Ezermilliárd új kúthálózatra

Ötszáz kút, félmillió autó az álom

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.10.01. 17.00

Gázipari, olajipari és autóipari cégek összefogásával komoly beruházás veszi kezdetét. Ennek fontos része a töltőhálózat bővítése: tíz éven belül több helyen tankolhatunk hidrogént a német Autobahn mentén, mint benzint.

A Mercedes-Benz anyavállalata, a Daimler, két gázipari cég (Air Liquide és Linde), valamint az ÖMV, a Total és a Shell monstre projektet szándékoznak útnak indítani. A cégek már aláírták azt a szándéknyilatkozatot, amelynek értelmében összesen 350 millió eurót (105 milliárd Ft) fordítanak egy, a teljes németországi autópálya-hálózatot kiszolgáló hidrogéntöltő-hálózat létrehozására. 


“Ma még rendkívül kevés helyen tankolhatunk hidrogént, egész Németországban mindössze tizenöt állomás áll a nagyközönség rendelkezésére. Ezen szeretne változtatni a ‘H2 Mobility’ kezdeményezés. Ahhoz, hogy ez a környezetbarát hajtástechnológia lépésről lépésre meghonosodhasson, 2023-ra mintegy négyszáz töltőpontból álló hálózatot kell létrehoznunk – ez több, mint amennyi hagyományos benzinkút ma az autópályák mentén üzemel Németországban” – idézte a Daimler kutatás-fejlesztési igazgatóját, Thomas Webert a német Automobilwoche
A Daimler a mai napig egymaga egymilliárd eurót (300 milliárd Ft) invesztált az üzemanyagcellás technológiába. Első ilyen járművét 1994-ben mutatta be a vállalat. Már akkor áttörésről beszéltek, ám az rendre elmaradt – egyrészt azért, mert a környezetvédelem akkoriban még másodlagos jelentőséget játszott az autóiparban, másrészt mert a vállalatok kockázatos befektetésnek tekintették, amely veszélyeztetné alapvető tevékenységüket. 
A H2 Mobility kezdeményezés 2009 őszén indult útnak, ugyanazzal a céllal és résztvevőkkel, mint a mostani megállapodás, és ahogy várható volt, az égvilágon semmit nem ért el. A Daimler és a Linde aztán megelégelte a tötymörgést, és 2011-ben elhatározták, hogy több tízmillió eurós (milliárdos nagyságrendű) beruházással mintegy húsz töltőállomást épít. 

Helytakarékos: a jövő üzemanyag-cellájának el kell férnie a hagyományos autók motorterében

Helytakarékos: a jövő üzemanyag-cellájának el kell férnie a hagyományos autók motorterében


Közben a Daimler is belátta, hogy a technológia jelenlegi állása mellett a magas költségek lehetetlenné teszik a hidrogénüzemű járművek elterjedését, ezért most a Nissannal és a Forddal közösen olyan új hajtásláncon dolgoznak, amelynek ártöbblete nem haladja meg egy dízel hibridét – nagyságrendileg egy-másfél millió forintot. Ennek az együttműködésnek az első gyümölcse 2017-re érhet be, de közben a Hyundai, a Toyota, a Kia és a Honda is a célegyenesben jár már. 
Az ipari szereplők kezdeményezése a politikai és gazdasági támogatást is sürgeti. “A technológiai fejlesztés kevés, 2014-re le kell fektetni a piaci bevezetést segítő uniós irányelveket” – áll a résztvevők tanulmányában. A nemzeti innovációs program teljes költsége egyébként jóval magasabb, mint csupán a töltő infrastruktúráé: az előzetes tanulmány szerint mintegy 3,9 milliárd euró (1170 milliárd forint) szükséges ahhoz, hogy Németországban megvalósuljon a hidrogénüzemű közlekedés. Ebből 2,3 milliárdot (690 milliárd Ft) az ipari szereplők állnának. 
A következő négy évben száz darab kutat szeretnének üzembe állítani; a cél, hogy a nagyvárosokat (Hamburg, Berlin, Frankfurt, Stuttgart, München, illetve a Rajna-Ruhr városrégió) összekötő útvonalak mentén legalább 90 kilométerenként lehessen hidrogént tankolni, illetve a városokon belül legalább tíz H2-kút üzemeljen. 
A várakozások szerint 2023-tól önfenntartó lehetne a piac: 2025-re ötszáz nyilvános hidrogénkutat, félmillió üzemanyagcellás gépkocsit és kétezer FCV buszt vizionál a tanulmány.

Kommentek

  • PluginHibrid

    “ártöbblete nem haladja meg egy dízel hibridét – nagyságrendileg egy-másfél millió forintot.”

    ezt a számot honnan vették ?

    hány hibrid-dizel van a piacon..1 db ???

  • Guillotine

    Hát azért nem 1 db….

Negyed óra gyönyör Škoda-rajongóknak: videón a Karoq kompakt SUV

Tizenöt perces monstre filmmel örvendeztet a Škoda újdonsága, a még be sem mutatott Karoq. Popcorn, kóla és mehet!

Fényűző extrákkal jön leendő kedvenc Škodád

Három hét múlva debütál a Škoda Karoq, a gyár elkezdte az információk szellőztetését. Amit eddig mondtak, jól hangzik.

Itt zárják le Budapestet a hosszú hétvégén

Április 30-án és május 1-jén rendezik Budapesten a Nagy Futam versenyautós bemutatót több fővárosi fő közlekedési útvonal forgalmának korlátozásával.

Százéves plug-in hibriddel ünnepel a Mitsubishi

Legelső autójának modern újraértelmezésével köszönti magát az idén száz esztendős Mitsubishi.

F1: Hamiltonék nem kérnek a csapatutasításokból

A Mercedes versenyzői azt mondják, nem s szeretnének a csapatutasításokról és a pilótasorrendről beszélni, persze ha úgy alakul, engedelmeskedni kell.

Jeepre hajaz a Hyundai városi SUV-ja

Sejtelmes részletfotóval előlegezte meg a nyáron érkező Kona városi crossovert a Hyundai.

Filmbe illő balesetet videózott egy kamionos

Halálos iramban-i magaslatokat verdes az alábbi baleset, csak az a kár, hogy ez nem egy filmben történt.

A GM legjobb vicce: kabrió kisteher Corvette-motorral

A Totálisan Értelmetlen Autó, 300-as végsebességgel, platóval és nyitható keménytetővel. Nem tudom, mire, de nagyon jó!

Negyedmillió Toyotából folyik az olaj

Az Egyesült Államokban 228 ezer Toyota Tacoma pickupot hívnak vissza, mert szivárog  a differenciálművükből az olaj.

Mit ér a Lada, ha nem segíti nosztalgia?

Sokak szerint a Lada eddig fogadtatása a Kádár-kor iránt egyesekben élő nosztalgiából fakad. A Vesta azonban egy új korszak autója, amit olyan embereknek mutattunk meg, akiknek ez pont olyan modern kori autó, mint az összes többi.

Kipakol egy kamionsofőr, ezért hagyja ott a pályát

Egy férfi nemrég azzal kereste meg szerkesztőségünket, hogy elmondja miért hagyja abba a kamionvezetést. A hatóságok utaznak a teherautókra, az autósok pedig szidják a kamionsofőröket.

F1: Megmutatjuk Vettel kedvenc zenéit

Szokatlan playlisteket állítottak össze Sebastian Vettelel kapcsolatban, de a rádiós beszólásai alapján telitalálat a két lista.

F1: Torpedóval a fején indul az orosz pilóta

A hazai versenyére érdekes sisakfestést választott a Toro Rosso versenyzője, Danyiil Kvjat. A Vettel-balesettel viccel az orosz pilóta, torpedóval a fején versenyez majd.

Lengén öltözött hölgyek olasz autókra gerjednek

Az életet igenlő szenvedély, a nagy kanállal habzsolt élvezet minden valamire való olasz autóban megbújik, és az alábbi képek alapján nagyon úgy tűnik, hogy a hölgyek tisztában vannak ezzel a ténnyel. Hiába, egy Ferrari V8-as hörgése többet mond ezer szerelmes szónál.

Ezért változott a lámpaprogram a Nagykörúton

A Budapest Közút szerint a nagykörúti lámpaprogram módosítása a közlekedők érdekében történik, aminek a tömegközlekedéssel és a közúti közlekedéssel közlekedők is kedvezményezettjei lehetnek.

F1: Megosztottak a pilóták az új fejvédőről

A héten eldőlt, hogy a glóriának nevezett fejvédő rendszer végleg süllyesztőbe kerül, helyette a pajzs névre keresztelt eszközzel kezdenek kísérletezni.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.