Ezermilliárd új kúthálózatra

Ötszáz kút, félmillió autó az álom

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.10.01. 17.00

Gázipari, olajipari és autóipari cégek összefogásával komoly beruházás veszi kezdetét. Ennek fontos része a töltőhálózat bővítése: tíz éven belül több helyen tankolhatunk hidrogént a német Autobahn mentén, mint benzint.

A Mercedes-Benz anyavállalata, a Daimler, két gázipari cég (Air Liquide és Linde), valamint az ÖMV, a Total és a Shell monstre projektet szándékoznak útnak indítani. A cégek már aláírták azt a szándéknyilatkozatot, amelynek értelmében összesen 350 millió eurót (105 milliárd Ft) fordítanak egy, a teljes németországi autópálya-hálózatot kiszolgáló hidrogéntöltő-hálózat létrehozására. 


“Ma még rendkívül kevés helyen tankolhatunk hidrogént, egész Németországban mindössze tizenöt állomás áll a nagyközönség rendelkezésére. Ezen szeretne változtatni a ‘H2 Mobility’ kezdeményezés. Ahhoz, hogy ez a környezetbarát hajtástechnológia lépésről lépésre meghonosodhasson, 2023-ra mintegy négyszáz töltőpontból álló hálózatot kell létrehoznunk – ez több, mint amennyi hagyományos benzinkút ma az autópályák mentén üzemel Németországban” – idézte a Daimler kutatás-fejlesztési igazgatóját, Thomas Webert a német Automobilwoche
A Daimler a mai napig egymaga egymilliárd eurót (300 milliárd Ft) invesztált az üzemanyagcellás technológiába. Első ilyen járművét 1994-ben mutatta be a vállalat. Már akkor áttörésről beszéltek, ám az rendre elmaradt – egyrészt azért, mert a környezetvédelem akkoriban még másodlagos jelentőséget játszott az autóiparban, másrészt mert a vállalatok kockázatos befektetésnek tekintették, amely veszélyeztetné alapvető tevékenységüket. 
A H2 Mobility kezdeményezés 2009 őszén indult útnak, ugyanazzal a céllal és résztvevőkkel, mint a mostani megállapodás, és ahogy várható volt, az égvilágon semmit nem ért el. A Daimler és a Linde aztán megelégelte a tötymörgést, és 2011-ben elhatározták, hogy több tízmillió eurós (milliárdos nagyságrendű) beruházással mintegy húsz töltőállomást épít. 

Helytakarékos: a jövő üzemanyag-cellájának el kell férnie a hagyományos autók motorterében

Helytakarékos: a jövő üzemanyag-cellájának el kell férnie a hagyományos autók motorterében


Közben a Daimler is belátta, hogy a technológia jelenlegi állása mellett a magas költségek lehetetlenné teszik a hidrogénüzemű járművek elterjedését, ezért most a Nissannal és a Forddal közösen olyan új hajtásláncon dolgoznak, amelynek ártöbblete nem haladja meg egy dízel hibridét – nagyságrendileg egy-másfél millió forintot. Ennek az együttműködésnek az első gyümölcse 2017-re érhet be, de közben a Hyundai, a Toyota, a Kia és a Honda is a célegyenesben jár már. 
Az ipari szereplők kezdeményezése a politikai és gazdasági támogatást is sürgeti. “A technológiai fejlesztés kevés, 2014-re le kell fektetni a piaci bevezetést segítő uniós irányelveket” – áll a résztvevők tanulmányában. A nemzeti innovációs program teljes költsége egyébként jóval magasabb, mint csupán a töltő infrastruktúráé: az előzetes tanulmány szerint mintegy 3,9 milliárd euró (1170 milliárd forint) szükséges ahhoz, hogy Németországban megvalósuljon a hidrogénüzemű közlekedés. Ebből 2,3 milliárdot (690 milliárd Ft) az ipari szereplők állnának. 
A következő négy évben száz darab kutat szeretnének üzembe állítani; a cél, hogy a nagyvárosokat (Hamburg, Berlin, Frankfurt, Stuttgart, München, illetve a Rajna-Ruhr városrégió) összekötő útvonalak mentén legalább 90 kilométerenként lehessen hidrogént tankolni, illetve a városokon belül legalább tíz H2-kút üzemeljen. 
A várakozások szerint 2023-tól önfenntartó lehetne a piac: 2025-re ötszáz nyilvános hidrogénkutat, félmillió üzemanyagcellás gépkocsit és kétezer FCV buszt vizionál a tanulmány.

Kommentek

  • PluginHibrid

    “ártöbblete nem haladja meg egy dízel hibridét – nagyságrendileg egy-másfél millió forintot.”

    ezt a számot honnan vették ?

    hány hibrid-dizel van a piacon..1 db ???

  • Guillotine

    Hát azért nem 1 db….

Jégre hajtott a Toyotás, a többit magadtól is kitalálod

Nincs év jégbe szakadó autósok nélkül, az idei tél is meghozta az első terepjáróst, aki egy befagyott tavon kereste az izgalmakat.

Ragadozót készítettek a Mercedes Sprinterből

Nyomokban Sprintert is tartalmaz az a koncepció teherautó, melyet extrém terepre terveztek. Nem bányamunkás, de akár köveket is lehet vele hordani.

Zseniális vagy haszontalan ez a kreatív ötlettel feldobott ablaktörlő?

Télen áldás a tökéletes működő ablaktörlő, de ennek elérése nem egyszerű feladat. Ez a furcsa rendszer a jegesedés ellen küzd, többet erővel, mint ésszel.

Durva robbanásra képes a fagyban kocsiban hagyott kóla

Aki nem akar tetőkárpitra fagyott cukros löttyel szembesülni, az jobb, ha nem hagy éjszakára a kocsiban dobozos üdítőt.

F1: Elcsábítják a Mercedes nagyágyúját?

Brit sajtóértesülések szerint fennáll a lehetősége, hogy a Mercedes technikai főnöke, Paddy Lowe az egyik rivális csapathoz igazoljon.

Az autó, ami 2,5 literrel beéri

Nincs megelégedve az alternatív járművek jelenlegi felhozatalával? Mit szól a tüzelőanyagcellás Toyota Mirai-hoz? Kipufogóján csakis forró levegő távozik, azaz gőz.

Nagyképű, de van mire

A faceliften átesett Fiorino mosolyában van némi önteltség, ami nem csoda, hiszen van mire beképzeltnek lenni.

F1: Rosberg ennyi milliárdról mondott le önként

Nico Rosberg nagyon sok pénzről mondott le önként és dalolva a visszavonulással.

F1: A Williams hibákat vár az újonctól

A Williamsnél fel vannak készülve rá, hogy a jövőre bemutatkozó 18 éves versenyzőjük, Lance Stroll bukdácsol majd a Forma-1-ben.

Szebb, jobb Daciák jönnek

Közepes erejű ráncfelvarráson esett át jó néhány Dacia-modell. A szokásos plasztikázáson kívül új motor és automatikus váltó is érkezett a frissítéssel.

Ennyivel lesz gyorsabb az F1 jövőre

Valtteri Bottas, a Williams pilótája szerint a 2017-es autókkal kettő-öt másodperccel javulhatnak a köridők az idei szezonhoz képest. Max Verstappen nagyobb fizikai megterhelést vár.

Elektromos LiAZ-t tesztelnek Moszkvában

Bár Oroszország hatalmas gázkészleten csücsül, egyre több elektromos autóbusz prototípusa nő ki a földből. A legújabbhoz a Siemens szállított eszközöket.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.