Az autóipar legnagyobb bukásai

Milliárdos veszteségek büszkeségből vagy tévedésből

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.09.29. 09.00

Közismert tény, hogy a gyártók olykor hajlandóak egy kis mínuszt lenyelni, hogy hosszú távon nyereséges legyen egy-egy termék. Néha azonban egyáltalán nem jönnek be a számítások: összegyűjtöttük a világtörténelem legnagyobb veszteséget termelő autóit.

A siker sok pénzbe kerül – néha többe, mint amennyit a fejlesztésért, a gyártásért és a kereskedelmi bevezetésért összességében kifizet az autógyár. Legutóbb az elektromos autók tízezer dolláros (2,2 millió Ft) nagyságrendű árcsökkentéseket hozó, észak-amerikai árharca kapcsán merült fel a kérdés, vajon mekkora veszteséggel hajlandó egy autógyár forgalmazni egy-egy típusát, csak hogy növelje annak piacrészét, fokozza a márka ázsióját, vagy éppen meggyengítse egy konkurens helyzetét. 

Smart ForTwo (1997-2006)

Smart ForTwo (1997-2006)


Aztán persze előfordul, hogy az adott modell olyan későn – vagy éppen soha sem – kezd el profitot termelni, hogy a típus teljes élettartama alatt feneketlen zsebként nyeli a gyártó pénzét. A legismertebb ilyen projekt a Mercedes-Benz anyavállalatának, a Daimlernek a törpeautó-programja, amely fényesen igazolta, hogy egy félbehagyott munkát átvenni (mint ismeretes, a Smart eredetileg a Swatch óragyár tulajdonosának az agyából pattant ki) mindig sokkal többe kerül a végén, mint a nulláról elkezdeni. 
A cég nagyjából ezermilliárd forintnak megfelelő összeget invesztált a fejlesztésbe, amit a kétüléses városi apróság tizenöt éves története során sem volt képes visszatermelni – nem utolsó sorban azért, mert az eladások a brit Autocar információi szerint mintegy negyven százalékkal maradtak el az eredeti tervektől. 
Egészen más oka volt az olyan projektek veszteségességének, mint a Bugatti Veyron vagy a Volkswagen Phaeton. Mindkettőt színtisztán presztízs okokból indította útjára a VW-csoport, pontosan tudva, hogy a hírnévért és elismerésért súlyos árat kell fizetniük.

Bugatti Veyron (2005-2013)

Bugatti Veyron (2005-2013)


Ez még mindig a jobbik helyzet: a Jaguar a közelmúltban beismerte például, hogy a Ford Mondeón alapuló X-Type gondolata alapvetően hibás volt – nem csoda, hogy negyedannyi talált belőle gazdára, mint a gyártó szerette volna. 
A modern kori autós történelem alighanem legsúlyosabb (de nem feltétlenül legdrágább) tévedése a Peugeot 1007 projektje volt: a hírek szerint a tervezettnél 88 százalékkal kevesebb autót adtak el a dupla tolóajtós városi apróságból.

Kommentek

  • Guillotine

    Nem értem a Veyronnál hogy van majdnem másfél milliárd ft veszteség darabonként…?!Ez hogy jött ki?? vagy milyen alapokból számoltátok?

  • gabetdi

    Ez az 1,3 milliárd/darab veszteség ez kicsit furán hangzik, oké hogy jól megy a Vw-nek de szerintem ennyit ők sem áldoznának be…

  • PROVOCATOR

    Az a Veyron bukta el van írva tuti. És különben a Ferrari, Lamborghini stb. hogy a francba nyereséges ha ez nem?

  • PluginHibrid

    Nincs elírva…

    Itt “elfelejtették” a forrásmegjelölést, de másik itthoni auTos Cuccon odaírták, s meg lehet keresni az eredeti idegen oldalt…

    Szerencséjére a VW-nek csak pár db adtak el…

  • Guevara

    A Veyront irgalmatlan pénzért fejlesztették ki és csak úgy adtak neki egy fogyasztói árat ami jól hangzik (1 millió euró). Ha a teljes fejlesztesi költséget leosztjuk az eladott autók számával, akkor bizony ilyen blőd(nek tűnő) szám is ki tud jönni). Hiába, így mulat egy német úr..

  • zoldfulu2000

    Szeritmem is irreális a Veyron, akkor is ha non plus ultra, nem hiszem hogy sokkal több Zonda, Fxx fogyott. Sőt…

    Meglep hogy az A klasse anyagilag bukott. Mégha botrányos is lett abevezetése, akkor miért ragaszkodtak a koncepcióhoz annyira hogy még most is gyártanak ilyen nagyidobozt? (B néven, de legalább az új A egy Mercedeshez illó modell ett)…

    Emelett vannak a tervezettnél rosszabbul fogyó mdellek, A2, X type, Stlo, itt megéertm hogy az eredeti, nagyobb bevételre szabott beruházás ben térült meg.

    Ezek közül a Stilo és a laguna meredek, mert ők gerincmodellek. Ha bebüknak azt a márka nagyon megérzi, egy 1007 vagy egy Vel Satis más kategória, kigazdálkodják a tömegmodelleken…

  • Guevara

    Ferrariból, Lamborghiniből nagyságrenddel több fogy, mint a veyronból és a fejlesztéseket sem a semmiből kell elkezdenie egy (két) nagymúltú gyártónak. A Lamborghini már egy ideje ráadásul a VW szárnyai alatt tevékenykedik, Lamborghini motorok kerülnek Audikba is, úgy ahogy Ferrari motorok sem csak a lovas embléma alatt találhatók (Maserati, Alfa 8C).

  • Guevara

    Fiat Stilón csodálkozom azért némiképp, szerintem tök jó autó lehet, nekem kéne belőle egy dízel kombi.

  • Guevara

    Zonda sem teljesen önálló fejlesztés, motor és a váltó nem házon belülről való.

F1: Hamilton nem akar nyílt lapokkal játszani

Lewis Hamilton azt kérte a Mercedestől, hogy hagyjanak fel a pilóták vezetési adatainak megosztásával, szeretné, ha megtarthatná a titkait.

Beelőzi a BMW M5-öt az Alpina B5!

Az új generációs BMW 5 sportverziója még távolról sincs kész, a márka legfőbb tunere, az Alpina azonban heteken belül bemutatja a maga M5-gyilkosát.

Ford egy BMW és egy Mercedes ellen

Három vadorzó turbómotorral, 500 Nm körüli nyomatékkal. BMW M2, Ford Focus RS, Mercedes A 45 AMG: melyik a leggyorsabb, a legszórakoztatóbb, vagy egyszerűen a legjobb?

Hamilton: Undorító, amit Ricciardo csinál

Lewis Hamilton azt mondja, kizárt, hogy Daniel Ricciardóhoz hasonlóan cipőből pezsgőzzön a dobogón.

Olasz fordítás

Egy legendás név, egy legendás roadster, 170 lóerős turbómotor, vászontető, és közvetlen kormányzás. Ugye milyen jól hangzik? Kipróbáltuk az MX-5 felpaprikázott olasz testvérét.

Karambollal végződött a robotautók első versenye

Mindössze két autó indult az új Roborace széria legelső futamán. Egyikük karambolozott és kiesett a versenyből, a másik gond nélkül teljesítette a távot.

4 évig nem takarította ki az autót, ez volt benne

Csúnya látvány, ami főleg akkor fog szíven ütni, ha kedveled az autókat.

Lotus 007: leghíresebb márkatársát köszönti az Evora különkiadása

Különleges kezelésnek vetette alá a fél éve bemutatott Evora Sport 410 modellt a Lotus. Az egyedi munka a világ talán leghíresebb Lotusa előtt tiszteleg.

Megvennéd Niki Lauda BMW M1-esét?

Bőven több, mint 500 millió forintot érhet Niki Lauda egykori BMW M1-ese, ami légitársasága alapítása miatt adott el.

Furcsa platós Mazda MX-5 keresi új gazdáját

Megnyújtották a Mazda MX-5-ös tengelytávját, hogy platós hordárként üzemelhessen. Most pedig éppen eladó a szokatlan mű.

Így vágnak szét egy Porsche Panamerát a tűzoltók

A présgépbe dobás helyett inkább a tűzoltóknak adták az előszériás autót, hogy gyakorolják a mentést.

Egyre népszerűbb Oroszországban a Kamaz

Az orosz gyártó 2016-ban tovább növelte piaci részesedését. A legkeresettebb modellek között szinte csak Kamaz gyártmányokat találunk.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.