Az autóipar legnagyobb bukásai

Milliárdos veszteségek büszkeségből vagy tévedésből

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.09.29. 09.00

Közismert tény, hogy a gyártók olykor hajlandóak egy kis mínuszt lenyelni, hogy hosszú távon nyereséges legyen egy-egy termék. Néha azonban egyáltalán nem jönnek be a számítások: összegyűjtöttük a világtörténelem legnagyobb veszteséget termelő autóit.

A siker sok pénzbe kerül – néha többe, mint amennyit a fejlesztésért, a gyártásért és a kereskedelmi bevezetésért összességében kifizet az autógyár. Legutóbb az elektromos autók tízezer dolláros (2,2 millió Ft) nagyságrendű árcsökkentéseket hozó, észak-amerikai árharca kapcsán merült fel a kérdés, vajon mekkora veszteséggel hajlandó egy autógyár forgalmazni egy-egy típusát, csak hogy növelje annak piacrészét, fokozza a márka ázsióját, vagy éppen meggyengítse egy konkurens helyzetét. 

Smart ForTwo (1997-2006)

Smart ForTwo (1997-2006)


Aztán persze előfordul, hogy az adott modell olyan későn – vagy éppen soha sem – kezd el profitot termelni, hogy a típus teljes élettartama alatt feneketlen zsebként nyeli a gyártó pénzét. A legismertebb ilyen projekt a Mercedes-Benz anyavállalatának, a Daimlernek a törpeautó-programja, amely fényesen igazolta, hogy egy félbehagyott munkát átvenni (mint ismeretes, a Smart eredetileg a Swatch óragyár tulajdonosának az agyából pattant ki) mindig sokkal többe kerül a végén, mint a nulláról elkezdeni. 
A cég nagyjából ezermilliárd forintnak megfelelő összeget invesztált a fejlesztésbe, amit a kétüléses városi apróság tizenöt éves története során sem volt képes visszatermelni – nem utolsó sorban azért, mert az eladások a brit Autocar információi szerint mintegy negyven százalékkal maradtak el az eredeti tervektől. 
Egészen más oka volt az olyan projektek veszteségességének, mint a Bugatti Veyron vagy a Volkswagen Phaeton. Mindkettőt színtisztán presztízs okokból indította útjára a VW-csoport, pontosan tudva, hogy a hírnévért és elismerésért súlyos árat kell fizetniük.

Bugatti Veyron (2005-2013)

Bugatti Veyron (2005-2013)


Ez még mindig a jobbik helyzet: a Jaguar a közelmúltban beismerte például, hogy a Ford Mondeón alapuló X-Type gondolata alapvetően hibás volt – nem csoda, hogy negyedannyi talált belőle gazdára, mint a gyártó szerette volna. 
A modern kori autós történelem alighanem legsúlyosabb (de nem feltétlenül legdrágább) tévedése a Peugeot 1007 projektje volt: a hírek szerint a tervezettnél 88 százalékkal kevesebb autót adtak el a dupla tolóajtós városi apróságból.

Kommentek

  • Guillotine

    Nem értem a Veyronnál hogy van majdnem másfél milliárd ft veszteség darabonként…?!Ez hogy jött ki?? vagy milyen alapokból számoltátok?

  • gabetdi

    Ez az 1,3 milliárd/darab veszteség ez kicsit furán hangzik, oké hogy jól megy a Vw-nek de szerintem ennyit ők sem áldoznának be…

  • PROVOCATOR

    Az a Veyron bukta el van írva tuti. És különben a Ferrari, Lamborghini stb. hogy a francba nyereséges ha ez nem?

  • PluginHibrid

    Nincs elírva…

    Itt “elfelejtették” a forrásmegjelölést, de másik itthoni auTos Cuccon odaírták, s meg lehet keresni az eredeti idegen oldalt…

    Szerencséjére a VW-nek csak pár db adtak el…

  • Guevara

    A Veyront irgalmatlan pénzért fejlesztették ki és csak úgy adtak neki egy fogyasztói árat ami jól hangzik (1 millió euró). Ha a teljes fejlesztesi költséget leosztjuk az eladott autók számával, akkor bizony ilyen blőd(nek tűnő) szám is ki tud jönni). Hiába, így mulat egy német úr..

  • zoldfulu2000

    Szeritmem is irreális a Veyron, akkor is ha non plus ultra, nem hiszem hogy sokkal több Zonda, Fxx fogyott. Sőt…

    Meglep hogy az A klasse anyagilag bukott. Mégha botrányos is lett abevezetése, akkor miért ragaszkodtak a koncepcióhoz annyira hogy még most is gyártanak ilyen nagyidobozt? (B néven, de legalább az új A egy Mercedeshez illó modell ett)…

    Emelett vannak a tervezettnél rosszabbul fogyó mdellek, A2, X type, Stlo, itt megéertm hogy az eredeti, nagyobb bevételre szabott beruházás ben térült meg.

    Ezek közül a Stilo és a laguna meredek, mert ők gerincmodellek. Ha bebüknak azt a márka nagyon megérzi, egy 1007 vagy egy Vel Satis más kategória, kigazdálkodják a tömegmodelleken…

  • Guevara

    Ferrariból, Lamborghiniből nagyságrenddel több fogy, mint a veyronból és a fejlesztéseket sem a semmiből kell elkezdenie egy (két) nagymúltú gyártónak. A Lamborghini már egy ideje ráadásul a VW szárnyai alatt tevékenykedik, Lamborghini motorok kerülnek Audikba is, úgy ahogy Ferrari motorok sem csak a lovas embléma alatt találhatók (Maserati, Alfa 8C).

  • Guevara

    Fiat Stilón csodálkozom azért némiképp, szerintem tök jó autó lehet, nekem kéne belőle egy dízel kombi.

  • Guevara

    Zonda sem teljesen önálló fejlesztés, motor és a váltó nem házon belülről való.

Vége a pénzbehajtásnak Újpesten

Pár hete írutunk arról a sokak szerint nem egyértelmű forgalmi helyzetről, ahol csak úgy hullottak az 50 ezres büntetések. Mára változott a helyzet.

Rosberg autójában Wehrlein: Köszi, Nico!

Nem dőlt még el a visszavonuló Nico Rosberg helyének sorsa. Az egyik legesélyesebb versenyző azonban olyan fotót posztolt, amin a világbajnok autójában ülve látható.

F1: A fél mezőny bejelentkezett a Mercedesnél

A Mercedes-csapat elnöke, Niki Lauda azt mondja, óriási az érdeklődés Nico Rosberg megüresedett helye iránt, mégsem lesz könnyű betölteni a bajnoki ülést.

F1: A Mercedes tényleg számolhat Alonsóval?

A Mercedes még egyetlen nevet sem említett a nagy meglepetésre visszavonulását bejelentő Nico Rosberg utódjaként, de a korábbi nyilatkozatok alapján Fernando Alonso tényleg a listájukon lehet.

Hegyszorosban reptetett siklóernyőst a Volvo

Ez a világon az első olyan mutatvány, amelyben egy teherautó és egy siklóernyős szerepel. De arra sem volt még példa, hogy siklóernyőst keresztül vontassak egy híd alatt.

F1: 15-ször sírta el magát Rosberg

Négy nap alatt tizenötödször sírta el magát, mondta a Forma-1 visszavonuló bajnoka, majd olyat tett a trófeával, mint előtte soha, senki.

A bizarr nő hat órán keresztül rongálta válogatott módszerekkel az utcán álló autót

Los Angelesben egy térfigyelő kamera rögzítette a meglehetősen bizarr esetet.

Megmérték a halálút szélességét

Sorra történnek halálos balesetek a Győrt Pápával összekötő 83-as főút lakott területen kívüli részén, amiben az ott lakók szerint benne van az út is.

F1: Rosberg átvette a bajnoki kupát – videó

Pénteken este Bécsben megtartották a Nemzetközi Automobil Szövetség díjkiosztó gáláját, amelyen a visszavonuló Forma-1-es világbajnok, Nico Rosberg is átvette a kupáját. Képek és videó az eseményről.

Meglepte a világot a leghíresebb tévés

Rosberg megdöbbentő bejelentéséig leginkább az foglalkoztatta a sajtót, hogy megérdemelte-e a vébécímet, és, hogy Hamilton miként taktikázott ellene. Jeremy Clarkson meglepő választ adott a kérdésre: kinek kellett volna nyerni a vébét?

Menekülő halálos gázolót fogtak a zsaruk

Egy gyalogos halálra gázolása után megállás nélkül menekült az az autós, akit pár órával később elfogtak a rendőrök.

Bevezetik a szürke rendszámot

Külön rendszámtáblát lehet igényelni tavasztól a kerékpárszállításhoz a kormány tervei szerint.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.