilton ezen a hétvégén csak statisztált

Lewis Hamilton a tavalyi bakui szerepléséhez hasonlította idei szocsi teljesítményét, a Mercedes angolja a 4. helynek is örülhetett az Orosz Nagydíj végén.

F1: Alonso szeretne legalább a rajtig jutni

Továbbra is vergődik a McLaren-Honda, az Orosz Nagydíjon a Fernando Alonso alatt már a futam előtt megállt az autó.

F1: A kocsmából gratuláltak Bottasnak

A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen egy kocsmából küldött üzenetet immár futamgyőztes honfitársának, Valtteri Bottasnak.

F1: Vettel a középső ujjával üzent Massának – videó

Sebastian Vettelnek a legkevésbé sem tetszett, hogy az utolsó körön Felipe Massa feltartása miatt nem volt lehetősége, hogy megpróbálkozzon a végül az első helyen beérő Valtteri Bottas megelőzésével.

F1: A Ferrari-főnök nem volt csalódott, csak pisilnie kellett

Vicces közjáték zajlott a brit Sky Sports riportere és a Ferrari csapatfőnöke között az Orosz Nagydíj leintése után.

Bottas: Elképesztő érzés az első Forma-1-es győzelem!

Valtteri Bottas lett a nap versenyzője, miután megszerezte élete első F1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. Mögötte Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen állhatott a dobogóra. Futam utáni interjúk Szocsiból.

F1: Szocsiban Bottas a nagyok közé került

A mercedeses Valtteri Bottas óriási rajt után magabiztos vezetéssel szerezte meg első Forma-1-es futamgyőzelmét az Orosz Nagydíjon. A Ferrarinak be kellett érnie a 2-3. hellyel Szocsiban.

Spéci pótkocsikat vásárol a Waberer’s

100 darab spéci pótkocsival bővíti flottáját az egyik legnagyobb magyar fuvarozótársaság, a Waberer’s.

F1: Bottas nyerte az Orosz Nagydíjat

Behúzza Sebastian Vettel az idei harmadik futamgyőzelmét? Nyerhet Kimi Räikkönen? Mire lesz képes Lewis Hamilton a 4. helyről rajtolva? Élő szöveges közvetítés a Forma-1-es Orosz Nagydíjról.

F1: Mégsem lesz éjszakai futam Szocsiban

Az Orosz Nagydíj szervezői meggondolták magukat, Szocsiban nem szeretnének villanyfényes Forma-1-es versenyt.

Meglépett az autóval a kisfiú, kecskét is vitt magával

Ennek a fiúnak az apja szerint a vezetést nem lehet elég korán elkezdeni. A csomagtartóban utazó kecske ennek tükrében már nem is olyan meglepő.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.