Elhunyt a Toyota kulcsembere

Tojoda Eidzsi (1913-2013)

Szerző: Svékus Gergő levél küldés 
Dátum: 2013.09.17. 14.00

Ötvenhét éven át dolgozott a Toyotánál a cégalapító unokatestvére. Ő tette világméretű vállalattá a márkát, neki köszönhetjük a Toyota módszert, a Lexust és a Priust. Öt nappal századik születésnapja után érte a békés halál.

Tojoda Kiicsiro 1934-ben kezdett autóépítéssel foglalkozni, akkor még apja szövőgép-üzemének égisze alatt. Három év múlva megalapította saját társaságát, a Toyota Motor Company-t. Ekkor kezdett el a cégnél dolgozni a friss diplomás gépészmérnök Tojoda Eidzsi, Kiicsiro unokatestvére, aki a ranglétrán lassan felfelé lépdelve harminc évvel később foglalhatta el az elnöki széket. 

Addig sem töltötte persze haszontalanul az időt. Az ötvenes években az Egyesült Államokban volt tanulmányúton. A Fordtól hozta haza magával a modern sorozatgyártás alapelveit, amiket azonban ő további forradalmi, minőségjavító és költségcsökkentő megoldásokkal spékelt meg. Az általa kidolgozott gyártási folyamatot ma Toyota módszerként ismerik és oktatják világszerte, nem csak az autóiparban. 


1967 és 1981 között, minden más elnöknél hosszabban vezette a céget, amely az ő vezetése alatt vált ázsiai licenszgyártóból a világ egyik legnagyobb és legirigyeltebb autógyártójává. Egy évvel kinevezése után úgy gondolta, a frissen kifejlesztett Corollával végre meghódíthatnák Észak-Amerikát – a sikerben nem kis része volt annak, hogy Tojoda nyomására az autó légkondicionálót és automata sebességváltót is kapott. 
Amikor 1981-ben visszavonult a cég éléről, néhány évig még az igazgatótanács elnökeként felügyelte a csoport munkáját. Ekkor, 1983-ban támadt az az ötlete, hogy a Toyota kiváló gyártási minőségére alapozva be tudna törni a luxusautók piacára. Mindössze hat évvel később, 1989-ben színre lépett a Lexus.

Kommentek

  • DEAK

    Köszönjük!!!

Megújult a legfiatalosabb Lexus

Még frissebb megjelenés, még gazdagabb technológiai tartalom, még teljesebb körű biztonsági arzenál a Lexus NX kínálatában.

Csökken az üzemanyagok ára

Szerdán megáll az üzemanyagok árának emelkedése, a benzin és a gázolaj is olcsóbb lesz.

Elképesztő világcsúcsot futott a Honda

Mostantól a Honda Civic Type R tartja az elsőkerék-hajtású autók pályacsúcsát a Nürburgringen. Nem kevéssel verte meg az eddigi bajnokot.

1300 kilométert vezetett egyedül egy gyerek

Ezerháromszáz kilométert vezetett egyedül egy 12 éves fiú Ausztráliában, mielőtt a rendőrök vasárnap lekapcsolták volna, mivel az autó egyik lökhárítója leszakadt.

F1: Ilyen, amikor Verstappen trollkodik

Max Verstappen rajongói csak egy életnagyságú bábúval akartak fotózkodni, de a függöny mögött bujkált az igazi is.

Ezzel a busszal új értelmet nyernek az éjszakai utazások

A Neoplan Skyliner hálóbusszal egészen más értelmet nyernek az éjszakai utazások. Sör és üdítő a hűtőben, a diszkrécióról pedig a kisfüggönyök gondoskodnak.

F1: Apucival motorozott a kis Räikkönen – fotó

Nem lehet elég korán kezdeni…

A fehér oldalfalú abroncsok gyártása valódi kézműves meló

Öreg autókra új abroncs, avagy a veteránosok igényeit is ki kell szolgálni.

F1: Hamilton már nem is emlékszik Rosbergre

Lewis Hamilton végleg lezárta magában azt a fejezetet, amely a Nico Rosberg elleni, házon belüli csatájáról szólt.

F1: Kubica nem zárja ki a második debütálást

Robert Kubica egyre nyíltabban beszél arról, hogy újra megpróbálkozik a Forma-1-gyel.

Finom kis KRESZ-anomáliára bukkantunk Budapesten

Tudod mi az a három úttestű út és hogy hol van ilyen? Mutatjuk.

F1: A szabad gumiválasztást el lehet felejteni!

A Pirelli motorsportfőnöke azt mondja, kizárt, hogy teljesen a csapatokra-pilótákra bízzák, ki milyen gumit használ a versenyhétvégéken.

Ősszel jön az 1000 lóerős Mercedes hibrid!

Szeptemberben mutatja be eddigi legextrémebb autóját a Mercedes-AMG. A Project One több mint ezer lóerős lesz.

F1: Átírhatják a túl szigorú motorszabályt

A Forma-1 szabályait előkészítő Stratégiai Munkacsoport mai ülésén lazíthatnak egy motorszabályon, emellett a Honda hóna alá is nyúlhatnak a riválisok.

KRESZ-oktatás, amire régóta vártunk

Ez a két videó a legkisebbeknek tanítja meg a KRESZ alapjait, és ennek nagyon örülünk.

F1: A Renault nem fog Alonsóért kapkodni

A Renault Forma-1-es főnöke nincs meggyőződve arról, hogy 2018-ra meg kellene szerezniük a McLaren-Hondától valószínűleg távozó Fernando Alonsót.

vezess-logo

Engedélyezi, hogy a vezess.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.